Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1035 van 1490

...  1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048  ...
[17] Maar daar er in zo'n klooster gewoonlijk twee partijen wonen, namelijk de werkelijke monniken en de lekenbroeders die het werk van huisknecht verrichten, wordt deze hemel, waar de monniken helemaal geen zin in hebben, ook grotendeels door fraters bewoond. Wanneer deze maar behoorlijk te eten hebben, zijn ze ook volkomen tevreden met hun hemel omdat zij zich op grond van hun uitzonderlijke situatie als leken, nooit iets beters hebben kunnen voorstellen. Zij behoren tot die zeer duistere katholieke klasse, die een heel slecht gesneden en beschilderd beeld voor veel wonderdadiger houdt dan een esthetisch meesterlijk beeld. Daarom zullen jullie ook al wel hebben opgemerkt, dat de zogenaamde wonderdadige genadebeelden meestal pure karikaturen zijn. Daarom zou een hemel, zoals we die onlangs zagen, voor deze hemelbewoners veel te mooi zijn en daardoor ook lang niet zo'n waarachtige en almachtige werking hebben.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Jullie zien deze hemel nog in zijn vorige ineengeschrompelde toestand, maar omdat de bewoners van deze hemel naast hun verkeerde inzichten ook een beetje kwaadaardiger zijn, beginnen ze zich nu, na wat te hebben overlegd, tegenover ons op te blazen. Dit opblazen zullen we spoedig in de hele hemel zien gebeuren. Jullie vragen nu hoe zoiets mogelijk is, nadat de bewoners van deze hemel eerst van louter erbarmelijke angst voor ons waren weggekropen. Dat ligt immers reeds in de natuur van elke nog zeer natuurlijk gezinde mens, dat angst en vaak ook verdriet niets anders is dan het zaad voor spoedig daaruit opgroeiende toorn en ten slotte zelfs voor wanhopige driftige roekeloosheid. Want dat zien jullie het beste bij krijgslieden die tegen een vijand te velde trekken. Zij trekken ook met angst en beven de vijand tegemoet. Maar staan ze dan tegenover de vijand en hebben ze enkele duchtige salvo's geïncasseerd, dan gaat hun angst dadelijk over in gloeiende toorn. En als ze met de vijand in een handgemeen verwikkeld raken, dan verdringt een vlammende razernij hun gloeiende toorn, waarbij zo'n eerder voorzichtige krijgsman zich woedend in de grootste gevaren stort.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Hetzelfde is ook het geval bij mensen die verdrietig zijn. Als zij de effectieve veroorzaker van hun verdrietige situatie te pakken kregen en voldoende macht hadden, dan zou het de tegenstander die de oorzaak van zo'n verdriet is, werkelijk niet goed vergaan. Ik zou jullie wel duizenden en nog eens duizenden kunnen aanwijzen die in hun vruchteloos verdriet de Heer zelfs op de gruwelijkste manier verwensen. Daarom heeft de Heer op aarde verdriet ook nooit goedgekeurd behalve dan verdriet over eigen toestand, wanneer deze niet is zoals de orde van de Heer het vereist. Dat wil zeggen, in dit geval moet verdriet gelijk zijn aan een hart vol oprecht berouw en moet het een natuurlijke grote liefde tot de Heer als grondslag hebben, of de verdrietige mens moet treuren met een volkomen zachtmoedig hart.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Jullie zeggen: luister vriend, dat is toch een onmenselijke mensengestalte. Werkelijk, als zo'n reus op aarde zou staan, dan zou het zelfs de maan slecht vergaan. Ondanks de grote afstand tot de achtergrond kunnen we zijn ontzettende grootte niet eens in een keer overzien; alleen al dat onzinnig grote zwaard dan hij in zijn hand houdt! Werkelijk, daarmee kan hij zonder enige moeite de hele aarde als een appel in tweeën slaan. Vriend en broeder, als die op ons af zou komen, dan zijn wij van mening dat het wel eens beter kon zijn dit wat al te grote spektakel te ontlopen voordat deze waarachtige Siriuskomediant ons met zijn respect inboezemend zwaard bereikt.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Aan de ene kant is hier alles wel bedrog en ijdele schijn, maar volgens jullie eigen oude bijbelspreuk: `Voor de reine is alles rein', is in al deze bedrieglijke verschijningen voor ons ook niets bedrieglijks, want juist door deze verschijningen laten de geesten hun hele innerlijk zien en het is voor geen van hen mogelijk om iets anders tevoorschijn te laten komen dan juist alleen maar datgene wat volkomen met zijn innerlijke wezen overeenstemt.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Eerst hebben jullie de pseudo-Petrus leren kennen. Dat wil zeggen dat het hele apostolaat van jullie kerk op een totaal onechte Petrus gebaseerd is. Daarom zullen jullie in duizenden van zulke kloosters ook altijd zo'n pseudo-Petrus aantreffen. Zoals het echter met Petrus gaat, zo gaat het ook met al het andere. Jullie hebben deze hemel volgens jullie eigen woorden eerst uiterst plomp en belachelijk gevonden. Beschouw daarnaast echter de echt heidense rommelmarkt in jullie bedehuizen, dan moeten jullie wel toegeven dat deze hemel daarbij vergeleken nog veel te goed is voor dergelijke dwaasheden.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Ik zal jullie een nog aanschouwelijker voorbeeld geven, waardoor jullie in deze zeer belangrijke zaak een nog duidelijker inzicht zullen krijgen. Om dit voorbeeld in alle duidelijkheid te begrijpen, zullen we er enkele punten uitlichten waardoor de juistheid van het betreffende voorbeeld helemaal mathematisch juist zal worden aangetoond. Luister dus!
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] De hoofden van de cherubijnen en serafijnen die eerst zo groot waren als een vuist, hebben intussen een doorsnede van een klafter. De drie-eenheid is reeds zo groot, dat jullie ze op aarde op zo'n tien mijl afstand nog heel goed zouden kunnen zien. De eerder heel ondiepe achtergrond van dit podium lijkt wel een diepte van bijna twintig mijl te hebben en zoals jullie zien, verschijnen de vroegere wolkencoulissen nu als enorm zware onweerswolken. Op aarde hebben jullie wel gezien hoe deze zich soms van de morgen en de avond tegen elkaar begonnen op te stapelen. Maar let nu ook eens op de grond waarop wij staan, hoe ook deze zich in dezelfde mate buitengewoon heeft uitgebreid en wij staan hier nu als drie stipjes, die men in zo'n grote ruimte nauwelijks opmerkt. Hoe bevalt jullie deze geschiedenis?
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] O mijn lieve vrienden en broeders, dat moet jullie helemaal niet beangstigen, want hier in het rijk van de geesten beleven wij, dienaren van de Heer, vaak heel andere gevechten dan dit, waarvan jullie nog nauwelijks het eerste begin zien. Wacht eerst eens tot deze helden meer naar voren komen voorzien van allerlei wapens; dan zullen jullie pas het reusachtige van deze theaterhelden zien. Jullie zien nu ook onze vroegere kleine Abrahamstafel op dezelfde manier vergroot. Zo zullen jullie ook zien, hoe zich hier spoedig, zonder zich om ons te bekommeren, enkele reusachtige bedienden zullen vertonen en deze tafel gaan dekken met evenredig reusachtige vruchten. Al gauw daarna gaan zulke zelfde reuzengasten aan tafel zitten en jullie zullen meesterstukken van veelvraat zien, doordat jullie dan in de letterlijke zin van het woord en de betekenis waarachtige wereldeters voor je zult zien. Maar stel je voor vandaag tevreden met wat jullie tot nu toe hebben gezien. De volgende keer volgt pas de hoofdkomedie en dus genoeg voor vandaag.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Ik zeg jullie: voor geesten onder elkaar is zoiets heel goed mogelijk. Jullie zullen zelf ook wel eens hebben ondervonden dat wanneer je je fantasie een beetje laat werken, het voor jullie heel gemakkelijk was en nog is, om je bijvoorbeeld de gestalte van een of ander jullie welbekend dier of van iets anders, zo monsterachtig groot voor te stellen dat je er tenslotte bijna zelf van zou schrikken. Welnu, wat voor jullie op aarde slechts in de fantasie van jullie geest mogelijk was en voor elk mens op zijn manier mogelijk is, dat is hier in het rijk der geesten voor iedere geest ook mogelijk, maar het openbaart zich dan als verschijningsvorm. Zulke verschijnselen worden hier echter 'drogkunsten' genoemd, vooral boze geesten bedienen zich daarvan wanneer ze een of andere stiekeme streek willen uithalen. Omdat ook deze geesten zich op een dwaalspoor bevinden en daardoor vaak nog kwaadwillig zijn, kunnen zij zich ook wel van een meer onschuldige drogkunst bedienen om ons als vermeende vijanden af te schrikken. Zodra zij zich er echter van overtuigd hebben dat wij niet schrikken van hun bedrog, zal dit alles weer heel vlug tot zijn vorige toestand ineenschrompelen. Dan zullen zij ook geen tweede poging meer wagen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Kijk nu eens: de gasten die van alle kanten komen, gaan aan tafel zitten, grijpen met hun buitensporige reuzenhanden naar de kolossale vruchten en brengen die naar hun huiveringwekkende mond, die naar het lijkt groot genoeg is om bijna een aarde, als was het een aardbei, te verwerken. Jullie verbazen je erover hoe het mogelijk is, dat jullie dit fantastische drogfenomeen in zijn ontzettende omvang met jullie ogen met het grootste gemak kunnen overzien. Dat komt ten eerste omdat deze ogenschijnlijke grootte helemaal geen grootte is, maar enkel bedrog. Wij bevinden ons echter door de Heer in het helderste licht; daardoor kan zich voor ons ook niets zo bedrieglijk groot vertonen, dat wij het niet in al zijn valse facetten in één oogopslag kunnen overzien. Ten tweede heeft dat ook nog een andere reden en wel, dat voor deze geesten onze gestalten in gelijke mate vergroot en even waarheidsgetrouw zichtbaar zijn als hun grote, bedrieglijke verschijningsvorm. Dat is dus op deze manier te begrijpen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Jullie zien ook dat hij niet al te ver met zijn sprekende kruisbeeld naar voren durft te komen en dat is al een teken dat deze truc hem niet veel zegen zal brengen. Daarom wendt hij zich nu tot zijn krijgers en geeft hun een teken om te proberen ons met geweldig geschreeuw af te schrikken. Ze beginnen dan ook grote bewegingen te maken en geweldig met hun zwaarden te kletteren en doen net alsof ze ons willen aanvallen. Alleen merken ze dat wij er helemaal niet van schrikken en dus trekken ze zich niet hun aanvoerder weer achter de coulissen terug. Ook onze gasten aan tafel zien dat wij niet erg onder de indruk raken van hun kolossale maaltijd; daarom staat de een na de ander van tafel op. Maar nog is de komedie niet afgelopen. Zo dadelijk zal het tweede bedrijf beginnen en wie van jullie zooloog is, zal veel interesse in deze akte hebben, want ik zeg jullie bij voorbaat dat onze hemelbewoners nu het uiterste zullen wagen en zich in de vorm van allerlei reusachtige dieren zullen presenteren. Maar wij weten dit en daarom zullen we ons ook hierdoor niet laten afschrikken.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Jullie zeggen: we zien nu wel in, hoe de mensen van deze hemel zich konden vergroten en veranderen, maar daarnaast is het ons toch niet helemaal duidelijk, hoe zij behalve zichzelf ook hun hemel konden vergroten, want ogenschijnlijk bevindt deze zich toch helemaal buiten henzelf en zij bewegen zich daarin en daarop als op een natuurlijke ondergrond.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Luister, lieve vrienden en broeders, dit is even gemakkelijk te begrijpen als het andere, want deze hele hemel is niets anders dan het product van verkeerde denkbeelden van deze geesten. Wanneer zij zich zo opblazen, dan groeit deze hemel evenredig met hen mee. Opdat jullie ook dat door en door zullen begrijpen, zal ik nog een duidelijk aards voorbeeld geven.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Er bevindt zich een man in een gezelschap waarin een bepaald onderwerp wordt besproken. Deze man heeft weliswaar van dit onderwerp niet het flauwste idee, maar om er toch niet als een onwetende bij te staan, bedenkt hij voor zichzelf een totaal foutieve stelling, die overal beter bij past dan bij het onderwerp dat besproken wordt. Nu is hij aan de beurt om zijn mening te geven. Dat doet hij dan ook, maar onder algehele hilariteit wordt hij op de dwaasheid van zijn stelling gewezen. Maar wat is nu het gevolg?
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  1023 - 1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048  ...