Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 1029 van 1088

...  1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042  ...
[29] De volgende keer zullen we het geestelijke en religieuze gedeelte nog in ogenschouw nemen en daarvan vlug naar een andere gordel overgaan. Genoeg dus voor vandaag!
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Wat is dus onder de vele leeronderwerpen het fundamentele onderwerp, waar alle andere in zekere naar beoordeeld worden? - Dit basale onderwerp wordt met name in deze tijd ook bij jullie door de geleerde wereld als de basis van alle wetenschap beschouwd. Bij jullie heet dit onderwerp echter mathematica of rekenkunde. Op onze gordel wordt deze wetenschap echter ‘normering’ genoemd.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Deze wetenschap wordt daar vanaf het eerste begin en daarna voortduren onderwezen, tot aan de laatste ontwikkeling van de geest. - Volgens deze wetenschap moet ieder mens van ieder ding nauwkeurig de afmetingen kunnen bepalen; hij moet zich zozeer oefenen, dat hij met gemak in staat is in een nog zo vormeloos voorwerp een rond getal te ontdekken, dat als basis bepalend is voor de hele vorm van een object. Want zij zeggen: geen enkele berekening van een grootheid heeft enige zin, wanneer men het wortelgetal ervan niet kent.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] We zullen ons dus naar een ander onderwerp wenden, en dat is een soort architectuur, die de basis voor de eigenlijke bouwkunst vormt.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Als de leerlingen zich deze losse manier van bouwen in het klein eigen hebben gemaakt, dan worden ze bekend gemaakt met de vaste manier van bouwen. Als ze zich die tenslotte ook volkomen eigen hebben gemaakt worden ze daarna naar de versieringen en hierna naar de noodzakelijke en doelmatige meubilering van het een of andere gebouw geleid.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Als ze zich ook dit volkomen eigen hebben gemaakt, dan pas gaan ze, wanneer daar speciale talenten voor aanwezig zijn, over tot de poëzie, waarmee ze dan in zekere zin de dingen van een innerlijke wereld op witte rollen gaan weergeven. Volmaakte voortbrengselen van deze soort en het doel ervan hebben we al bij de beschrijving van een gemeenschapstheater leren kennen.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Als een leerling dit allemaal metterdaad of, zoals jullie plegen te zeggen, praktisch eigen heeft gemaakt, dan wordt hij pas in de diepere kennis van de goddelijke Geest en Diens eeuwige wil binnengeleid. Dan wordt hem de manier getoond, waarop iedere in zichzelf vrij geworden menselijke geest zich al naar zijn believen met de eeuwige, oneindige Geest Gods effectief in verbinding kan stellen, voorzover dat met de goddelijke orde overeenstemt.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[1] Wat de religie betreft, bestaat er op deze twee gordels doorgaans geen ceremoniële of zogezegd uiterlijk zichtbare religieuze cultus; daar zijn de bewoners van deze gordels de meest gezworen vijanden van, omdat volgens hun grondbeginselen, die zeer strikt naar de orde zijn afgewogen, iets uiterlijk materieels zich evenmin met het zuiverste geestelijke laat verbinden als het getal twee met het getal zeven.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Wie dus in al zijn werken aan deze orde beantwoordt, dient God, maar wie deze orde lichtzinnig overtreedt en de maat van zijn passen en van zijn handen niet in het oog houdt, is als een dwaze plant, die zijn wortels in de lucht en zijn takken in de grond wil zetten; maar toch zullen de naar de lucht gekeerde wortels niet in takken veranderen en enige nuttige vruchten voortbrengen.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] Daarom moet niemand iets doen, waarvoor hij geen maatstaf heeft. Als hij echter de juiste maatstaf heeft, laat hij er dan ook naar handelen; want de juiste maatstaf is de Gods orde, en iedereen is geroepen volgens die orde te handelen.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Slechts één enkele handeling kunnen wij in zekere zin als een religieuze ceremonie beschouwen, en dat het sluiten van een huwelijk tussen twee echtgenoten. Wanneer namelijk twee mensen in het huwelijk willen treden, gebeurt dit op de volgende manier. Eerst zoekt de man een uiterlijk goed gevormd wezen; en heeft hij dat gevonden, dan begeeft hij zich onmiddellijk naar de ouders van dat vrouwelijke wezen en zegt tegen de vader, die voor dat doel uit huis wordt geroepen om voor de huwelijkskandidaat te komen staan: ‘Ik heb het gezicht van jouw dochter gezien; het bevalt mij. Als jij wilt, laat mij dan de orde van haar hart onderzoeken’.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[11] Als ze dat nu allemaal met de juiste vaardigheid kunnen, dan pas beginnen ze in zekere zin te leren lezen en schrijven; dat laatste is op zichzelf echter niets anders dan jullie (natuurlijk in verhouding wel erg onhandige) tekenen en schilderen. Het lezen houdt in, dat zij de overeenstemmingen van alle zichtbare dingen leren kennen en derhalve in de uiterlijke vormgeving van ieder ding de innerlijke betekenis ervan moeten zien. Daarna moeten zij, door zelf verschillende dingen samen te stellen, daar een willekeurige betekenis in kunnen leggen. Het eerste, dat wil zeggen het duiden van overeenstemmingen, leren zij door datgene, wat wij lezen noemen; het tweede, dat wil zeggen het uitdrukken van een gedachte door middel van samenstellingen, leren zij door datgene, wat wij schrijven noemen.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Om dezelfde reden hebben deze bewoners ook absoluut niet de een of andere vorm van tijdmeting en stellen dus nooit een tijdsverloop vast. Want zij zeggen: Het bepalen van de tijd ligt in de handen van de hoogste Geest, maar de mens moet niet meten waar God, de Allerhoogste, de mens geen maatstaf voor heeft gegeven. En verder zeggen ze: De grote kosmische Bouwmeester heeft onze wereld voor ons uitgespreid en heeft door de vlakten iedereen een wenk gegeven, dat hij die moet meten. Maar voor de tijdsduur heeft Hij nergens een maat gesteld; daarom moet de mens die ook niet eigenmachtig in stukken verdelen. Hij heeft ons weliswaar een maatstaf gegeven, en deze maatstaf is ieders eigen leven. Verder heeft Hij aan het uitgestrekte uitspansel nog een maatstaf geplaatst; volgens deze maatstaf bewegen verre werelden, en onze eigen wereld richt zichzelf in haar loop naar deze grote maatstaf. Maar noch voor het een noch voor het ander heeft Hij ons een passer in handen gegeven, zodat wij die zouden kunnen indelen en afmeten.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[20] Daarna gaat de vader met zijn volkje weer zijn huis binnen, en de bruidegom brengt zijn bruid naar de woning van zijn ouders. Wanneer hij bij de kring van de orde is gekomen, komen zijn ouders, broers en zussen direct met open armen naar hem toe en voeren het bruidspaar de woning binnen.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[22] Na de maaltijd begeeft de bruidegom zich met zijn bruid - onder begeleiding van zijn ouders, wanneer die nog leven, maar anders met een broer en een zus - naar een gemeenschappelijke nederzetting, en wel die, waar zo’n bewoner van het land bij hoort. Daar krijgt dit nieuwe bruidspaar van de hoogste wijze een nieuwe naam, en er wordt hun ook getoond waar zij een nieuw grondbezit mogen inrichten.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  1017 - 1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042  ...