Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 994 van 1110

...  982 - 983 - 984 - 985 - 986 - 987 - 988 - 989 - 990 - 991 - 992 - 993 - 994 - 995 - 996 - 997 - 998 - 999 - 1000 - 1001 - 1002 - 1003 - 1004 - 1005 - 1006 - 1007  ...
[1] BISSCHOP MARTINUS zegt: 'O, o, o, hoe komen jullie er bij! God, het allerhoogste, oneindige wezen, dat in het eeuwig ontoegankelijke licht woont en met Zijn onmetelijke kracht de hele eeuwige oneindigheid vervult, zou Zich ooit in een mensengestalte vertonen en met handen werken net als wij?
Hoofdstuk 28: Martinus als blinde rationalist in de val - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[5] Beschouw mij en mijn twee liefste en beste vrienden als dat wat we zijn, dan zullen jullie nooit meer door zo'n domme vrees geplaagd worden.
Hoofdstuk 28: Martinus als blinde rationalist in de val - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[6] Ik weet wel dat de heer en meester van dit huis machtiger en wijzer is dan wij allen tezamen. En hij kan ook misschien heel goed die Jezus zijn, die ons de meest wijze leer gaf. Maar voor God moeten jullie hem niet houden, maar slechts voor datgene, wat hij is, namelijk - zoals ik al eerder heb gezegd - de beste, meest wijze en daarbij de meest met Godskracht vervulde mens ter wereld!
Hoofdstuk 28: Martinus als blinde rationalist in de val - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[7] Jullie weten toch, hoe hij op de wereld gedood is door de meest miserabele mensen! Kunnen jullie aannemen dat God als grondoorzaak van alle zijn en leven Zich in ernst door de ellendige mensen zou kunnen laten doden?
Hoofdstuk 28: Martinus als blinde rationalist in de val - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[5] Want volgens de wet van Mozes geldt voor eens en altijd: 'Gij zult slechts in één God geloven en zult noch een gesneden beeld maken en het aanbidden, noch iemand anders dan alleen Mij eer bewijzen. Want Ik alleen ben de Heer en God, die hemel en aarde gemaakt heeft en alles wat daarin en daarop is, leeft en ademt!'
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[6] Mozes spreekt wel heel vaag over een verlosser, die de volkeren zou bevrijden van het harde juk van de oude slavernij. Maar dat Jahwe zelf in deze verlosser naar de aarde zou afdalen, daarvan staat in het hele Mozesboek geen woord. Daarom is jullie veronderstelling dan ook iets te overijld; het is immers zo, dat men alles wat men doet nauwkeurig moet onderzoeken en overwegen.
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[7] Stel Mozes en Jezus nu eens tegenover elkaar, dan zullen jullie zelf ontdekken hoe moeilijk, sterker nog hoe bijna onmogelijk de Godheid van Mozes met de God in Jezus te verenigen is. Juist vanwege deze uiterst strenge mozaïsche Godswet heeft Mozes zelf al op Gods bevel de doodstraf gezet: als iemand God zou lasteren doordat hij aan een afgod zou offeren; of een tovenaar, een profeet of een andere held voor God zou aanzien! Een reden die ook Jezus aan het kruis bracht, alhoewel hij zich, wanneer hij over zijn goddelijke zending sprak, tegenover de schriftgeleerden gewoonlijk steeds alleen in vage beelden uitdrukte.
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] Daarom, lieve vrienden, is jullie al te haastige veronderstelling omtrent de goddelijkheid van Jezus een heel bedenkelijk en teer punt hier in de geestenwereld.
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[10] Ik zie wel, dat jullie waarschijnlijk door deze veronderstelling in dit Jezushuis heel snel in een betere toestand zijn gebracht, dankzij een klein huiswondertje. Maar jullie kunnen er zeker van zijn, dat ik jullie daarom tot nu toe nog niet in het minst benijd. Want ik houd me steeds aan het gezegde: 'Wie het laatst lacht, lacht het best!'.'
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[13] Jezus, wiens geboorte volgens de eensluidende uitspraken van de evangelisten met allerlei wonderen gepaard ging, ja wiens hele leven eigenlijk één ononderbroken wonder was;
Hoofdstuk 30: Tweegesprek tussen de rationalist Martinus en de wijze man over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[12] DE WIJZE MAN zegt: 'Omdat de mensen dat er van gemaakt hebben volgens hun eigen ijdele goeddunken. En dat deden ze, omdat deze mineralen zeldzamer zijn dan andere. Zouden diamanten echter even vaak voorkomen als kiezel, en goud als ijzer - dan zal men in de straten diamanten als grind gebruiken en de wagenwielen met goud beslaan.
Hoofdstuk 31: Kritische vragen van Martinus en de antwoorden van de wijze man - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[15] Zie, op de aarde evenals op elke planeet, zijn er in elk soort van dingen, wezens en ook van mensen zekere hoogtepunten, zo uniek in hun soort, dat ze nooit kunnen worden overtroffen. Zo is er zeker een grootste zon, een grootste planeet, op de planeet zelf weer de meest voortreffelijke zaken die in hun soort niet te overtreffen zijn. Kan een wijze echter daarom van zulke voortreffelijkheden beweren, dat ze daarom godheden zouden zijn, omdat ze in hun soort alles in een weergaloos hoogste graad overtreffen? Dat deden wel de heidenen, die al het volgens hun inzicht het meest volmaakte verafgoodden, maar op deze manier tenslotte in de meest schandelijke veelgoderij vervielen.
Hoofdstuk 31: Kritische vragen van Martinus en de antwoorden van de wijze man - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[7] Bijgevolg zou de tekst uit het Pentateuch ongeveer zó begrepen moeten worden: 'God schiep de mens naar Zijn beeld' betekent: 'God schiep de mens volgens Zijn idee, dat wil zeggen volkomen in overeenstemming met Zijn idee!'
Hoofdstuk 32: Voortzetting van het gesprek over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[12] Ja, ja, mijn beste vriend, volgens het pure verstand zal ik wel gelijk hebben; jij echter zult naar Paulus 'uit het geloof leven'! Dat is weliswaar ook een leven, maar een leven zonder inzicht en zonder logische argumenten. Ik wil het je niet afnemen en wil van jou ook geen proseliet* (* Bekeerling) maken. Maar ik moet je toch laten zien, dat een voormalige bisschop op aarde niet gemakkelijk als een blad aan de boom is om te draaien en al helemaal niet door diegenen die op aarde zijn schapen waren!'
Hoofdstuk 32: Voortzetting van het gesprek over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[23] Zie toch in, broeder, waarom zou Jezus niet de Heer van alle hemelen en alle werelden kunnen zijn, waarom niet de eeuwige God, de eindeloos Machtige? Zou dan dat wat volgens mij het gemakkelijkste is voor Hem minder mogelijk zijn dan iets, wat ik als veel moeilijker beschouw, als er voor God al zoiets als moeilijk of gemakkelijk bestaat?
Hoofdstuk 32: Voortzetting van het gesprek over de goddelijkheid van Jezus - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
...  982 - 983 - 984 - 985 - 986 - 987 - 988 - 989 - 990 - 991 - 992 - 993 - 994 - 995 - 996 - 997 - 998 - 999 - 1000 - 1001 - 1002 - 1003 - 1004 - 1005 - 1006 - 1007  ...