Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 966 van 1088

...  954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979  ...
[15] Uit deze eindeloze verdeemoediging van de goddelijke wijsheid zelf blijkt wel zonneklaar, dat er niemand met een opgeblazen wijsheid in de heerlijkheid van het eeuwige leven kan binnengaan. Niemand zal zijn studieboeken en geschriften kunnen gebruiken om een trap naar de hemel te bouwen; dat kan alleen maar zijn ware deemoed en zijn werkzame liefde voor de Vader.
Hoofdstuk 17: 'Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid binnengaan?' (Luk.24:26) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[16] In Christus ging alle oergoddelijke wijsheid over in de liefde tot de Vader; daardoor werd uit de Zoon en Vader de Ene. Dat moet ook zo gaan bij de mensen. De mens zal waarlijk niet in de heerlijkheid van de Vader binnengaan, voordat hij met zijn hoogmoedige verstand en met alle begeerten naar eer tot op de laatste druppel verdeemoedigd wordt - ja, voordat hij niet alles aan de voeten der liefde wil neerleggen en daardoor een korte duisternis van al zijn wereldse wijsheid zal ondergaan.
Hoofdstuk 17: 'Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid binnengaan?' (Luk.24:26) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[6] In dit genadelicht toon Ik wat u moet doen en hoe weinig en gemakkelijk dat is, om het eeuwige leven te verkrijgen en het Rijk Gods te ontvangen, zoals het in dit genadelicht levend tot u komt; en dat wil ook zeggen dat Ik van u slechts een kleine handeling, dus geen handeling met de hand, maar slechts één met de vinger verlang, wat alleen maar hieruit bestaat, dat u Mij meer dan de wereld zult liefhebben en uw broeders en zusters goed zult doen al naar uw vermogen.
Hoofdstuk 18: 'Als Ik echter door de vinger van God de demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God tot u gekomen' (Luk.11 :20). - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[12] Deze dwaze mensen lijken op al diegenen, die in hoge geleerdheid het rijk van de waarheid zoeken, terwijl dat heel gemakkelijk en levend te bereiken zou zijn geweest, als ze maar enigszins hun hart naar Mij hadden opgeheven. Zulke geleerden leggen fundament na fundament en bouwen dan hierop met veel moeite kostbare altaren met treden en zijn ze daarmee klaar, dan hebben ze met al hun moeite en arbeid niet meer bereikt dan een dode vrucht, die noch voor de wereld en nog veel minder voor de geest enige waarde heeft. Voor de wereld niet, omdat deze zegt: 'Waarvoor zoveel onkosten en zoveel moeite met zo weinig opbrengst?', en voor de geest nog minder, omdat die vanuit zijn levenssfeer zegt: 'Ik kan geen verrotte en dode dingen gebruiken !'
Hoofdstuk 18: 'Als Ik echter door de vinger van God de demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God tot u gekomen' (Luk.11 :20). - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[5] Dus het is niet daarom dat Ik u niet als wezen wil achterlaten, dat Ik door het toe te laten u veroorloof veel uiterlijke afbeeldingen die zo nodig op Mij betrekking hebben, te vervaardigen en tegelijkertijd vanuit uw verstand een even grote, zo niet grotere hoeveelheid boeken te schrijven, waarin naar de waarheid wordt gezocht op dezelfde manier als waarop u in de loterij speelt, waarbij niemand weet of de nummers die hij heeft gekozen ook getrokken worden, maar waar iedereen op goed geluk hoopt. En wordt dan toevallig zijn nummer getrokken, dan weet hij evenmin de reden van dit welslagen als hij in het tegenovergestelde geval de oorzaak van het niet gelukken geweten had. Want iedereen die speelt is van mening dat zijn nummer het beste is; anders had hij het zeker niet gekozen. De uitslag toont hem pas een ander licht, namelijk dat een ander nummer beter was geweest. Dan zegt hij: 'Maar ik heb dit cijfer al opgeschreven, - waarom moest ik toch een ander kiezen?'
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[11] Maar misschien zijn het de dichters van preken en gebedenboeken, alsook muzikale componisten van de zogenaamde kerkelijke muziek? Oh neen! ook voor dezen geldt de tekst niet, want ook zij hangen de huik naar de wind en willen voor geld alles doen. De eerste schrijft vandaag een verheven gezang, een gebed, een psalm die David, van de uiterlijke kant bekeken, geen schande had aangedaan als hij hem zou hebben geschreven; morgen echter schrijft hij, als hij ervoor wordt betaald, met evenveel enthousiasme een verheven gedicht over de hoer van een hooggeplaatste heer en maakt hij in geval van nood ook een verheven grafschrift voor het gestorven schoothondje van een prinses. De ander componeert een oratorium, maar dadelijk daarna schrijft hij, als hij wordt betaald, ook een ballet of een nog lager staande dansmuziek.
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[14] Waarom dan niet? Omdat in dit alles niet Ik, maar slechts de voor heersers wereldse voordelen eraan ten grondslag liggen. Allen willen heersen, de keizer en de koning, de vorst, de graaf, de baron, de ridder, de voorname heer, de koopman, de burger en ook de boer en vanaf de keizer naar beneden gaande natuurlijk ook al zijn beambten, alsof ze nagenoeg overal de persoon van de keizer zelf waren.
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[15] Er moet nu eenmaal wel een keizer en een koning en een vorst zijn; maar ze zullen het niet zijn om reden van het heersen, maar vanwege het leiding geven, opdat de volkeren door hen tot Mij worden geleid. Maar ze worden maar al te vaak van Mij afgeleid en naar de wereld gekeerd, ze worden niet sterk maar zwak gemaakt, opdat ze in hun zwakheid des te gemakkelijker zijn te beheersen.
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[18] Wie zou dan willen beweren, dat zoiets de werking van de Heilige Geest was? Daarom volgde dan ook op zulke handelwijzen die lijnrecht tegen de Heilige Geest inwerkten, altijd een machtig gericht; iets van dien aard houd Ik ook nu al gereed om daarmee te tonen, dat Mijn Heilige Geest in de tegenwoordige manier van handelen in de wereld helemaal nergens aanwezig is, waardoor deze wereld er voorstaat als een wees. Ik laat haar echter nog enige tijd begaan tot ze de juiste valhoogte zal hebben bereikt en dan - één bliksemflits van het Oosten naar het Westen en in dat licht zal men zien, hoeveel werking van de Heilige Geest er nog in de wereld is.
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[23] Ik geloof, dat u uit wat hier gezegd is wel heel gemakkelijk zult begrijpen wie degenen zijn voor wie de tekst is opgesteld. Dat u tot diegenen behoort voor wie deze tekst is gemaakt, bewijst dat hij voor u ligt. Maar pas als u er geheel naar zult handelen zal deze waarheid uw innigste overtuiging zijn geworden. Bedenk dat wel! Amen.
Hoofdstuk 19: 'Ik zal u geen wezen laten blijven, Ik kom tot u!' (Joh.14:18) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[17] Dus zulke oren zullen wel niet de zaligste zijn, evenmin als de ogen van de geleerden, die weliswaar veel zien, maar datgene wat ze het liefst zouden zien, nooit te zien kunnen krijgen. Daarom zijn alleen diegenen zalig, die volhardend naar de wedergeboorte van de geest streven en haar dan ook steeds dichter bereiken.
Hoofdstuk 21: 'Gelukkig echter uw ogen, omdat zij zien, en uw oren, omdat zij horen!' (Matth.13:16) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[16] Ja, velen weten op de drempel van het bedehuis al geen woord meer van wat er werd gepredikt, en bij veel preken zijn de oren van de toehoorders verre van zalig, vooral als een niet met zoveel broederliefde gezegende prediker voor zijn toehoorders de hel zo heet mogelijk en de weg naar de hemel als buitengewoon smal, stijl en doornig afschildert, zodat zijn toehoorders tenslotte de keus bijna moeilijk valt, welke weg zij wel zullen kiezen en dan denken: 'De hel is weliswaar heet, maar de weg daarheen is uiterst gemakkelijk begaanbaar. De hemel biedt wel de hoogste zaligheid, maar wie kan hem eigenlijk bereiken, als alleen maar een bijna onmogelijk begaanbare weg daarheen leidt?
Hoofdstuk 21: 'Gelukkig echter uw ogen, omdat zij zien, en uw oren, omdat zij horen!' (Matth.13:16) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[4] Om dit zo duidelijk mogelijk te maken wil Ik een paar voorbeelden geven! We zullen van het kleine omhoog gaan naar het grote, of van het bijzondere naar het algemene.
Hoofdstuk 23: 'Blinde leidslieden, die de mug uitzift maar de kameel in slokt!' - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[5] Laten we naar een familie kijken die dus samen in een huis woont. De vader heeft kinderen van beiderlei geslacht; in een wat meer vermogend gezin worden de jongens naarstig tot studeren aangezet en de meisjes hebben ook verschillende leermeesters. Bij hen leren ze één of andere vreemde taal spreken, tekenen, muziek en daarbij ook andere specifiek vrouwelijke bezigheden.
Hoofdstuk 23: 'Blinde leidslieden, die de mug uitzift maar de kameel in slokt!' - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[15] Dit alles kan dan bij de volgende biecht, vooral bij een discrete biechtvader, hem wel voor vijf Onze Vaders, en Weesgegroeten en zeker met een betaalde mis worden kwijtgescholden. Kan ons biechtkind zich nog met een aflaat rechtvaardigen, dan gaat hij als een zon vlekkeloos van de biechtstoel naar de heilige communie en daarvandaan als een engel de kerk uit.
Hoofdstuk 23: 'Blinde leidslieden, die de mug uitzift maar de kameel in slokt!' - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
...  954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979  ...