Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 970 van 1112

...  958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979 - 980 - 981 - 982 - 983  ...
[11] Zo zijn er onder u ook sommigen, die zoeken waar niets is te vinden; maar wat zich levend voor hun ogen vertoont en licht verspreidt, dat willen ze niet zien en erkennen.
Hoofdstuk 37: 'Maar Ik ken u, dat u de liefde van God niet in uzelf hebt' (Joh.5:42) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[14] Ik zeg u daarom, en herinner u er aan, dat Ik u veel heb gegeven; maar alleen degene, die de liefde in zich heeft, zal het als een zuivere gave van Mij herkennen.
Hoofdstuk 37: 'Maar Ik ken u, dat u de liefde van God niet in uzelf hebt' (Joh.5:42) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[15] Wie berekenend is in de liefde en telt wat hij doet en geeft, met hem zal Ik hetzelfde doen; en de rekenaar en degene die telt zullen zo lang niet vrij voor Mij staan, tot ze het rekenen en tellen uit zich gebannen hebben. De liefde moet dus vrij zijn en moet zich in haar innerlijke werkzaamheid niet van te voren raad vanuit het hoofd verschaffen.
Hoofdstuk 37: 'Maar Ik ken u, dat u de liefde van God niet in uzelf hebt' (Joh.5:42) - Jakob Lorber - Bijbelteksten en hun verborgen betekenis
[3] De begenadigde Oostenrijkse mysticus Jakob Lorber (1800-1864) stelde zich in de laatste 24 jaar van zijn leven in dienst van het Innerlijke Woord. De omvangrijke werken die hem door de Goddelijke Geest werden gedicteerd, werpen een helder licht op talrijke scheppings- en levensgeheimen en kunnen met recht als een nieuwe openbaring worden beschouwd.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[4] Het voor U liggende werk behoort tot de openbaringsgeschriften die de toestanden na de lichamelijke dood van de mens en zijn ontwikkelingsweg aan gene zijde beschrijven. Een voormalig bisschop gaat door de poort van de dood en we zien hoe zijn eigen sfeer zich vormt, aanvankelijk als een soort droomleven, dat nog geheel zijn aardse voorstellingen en wensen weerspiegelt. Wij zijn er getuige van hoe hij, - vaak met vallen en opstaan, maar begeleid door behulpzame geesten, - het pad van de kennis bewandelt en door louterende en leerzame ervaringen tot dieper inzicht en tenslotte tot geestelijk ontwaken komt.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] Wanneer wij ons aardse lichaam hebben verlaten, vinden wij dus nergens een speciaal geschapen hemel of hel, want die draagt elk mens reeds in zich, maar er opent zich voor ons een nieuwe wereld die een weerspiegeling is van ons innerlijk zelf, waar wij tot zelfkennis en daardoor tot steeds verdere geestelijke groei kunnen komen.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[18] 'Wie deze speciaal beschreven taferelen uit het hiernamaals gelovig ter harte neemt, zal kunnen begrijpen, hoe het er met de mens na het afleggen van het aardse lichaam in het rijk der geesten uitziet en zal zich daarnaar kunnen richten. Een wereldmens echter zal deze evenals trouwens de hele Heilige Schrift, ongelovig verwerpen als een dwaas verhaal van een schrijver zonder verstand. Dat maakt werkelijk niets uit, want binnenkort zal hij immers toch daar aankomen, waar niemand buiten Mij hem zal kunnen helpen.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[19] Zou de een of andere poëtische of filosofische betweter mogelijkerwijs aanstoot nemen aan sommige uitlatingen van Martinus, omdat zij hem voor een deel te aards, te banaal en te ongeestelijk klinken, hem zij gezegd: 'Waar een aas ligt, verzamelen zich de gieren.' De menselijke geest is aan gene zijde wat zijn denken en handelen betreft precies dezelfde als op aarde. Wordt hij echter gelouterd en van al zijn onzuiverheden bevrijd, dan zal ook hij spreken als een zuivere geest zonder smet en onzuiverheid.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[20] Hoewel door deze onthulling de geestenwereld nagenoeg volledig is belicht wat betreft de zeer verschillende wijzen waarop zielen en geesten aan gene zijde geleid worden, moet u dit niet zien als een algemeen geldend geval van leiding. Dit is een speciaal en individueel geval van leiding, dat enkel de reiniging en voleinding van Martinus ten doel heeft. Nochtans zijn alle beschreven taferelen die zich rond Martinus afspelen als een gesloten geheel te beschouwen.
Hoofdstuk 0: Woord vooraf - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[2] Hij die - zelfs toen hij nog maar priester was - de hemelse vreugde in de wonderlijkste kleuren afschilderde en zich uitputte in het beschrijven van de verrukking en gelukzaligheid in het rijk der engelen, maar daarnaast natuurlijk ook de hel en het onaangename vagevuur niet vergat, wilde nu zelf als bijna 80 jarige grijsaard nog steeds geen bezit nemen van zijn vaak geprezen hemel. Nog duizend jaar leven op aarde zou hem liever geweest zijn dan een toekomstige hemel met al zijn verrukkingen en zaligheden.
Hoofdstuk 1: Het aardse einde van de oude bisschop en zijn aankomst aan gene zijde - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[8] Maar nu heeft de ziel van deze man de zenuwgeest al volledig in zich opgenomen en de engel scheidt zojuist de ziel van het lichaam met de woorden: 'Ephata', dat betekent: 'ziel, open u; maar stof daal af in je vergankelijkheid om te worden ontbonden door het rijk van de wormen en verrotting. Amen.'
Hoofdstuk 1: Het aardse einde van de oude bisschop en zijn aankomst aan gene zijde - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] En zie, nu staat onze bisschop al op, precies zoals hij geleefd heeft in vol bisschopsornaat en opent zijn ogen. Hij kijkt verbaasd om zich heen en ziet behalve zichzelf niemand, ook de engel niet die hem gewekt heeft. De omgeving is slechts zeer zwak verlicht, te vergelijken met een vrij late avondschemering en de grond lijkt op dor alpenmos.
Hoofdstuk 1: Het aardse einde van de oude bisschop en zijn aankomst aan gene zijde - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[11] Hij wacht een tijd lang, zorgelijk om zich heen spiedend van welke kant de drie zullen komen, maar zij komen niet.
Hoofdstuk 1: Het aardse einde van de oude bisschop en zijn aankomst aan gene zijde - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[6] Want het is toch curieus, alle profeten die daarin voorkomen vertonen een frappante overeenstemming met de orakelspreuken van Delphi. Men kan daaruit opmaken wat men wil, zij laten zich met enige exegetische wendingen op alles toepassen en niemand kan met zekerheid zeggen: 'Ze hebben alleen maar betrekking op dit ene feit.' Kortom, zij passen in feite zowel van voren als van achteren. En de Heilige Geest die in het evangelie verborgen moet zijn, moet wel een vreemde snuiter zijn, daar hij sinds de oude tijd van de apostelen nergens meer is waargenomen, behalve in het onnozele brein van enkele protestantse ketterse dwepers in de trant van duizend en één nacht!
Hoofdstuk 2: Bisschop Martinus' verveling en vereenzaming en zijn nadenken over iets wat afwisseling kan geven - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[8] Ook met de in mijn kerk veel geprezen Maria en de hele litanie van heiligen lijkt het een vreemde zaak. Als van Maria iets te verwachten zou zijn, dan had zij mij toch allang moeten verhoren, want vanaf mijn sterven tot op dit ogenblik zijn naar mijn kwellende gevoel al zo'n paar miljoen aardse jaren verstreken. Van de moeder Gods of van haar Zoon, noch van enig andere heilige is ook maar het geringste spoor te ontdekken. Dat zijn ware helpers in de nood, zoals men zich geen betere wensen kan! Zeg maar een volle twee miljoen jaren, en van niemand een spoor!
Hoofdstuk 2: Bisschop Martinus' verveling en vereenzaming en zijn nadenken over iets wat afwisseling kan geven - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
...  958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979 - 980 - 981 - 982 - 983  ...