15542 resultaten - Pagina 977 van 1037
... 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975 - 976 - 977 - 978 - 979 - 980 - 981 - 982 - 983 - 984 - 985 - 986 - 987 - 988 - 989 - 990 ...
[11] En verder zegt de leider: ‘Kijk, omdat jij je wil al zo machtig hebt gemaakt dat de aardbodem van de zon hem gehoorzaamt, weet dan, dat ook deze tekenen aan een gerechtvaardigde wil gehoorzamen en zich doen kennen naar de oprechte en rechtvaardige wil van degene, die hen wil leren kennen’.Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Wanneer nu de tijd nadert, dat de hoogste leraar en priester afdaalt naar deze tweede tempel, om daar uit te spreken: ‘God is de liefde!’, wordt ieder mens zozeer aangegrepen, dat hij het bewustzijn verliest, alsof hij gestorven was. Ja, door dit woord raken al deze mensen in zekere zin, in jullie begrippen uitgedrukt, in een soort allerhoogste staat van geestvervoering, en genieten in die toestand de gelukzaligheid van engelen. Wanneer zij weer tot zichzelf komen, rennen ze onmiddellijk de tempel uit, vallen voor de tempel op hun aangezichten en danken en loven en prijzen de grote God voor de voor hen allerhoogste genade, dat Hij hen door Zijn opperpriester waardig heeft geacht hen dit allerhoogste woord aller woorden weer een keer te laten horen. En nog geruime tijd daarna durft niemand de drempel van de tempel te betreden. Wanneer de tempel echter weer betreden wordt, vindt deze intrede altijd met de grootste deemoed en diep doorleefd plaats.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Wat het inwendige van de tempel betreft, is alles net zo ingericht als in een gewoon woonhuis; alleen is hier in plaats van de spiralende wenteltrap, die zich in het midden van een woonhuis bevindt, eveneens een gladde, witte zuil geplaatst16, die bijna net zo dik is en rond van vorm, helemaal tot aan het hoogste punt van het dak reikt en dus tevens het dak draagt. Rond deze zuil loopt een wenteltrap, en vanaf deze wenteltrap leiden, ter hoogte van het dakterras, twee elkaar kruisende gangen vanaf de zuil door een opening in het dak naar het dakterras buiten. In het inwendige van de tempel echter, daar waar de vier gangen of eigenlijk de twee elkaar kruisende gangen met een tamelijk ruime ommegang rond de zuil bij elkaar komen, loopt de wenteltrap rond de zuil omhoog tot helemaal onder het dak. Alles is hier heel eenvoudig en zonder enige versiering, en het ziet er ongeveer uit alsof alles van glad geschaafde planken gemaakt was.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] Na dit doorlezen en onderrichten keren de twee dan weer terug uit de tempel en begeven zich vandaar weer naar de woning van de wijze leider, waar deze de gast eerst bij alles een passende opheldering geeft, die naar jullie tijdrekening gewoonlijk een periode van drie aardse jaren duurt. Het spreekt vanzelf dat gedurende deze tijd nog dikwijls tochten naar alle eerder genoemde plaatsen gemaakt worden.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Hierna neemt de leider de gast weer mee en brengt hem nogmaals buiten de tempel, wijst omhoog naar het kruis en zegt dan tegen hem: ‘Zie, mijn beste broeder, dat is de weg naar Hem toe! Wil je als kind de Vader bereiken, dan moet je deze weg van het kruis kiezen!
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Kijk, daarom is dit meer dan heilige beeld hier ook geplaatst, namelijk opdat ook wij inzien, dat Hij ook voor ons Zijn handen heeft uitgestrekt. Ook ons wil Hij omvatten; maar eerst moeten wij via de jou aangeduide weg van het kruis naar Hem toe komen. - Kijk dus nog eens naar dit heilige teken!’.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[24] Dan legt de leider hem de handen op en spreekt tot hem: ‘Wat je hier gezien en gehoord hebt, moet je voorlopig in je hart bewaren tot de tijd, dat het de Vader zal behagen het aan alle mensen van deze wereld bekend te maken - ofwel reeds hier aan degenen, die een groot verlangen naar Hem hebben, ofwel vast en zeker aan gene zijde in de geest aan allen, die een rechtvaardige en volmaakte wil hebben.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] ‘Want’, zegt de leider verder, ‘wij bewoners van de zon leven in grote volmaaktheid en zijn als gevolg van onze wil volmaakte heren over onze wereld; daarom zal het ons altijd moeilijk vallen, wanneer wij ons bij diegenen moeten voegen, die met hun wil niet eens een grashalm aan hun aarde kunnen ontlokken. Maar, mijn beste gast, zoals je uit alles wat je hebt gezien hebt kunnen afleiden, heeft de grote Heer van de hemel en alle werelden geen welbehagen in het grote en sterke, maar in het kleine en zwakke, en wel zo, dat Hij aan onmondige kinderen en heel eenvoudige mensen grotere dingen openbaart dan aan de allerdiepzinnigste engelengeesten. Wanneer wij zonnebewoners ook het kindschap willen bereiken, rest ons dus niets anders dan al onze zonnegrootheid, macht en kracht vrijwillig aan de voeten van de grote God te leggen en ons heel bereidwillig en liefdevol zelfs beneden te stand te begeven van hen, die Hij liefheeft. Zijn liefde strekt zich weliswaar uit over alle menselijke wezens in de hele oneindigheid. Maar begrijp dat goed: alleen Zijn kinderen zullen later eeuwig samen met Hem onder één dak wonen. - Streef ook jij er dus voortaan naar de kleinste en minste te zijn en wees een dienaar van alle mensen met wie je ooit in contact zult komen, dan zul je aandacht van de eeuwige Vader op je vestigen; en deze aandacht is de eerste vonk, waardoor je een nieuw leven zult krijgen, een leven om kind te zijn van de grote Vader!’
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[26] Daarop verdwijnt de leider. Alleen zijn woning blijft achter. De gast gaat dan weer in hoogste liefde en voortdurende aanbidding terug naar de woning van de leider, waar een andere wijze man, die hier in de regel woont en die hem het eerst ontving, hem weer opvangt en hem daarna door het nu niet meer brandende bosje naar de vijver vergezelt, die op de terugweg geen water meer heeft.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Dan gaat deze tweede leider weer terug. De gast keert terug naar de derde tempel, vervuld van een verheven en liefdevolle, deemoedige stemming.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Wat doet zo’n dienaar eigenlijk, wanneer hij in een volkswoning komt? - Hij wacht buiten de woning tot de huisvader hem in het oog krijgt, dan vol eerbied naar hem toe snelt en hem de woning binnenleidt. Dan vraagt de hoogste priester hem, of hij niet in een of andere kwestie zijn hulp nodig heeft? En als de vader hem het een of ander heeft toevertrouwd wat hem wellicht dwars zit, hetzij op natuurlijk dan wel op geestelijk gebied, dan biedt de hoogste dienaar hem direct zijn handen aan om hem te dienen.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[20] Deze weg is echter de ware deemoed van het hart; want de kinderen moeten op Hem lijken. Maar hoe wil iemand het kindschap van Hem ontvangen, wanneer hij zich niet uit liefde voor Hem zó kan verdeemoedigen als een kind tegenover zijn Vader betaamt? Immers, de Vader heeft Zichzelf toch uit liefde voor Zijn kinderen smartelijk aan het kruis laten slaan om naar het vlees zelfs voor hen te sterven, opdat daardoor niemand in eeuwigheid meer de dood zou voelen en smaken, wanneer hij Hem boven alles liefheeft en door zijn deemoed deel heeft genomen aan dit heilige kruis, waarop de grote heilige Vader vol liefde Zijn almachtige handen bloedend voor de hele oneindigheid heeft uitgestrekt.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Daarop onderricht deze hoogste dienaar dan in alle dingen, waar zij behoefte aan hebben, en zegent hen; dan vertrekt hij weer en bezoekt op deze wijze een ander huis, om ook dat te dienen. En als hij in gezelschap van enkele mededienaren een heel district van huis tot huis en van tempel tot tempel grondig bekeken heeft, dan keert hij weer terug naar de hoogste tempel, waar hij thuis hoort, waar hij dan weer voor allen, die daar zijn, een bereidwillige dienaar en knecht is.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Wanneer iemand ook maar zijn diensten nodig heeft, hoeft hij maar naar hem toe te komen of een boodschap te sturen, dan zal hij altijd de meest bereidwillige dienaar in hem vinden. - Hij houdt geen audiëntie, en zijn deur is ook nooit gesloten of zijn woning door soldaten bewaakt; maar zijn woning is altijd voor iedereen open. En, zoals gezegd, iedereen heeft altijd volkomen ongehinderd volkomen vrij toegang tot hem.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Wanneer zo’n dienaar dus tijdens zijn levenslange ambtsbeoefening zo’n district herhaalde malen doorkruist, rijst de vraag, op welke manier hij reist? - Dan zeg Ik, zoals ook jullie plegen te zeggen: enkel op de manier van de apostelen17. Hierbij kan alleen nog opgemerkt worden, dat het te voet gaan op de zon ten eerste veel gemakkelijker is dan op een planeet, omdat de aardbodem overal zacht en elastisch is. Ten tweede echter zijn de zonnebewoners, hoewel ze op deze gordel bijna twee keer zo groot zijn als jullie, toch veel lichter, omdat hun lichamen veel etherischer of in zekere zin fijnstoffelijker zijn dan die van jullie. Bovendien komt het de voetgangers op de zon nog heel goed van pas, dat ze zich door hun krachtige wil buitengewoon sterken en zich als gevolg van die sterking te voet veel sneller van de ene naar de andere plaats kunnen bewegen dan de snelst vliegende vogels bij jullie op aarde. Om die reden is het voor een zonnebewoner heel gemakkelijk om een berg, die naar jullie maatstaven verscheidene uren gaans hoog is, in twee, drie tot vier minuten te beklimmen.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon