Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1036 van 1490

...  1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049  ...
[1] Kijk eens naar boven; er komt zojuist een goeddoorvoede krokodil tevoorschijn, die naar verhouding dezelfde grootte heeft als de overige voorwerpen. Hij spert zijn muil wijd open als wilde hij een halve schepping verslinden. Maar daar er niets in zijn muil vliegt, doet hij die weer heel bescheiden dicht. Kijk, daar meer op de achtergrond komen verscheidene tijgers, hyena's, leeuwen, luipaarden en beren tevoorschijn; nog verder op de achtergrond zien jullie enorme reuzenslangen kruipen. Kijk nu hoe al deze dieren met angstaanjagende sprongen en grimmig gekronkel elkaar plotseling te lijf gaan alsof ze elkaar willen verscheuren. Daar helemaal in een hoek komt een grote apenkop tevoorschijn die kijkt of we nog niet geschrokken zijn. Maar wij schrikken niet en daarom beginnen deze dieren zich dan weer terug te trekken.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Jullie vragen hoe zo'n metamorfose eigenlijk mogelijk is? Ik zeg: zo'n metamorfose kan een goede geest zelf weliswaar onmogelijk tot stand brengen, maar desondanks kan hij met de kracht van de Heer die hij in zich heeft door zijn wil zulke beelden buiten zichzelf tevoorschijn roepen zodat deze dan zichtbaar worden alsof ze werkelijk bestonden. Zulke verschijningsvormen worden in het rijk der geesten `gezichtsbedrog' genoemd. Toch is dat bij deze verschijning hier voor ons niet het geval, want geesten die iets boosaardigs in zich hebben, kunnen buiten zichzelf geen doelmatig gezichtsbedrog oproepen. In het uiterste geval kunnen ze wel het boosaardige zo uit zichzelf tevoorschijn roepen, waardoor dit boosaardige dan hun uiterlijke gestalte wordt. Dat is hier hij deze geesten het geval. Jullie hebben nu de gelegenheid gehad om het ruwe en boosaardige van deze geesten in zijn ware gedaante te zien. Kijk, zo verhouden de zaken zich hier.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Wat de zeer onreine Abrahamstafel betreft, deze is een getrouw beeld van de tafel des Heren in jullie bedehuizen, waar, nota bene ook nog voor geld, de Heer vaak een welgevallig offer wordt opgedragen voor zieke honden, ossen, koeien, paarden, schapen, varkens en nog allerlei andere dieren, evenals voor het welslagen van allerlei schandelijke daden! Aan deze tafel wordt het brood des Heren uitgereikt. Welke ook maar enigszins verlichte geest kan zich een nog grotere onzin voorstellen?! Lijkt zo'n tafel des Heren niet op een echte varkenstrog, waarin eveneens alleen de varkens het voer wordt aangereikt? En lijkt hij die uit deze trog eet, niet ook op een varken? Ja waarlijk, de een is een varken en de ander begeeft zich in het varkensvoer, zodat het zijn eigen schuld is als hij door de varkens wordt opgevreten.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] De Heer heeft Zijn woord echter vergeleken met parels die men niet voor de zwijnen moet werpen. Daarom ben ik dan ook van mening dat er uit zo'n varkenstrog niet veel levend brood te halen valt. Jullie zullen dus ook gemakkelijk inzien dat deze `tafel van Abraham', zoals we die in het begin hebben gezien, nog veel te goed is om al het schandelijke van zo menige tafel des Heren in jullie kerken te laten zien. De reden daarvan is, dat deze lekenbroeders zich innerlijk noodgedwongen bij deze aardse tafel des Heren wat heters voorstelden dan hij op zich werkelijk was. Ze hadden er immers geen flauw idee van dat 'de tafel van Abraham, Isaäk en Jacob' niets anders voorstelt dan de zuiverste liefde voor de Heer en alle daaruit voortkomende nuttige werkzaamheden die betrekking hebben op het geestelijk welzijn van onze broeders. Zoals dus de tafel is, zo is ook de hemel, want de echte is niet voor geld te koop, terwijl jullie kerk hem toch voortdurend voor een vastgestelde prijs verkoopt. Daarmee is deze rommelhemel dan ook helemaal in overeenstemming, en moet hij er dus ook uitzien als het middel waardoor men hem in bezit heeft genomen.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Nadat de valse vriend deze voorwaarden heeft gesteld, zegt de dwaze man tegen hem: omdat ik weet dat jij een man bent die rijk is aan kennis, zal ik ook helemaal op jou vertrouwen. Doe mij maar het middel aan de hand, ik heb er alles voor over. Maar wat doet de valse vriend nu? Luister! In plaats van de dwaze man een levende vrouw te geven, verkoopt hij hem voor veel geld een dood, houten beeld en zegt tegen hem: leg dit in jouw bed en adem er vlijtig overheen, en als jij er dan ook naast in bed gaat liggen, zul je mettertijd vast en zeker veel nakomelingen krijgen. Nu neemt onze man liet beeld en draagt het naar huis, legt het in zijn bed en gaat er meteen naast liggen en begint er zachtjes overheen te blazen. Dat doet hij een jaar lang, maar nog steeds is er geen nakomeling te zien. Daarom gaat hij naar zijn valse vriend en vraagt hem naar de oorzaak. Deze zegt echter: wat ben jij toch een dwaas, hoe kun je nu binnen een jaar al levende vruchten willen hebben, terwijl een boom, eenmaal in de aarde geplant, pas na meerdere jaren vruchten begint te dragen? Voor het bereiken van zijn doel prijst hij hem nog allerlei andere middelen aan, die bij hem, de valse vriend, te koop zijn.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Eerst had deze man zelf niet veel vertrouwen in zijn stelling want hij zei heimelijk bij zichzelf: het onderwerp dat hier besproken wordt is me eigenlijk even vreemd als het middelpunt van de aarde. Wat de anderen erover hebben gezegd, lijkt even onbegrijpelijk als mijn onwetendheid zelf. Daarom kan ik ook wel iets verzinnen, om toch maar wat gezegd te hebben.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] Pas nu ervaren zijzelf het buitengewone van hun voorstelling en daarom hebben ze, om ons de grootsheid van hun hemel te tonen, ook al twee toneelstukken en een zwelgpartij voor ons opgevoerd. Omdat wij ons tot nu toe in zekere zin uit goedmoedigheid niet lieten afschrikken en onze plaats nog steeds handhaven, zinnen deze hemelbewoners nu op echte, heuse wraak. Ook deze manoeuvre moeten wij hen laten uitvoeren; pas dan zullen ze in staat zijn om een woord van mij aan te nemen.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] De Heer toont zich nergens zo groots, wijs en wonderbaarlijk als in deze eindeloos vele, zeer verschillende manieren van leidinggeven aan het geestelijke leven. Toch gebruikt Zijn wijsheid overal de allerbetrouwbaarste wegen om deze eindeloze verscheidenheid, zoals jullie plegen te zeggen, onder één dak te brengen. Laten we wachten op deze scène; daarbij zullen we nog van alles leren kennen.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk nu maar eens naar ons hemelse podium. De wolken worden donker, terwijl de lichte, grote ronde opening op de achtergrond met de nu eveneens duister wordende `drie-eenheid' steeds nauwer wordt. Zoals jullie spoedig zullen zien, zal er van deze hele lichtopening nauwelijks nog een piepklein gaatje overblijven. Let nu goed op alles wat er tevoorschijn zal komen.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] De dwaze man koopt ook deze bij hem voor de vastgestelde prijs en gebruikt ze volgens het valse voorschrift. Desondanks komt er geen levende vrucht tevoorschijn en weer informeert de dwaze bedrogene bij de valse vriend naar de oorzaak van het mislukken. De valse vriend doet daarover heel geheimzinnig, schuift de oorzaak van de mislukking heel arglistig op allerlei verzonnen omstandigheden en houdt de dwaze man zolang aan het lijntje, totdat deze ten gevolge van zijn gevorderde leeftijd zelfs alle echte potentie heeft verloren. Onze valse vriend troost de dwaze man er nu mee, dat levende nakomelingen zeker nog zullen volgen wanneer hij het tijdelijke leven zal hebben verlaten en geeft hem bovendien nog adviezen over hetgeen hij aan het eind van zijn leven met het beeld moet doen, opdat hij daaruit heel zeker levende nakomelingen zal krijgen. De dwaas stelt zich tenslotte zelfs met deze belofte tevreden. Daar hebben we dan het voorbeeld.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] Wanneer jullie de voor ons liggende hemel nu aan de hand van dit voorbeeld beschouwen, dan zullen jullie zeker onmiddellijk de overeenkomst ontdekken. Omdat hij de vrucht is van een kerk die identiek is aan een dood beeld, is ook datgene wat het eigenlijke leven op zich zou moeten zijn, eveneens slechts een plompe, dode vorm en niets anders dan een wanproduct van een dwaze, bedrieglijke en dus zeker geen van leven vervulde wens. Dat een dergelijke hemel niet bestendig kan zijn, kunnen jullie gemakkelijk inzien als jullie bedenken, dat hij niets anders is dan een drogbeeld van de geest, die het leven wel had willen verwekken, maar dat niet kon omdat hem het levende middel daartoe ontbrak. Daar we dit nu weten en deze hemel in zijn overeenstemming kennen, kunnen we nu ook zijn verdere ontwikkeling en ontmaskering wel aanpakken, waarbij voor jullie nog wel menig drogbeeld opgehelderd zal worden.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Van een tweede krijgt hij heimelijk nog een soortgelijke lofrede. Nu is dan ook liet hek van de dam, want onze man begint zich pas nu over zijn oneindige wijsheid te verbazen, blaast zichzelf verschrikkelijk op en ziet de stellingen van de andere gasten teil opzichte van de zijne als pure mugjes. Hij verheft zich tenslotte zo hoog boven de anderen dat hij tegen hen zegt: met hoofden die minstens nog zo'n duizend jaar achter zijn, kan iemand als ik toch onmogelijk verder over dit onderwerp gaan discussiëren, omdat ik er nu wel van uit kan gaan dat deze ene door mij gelanceerde stelling in geen duizend jaar door jullie zal worden begrepen.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Kijk, dit voorbeeld is heel duidelijk en is zogezegd uit jullie dagelijkse leven gegrepen. Het laat onmiskenbaar zien, hoe onzin met degene die de onzin verkondigt, zich kan opblazen en vergroten. Als de zaak dan door de tegenpartij, en wel op een wat arglistige manier, goed wordt gehanteerd, dan groeit die onzin tenslotte uit tot een dwangvoorstelling en dus tot een echt verkeerd gefundeerd geestelijk wanproduct. Als dat op aarde al het geval is, dan is het hier in het rijk der geesten nog duidelijker en levendiger zichtbaar. Voordat wij hier verschenen, hebben deze hemelbewoners niet bepaald veel waarde aan hun hemel gehecht. Zouden ze door de paradijsbewoners niet zo goed gevoed zijn, dan zouden ze deze hemel reeds lang overboord hebben gegooid. Toen wij echter kwamen en hen en hun hemel verdacht begonnen te maken, hebben zij zich aanvankelijk van schrik teruggetrokken, omdat ze zagen dat wij ons door hun domheid niet meteen lieten afschepen. Omdat zij zich daardoor beschaamd voelden, begon ook al spoedig bij ieder van hen eveneens de eerzucht te groeien en de voorstelling die zij van de hemel hadden, groeide met hen mee.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Jullie zullen daaruit leren, hoe buitengewoon belangrijk het is om te weten welke leerschool er nodig is om allerlei geesten die er verkeerde inzichten op na houden, geleidelijk aan op het juiste levenspad te brengen. Het principe luidt als volgt: op grond van zijn vrijheid kan geen enkele geest eerder gevangen worden, dan dat hij zichzelf heeft gevangen. Daarom moeten voor deze geesten hier dan ook alle gelegenheden worden toegelaten, waardoor zij, zonder dat daardoor hun vrijheid aangetast wordt, in zekere zin toch uit zichzelf noodgedwongen in hun eigen netten verstrikt raken. Wanneer ze dan op geen enkele manier een uitweg meer zien, moeten zij zich overgeven, wat zoveel wil zeggen als: Wanneer op aarde de verkeerde stelling van een geleerde op alle mogelijke manieren mathematisch juist wordt weerlegd, dan moet die geleerde zich tenslotte gewonnen geven en zijn geesteskind een betere opvoeding laten geven.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Kijk, nu heerst er al volslagen duisternis in deze hele hemelruimte en de randen van de wolken lijken te gloeien. Ook kunnen jullie al van veraf een dof gerommel als van een machtig onweer horen. De kolossale drie-eenheid ver op de achtergrond wordt nu ook al `gloeiend van toorn' en uit de mond van de cherubijnen begint het te bliksemen. Het onweer komt dichterbij, en vanachter de wolken komen vlammen tevoorschijn die als krachtige bliksemflitsen kriskras door de wijde ruimte schieten.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  1024 - 1025 - 1026 - 1027 - 1028 - 1029 - 1030 - 1031 - 1032 - 1033 - 1034 - 1035 - 1036 - 1037 - 1038 - 1039 - 1040 - 1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049  ...