Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1030 van 1490

...  1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043  ...
[11] Deze (geest)-monniken lopen nog wel barrevoets rond en dragen nog dezelfde kleding, maar wanneer jullie de innerlijke scholastiek willen zien, dan merk je dat zij zich alleen naar buiten toe nog precies zo gedragen als destijds de echte augustijnen. Als jullie aan de een of ander vragen waarom hij dat doet, dan zul je geen antwoord krijgen, en als jullie al een antwoord krijgen, zal dit als volgt luiden: wij doen dat als standvastige boetelingen omwille van de hemel, omdat het hemelrijk slechts met geweld kan worden ingenomen, want wie het niet met geweld inneemt, zal het niet verkrijgen. Hieruit kunnen jullie echter gemakkelijk opmaken wat de eigenlijke motivatie voor zo'n streng leven is. Ze doen alles omwille van de hemel; ook beminnen ze en vrezen ze de Heer, maar niet om Hemzelf, maar alleen vanwege de hemel en de hel. Zou de Heer hen de hel wegnemen en hun gedroomde werkeloze genot- en gaaphemel veranderen in een werkhemel, dan zouden ze al heel gauw een groot kruis slaan over hun strenge, boetvaardige leven.
Hoofdstuk 65: Een monnikenklooster. Augustijnen en hun geloofsopvatting - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Beste vrienden en broeders, dat is hier geenszins het geval, maar om het voor jullie begrijpelijk te maken, zal ik jullie aan de hand van een eenvoudig voorbeeld inzicht verschaffen. In een gezelschap bevindt zich een zogenaamde `wereldse wijsgeer' die door jullie een filosoof wordt genoemd. Deze man is niet erg spraakzaam of hij , spreekt helemaal niet. Waarom? Omdat hij ten eerste zijn parels niet voor de zwijnen wil werpen en ten tweede omdat hijzelf veel van zijn ideeën nogal gewaagd vindt en er daarom niet mee voor de dag durft te komen. Enerzijds om niets van zijn roem als geleerde lichtzinnig te verspelen, anderzijds echter ook uit vrees voor een of ander hem nog onbekend meeluisterend oor van gezaghebbende politieke instanties, waardoor hij zich gemakkelijk aan heel wat narigheid zou kunnen blootstellen. Opdat onze man noch door het een noch door het ander in moeilijkheden zal komen, sluit hij zich af, begeeft zich als het ware in zijn zielenslaap of in zijn geestelijke wijsheidsparadijs of in zijn stoïcijnse hemel, maar luistert in deze toestand heel zorgvuldig of zich in het gezelschap misschien een aan hem verwante ziel laat horen. Heeft hij zo iemand gevonden, dan wordt hij spoedig vertrouwelijk en begint het ene na het andere poortje van zijn klooster te openen. Vindt hij echter een of meer zielen die volledig in zijn ideeën zijn ingewijd en zich deze ook hebben eigengemaakt, dan worden ineens alle poorten van zijn klooster tegelijk opengedaan en onze man zal niet nalaten van het geestverwante en voor zijn ideeën warmgelopen gezelschap de hem toekomende bijval in ontvangst te nemen. Wij zijn liet hier weliswaar niet werkelijk met de ideeën en verkeerde grondbeginselen van dit klooster eens, maar desalniettemin worden we toch als gevolg van onze toenadering door de kloostergemeenschap wel als geestverwanten beschouwd.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Jullie vragen of deze kloostergeesten ons wel zien. Ik zeg jullie: in wezen zou het niet nodig zijn, omdat het er hier uitsluitend om gaat, jullie over de verhoudingen hier wat inzicht te verschaffen en voor dat doel kunnen we overal waar we maar willen, ongehinderd binnengaan, zodat we daar heimelijk al het mogelijke kunnen beluisteren. Maar omdat het hier voor jullie om een wat bewuster inzicht gaat, is het ook noodzakelijk dat we ons voor de bewoners van dit klooster zichtbaar maken. Om die reden heeft het klooster ons dan ook zien aankomen. De poorten staan voor ons open en we kunnen dus ongehinderd binnengaan. We zullen eerst de kerk binnengaan en eens kijken wat daar allemaal te zien is. Kijk, we zijn al in de kerk. Wat zien jullie?
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Jullie zeggen: merkwaardig, dat is inderdaad een buitengewoon prachtige kerk. De schitterende bouwstijl, de hoogte en de meesterlijke wandschilderingen zijn werkelijk verbazingwekkend. Het hoogaltaar is een volmaakt meesterstuk van beeldhouwkunst. Ook het grote schilderij van de drie-eenheid, dat bijzonder opvalt door zijn verheven, zachtmoedige karakter, is meesterlijk uitgebeeld. Werkelijk, deze trouwens op misverstanden berustende drie-eenheid hebben we nog nooit zo meesterlijk geschilderd gezien als hier. Deze visuele voorstelling is zo merkwaardig, omdat de Vader en de Zoon hun hoofden bijna geheel tegen elkaar aanhouden, waardoor de hoofden zich dan ook in de licht gehouden driehoek bevinden. Boven de beide hoofden in de bovenste hoek is de duivengestalte van de Heilige Geest zo aangebracht, dat de duif in deze driehoek lijkt te zitten, waarbij hij zijn kopje tussen de twee hoofden naar beneden buigt.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Als je overigens maar enigszins thuis bent in de kerkgeschiedenis, dan moet je de varianten die tussen de vierentwintig jaar en jouw drie jaar liggen, toch zeker ontdekt hebben. Zo wordt ook het sterfjaar van deze apostel te Rome totaal verschillend aangegeven en men moet van geluk spreken wanneer men in deze gegevens slechts één variant van één jaar ontdekt. Dat mijn verklaring juist is, kun je bij de verschillende geschiedschrijvers terugvinden, want jullie bibliotheek is gelukkig in het bezit van al deze uitspraken. Zeg me nu eens, aan welke hecht jij uiteindelijk het meeste geloof?
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Maar ik weet dat Christus de Heer aan alle apostelen dezelfde macht heeft verleend. Toen de Heer na Zijn opstanding, volgens een verklaring van Johannes, Petrus eens gelastte Hem te volgen, volgde Hem ook de leerling Johannes. Toen Petrus zich daaraan stoorde, berispte de Heer hem en sprak: `Wat gaat het jou aan als Ik wil dat hij blijft?' Hetgeen zoveel wil zeggen als: dat hij evenals jij Mij volgt. Waarom was dat? Omdat de Heer daardoor zeker heeft willen aantonen dat deze leerling met zo'n gemoedsgesteldheid de Heer, evenals Petrus, onwankelbaar en standvastig mocht volgen. Daarom moest hij, ondanks de tegenwerping van Petrus, met deze instelling de Heer voortdurend blijven volgen.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] Er komt een tijd, en deze is reeds aangebroken, waarin de ware aanbidders God zullen aanbidden in geest en waarheid en daarvoor zal men noch de tempel te Jeruzalem noch de berg Garizim nodig hebben, want men zal God overal kunnen aanbidden in geest en waarheid' (Joh.4).
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[17] Wanneer jij echter jouw kerkelijk machtsvertoon met de Heilige Geest wilt autoriseren, dan maak je van Christus kennelijk een leugenaar of een slechte leraar, die tijdens Zijn leraarschap niet wist wat er allemaal voor Zijn leer nodig was en deze pas naderhand in zekere zin op een verdachte manier heeft moeten corrigeren op grond van louter elkaar tegensprekende historische data. Hij heeft niet ingezien dat er ter verbreiding van Zijn leer kloosters en kerken nodig zouden zijn; Hij heeft niet ingezien, dat Petrus in Rome zijn kerk moest stichten en daar mettertijd een enorm bedehuis en een nog groter woonhuis voor zijn opvolgers moest laten bouwen.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] Jullie zien het goed, maar toch hebben jullie nog niet alles gezien. Kijk maar eens helemaal naar beneden, naar het onderste gedeelte van het tableau, raar zien jullie de aardbodem afgebeeld, waarop een heleboel armzalige land-heren hun handen smekend om help naar deze zaligen omhoog houden. Nog iets lager is zelfs het vagevuur te zien waarin talloze arme zielen de armen boven de lekkende vlammen uit omhoog strekken en de heiligen in de hemel om hulp smeken. Daar, aan de linkerkant van de afbeelding is vlak boven de aarde een tamelijk donker gehouden wolk geschilderd en vanaf de aarde is er een ladder tegenaan gezet. Aan het eind van deze ladder zien jullie een poort met twee deuren naar de vorm van de stenen tafelen van Mozes; achter de poort staan Petrus en de aartsengel Michaël en op de ladder zien jullie ook enkelen die bezig zijn naar boven te klimmen, maar ook enkelen die boven aan de ladder vanaf de wolk voorover naar beneden vallen. Op de achtergrond van deze donker gehouden wolk zien jullie ook nog enkele knielende zaligen; dat zijn de zogenaamde allerheiligen.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Kijk, er ontbreekt aan onze afbeelding dus alleen maar de hel. Omdat deze echter in de gedachtewereld van dit gezelschap niet voorkomt, kan ze ook geen deel uitmaken van deze afbeelding. We hebben nu de afbeelding op het hoogaltaar van boven tot onder nauwkeurig bekeken. Wat valt jullie verder nog op? Jullie zeggen: het mooie tabernakel, dat uitgebeeld wordt door een groepje kunstzinnig samengevoegde serafijnenkopjes. Dan het tabernakelportaaltje, dat de verrezen Christus voorstelt en als we goed kijken, is deze Christus enigszins doorzichtig en ziet men aan de kant van het hart in plaats van Zijn hart een prachtige monstrans met het allerheiligste doorschemeren. Ja, zo is het ook, zowel visueel als daadwerkelijk. De liefde van Christus wordt hier uitgebeeld door de liefde voor goud, zilver en edelstenen en het brood des levens heeft zich met deze voornaamste aardse rijkdommen omkleed.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[13] Jullie moeten nu niet denken dat men voor de communie moet betalen, want iedereen die ter communie gaat, krijgt deze kleine hostie, zo vaak hij maar wil biechten, gratis. Wil iemand echter ook de volle werking van re grote hostie voor zichzelf verkrijgen, dan moet hij betalen en bovendien nog een mis laten lezen. Bovendien moet hij, als er na zijn dood nog regelmatig missen gelezen moeten worden, een behoorlijk grote schenking doen. Wil hij de te lezen missen nog meer kracht bijzetten, dan moeten deze bovendien nog voor geprivilegieerde altaren worden gelezen. Ik denk dat jullie uit deze weinige gegevens zonder veel moeite kunnen opmaken hoe men alleen door zilver, goud en edelstenen bij het door ons aanschouwde allerheiligste kan komen. Op aarde betekenen goud, zilver en edelstenen weliswaar een verering van God en heet: Omnia ad majorem Dei gloriam! (Alles tot meerdere eer van God.) Maar hier wordt er iets anders onder verstaan en wordt het vertaald als: alles tot groter aanzien van onszelf, tot onze verheerlijking en tot onze steeds groeiende priesterlijke rijkdom, of nog duidelijker gezegd: laat ons heren zijn op aarde, dan zal iedere keizer zijn hoofd tot op de grond voor ons buigen.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Wees mij duizendmaal welkom, lieve vrienden en broeders, in naam van de mysterieuze drie-eenheid, in naam van de zalige maagd Maria, van de heilige jozef en van de patroon van onze kerk, de heilige Augustinus, die een ware apostel en navolger van onze Heer Jezus Christus was! Mag ik, als jullie onderdanige dienaar, jullie de vraag stellen welke vrome bedoeling jullie naar deze God alleen welgevallige tempel heeft geleid? Zijn jullie misschien ook uit mijn orde als nieuwelingen hier aangekomen of zijn jullie soms als vrome geestelijke boetelingen hier gekomen voor de kwijtschelding van de dagelijkse zonden om daardoor het vagevuur te ontlopen? Zoeken jullie hier misschien de eeuwige rust en het eeuwige licht of het waarachtig geestelijke levende brood van de engelen? Of wensen jullie eventueel zelfs in de hogere mysteries van de drie-eenheid te worden ingewijd? Om kort te gaan, als het een of het ander jullie hierheen heeft gebracht, dan kunnen jullie hier zowel voor het een als voor het ander meer dan voldoende bevrediging vinden. Want jullie zullen zeker wel weten dat er buiten deze kerk nergens heil en zaligheid te vinden is.
Hoofdstuk 67: Heeft Petrus de roomse kerk gesticht? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] De monnik zegt: hoor eens, jullie! Zoals ik uit jullie woorden opmaak, lijken jullie vervuld te zijn van ketterse en verwerpelijke ideeën. Want wie alles wat tot de allerhoogste dienst van God behoort, niet zuiver geestelijk maar materieel beschouwt, geeft openlijk te kennen dat hij in woord en daad voor altijd een tot in de diepste hel verdoemde ketter is. Wanneer jullie hetgeen jullie hier hebben gezegd, ernstig menen, zijn wij genoodzaakt jullie voor eeuwig uit deze zuiverste tempel van God in de eeuwige verdoemenis te werpen. Want er staat geschreven: `Een ketters mens zult gij mijden' en verder staat er: `Zo'n ketter moeten jullie uit de gemeente verwijderen en hem, zoals Paulus zegt, aan de duivel overleveren'. Weten jullie dan niet dat degene die afgeeft op de gebruiken van de alleenzaligmakende kerk, de allergrootste zonde tegen de Heilige Geest begaat, een zonde die eeuwig nooit kan worden vergeven? Verklaar je daarom nader op deze heilige plaats, opdat de eeuwige verdoemenis jou niet moge treffen. Want werkelijk, wij, zuivere dienaren van God, hebben liever dat de hele wereld verdoemd wordt dan dat de heiligheid van de hemel ook maar door de kleinste zondaar besmeurd zou worden. Hier houdt alle genade en barmhartigheid op. Wie niet in de ware zin van de kerk zuiver is als de zon aan de hemel, zal ook nooit ofte nimmer in het rijk Gods worden binnengelaten.
Hoofdstuk 67: Heeft Petrus de roomse kerk gesticht? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] Zo kan Christus ook niet hebben ingezien, dat er mettertijd hoge rangordes onder het priesterschap van zijn kerk noodzakelijk zouden worden voor de verbreiding van Zijn leer. Zou Hij dat tijdens Zijn leraarschap hebben ingezien, hoe zou hij dan Zijn apostelen, toen zij Hem naar het leiderschap vroegen, een antwoord hebben kunnen geven dat lijnrecht tegen de huidige kerkelijke structuur ingaat? Hij zei immers: `Slechts één onder u is de Meester. Deze ben Ik; jullie zijn echter allemaal broeders onder elkaar!'
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[23] Hoe hebben jullie jezelf dan in tegenspraak met deze buitengewoon duidelijke leer van Christus als rechters kunnen opwerpen en jezelf het tijdelijke en eeuwige recht tot verdoemen en doden toegeëigend?
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  1018 - 1019 - 1020 - 1021 - 1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043  ...