Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 1018 van 1112

...  1006 - 1007 - 1008 - 1009 - 1010 - 1011 - 1012 - 1013 - 1014 - 1015 - 1016 - 1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031  ...
[15] Maar nu is de vraag: waar leven ze van, aangezien op de zon de plantengroei alleen door de wil van de mens wordt bepaald? - Niets is gemakkelijker dan antwoord op deze vraag te geven, namelijk, dat ook de vlakten met een overvloedige hoeveelheid van allerlei gewassen begroeid zijn, en wel eveneens als gevolg van de wil van de mensen - maar hier, voor de vlakten, door gebed en eveneens door innige vereniging met de getrouw herkende wil van de grote God. Maar hoe worden deze vlakten dan beplant? - Door de zegen van de hoogste leraar, wanneer zich op de hoogste tempelheuvel een hele gemeenschap heeft verzameld om de grote God in de tempel van 77 zuilen te aanbidden.
Hoofdstuk 16: De landbouw op de middengordel. Groentetuin, schapenweide en broodakker - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Deze weide is aan de laagste kant, voorbij de levende haag, omgeven door een wal, waarop in de richting van de huiszuilen spuitende bronnen zijn gemaakt. Hier zullen jullie ook wel weer vragen: waar halen de zonnebewoners eigenlijk rechtstreeks het water vandaan, om het uit deze wal te laten opspuiten waar ze maar willen? -
Hoofdstuk 16: De landbouw op de middengordel. Groentetuin, schapenweide en broodakker - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[25] Kijk, dit alles zegt niets meer of minder dan dat de mensen volkomen naar Mijn wil moeten leven en handelen, dat wil zeggen: ze moeten zich door Mijn geest laten grijpen en tot in hun diepste innerlijk laten doordringen - echter niet zoals tegenwoordig zoveel ‘betere’ mensen doen, die genoegen nemen met alleen het kennen van Mijn wil, maar wat hun handelingen betreft moet Ik het Mij laten welgevallen dat ze Mij naast hun wereldse bezigheden voorttrekken. Kijk, bij zulke mensen vormt niet deze broodakker de buitenste begrenzing, maar alleen een pure wereldse akker, die geen vruchten van Mijn wil draagt, maar vruchten van eigenbelang, van de wereld, het verderf en de dood!
Hoofdstuk 16: De landbouw op de middengordel. Groentetuin, schapenweide en broodakker - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[6] Overigens is de inrichting van deze ambtshuizen vrijwel hetzelfde als die van de woonhuizen; alleen is alles heel eenvoudig en zonder versiering, wat wil zeggen dat de leerlingen wat hun kennis betreft ook nog heel eenvoudig en zonder enige geestelijke versiering zijn. En de ambtshuizen voor onderwijs aan de meisjes tonen hun door de kleine bloembedden, dat ook zij zich wat het uiterlijk betreft rein en sierlijk moeten ontwikkelen, opdat er zodoende een welgevalliger en aantrekkelijker geest in hen ontwikkeld wordt.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Dat is dus de eerste soort ambtshuizen. Deze worden niet door ambtsdragers of leraren bewoond, maar de woning van een ambtsdrager of leraar bevindt zich eveneens op een dichtbij het ambtshuis gelegen heuvel.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Waarin onderscheidt de woning van een ambtsdrager zich nu van die van een ander mens, die geen ambtsdrager is? - Die onderscheidt zich alleen maar hierin, dat de weg daar vandaan linea recta, zoals jullie plegen te zeggen, naar het ambtshuis is gericht, terwijl de wegen van de andere huizen recht naar die punten gericht zijn, waar de grenzen van de stukken grond elkaar raken. Overigens is de inrichting van het woonhuis van een ambtsdrager precies hetzelfde als die van een ander mens.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] En hoe lang duurt een les? - Nooit langer dan hoogstens vijfhonderd pendelslingeringen. Daarna worden ze weer voor vijfduizend pendelslingeringen vrij gelaten. En zo wordt dit onderwijs voortgezet - net zo lang tot de kinderen de elementaire onderwerpen volkomen kennen, en deze onderwerpen houden alleen maar in, dat de kinderen bepaalde kleine wetten worden gegeven, waar ze zich aan moeten houden.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Er zijn drie soorten heuvels op de zon: Ten eerste de algemene heuvels, die zich in onafzienbare ketens zoals de bergruggen op jullie aarde in alle richtingen over deze zonnegordel uitbreiden. - Ten tweede de verschillende hoogtepunten van de kruinen van deze heuvels, die er ongeveer uitzien zoals wanneer jullie ronde, maar sterk afgeknotte kegels vrijwel geheel regelmatig als een piramide tegen elkaar zouden zetten, zodat er uiteindelijk uit verschillende van zulke kegels een piramide zou ontstaan. En tenslotte de afzonderlijke uitbollingen van de grotere heuvels, die daar ook de borsten van de heuvels worden genoemd. Deze dienen gewoonlijk als plaatsen om te wonen, d.w.z. daar worden woonhuizen bovenop gebouwd; de rest van zo’n kleine heuvel wordt dan als de jullie reeds bekende teeltgrond gebruikt, waarbij, zoals jullie al enigszins meegedeeld, naar jullie maatstaf gerekend ongeveer een halve joch per persoon wordt gerekend. Deze stukken grond zijn evenals de heuvels gewoonlijk cirkelrond, waardoor het gewoonlijk dan ook zo is dat drie, soms vier van zulke stukken grond aan elkaar grenzen, en wel in het lage gedeelte, d.w.z. in het kleine dal tussen drie of vier heuvels.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[11] Zo wordt het bijvoorbeeld een kind verboden naar een of ander voorwerp te kijken, maar zijn ogen er zolang van af te wenden, tot de ambtsdrager ziet dat het het kind totaal geen inspanning meer kost om zo’n voorwerp volkomen buiten beschouwing te laten. De kinderen worden ook door bepaalde prikkels in de verleiding gebracht de wet te overtreden; zo worden er voor dat doel nu eens hier, dan weer daar, waar het een kind verboden is te kijken, toneelspelen gegeven, bij welke gelegenheid het de kinderen dan heel veel inspanning en zelfverloochening kost om hun kijkgrage ogen daarvan af te wenden; maar herhaalde oefening maakt de meester. Zo is het hiermee ook; de kinderen vergeten zich wel herhaaldelijk, worden dan weer ernstig vermaand en krijgen bij herhaalde overtredingen kleine, passende straffen opgelegd - en zo wordt langzamerhand het wijze doel bereikt.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] De versieringen in deze grotere ambtshuizen, die gewoonlijk op die plaatsen zijn gebouwd waar vier stukken grond, soms ook vijf elkaar raken, richten zich altijd naar de voorgeschreven activiteit van de leerlingen. - Waar bestaat die activiteit uit? - Deze bestaat uit niets anders dan in het langdurig en geconcentreerd bekijken van allerlei dingen.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Door het vaker en gedwongen bekijken wordt de kijker zelf echter gedwongen in zijn geest de verschillende betrekkingen, verbindingen en raakpunten te onderzoeken, en daardoor went hij zich een vastheid en beslistheid in zijn blik, die evenzeer voor de buitengewoon vluchtige geest buitengewoon noodzakelijk is. - Kijk, uit zulke oefeningen bestaat dus de school van dit tweede ambtshuis.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[25] Boven de kapitelen zijn grote, witte bollen aangebracht, die verbonden zijn met de mooiste bogen van zuil tot zuil. Op deze bogen rusten pas de draagbalken van het dak, die eveneens van een materiaal gemaakt zijn, dat er uitziet als een heel vurige robijn. Daarna verheffen zich pas de dakspanten, die hier niet zwart, zoals in de woonhuizen, maar donker violet-blauw van kleur zijn.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Overigens zijn er ook hier, net als in de woonhuizen, voor de zuilen de prachtigste ruststoelen aangebracht. En omdat zo’n ambtshuis in zekere zin uit vier afdelingen bestaat (wat uit de vier daken afgeleid kan worden), bevindt zich onder ieder dak in het midden een ons reeds bekende, prachtig uitgevoerde piramide met een wenteltrap, die net zo ingericht is als in de woonhuizen.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Overigens is ook bij de tempels de bouwstijl heel verschillend, ook al zijn ze van hetzelfde type en zijn ze voor één en hetzelfde doel bestemd. Er zijn dus ook tempelzuilen die er al piramiden uitzien; en ook zijn er tempelzuilen, die uit een groot aantal staven bestaan; dan weer zijn er zuilen, die er uitzien alsof er platgedrukte bollen op elkaar waren gestapeld; zo zijn er ook zuilen, die zich als wolken boven elkaar verheffen; en dan zijn er nog zuilen, die er uitzien als omgekeerde kegels, namelijk met de brede kant omhoog en de spitse kant beneden. En zo zijn er nog talloze vormen, waarin zulke zuilen, die het dak moeten ondersteunen, zijn uitgevoerd.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] De punten van de daken zijn weliswaar ook met vaandels versierd, maar vergeleken bij het middelste vaandel nemen de vaandels in grootte af, zoals ook de daken in hoogte afnemen. Overigens zijn ook deze tempeldaken op dezelfde manier gebouwd als de daken van de woonhuizen. De hoogte van het middelste dak kan al naargelang de grootte van de tempel soms wel duizend klafter bedragen; maar lager dan vijfhonderd klafter is het nooit. En de andere dakpunten richten zich naar de hoogte van de middelste dakpunt.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  1006 - 1007 - 1008 - 1009 - 1010 - 1011 - 1012 - 1013 - 1014 - 1015 - 1016 - 1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031  ...