Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1054 van 1490

...  1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067  ...
[5] Opdat jullie dit duidelijk mogen inzien, zullen we met behulp van kleine voorbeelden deze zeer netelige zaak zo belichten dat zij iedereen zonneklaar voor ogen zal staan.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Laten we eens een staat nemen waarin vele duizenden mensen leven. Al deze mensen, met uitzondering van idioten, dommeriken en onmondige kinderen, vormen zich allerlei bonte begrippen over de geheime staatspolitiek. Wie deze nader wil leren kennen, hoeft alleen maar met verschillende mensen daarover te spreken. De een ziet niets anders dan oorlog, de ander niets anders dan geheim verraad, weer een ander geheime volksverlakkerij, anderen weer louter wijsheid. Sommigen schreeuwen luid over onrechtvaardigheid, anderen komen woorden tekort om de grondwet en de geheime staatkundige politiek op te hemelen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Dat zijn echter nog louter nuchtere opvattingen van het meer ontwikkelde volksdeel over het geheime politieke staatsbestuur. Maar wie dwaasheden wil horen, moet zich maar eens in de duistere woonkamers van de boeren op het platteland begeven. Dan kan hij ervan verzekerd zijn dat hij in zulke achterkamertjes alles zal horen wat er maar uit een onontwikkelde, ruwe menselijke fantasie kan voortkomen. Bijvoorbeeld dat de keizer van plan zou zijn om een stad te laten vergiftigen of dat hij in een bepaald gewest het volk met de pest wil laten besmetten of dat hij met een andere koning een verbond zou hebben gesloten om het volk van een of andere streek in één nacht met het zwaard om te brengen om zich op deze gewelddadige manier de goederen van de omgebrachte onderdanen toe te eigenen, om aan andere onnozelheden maar niet te denken, bijvoorbeeld dat de koning bij een of andere gelegenheid voor het verkrijgen van een groot aards voordeel, zijn eigen ziel of de zielen van zijn onderdanen aan de duivel in eigen persoon zou hebben verkocht! Dat het allemaal zo is, hoeft verder niet te worden bewezen omdat het iedereen vrij staat zich daarvan dagelijks te overtuigen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Er wordt hier weliswaar een voor zuiver menselijke begrippen volkomen aanvaardbare en een voor deze tijd zeer begrijpelijke voorstelling van de hel gegeven, maar wie staat er voor in dat deze voorstelling mettertijd niet weer door een andere wordt verdrongen? Want er bestaat onder de mensen niets zo veelvuldig in allerlei vormen als juist dit oord van verschrikking onder het begrip 'de hel'.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie zullen wel denken, maar menig ander zeker nog meer als hij bij deze verkondiging aanwezig zou zijn: het is weliswaar prijzenswaardig en moreel gezien ook nuttig om dergelijke verklaringen, waarmee het fundamenteel boosaardige als het ware aanschouwelijk wordt voorgesteld, te vernemen, maar er zijn op aarde nu al zoveel beschrijvingen van de hel. Ze lijken allemaal dezelfde oorsprong te hebben, maar wat verschillend zijn ze van elkaar! Bij de een is de hel een vurige zwavelpoel, bij de ander een knagende glimworm, bij weer een ander een woedend vuur, een eeuwige duisternis, een eeuwige dood. Bij sommigen worden de verdoemden gepijnigd, gekookt en gebraden, bij anderen zijn ze gewoonweg baronnen. Sommigen zien in de hel weer niets anders dan een verschrikkelijke kou, anderen weer het vuur van ziedende toorn. Sommigen zien daarin ellendige, misvormde en uitgehongerde mensen-gedaanten, anderen weer een verzameling van de meest zonderlinge, afzichtelijke gestalten die ooit aan een menselijke fantasie konden ontspruiten. En zo heeft men met het begrip van de hel werkelijk een ware Proteus voor zich, die men in geen enkele gedaante kan vastleggen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Op deze manier leren ook onze leerlingen de hellen eerst theoretisch en daarna praktisch door en door kennen. En zo hebben ook wij op de kortst mogelijke manier de verschijningsvormen van de eerste twee hellen in ogenschouw genomen. Wie over deze beschrijving nog enigszins nadenkt, heeft alles zonneklaar voor zich. Wat echter de verschijningsvorm van de derde hel betreft, daaraan zullen we een aparte beschouwing wijden, want deze moet het beste begrepen worden, omdat zij de oorzaak van al het kwaad is.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Kijk, dat is weer letterlijk en figuurlijk de puur helse liefde van de tweede graad. Daarom worden er in deze hel ook allerlei bedrieglijke kunsten uitgehaald om daarmee elkaar te vangen en te gronde te richten, in de dwaze veronderstelling dat men door de val van anderen, op welke wijze dan ook, steeds meer zou kunnen winnen.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wat op aarde onder de dekmantel van morele en burgerlijke wetten nog van een zekere beschaving getuigt, ontaardt hier bij het wegvallen van deze wetten meteen in oorlog, roof- en moordlust. Ziedaar het perfecte beeld van de eerste hel.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Willen jullie het beeld van de tweede hel, doe dan hetzelfde. Jullie zullen meteen overal verborgen listigheid beginnen te ontdekken en nergens zullen jullie mensen of geesten samen zien, die niet elkaars doodsvijanden zijn. Ook al bejegenen zij elkaar uiterlijk vriendelijk en vol hoffelijkheid en ook vol schijnbare wederkerige liefde, dan is al deze liefde toch niets anders dan pure haat. Want het is allemaal politiek om de tegenstander vredig te stemmen en hem fijntjes te ontwapenen, om hem dan des te zekerder zonder tegenstand te kunnen overvallen en te gronde te richten.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Als jullie dit wereldse gedrag een beetje nader belichten, dan zien jullie de eerste hel met haar vraatzucht reeds helemaal voor je en ook zien jullie haarscherp uitgebeeld hoe deze in de tweede hel in haat, toorn, nijd en heerszucht overgaat. Jullie hoeven hier niets anders te doen dan de uiterlijke morele en burgerlijke staatswetten door te strepen en jullie hebben de eerste en tweede hel letterlijk en figuurlijk voor ogen.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zijn zulke mensen op deze manier van alles voorzien, dan hoeven ze nergens meer voor te zorgen, want ze hebben hun vaste inkomen en hun dagelijkse brood. Nu zouden ze moeten beginnen om voor het geestelijke te zorgen. Maar integendeel, nu hebben met die verzorging de pronk- en heerszucht hun intrede gedaan. Daarom zorgen ze er nu meer dan ooit voor om steeds maar hogerop te komen en net als de bedrijfsvoerders, steeds rijker te worden. In deze situatie worden ze vervuld van afgunst en innerlijke haat tegenover degenen die hen op een of andere manier in de weg staan.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Op de hemelse manier is men enkel en alleen bezorgd om de liefde en het kennen van God. Voor al het andere zorgt de Heer! Volgens de helse manier echter maakt men zich juist zorgen om het tegengestelde. Men wil een zekere verzorging hebben en denkt in het beste geval: als ik eerst maar van alle uiterlijke behoeften verzekerd ben, dan zal ik wel zien of de geest met deze verzorging tevreden is. Wanneer iemand dan een uiterlijke verzorging, die gewoonlijk met een of ander bescheiden bezit verbonden is, verkregen heeft, dan gaat hij al gauw tot een aan zijn bezit gerelateerde hoogmoed over, die hij middels een zekere praal steeds meer versterkt. Om die reden beginnen dan ook jonge beambten evenals nieuwe bedrijfsvoerders, ieder natuurlijk op zijn eigen gebied, steeds meer te snoeven. Al spoedig weten ze niet meer hoe ze moeten zitten, staan, lopen, kijken, luisteren en spreken, opdat men al meteen merkt en in zekere zin zal erkennen en van hun gezicht aflezen hoe bemiddeld zij zijn en welk een belangrijk ambt ze bekleden.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Er zijn er die verschillende soorten bedrijven opzetten, anderen azen op een baan als beambte, weer anderen op een goed huwelijk. Dat alles doen ze niet vanwege het goede, maar uitsluitend omwille van zichzelf en het dagelijkse brood. In deze toestand bekommeren zij zich weinig om een of andere pracht of luister, maar het gaat hun vooral om een zekere broodwinning.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hoe de verschijningsvorm van de eerste hel eruitziet, hebben jullie tijdens het verloop van de mededelingen over de zon al eens gezien, evenals het op verschillende manieren binnengaan in de eerste hel. Alleen moet ik er nog aan toevoegen dat de ijver van de helse geesten die jullie in de eerste hel hebben gezien, bij voorkeur slechts gericht is op genot en vraat. Deze toestand lijkt op die op de aarde, waarin de mensen ook al het mogelijke doen om, zoals jullie gewoonlijk zeggen, brood op de plank te krijgen.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Hoe meer zich hier echter afspeelt, des te groter is de reactie boven het aardoppervlak en deze tempert altijd met het grootste gemak al deze inwendige reacties. En op die manier wordt door de Heer alles zo wijs geleid, dat Hem ook al deze hellen, ondanks hun sterkste weerzin, tot eeuwig behoud van de dingen moeten dienen. En dit dwangmatige dienen, dat de helse geesten welbekend is, is hun grootste kwelling, omdat zij wel inzien dat ondanks hun afkeer, al hun activiteiten doorgaans volkomen met de goddelijke ordening overeen moeten stemmen.
Hoofdstuk 108: In de hele schepping is niets voorhanden dat vernietigbaar is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1042 - 1043 - 1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067  ...