Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 1053 van 1088

...  1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066  ...
[15] Wil zo'n iets minder boosaardige, tijdelijke emigrant uit de hel goed doen, dan kan hij genade en erbarming deelachtig worden, die zo'n onschuldig mens voortdurend ondervindt. Gedraagt hij zich echter niet zoals het hoort en houdt hij lelijk huis in het lichaam dat hij bezet, dan wordt hij al gauw naar buiten geworpen of op een andere manier daarbinnen tot rust gebracht.
Hoofdstuk 58: Spoken en bezetenheid - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[18] De voornaamste fout van de ziel - eigenlijk afkomstig van de influisteringen van de Satan - bestaat daarin, dat als het haar wat beter gaat, ze zich verwijten maakt - maar geen berouwvolle -, dat ze zich door de pijn heeft laten bang maken en terugdrijven. Had ze de pijn uitgehouden, dan zou ze met de macht van Satan één zij n geworden en met de heerlijkheid van de Heer was het gedaan geweest. Door zulke waandenkbeelden keert ze dan gewoonlijk weer tot nog grotere verdorvenheid terug en in de onderste hel zijn er werkelijk zulken, die deze waan tegen een voortdurende, steeds groter wordende kwelling en pijn in, niet laten schieten en als het ware hun triomf erin vinden om de Heer ook onder de grootste pijn weerstand te bieden. Maar dat doet niets ter zake; er zal nog wel een tijd komen die hen in het nauw zal drijven. En bij wie de hardnekkigheid zo groot is, dat ook de volle maat van het toornvuur hem niet tot terugkeer kan brengen, die zal het zich dan eens moeten laten welgevallen om met zijn centrum, nadat zijn geest is weggenomen, de bekende reis naar het eeuwige verderf te maken, wat werkelijk geen groot verlies zal zijn; want Ik kan voor Abraham ook uit stenen veel betere kinderen verwekken!
Hoofdstuk 58: Spoken en bezetenheid - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[8] De eerste tijd wordt door zo'n echtpaar alleen maar in zinnelijke lust doorgebracht, zodat binnen korte tijd bijna alle specifica, die voor de verwekkingskracht bestemd zijn, tot onder nul verbruikt worden. Dan treedt gewoonlijk weldra een geweldige verslapping van het vlees en vooral van de genitaliën op. In zulke gevallen probeert de vleesduivel die in zulke mensen woont, in zoverre een stap terug te doen, doordat hij de ziel, vooral door de nieren, influistert - zoals een huisarts dat doet - ander vlees te zoeken. Daardoor krijgen man' en vrouw afkeer van elkaar. Zij begint zo langzamerhand naar jonge huisvrienden om te kijken, hij echter gaat 's avonds gewoonlijk een luchtje scheppen en als hij meer vermogend is, maakt hij reizen om verandering van lucht te hebben. En zo gaat alles verder, tot ze tenslotte zo genoeg van elkaar krijgen, dat ze zich laten scheiden of ze laten elkaar zonder echtelijke scheiding zitten. Maar in huizen van betere families wordt een overeenkomst getroffen, dat elkeen wat betreft zijn zinnelijke lust doen en laten kan wat hij wil. Dergelijke verschijnselen, die tegenwoordig aan de orde van de dag zijn, zijn louter produkten van bals en dansgelegenheden en zijn de gevolgen van het bezeten zijn door bovengenoemde boze vleesduivels.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[1] Een ander soort mensen heeft al van jongs af aan, wat gewoonlijk een grote opvoedingsfout is, een speciaal verlangen naar allerlei soorten spelen; ze kunnen de tijd niet anders doorbrengen dan alleen maar met gebeuzel en spel. Dit verlangen naar spelen wordt van de kant van kortzichtige en domme ouders gewekt, doordat ze al voor de kleine kinderen voortdurend een grote hoeveelheid zogenaamd kinderspeelgoed aanschaffen om de kinderen door dergelijk speelgoed, als ze nog erg klein zijn, tot zwijgen te brengen, en als de kinderen wat opgegroeid zijn, ze door zulk speelgoed tot werkzaamheid te brengen.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[16] Zou het niet beter zijn, als de kinderen dan toch speelgoed moeten hebben dat men hen speelgoed geeft dat een of andere betrekking heeft op Mijn jeugd op aarde? Daardoor zouden de kinderen een goede neiging ingeplant krijgen en ze zouden, als ze groter zijn, met plezier naar meer feiten en data vragen en naar alles wat hun speelgoed voorstelt en te betekenen heeft. Onder zulke omstandigheden zou dan een ware catecheet zeker een heel vreugdevol werk hebben in het aanleggen van een jonge wijngaard en hij zou ook weldra wonderbaarlijke vruchten oogsten.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[8] Geschiedenis en aardrijkskunde zouden zulke mensen nader tot het goddelijke brengen, terwijl ze door de hierboven aangegeven moderne opvoeding met huid en haar zonder genade of pardon regelrecht naar de onderste hel gevoerd worden. En dat alles is het gevolg van de al in de vroegste jeugd ingewortelde en het vlees in bezit genomen hebbende speelduivel, die tot de allerhardnekkigste behoort, want hij verenigt in zich speelzucht, behaagzucht, voortdurend verlangen zich te vermaken, materieel winstbejag en daarmee verkapte heerszucht. Deze duivel is het allermoeilijkst uit het mensenvlees te drijven en gaat bijna op geen andere manier eruit, dan zoals hij bij Judas Iskariot is uitgedreven, die nog veel beter was dan de beste modegek tegenwoordig.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[18] Van dit soort worden de meesten naar de hel doorgevoerd, want zulke mensen houden zich voor erg goed, rechtvaardig en naar hun begrippen van de wereld volkomen deugdzaam, vandaar dat aan een verbetering ook niet te denken valt. Dat zou volgens het begrip van zulke mensen slechts een teruggang en een achteruitgang van hun fijne zeden zijn.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[19] Een dief en een moordenaar kunnen berouw voelen, een hoerenloper, een echtbreker en ook een dronkaard kan onder bepaalde omstandigheden zover gebracht worden, dat hij zijn grote dwaasheid inziet en men tot hem kan zeggen: 'Je zonden zijn je vergeven, ga heen en zondig niet meer!' Wat zou men echter tegen deze fijn ontwikkelde, hoogmoedige en zeer trotse wereld zeggen? Ze houdt zich voor rechtschapen, buitengewoon beschaafd, en houdt zich aan de wetten van de goede toon en smaak; ze ondersteunt ook de armen als de goede smaak het veroorlooft, gaat ook naar de kerk - op die tijden natuurlijk, dat de elegante wereld daarheen pleegt te gaan; woont ook een preek bij, als de predikant iemand volgens haar smaak is, die zo aardig theatraal zijn preek kan voordragen en natuurlijk ook een prettige stem heeft en een aardig persoon is. Van de preek wordt vrijwel niets opgestoken, maar als ze aangepast is aan de beschaafde toon en smaak, kan de predikant haar toch wel in een sierlijk klein formaat laten drukken en die aan een hoge dame opdragen. Dan kan deze preek de predikant tenminste enige dukaten, soms ook een betere betrekking opleveren en de boekhandelaar een goede verkoop, niet vanwege de preek, maar vanwege de goede smaak en terwille van de edele dame aan wie zoiets opgedragen was, niet met het oogmerk om hem te lezen, maar meer vanwege een sierlijke bibliotheek.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[19] Het was nodig om deze leefregels toe te voegen aan deze gedenkwaardigheid en nu we het duidelijk uitgelegd hebben, opdat ieder mens het zeker en nuttig kan volgen, kunnen we verder overgaan naar een volgende gedenkwaardig gebeuren.
Hoofdstuk 62: Het bestrijden van de toorn - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[12] Zou er ooit wel een oorlog zijn geweest als deze demon het menselijk vlees niet zozeer had bedorven? Geen zonde kan zoveel mensen in het verderf storten als deze! Een mens die heel veel van deze demon in zich heeft, zal al gauw mensen aan zich onderwerpen; in het begin weliswaar onder de naam 'vrienden', maar deze vrienden zullen uit louter vriendschap dàt moeten doen, wat hun gebiedende leider wil en wel daarom, omdat hij hen in zijn heerszuchtdemon heeft binnengehaald. Deze vrienden zullen weer vrienden kiezen en hen in dezelfde demon, waarin ze zelf werden verwikkeld, binnentrekken. Daardoor wordt de hoofdraddraaier al een aanvoerder; en als alles goed loopt begint hij te gebieden en zijn demon zal weldra duizenden in zijn web verstrikken en ze zullen allen naar zijn pijpen dansen.
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[18] Houd op met uit je kinderen tirannen te kweken en wordt zelf liever de laatste dan de eerste, dan zullen de tirannen op hun tronen al gauw alleen staan; en omdat jullie diep beneden zullen staan, zullen vanaf hun hoogte ook zij diep naar beneden moeten komen om niet aan zichzelf overgelaten te gronde te gaan.
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[19] Maar als jullie uit je kinderen meer en meer treden bouwt naar een troon, dan zal deze steeds hoger worden en hoe hoger hij wordt, des te beter kan hij stenen omlaag slingeren vanaf zijn verheven standplaats en des te harder treffen zij ook jullie die onderaan staan. Ik laat het graag toe dat de macht van de hoger geplaatsten groeit, opdat de dwazen daar beneden toch iets hebben dat ze verdeemoedigt en hun toont wat ze zouden moeten zijn, maar niet zijn. En daarom werden de regeringen door Mij gemachtigd en doen er goed aan de domme mensheid zoveel mogelijk te onderdrukken want ze verdient niet beter.
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[25] Als dus de mensheid gezamenlijk af zou dalen naar de grond van de deemoed, dan mag de vorst met een lantaarn naar zijns gelijken zoeken en naar de erkenning van zijn hoogheid onder hen, en hij zal die net zo min vinden als men geslepen diamanten vindt tussen de losse stenen in een rivierbedding.
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[26] Kijk, dat is de weg naar gelukzaligheid hier en in het hiernamaals; daardoor kan mensheid en vorst zich beteren, niet door weerbarstigheid en nog minder door allerlei muiterijen en opstanden tegen de geordende macht. Men moet van onderaf beginnen als men een huis wil bouwen; met het dak beginnen, dat gaat helemaal niet. Of hoe wil men eerst een vlag of een kruis op een torenspits aanbrengen, als voor de bouw van de toren nog niet eens de grondstenen zijn gelegd?
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[27] Wie anderen wil beteren, moet eerst zichzelf verbeteren en moet rechtschapen leven, dan zullen de anderen hem navolgen als ze het voordeel er van zien. En wie anderen wil verdeemoedigen, moet eerst zichzelf verdeemoedigen, dan zal hij daardoor voor zijn buurman de trede wegnemen, waarop die buurman hoger zou zijn gestegen. Maar als iemand zijn broer draagt, zal zijn broer dan wel de berg afkomen, als degene die hem draagt niet naar beneden wil gaan? Daarom moet de drager eerst naar beneden gaan, dan zal ook degene die hij draagt beneden komen. Gaat het lastdier echter naar boven dan gaat zeker ook diegene die op hem zit en als last op hem drukt, mee omhoog.
Hoofdstuk 63: Over de menselijke eerzucht - Jakob Lorber - Aarde en Maan
...  1041 - 1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066  ...