Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

17481 resultaten - Pagina 967 van 1166

...  955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979 - 980  ...
[11] Kijk, mijn lieve vrienden en broeders, dat gebeurt in zekere zin vanuit de wortel. Dat ik jullie vragen evenals jullie antwoorden weet en uitspreek, komt omdat ik als zuivere geest een geestelijke botanicus, een geestelijke anatoom, een geestelijke chemicus en een geestelijke tuinman ben. Als zodanig kan ik dan ook uit de jullie nog onbekende wortels in jullie opmaken, welke vraag daaruit te zijner tijd tevoorschijn zou kunnen komen. Als anatoom doorzie ik jullie innerlijke bouw en zie met het grootste gemak de wisselwerking van jullie gevoelens en de daaruit voortkomende oordelen en conclusies. Als chemicus ben ik in staat de ideeën die nog chaotisch en verward in jullie door elkaar liggen, onmiddellijk voortreffelijk te rangschikken en deze dan ook al goedgeordend aan jullie voor te leggen. Als tuinman ken ik alle zaden die in jullie uit de meest verschillende woorden en begrippen bestaan. Jullie weten nog niet wat daaruit zal opgroeien wanneer ze op de innerlijke, levende grond van de geest zullen ontkiemen. Maar ik ben een tuinman, die jullie al van te voren jullie geestelijke plantensoorten die uit het een of andere zaadje tevoorschijn moeten komen, kan tonen en waarvan jullie in de verste verte nog geen idee hebben.
Hoofdstuk 52: Tiende verdieping. Het wezen van vraag en antwoord - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, dat alles bewerkstelligt de liefde en haar licht. Ik heb het jullie meteen in het begin immers al gezegd: in het absolute licht van de wijsheid is er voor een beperkte geest niets of weinig te zien, maar in het licht van de liefde wordt het licht van de wijsheid in vormen geperst en het kan uit de eenmaal opgelegde vorm niet meer ontkomen zolang het licht van de liefde, of beter gezegd, het vuur van de liefde het met duizend sterke armen gevangen lijkt te houden. In het absolute licht van de wijsheid lijkt de mens op een van de wijnstok afgesneden rank die verdort en mettertijd oplost en nimmer een of andere vrucht voortbrengt. In het licht van de liefde echter blijft hij aan de wijnstok en brengt duizendvoudig vruchten voort. Dat dit volledig letterlijk juist is, kunnen jullie met de minste moeite van de wereld bij jullie zogenaamde nuchtere filosofen duidelijk zien. Deze mensen verachten de liefde, verklaren haar zelfs voor dwaasheid en dwepen voortdurend met louter bovenzinnelijke speculaties, bouwen de ene grondstelling na de andere op, vormen de ene hypothese na de andere en verliezen zich vanuit deze grondstellingen en hypothesen in talloze conclusies die even onbeduidend zijn als hun grondstellingen en hypothesen zelf. Wanneer je hun dan aan het einde van hun betoog over al hun principes, hypothesen en conclusies het een en ander vraagt, dan zullen ze jullie daarop een antwoord geven, dat ze ten eerste zelf helemaal niet begrijpen en dat jullie derhalve nog minder begrijpen, en de meest wijze conclusie die de grote filosofen ten slotte laten horen is, dat zij, als de meest verstandigen, niets weten, niets hebben en niets zijn!
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Mijn lieve broeders en vrienden! Ik denk dat ons zuilenrondeel hiermee voldoende is belicht. In het midden hangt een onzichtbaar kruis, dat is samengesteld uit bollen waarvan het aantal gelijk is aan dat van de zuilen die we hier geteld hebben en het kan slechts met het gevoel en niet met het gezichtsvermogen worden waargenomen.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Het is dus goed dat jullie dit in je oren knopen, want de dingen die we voor ons hebben, zijn te serieus, groots en verheven van aard om ze bij wijze van spreken met het onbeduidende groen van parasiterende planten te versieren. Hoe groots en betekenisvol deze voorwerpen echter zijn, zullen jullie dadelijk uit mijn volgende uiteenzetting kunnen opmaken. Luister dus:
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Goed, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben de merkwaardige voorwerpen op deze tiende galerij juist beschreven, op enkele flauwe geestigheden na, die hier eigenlijk niet zo te pas komen. Weliswaar is de geestigheid ook een product van de wijsheid, maar ze staat als zodanig op de allerlaagste trap daarvan. Alle zogenaamde satire is voortdurend op bepaalde menselijke zwakheden gericht en is daarom een slechte meester in de strijd, want een held die alleen maar te velde trekt tegen kinderen en zijn kracht wil tonen tegenover deze zwakken, maar bij de aanblik van een echte held zich het liefst achter een berg verschuilt, die verdient deze naam werkelijk niet.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, naar het lijkt hebben jullie weliswaar in menig opzicht gelijk, maar in werkelijkheid zijn jullie veronderstellingen en vermoedens evenals zo menig grappig lijkende frase nog heel veel luchtiger en doorzichtiger dan de voorwerpen van deze tiende galerij.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, met jullie aardse wijsheid zou dat wel wat moeilijk gaan, maar toch was er bij de oude wijzen een schat aan spreekwoorden, waarmee men een echte wijze tamelijk goed kon uitleggen dat uit de katten via een zekere natuurlijke kringloop de muizen uiteindelijk weer uit de kat voortkomen. Jullie zeggen: iedereen berijdt graag zijn eigen stokpaardje; de ouden zeiden: similis simili gaudet, soort zoekt soort, en nog veel meer van soortgelijke spreekwoorden.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie zeggen: lieve vriend en broeder, je zult ongetwijfeld wel gelijk hebben en het is zoals je hebt gezegd. Maar kijk, het is met het plotseling opwekken van onze liefde een moeilijke zaak; dat hebben we zo hier en daar al uit ervaring geleerd. Er zit zelfs, wat het zogenaamde 'verliefd worden' betreft, nog een addertje onder het gras. Als men er goed over nadenkt, komt men al gauw tot de conclusie dat men de liefde helemaal niet in zijn macht heeft. Men kan niet zeggen dat men op iemand verliefd kan worden wanneer men maar wil. Zoiets gebeurt onder bepaalde omstandigheden en onder bepaalde voorwaarden en als verliefde is men gewoonlijk niet een actief maar een zuiver passief wezen en moet men de liefde vaak letterlijk als een loodzware last meedragen; er is dan ook vaak helemaal geen middel om zich van haar, zoals van een andere last te bevrijden.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Maar hoe zit het dan met de kat en de muis? - Kijk, jullie hoeven de zaak maar om te keren en het beeld is weer juist. Een kat is een dier dat voortdurend vervuld is van moordlust op muizen en ook andere muisachtige diertjes; de piramide stelt dus een muis voor zoals in het begin al werd gezegd, en de bol de kat.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Ik heb het overeenstemmende beeld dat jullie je hebben gevormd, vernomen en goed begrepen, en ik moet jullie bovendien nog bekennen dat jullie op jullie aarde binnen korte tijd miljoenen zouden bezitten als jullie van de hoofdprijs in de loterij even zeker zouden kunnen zijn als nu over de juistheid van jullie vergelijking over de innerlijke betekenis van het hier aanwezige ornament. Jullie hebben de spijker op de kop geslagen, maar dat zegt hier niet al te veel, want waar men de spijker nergens anders dan op de kop kan treffen, is het ook geen kunst, ja zelfs geen succes meer om de spijker op de kop te slaan. Want jullie hadden evengoed kunnen zeggen: de onderste spitse piramide stelt een 'muis' voor en de hangende bol een 'kat', en jullie hadden de zaak even juist omschreven als met 'tijd' en 'eeuwigheid'. Dat dit alles echter juist is, zal dadelijk onze nu volgende beschouwing duidelijk maken.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Opdat jullie je echter daarvan des te levendiger kunnen overtuigen, mogen jullie een willekeurig beeld beschrijven dat overeenstemt met de betekenis van dit ornament, dan zal ik jullie met de genade van de Heer bij de volgende gelegenheid aantonen, dat ik met mijn stelling volkomen gelijk heb.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben enerzijds wel gelijk wanneer jullie het geestelijke met aardse maatstaven meten, maar meten jullie het geestelijke geestelijk, dan zullen jullie gemakkelijk gewaarworden dat jullie eerdere gevolgtrekking op een zeer wankele basis berust. Jullie hebben zeker in de brieven van mijn lieve broeder Paulus gelezen dat hij niet zelden gezegd heeft dat de wijsheid van de wijzen in Christus voor de wereld de grootste dwaasheid zou zijn. Dat is ze ook werkelijk; maar hoe dan?
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wanneer een geest zegt: ik ben en denk, dan geeft hij daarmee aan dat de Heer in hem alles in alles is; en zegt hij van zichzelf: ik ben niet en denk niet, dan zegt hij, dat zonder de Heer geen enkel wezen vanuit zichzelf iets is of iets vermag. Maar wat betekent het dan als de Heer, die toch eeuwig alles in alles is, in diepe wijsheid iets dergelijks over Zichzelf zegt? Kijk, dat betekent dan, dat de Heer zelf in Zichzelf eeuwig volmaakt is en volmaakt denkt. Wanneer Hij echter zegt: Ik ben niet en denk niet, dan wil dat zeggen: alle wezens zijn weliswaar schepselen van Mij en zijn Mijn, door Mijn wil vastgehouden, levende gedachten en in de gehele oneindigheid bestaat er geen ding dat Ik niet heb gedacht en met Mijn wil heb geschapen; opdat echter Mijn schepselen volkomen vrij zullen zijn, laat Ik Mijn gedachten zo volkomen vrij, alsof Ik hen niet gedacht en niet geschapen had. Zo kunnen zij dan helemaal als vanuit zichzelf vrij denken en handelen, alsof ze helemaal niet van Mij afhankelijk zijn en alsof Ik helemaal niet meer aanwezig zou zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Neem daarom alleen mijn raad in acht en beschouw de witglanzende wand ofwel in jezelf die kant van je gemoed die vrij is van ijdele wereldse gedachten; dan zullen jullie het heel eenvoudige maar veelzeggende ornament van dit zuilenrondeel heel spoedig en gemakkelijk ontwaren.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Jullie vragen nu nog eens: maar beste vriend en broeder, hebben de bewoners van dit gebouw der gebouwen ook zoveel tijd nodig als wij om de ornamenten waarmee zij hun zuilenrondelen hebben versierd, te ontwaren? O nee, mijn vrienden en broeders, hun ogen zien dit alles met hetzelfde gemak als jullie de verschillende voorwerpen op jullie aarde, maar jullie ogen moeten een beetje oefenen om de dingen hier te onderscheiden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979 - 980  ...