Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 1056 van 1112

...  1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069  ...
[8] De eerste tijd wordt door zo'n echtpaar alleen maar in zinnelijke lust doorgebracht, zodat binnen korte tijd bijna alle specifica, die voor de verwekkingskracht bestemd zijn, tot onder nul verbruikt worden. Dan treedt gewoonlijk weldra een geweldige verslapping van het vlees en vooral van de genitaliën op. In zulke gevallen probeert de vleesduivel die in zulke mensen woont, in zoverre een stap terug te doen, doordat hij de ziel, vooral door de nieren, influistert - zoals een huisarts dat doet - ander vlees te zoeken. Daardoor krijgen man' en vrouw afkeer van elkaar. Zij begint zo langzamerhand naar jonge huisvrienden om te kijken, hij echter gaat 's avonds gewoonlijk een luchtje scheppen en als hij meer vermogend is, maakt hij reizen om verandering van lucht te hebben. En zo gaat alles verder, tot ze tenslotte zo genoeg van elkaar krijgen, dat ze zich laten scheiden of ze laten elkaar zonder echtelijke scheiding zitten. Maar in huizen van betere families wordt een overeenkomst getroffen, dat elkeen wat betreft zijn zinnelijke lust doen en laten kan wat hij wil. Dergelijke verschijnselen, die tegenwoordig aan de orde van de dag zijn, zijn louter produkten van bals en dansgelegenheden en zijn de gevolgen van het bezeten zijn door bovengenoemde boze vleesduivels.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[13] Dat zijn dus echte kinderen van de wereld en velen beginnen in hun jeugd al de school van de hel te doorlopen. Opdat ze echter niet zullen merken dat ze in hun vlees vreemde gasten van het slechtste soort herbergen, proberen deze geesten niet alleen het vlees van hun gastheren zo zinnelijk mogelijk te maken, maar ze werken ook in op de ziel, zodat deze zich in allerlei wereldse dingen thuis begint te voelen.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[16] Er is al wel gezegd, dat elke ziel na haar dood eerst in het gezelschap van de engelen komt, waar haar slecht gezelschap dadelijk terug moet wijken. Dit gebeurt ook wel in dit geval; maar zo'n ziel blijft niet aldoor in het gezelschap van de engelen, maar wordt door dezen in zo'n toestand verplaatst, waar het voor haar mogelijk is zich aan te vullen, of beter gezegd, ze wordt op zo' n plaats gebracht waar ze door een bepaalde vrije bezigheid de specifica, die ze tot haar completering nodig heeft, omdat ze deze op de wereld verkwistte, weer terug kan krijgen.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[18] Zulke geesten bevinden zich buiten zo'n ziel, daardoor ziet ze ze niet, maar door haar reukvermogen kan ze hun tegenwoordigheid gewaar worden en hun standpunt precies te weten komen en als ze dat weet, kan ze zich in haar geest terugtrekken, die haar dadelijk verlicht, waardoor ze dan ook meteen kan zien, waar haar vijanden zich bevinden en wat ze willen. En zien de helsen eenmaal het gezicht van de ziel, dan vluchten ze ijlings weg. Want alles kan een helse geest eerder verdragen dan het oog van een zuivere ziel, natuurlijk nog minder dat van een engel. En om ze voor Mijn oog te beschermen, worden er bergen aangeroepen ter dekking.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[19] Hieruit kun je gemakkelijk concluderen, waarom Ik al verschillende keren heb geijverd tegen het hoogst afschuwelijke tabak roken. Tegelijkertijd hebben jullie door deze gedenkwaardigheid gezien, hoe de overmatige vleselijke lust in de mens ontstaat, waartoe ze voert en hoe de mensen zich gemakkelijk daartegen kunnen beschermen. Hierna zullen we weer andere gedenkwaardigheden bezien en de passende lessen er uit leren.
Hoofdstuk 59: Over de lusten van het vlees en de zinnen - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[14] Hoe gelukkig zou zich menige ezel prijzen, als hij zo'n vrouwelijk prachtexemplaar tot vrouw zou kunnen krijgen. Ja, zo'n ezel zou wel gelukkig zijn, want zo'n prachtexemplaar kon hem in korte tijd tot de hoogst nuchtere overtuiging brengen, dat hij ten eerste een grote ezel was en ten tweede dat zijn verrukkelijk vrouwelijk prachtexemplaar niets anders was dan een gekalkt graf of een van buiten vergulde zuil, waarvan het inwendige hout geen cent waard is.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[4] Wat zal daar wel het gevolg van zijn? Deze kinderen worden al door deze in hun binnenste wonende geesten ertoe aangedreven, meer en meer speelgoed te bezitten. Ja, veel kinderen krijgen van hun ouders zoveel speelgoed, dat dit al een kapitaal uitmaakt. De kinderen verdiepen zich tenslotte in deze spelletjes en hebben bijna geen tijd en rust om iets anders te doen dan aan hun speelgoed te denken. De jongens hebben ruiters, houten paarden, papieren soldatenhelmen, blikken geweren en sabels; maar als ze groot zijn willen ze levende in plaats van houten paarden en in plaats van blikken worden echte geweren aangeschaft; want het is noodzakelijk dat een jongmens vóór alles leert dansen, rijden, vechten en zwemmen. Ook oefeningen in het schieten met pistolen kan niet schaden. Daarnaast is het vanzelfsprekend dat een jongmens als een echte heer, zoals men pleegt te zeggen, nog voor hij zijn moedertaal kent, ook een paar moderne vreemde talen gebrekkig leert spreken, daarbij ook thuis is op het gebied van de mode, en zich de gewoonte aanwent de glacéhandschoenen al in de eerste jeugd zo vast om de hand te persen, dat de vingers daarin stokstijf staan. En gelukkig degene, die al als knaap op een kinderbal als eerste kan voordansen, waarover de ouders van zo' n genie van louter verrukking haast ziek worden en vreugdetranen vergieten, tranen, die dan als opgeloste specifica in de ziel die merkwaardige werking veroorzaken die hierop neerkomt: omdat juist deze tranen zo' n belachelijk afscheid van de ogen moeten nemen, zoeken ze daarna bij de oren van dezelfde ziel hun toevlucht, waardoor juist de oren door een ongewone verlenging zeer sterk groeien.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[8] Geschiedenis en aardrijkskunde zouden zulke mensen nader tot het goddelijke brengen, terwijl ze door de hierboven aangegeven moderne opvoeding met huid en haar zonder genade of pardon regelrecht naar de onderste hel gevoerd worden. En dat alles is het gevolg van de al in de vroegste jeugd ingewortelde en het vlees in bezit genomen hebbende speelduivel, die tot de allerhardnekkigste behoort, want hij verenigt in zich speelzucht, behaagzucht, voortdurend verlangen zich te vermaken, materieel winstbejag en daarmee verkapte heerszucht. Deze duivel is het allermoeilijkst uit het mensenvlees te drijven en gaat bijna op geen andere manier eruit, dan zoals hij bij Judas Iskariot is uitgedreven, die nog veel beter was dan de beste modegek tegenwoordig.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[15] Wat is echter de oorzaak van zo'n ontaarding? De oorzaak is hierboven al aangegeven; ze is het bezeten zijn van een zogenaamde speelduivel, die zich veroorlooft met de mensen datgene te doen, wat de kinderen, vooral de meisjes, met hun poppen doen.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[18] Van dit soort worden de meesten naar de hel doorgevoerd, want zulke mensen houden zich voor erg goed, rechtvaardig en naar hun begrippen van de wereld volkomen deugdzaam, vandaar dat aan een verbetering ook niet te denken valt. Dat zou volgens het begrip van zulke mensen slechts een teruggang en een achteruitgang van hun fijne zeden zijn.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[19] Een dief en een moordenaar kunnen berouw voelen, een hoerenloper, een echtbreker en ook een dronkaard kan onder bepaalde omstandigheden zover gebracht worden, dat hij zijn grote dwaasheid inziet en men tot hem kan zeggen: 'Je zonden zijn je vergeven, ga heen en zondig niet meer!' Wat zou men echter tegen deze fijn ontwikkelde, hoogmoedige en zeer trotse wereld zeggen? Ze houdt zich voor rechtschapen, buitengewoon beschaafd, en houdt zich aan de wetten van de goede toon en smaak; ze ondersteunt ook de armen als de goede smaak het veroorlooft, gaat ook naar de kerk - op die tijden natuurlijk, dat de elegante wereld daarheen pleegt te gaan; woont ook een preek bij, als de predikant iemand volgens haar smaak is, die zo aardig theatraal zijn preek kan voordragen en natuurlijk ook een prettige stem heeft en een aardig persoon is. Van de preek wordt vrijwel niets opgestoken, maar als ze aangepast is aan de beschaafde toon en smaak, kan de predikant haar toch wel in een sierlijk klein formaat laten drukken en die aan een hoge dame opdragen. Dan kan deze preek de predikant tenminste enige dukaten, soms ook een betere betrekking opleveren en de boekhandelaar een goede verkoop, niet vanwege de preek, maar vanwege de goede smaak en terwille van de edele dame aan wie zoiets opgedragen was, niet met het oogmerk om hem te lezen, maar meer vanwege een sierlijke bibliotheek.
Hoofdstuk 60: Over de speelduivel en de moderne opvoeding - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[2] Deze bestaat uit het in bezit nemen van het aardse vlees door de duivel van de toorn. Deze bezetenheid is de allergevaarlijkste, omdat een dergelijke woededuivel niet alleen het vlees in bezit neemt, maar altijd nog een legioen dienstbare geesten bij zich heeft.
Hoofdstuk 61: Het wezen en het gevolg van de woede - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[3] Toorn staat in de scherpste tegenstelling tot de liefde en vormt het eigenlijke hoofdbestanddeel van de satan. De toorn kan echter zonder voeding niet bestaan; daarom heeft hij altijd een talloze hoeveelheid hem voeding gevende geesten om zich heen, aan wie hij zuigt en op wie bij teert. Net zoals de liefde niet zonder voedsel kan bestaan, namelijk de wederliefde, zo kan ook de woede niet bestaan zonder woede tegenover zich, want die is zijn voeding. Laten we echter bekijken wat voor gespuis hij om zich heen heeft om hem te voeden.
Hoofdstuk 61: Het wezen en het gevolg van de woede - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[4] Haat is de belangrijkste voeding van de toorn, daarna de hoogmoed en wat daaruit voortkomt, namelijk zelfzucht, afgunst, gierigheid, echtbreuk, hoererij, verachting van al het goddelijke, geringschatting van zijns gelijken, moord en doodslag, heerszucht en tenslotte volkomen gewetenloosheid. Dat zijn ongeveer de nevenaanvoerders van deze woededuivel, waarvan ieder nog een vrij groot aantal ondergeschikte slechte geesten heeft, die zich in de veelsoortige hartstochten van een door woede bezeten mens gemakkelijk laten herkennen.
Hoofdstuk 61: Het wezen en het gevolg van de woede - Jakob Lorber - Aarde en Maan
[5] Deze boze geest is, als hij van een lichaam bezit heeft genomen, net zo moeilijk uit het vlees van een mens te krijgen, als het moeilijk is om een brandend huis te blussen, waar aan alle kanten de vlammen uitslaan. Daar is niets anders meer mogelijk dan het tot op de laatste balk te laten uitbranden en mettertijd de afgekoelde as te onderzoeken of er zich nog iets in bevindt, dat niet door de afschuwelijke gloed is verteerd.
Hoofdstuk 61: Het wezen en het gevolg van de woede - Jakob Lorber - Aarde en Maan
...  1044 - 1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069  ...