Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1034 van 1490

...  1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047  ...
[7] Petrus zegt: o jij afschuwelijke duivel der duivelen, probeer maar eens de deurknop aan te raken, dan zul je gauw merken hoe heet die is. Maar ik kan je vooraf verzekeren dat deze klink je op hetzelfde ogenblik heel wat meer pijn zal veroorzaken dan duizend jaar in de onderste hel.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[13] Hoor nu, op deze uitspraak van mij begint Petrus te jammeren en stelt Michaël tegenover ons op. Maar hijzelf rent terug en roept al zijn hemelse machten tegelijk te hulp. Maar wij geven Michaël een duwtje en kijk, ook hij rent weg, Petrus achterna en de trap is vrij. Laten wij dus maar direct naar boven gaan. Jullie zullen je er zelfs van overtuigen dat Petrus en Michaël met al de andere hemelse machten zich uit louter hemelse bescheiden politiek mooi op de achtergrond van de hemel zullen begeven.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[16] Ik zeg jullie, dat heeft allemaal zijn goede redenen en jullie hebben in de tuin reeds gehoord hoe het bedenkelijke van de hemel daar goed verborgen wordt gehouden opdat de paradijsbewoners niet worden aangezet tot een mogelijke opstand en wel in het bijzonder van de kant van de dienstdoende engelen. Daar hoeft men hier minder rekening mee te houden want het ene bedrog sleept een volgend achter zich aan. Bij de volgende beschouwing zullen we echter duidelijk ontdekken, waarom deze hemel er zo plomp en materieel uitziet. Daarom zullen we ons bij deze gelegenheid ook dat eigen maken. Want jullie kunnen reeds bij voorbaat aannemen, dat de clausuur ook een zeer besloten hemel heeft.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] Om kort te gaan, we zullen ons hier voorlopig niet langer bezighouden met het verder ontleden van deze hemel, want hij wordt ons zonder meer nog heel duidelijk en uitvoerig uitgelegd bij de komende successievelijke onthullingen van deze hemelbewoners. Jullie zullen hier letterlijk nog een zogenaamde hemelse komedie zien opvoeren. Deze bewoners gaan spoedig daarmee beginnen om ons uit hun hemel te verdrijven en wij gaan bij de eerstvolgende gelegenheid zo'n komedie bijwonen.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Als de Heer deze leer, zoals ze in het evangelie staat, heeft gesticht dan zal Hij ook wel Zijn reden hebben, waarom Hij Zijn eenvoudige en hoogst zuivere leer zo heeft laten ontaarden! Bovendien dacht ik ook geregeld aan Paulus, die zijn gemeente opriep onderdanig te zijn aan het wereldlijk gezag of dit nu goed of slecht was, want er bestaat nergens gezag of het komt van God. Is het dus onrecht wat de hoofden van de kerk doen, dan moeten zij dat eens verantwoorden. Maar ik doe, wat Pontius Pilatus eens deed toe hij de kruisiging van Christus niet kon verhinderen. De Heer, als het meest volmaakte Wezen, zal zeker ook wel inzien dat iemand van ons met een uiterst beperkte macht niet in staat is om tegen de gangbare wereldopvattingen in te gaan.
Hoofdstuk 73: Een vraag aan de prior van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Onze primus zegt: beste vriend, waar je ook vandaan komt, deze vraag te beantwoorden zal van mijn kant wel wat moeilijk zijn want eerlijk gezegd, de gronden waarop ik hierheen ben gebracht, ken ik evenmin als het middelpunt van de aarde. Want ik moet eerlijk toegeven dat ik tijdens mijn lichamelijk leven de onsterfelijkheid van de ziel na de dood en nog veel meer zaken helemaal heb laten vallen. Maar wanneer men het geestelijk leven na de dood laat vallen, dan blijft er op aarde toch niets anders over dan te leven naar het oud Romeinse gezegde: Ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas! (8. Eet, drink en speel, want na de dood bestaat er geen plezier meer.) Zo heb ik op aarde ook geleefd om te eten, te drinken en juist omwille van het eten en drinken, alle wereldse beuzelarijen mee te maken.
Hoofdstuk 73: Een vraag aan de prior van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Ik antwoordde daarop dat het met het verkrijgen van schenkingen bij ons wat anders ligt. Wat de heel oude schenkingen betreft, die zijn reeds lang aan het algemeen kloosterlijk kerkvermogen toegevoegd, en van nieuwe schenkingen is in deze verlichte tijd geen sprake meer. Men moet zich tevredenstellen met eenvoudige legaten en met enkele betaalde missen voor overledenen. Maar van zogenaamde eeuwige schenkingen is, zoals gezegd, tegenwoordig geen sprake meer. Op zo'n uitlating van mijn kant werd eerst door een kardinaal een krachtige vloek geuit tegen alle ketters en protestanten. Tegen mij werd niets anders gezegd dan dat ik door strenge preken en vermaningen in de biechtstoel de mensen moest bewegen zich ten eerste niet te laten voorlichten door zogenaamde protestanten, en ten tweede voor het verkrijgen van de hemel zich door rijke schenkingen voor altijd in te lijven in de alleenzaligmakende kerk. Na een dergelijke vermaning werd me een hele verzameling van enkele honderden volle aflaten overhandigd, die ik allemaal zo vlug mogelijk aan de man moest brengen en wel voor een bedrag van minstens tien daalders per aflaat.
Hoofdstuk 74: Vraag naar de liefde tot Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[19] Wanneer jullie deze drie geloofsartikelen volkomen in jezelf hebben opgenomen, dan pas wordt jullie de weg naar het eeuwige leven getoond. Van de aarde hebben jullie geen andere werken meegebracht dan bedrieglijke. Deze zijn hier voor jullie allemaal zichtbaar geworden. Ze hebben geen bestaansgrond. Daarom zullen ze ook heel spoedig voor jullie ogen verdwijnen en als een eendagsvlieg vergaan zodra jullie eigen innerlijke nacht jullie zal overvallen. Maar daarom heb ik jullie nu in naam van de Heer een nieuw zaad gegeven. Plant het in jullie hart opdat het een vruchtdragende plant mag worden. Deze vrucht zal voor jullie pas een levende versterking worden. Haar geest zal jullie liefde doen ontvlammen en deze vlam zal voor jullie de nieuwe weg verlichten die naar het eeuwig leven leidt.
Hoofdstuk 74: Vraag naar de liefde tot Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[20] Zie nu, al de paradijsmonniken beginnen op hun borst te slaan en roepen: wat een afgrond onder ons, wat een diepte boven ons! Heer, wees ons grote zondaars genadig! Sluit de afgrond af en bedek de diepte boven ons want we zijn zelfs het kleinste vonkje van Uw genade niet waard! Vernietig ons, want we zijn waard te worden vernietigd; laat ons toch niet in leven, opdat we niet door U verdoemd zouden kunnen worden! Kijk, zo keren deze wat makkelijker in zichzelf dan de vorigen. Wij laten ze nu in deze stemming en begeven ons naar de kloosterhemel. Daar zullen jullie dan letterlijk gewaarworden dat het `medium tenere beati' (Gelukkig hij die het juiste midden aanhoudt.) hier reëel is want de hemel zal hier erger zijn dan de zielenslaap.
Hoofdstuk 74: Vraag naar de liefde tot Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] De pseudo-Petrus zegt: luister, jij afschuwelijke duivel, je bent geen antwoord waard en als je niet ogenblikkelijk deze plaats verlaat, dan roep ik meteen alle hemelse machten bij elkaar en wel het eerst de heiligen. Wil je voor hen nog niet wijken, dan roep ik alle engelen en ga je je tegen hen verzetten, dan roep ik de allerzaligste maagd Maria en de heilige jozef en zou je voor hen ook nog niet op de vlucht slaan, dan roep ik de heilige drie-eenheid zelf! Treuzel daarom niet en ga liever goedschiks naar beneden naar je vervloekte hel. Want als je het erop aan laat komen dat al de hemelse machten op je af komen, dan word je met gloeiende ketenen vastgebonden en samen met je handlangers onder duizendvoudige pijnen neergeworpen in de onderste van alle hellen waar je in duizendvoudig grotere pijnen eeuwig zult branden, koken en braden!
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Wanneer we nu van deze definitie op onze hemelbewoners hier overgaan, dan vinden wij dat ze in deze definitie precies passen. Bezie deze hemel nu vanuit deze overweging en jullie zullen meteen ontdekken dat al deze hemelse zaken langzamerhand groter beginnen te worden met de bedoeling dat wij er respect voor zouden krijgen. Dit vergroten heeft als oorzaak het opzwellen van de gemoederen van deze hemelbewoners. En kijk nu eens hoe het hele hemelse theaterpodium in alle richtingen begint op te zwellen.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Jullie zeggen: werkelijk, deze metamorfose of veeleer deze echt theatrale schijnvertoning is nog het beste en meest bezienswaardige van deze hele hemel, alhoewel men heel nuchter daarbij moet zeggen dat men zich bij zo'n gigantisch vergroten van de dingen wat akelig voelt, of zoals men op aarde gewoonlijk zegt, dit is niet leuk meer.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Goed gesproken; ik zei jullie toch dat deze komedie jullie wat zou verrassen. Maar de eigenlijke komedie is nog niet begonnen. Tot nu toe is dit verschijnsel in zekere zin niets anders dan het optrekken van het doek van. het meest ergerlijke theater op aarde. Pas wanneer jullie op dit hemeltheater de handelende personen zullen zien, dan zullen jullie nog grotere ogen opzetten. Maar zoals gezegd, jullie moeten je niets aantrekken van al wat nog gaat komen, want dit alles komt voort uit de totaal nietszeggende bedriegerijen van deze geesten.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[14] Kijk nu, we zijn er reeds en de hemel van een niet al te grote omvang ligt voor onze ogen open, zoals hij volgens de verkeerde inzichten van deze hemelbewoners voorhanden is. Wat zeggen jullie van deze hemel? Naar ik zie, halen jullie je schouders op en zeggen: nee, moet dat een hemel voorstellen?! Dan hadden we de eerdere paradijstuin veel eerder voor een hemel aangezien dan deze zeer opschepperige, theatrale rommelmarkt van decorstukken. Werkelijk, zo dom hadden we ons deze hemelbewoners toch niet voorgesteld. Hadden ze desnoods de Sint Pieterskerk van Rome tot hemel omgetoverd, dan was dat bij een zekere graad van blindheid nog te vergeven. Maar deze echt plompe en ordinaire voorstelling zou op aarde nauwelijks de eer hebben de goedkeuring van allerdomste boerenkinderen af te dwingen en zou dus door een iets beter soort mensen van ganser harte worden uitgefloten.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] Zoals hier te zien is, stellen de zeer gewone, tegen elkaar geschoven tafels op de parterre van de hemel, de tafel van Abraham, Isaäk en Jacob voor. En vooraan bevindt zich in plaats van een beeldhouwwerk enkel een slecht geschilderde afbeelding van Abraham, Isaäk en Jacob. Wat de `drie-eenheid' betreft, die bevindt zich op een met wolkencoulissen aangekleed podium van dit hemeltheater, en lijkt eveneens uit grove stukken karton gesneden, dan grof en knoeierig geschilderd en met een zichtbaar plompe spijker aan de achterwand vastgemaakt. En dit knoeiwerk van de heilige drie-eenheid wordt gedragen door cherubijnen en serafijnen! Het beste is nog het grote ronde, van geel glas voorziene raam achter de drie-eenheid. - Ja, mijn geliefde vrienden, jullie hebben goed gezien en zouden nu ook willen weten waarom deze hemel er zo beklagenswaardig uitziet.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  1022 - 1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047  ...