Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 1023 van 1088

...  1011 - 1012 - 1013 - 1014 - 1015 - 1016 - 1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036  ...
[16] De gang, die van de wenteltrap naar de hoofdgalerij loopt, bestaat ook uit een stof die op massief goud lijkt.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] De hoofdgalerijen zijn natuurlijk eveneens van balustraden voorzien, zowel aan de binnen- als de buitenzijde. De balustraden van de hoofdgalerijen bestaan uit piramiden van louter briljant, dat wil zeggen dat de piramiden gemaakt zijn van een materiaal, dat net zo schittert als een grote, geslepen diamant bij jullie, wanneer de stralen van de zon erop vallen. Deze piramiden zijn tussen de gangen zo tegen elkaar geplaatst, dat ze elkaar van onderen raken en aan de bovenkant door een als het ware massief gouden, in zeer mooi lofwerk gevatte leuning met elkaar verbonden zijn. Deze leuning loopt van de ene tot de andere gang (die van de wenteltrappiramide naar de hoofdgalerij loopt); want hij kan immers niet ononderbroken doorlopen. Als dat zo zou zijn, zou men immers, om van een gang naar de hoofdgalerij te komen, over zo’n balustrade moeten klimmen; daarom moet er op iedere plek, waar zo’n gang van de wenteltrap naar een hoofdgalerij leidt, een onderbreking in de balustrade van de hoofdgalerij zijn. Dat geldt natuurlijk alleen voor de kant die naar de binnenzijde van de tempel gericht is; aan de buitenzijde loopt dezelfde balustrade van de piramide met een nog massievere leuning ononderbroken door.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] De hoofdgalerij rust op regenboogachtige bogen, die van de ene zuil naar de andere lopen. Deze bogen vertonen volmaakt levendig het kleurenspel van een regenboog.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[20] De kubusvormige voetstukken, die met hun oppervlak meer dan een halve klafter aan alle kant buiten de piramide steken, worden als rustbanken gebruikt. Wanneer het namelijk tijd is om te rusten, gaan de leerlingen naar deze plaatsen en rusten daar naar behoefte uit. Deze rustbanken zijn buitengewoon zacht elastisch, ongeveer zoals een luchtkussen. De piramideachtige leuning is net zo zacht elastisch. Maar al zit iemand er nog zolang op, dan maakt hij er toch nergens een blijvende kuil in; maar wanneer hij opstaat is alles weer mooi in orde, zowel de bank als de leuning.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[2] Onder het middelste, hoge dak bevindt zich echter niet zo’n wenteltrap, maar dit dak wordt in de eerste plaats door stralend blauwe zuilen gedragen, en dat kunnen er rondom wel dertig zijn. Deze zuilen zijn bijna nog eens zo hoog als die van de eigenlijke tempel; daarom is dit middelste deel van de tempel ook hoger dan de overige delen ervan.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Deze zuilen zijn voorzien van zeven rijen galerijen, waar men kan komen via een wenteltrap, die zich om de zuilen slingert. Om iedere zuil slingert zich dus zo’n wenteltrap tot aan de zevende galerij. In het midden van dit grote, ronde deel van de tempel staat een grote hoofdzuil, die doorloopt tot aan de hoogste punt van het hoge dak. Daar, waar de vierde galerij rond de galerijen loopt, is vanaf deze centrale hoofdzuil naar vier zijden een gang gemaakt, dat wil zeggen, dat er in feite maar twee gangen zijn, die elkaar bij de centrale zuil kruisen.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Vanaf deze kruisgang loopt vervolgens een zeer brede wenteltrap rond de zuil omhoog naar de hoogste punt van het dak. De galerijen, die rond de zuilen van dit centrale ronde deel lopen, worden eveneens door als regenbogen stralende bogen ondersteund. Maar hier heeft een boog slechts één kleur, en omdat er zeven galerijen zijn, zijn er ter ondersteuning daarvan ook zeven bogen, waarvan elke boog in een andere kleur straalt. En wanneer men zijn blik over alle zeven galerijen laat dwalen, geniet men van de aanblik van een verspreide regenboog.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Jullie moeten je de klank van een harp niet voorstellen zoals een soortgelijk instrument op jullie aarde klinkt; maar de klank van zo’n harp is zo buitengewoon zuiver en zodanig in staat tot iedere aanzwelling van de uiterste zachtheid tot de grootste kracht, dat jullie je daar op jullie planeet absoluut geen enkele voorstelling van kunnen maken. Wat de kracht ervan betreft: de helderste klok bij jullie klinkt daarbij vergeleken maar pianissimo. Ook wat echter de uiterste zachtheid van die klank betreft kunnen jullie op geen van jullie instrumenten zulke werkelijk geestelijk zachte tonen voortbrengen, zoals die met zo’n harp voortgebracht kunnen worden. Bovendien is ook de toon bij een harp van jullie maar van korte duur, terwijl een eenmaal aangeslagen toon van zo’n zonneharp net zolang voortklinkt tot de musicus hem stopt. En zo is één zo’n harp ook in staat alle mogelijke verschillende klanken voort te brengen, en wel zo, dat één zo’n harp op aarde heel goed een tienvoudig, volledig bezet orkest te vervangen. Wanneer jullie dit in het oog houden, kunnen jullie je van zo’n concert op de zon wel enigszins een begrip vormen.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Kijk, om de mensen in dit opzicht bestand te maken tegen duizeligheid, zou zo’n scholing in het beklimmen van zuilen in ernst uiterst aanbevelenswaardig zijn. Alleen hebben de mensen van deze aarde nog teveel genoegen in deze zeer verderfelijke ziekte. Laten we dus maar weer terugkeren naar die plaats, waar in natuurlijk en geestelijk opzicht heel effectief gezorgd wordt voor het weg houden van die ziekte.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Een dergelijke oefening zou ook op aarde helemaal niet slecht zijn, waar de mensen vooral aan duizeligheid lijden; want wanneer een mens ook maar een beetje hoger staat dan een ander, heeft hij er al een afschuw om van boven naar hem beneden te kijken - en hoe hoger iemand komt te staan, des te onverdraaglijker wordt zijn duizelingwekkende hoogheid; soms, en helemaal niet zo zelden, ontaardt deze zo erg, dat menige hoogstaand adellijk persoon zich eerder met tien kanonnen zou willen laten doodschieten dat slechts één keer zo’n effectieve blik naar beneden in de diepte te werpen en zichzelf daar in het eenvoudige jasje van een boer te zien. Is dit misschien teveel gezegd? - O nee! Kijk maar eens naar de edelen: hebben ze niet veel liever dat hun zonen op het slagveld door vijanden in duizend stukken gescheurd en gehakt worden, dan dat zo’n adellijke zoon tegen zijn hoge adellijke ouders zou zeggen: ‘Ik wil liever boer worden dan mijzelf op het open slagveld als veldheer door de vijand te laten doodschieten’?
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Dat is dus het hele uiterlijk en innerlijk van de tempel. Wat de omringende grond van zo’n tempel betreft, die is precies zo geordend als de grond rondom ieder ander woonhuis, alleen is het grondgebied naar verhouding groter, aangezien de voortdurend aanwezige mensenmenigte van zo’n tempel groter is dan die van ieder ander woonhuis.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Wat de inwendige inrichting en ook de uiterlijke omgeving ervan betreft, die zijn op de willekeurige versieringen na hetzelfde als die wij binnen en buiten de vorige tempel hebben leren kennen. Alleen de orkestruimte is in deze tempel nog veel reusachtiger en bestaat uit het dubbele aantal harpen van de vorige tempel. Ook het aantal zangers is groter; dat is evenwel goed te begrijpen, omdat er in zo’n tempel dikwijls vier-, vijf-, zes- tot zevenmaal zoveel leerlingen wonen als in de vorige.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[6] Want in zo’n tempel komen de mensen ook dikwijls uit vier tot zeven tempels van het vorige type bij elkaar om daar het allerhoogste onderricht in het dienen van de grote God te ontvangen. Om deze reden ziet het er in zo’n tempel en ook in de wijde omgeving ervan uiterst levendig uit.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[1] Nu we het tweede type tempel hebben leren kennen, zullen we ons verheffen naar een hoge heuvel, die niet zelden een gebied van verscheidene duizenden vierkante mijlen omvat, en daar zullen we nog het derde type tempel leren kennen.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Wanneer nu de tijd nadert, dat de hoogste leraar en priester afdaalt naar deze tweede tempel, om daar uit te spreken: ‘God is de liefde!’, wordt ieder mens zozeer aangegrepen, dat hij het bewustzijn verliest, alsof hij gestorven was. Ja, door dit woord raken al deze mensen in zekere zin, in jullie begrippen uitgedrukt, in een soort allerhoogste staat van geestvervoering, en genieten in die toestand de gelukzaligheid van engelen. Wanneer zij weer tot zichzelf komen, rennen ze onmiddellijk de tempel uit, vallen voor de tempel op hun aangezichten en danken en loven en prijzen de grote God voor de voor hen allerhoogste genade, dat Hij hen door Zijn opperpriester waardig heeft geacht hen dit allerhoogste woord aller woorden weer een keer te laten horen. En nog geruime tijd daarna durft niemand de drempel van de tempel te betreden. Wanneer de tempel echter weer betreden wordt, vindt deze intrede altijd met de grootste deemoed en diep doorleefd plaats.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  1011 - 1012 - 1013 - 1014 - 1015 - 1016 - 1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036  ...