Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1057 van 1490

...  1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070  ...
[16] Welnu, in alles wat de naastenliefde betreft, worden onze leerlingen heel nauwgezet praktijkgericht onderwezen. Hebben zij daarin een zekere vaardigheid verkregen, dan wordt het onderricht afgesloten met de inwijding. Daarna worden zij op een nauwkeurig vastgestelde, aan de omstandigheden aangepaste periode aan de op aarde levende mensen als beschermgeesten toegewezen, vooral om hun de gelegenheid te geven te kunnen oefenen in het ware geduld van de Heer. Jullie zullen nauwelijks kunnen geloven hoe moeilijk het voor zo'n hemels opgeleide geest is, om met de halsstarrige mensen van deze aarde zo uiterst toegeeflijk om te gaan, dat zij nooit merken dat ze door zo'n beschermgeest op al hun wegen begeleid en volgens hun eigenliefde geleid worden.
Hoofdstuk 105: Praktisch onderricht in de naastenliefde voor de leerlingen in het hiernamaals - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Zij zouden iedereen meteen de hemel willen binnenschuiven omdat ze nog niet uit ervaring hebben geleerd dat de hemel alleen voor de waarachtige naasten een bijzondere zaligheid is, maar voor de mindere naasten en de overigen een grote, zelfs allergrootste kwelling. Bij deze gelegenheden leren ze dus eerst volkomen inzien dat de eigenlijke naastenliefde hieruit bestaat, dat men ieder wezen zijn vrijheid moet laten en men hem datgene moet geven waarnaar zijn hart uitgaat.
Hoofdstuk 105: Praktisch onderricht in de naastenliefde voor de leerlingen in het hiernamaals - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Maar hoe? Deze, zoals jullie zien, reeds volwassen leerlingen worden bij allerlei gelegenheden door de al meer volmaaktere geesten meegenomen en moeten vooral bij de nieuwkomers vanaf de aarde de ware naasten, de wat mindere naasten en dan ook de overigen leren onderscheiden. Zij moeten begrijpen, hoe zij zich ten opzichte van de naasten, de wat mindere naasten en de overigen behoren te gedragen.
Hoofdstuk 105: Praktisch onderricht in de naastenliefde voor de leerlingen in het hiernamaals - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie weten dat met enkel theoretische kennis en geloof nergens iets tot stand komt. Wat baat het iemand, als hij zijn hoofd met duizend nog zulke juiste theorieën heeft volgestopt? Wat baat het iemand, als hij alles wat in het boek des levens geschreven staat, voor absoluut waar houdt? Daar heeft men evenveel aan als wanneer men zich letterlijk de gehele muziektheorie zou hebben eigengemaakt en dan zou denken dat men, als men deze theorie in praktijk zou brengen, werkelijk de voortreffelijkste composities tot stand zou kunnen brengen of op z'n minst een prominent virtuoos op een of ander instrument zou kunnen zijn. Vraag: zal men met al deze grondige theoretische kennis, maar zonder enige praktische vaardigheid, in staat zijn om een of ander waardevol stuk te componeren? Of zal men zelfs de eenvoudigste maat van een compositie zo maar kunnen zingen of op een muziekinstrument kunnen spelen? Zeker niet, want zonder praktische oefening heeft men niets aan alle theorie.
Hoofdstuk 105: Praktisch onderricht in de naastenliefde voor de leerlingen in het hiernamaals - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wie arm is, heeft in zijn armoede gelijkenis met de Heer, terwijl de rijke dat niet heeft. Deze kent de Heer niet, maar de armen kent Hij. Daarom moeten de armen voor de rijken de naasten zijn, waar deze rijken naartoe moeten komen als ze nader tot de Heer willen komen, want de rijken kunnen zich onmogelijk als de naasten van de Heer beschouwen. In het verhaal van de rijke zwelger heeft de Heer Zelf de oneindige kloof tussen Hemzelf en de rijken laten zien. Alleen de arme Lazarus plaatst Hij in Abrahams schoot, dus als het dichtst bij Hem, de Heer.
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Waarom echter moeten armen tegenover rijken, zwakken tegenover sterken, evenals kinderen tegenover hun ouders als allernaaste worden beschouwd en behandeld? Om geen andere dan de volgende heel eenvoudige reden dat de Heer als de allernaaste voor ieder mens, Zich volgens Zijn eigen uitspraak op deze wereld bij voorkeur met de armen, de zwakken en de kinderen vereenzelvigt. Want Hij zegt immers zelf: 'Wat jullie voor de armen doen, hebben jullie voor Mij gedaan'! Ook al zullen jullie Mij niet altijd wezenlijk, persoonlijk bij jullie hebben, toch zullen jullie altijd armen in jullie midden hebben, die (zo wilde de Heer zeggen) Mij in zekere zin volkomen vertegenwoordigen.
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik ben van mening dat uit deze teksten reeds overduidelijk blijkt wie er door de Heer met 'eigenlijke naaste' wordt bedoeld. Daarom zullen we eens kijken welke betekenis daarachter zit.
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Uit deze tekst komt de eigenlijke naastenliefde reeds tamelijk duidelijk naar voren en hier wordt aangegeven wie dus de eigenlijke naasten zijn.
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Daarom zullen we eens kijken of er geen uitgebreidere teksten te vinden zijn. Hier is er een en deze luidt als volgt:
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] We zullen echter nog een tekst bekijken; deze luidt als volgt: 'Wanneer jullie een gastmaal bereiden, nodig dan niet degenen uit die het jullie weer met een gastmaal kunnen vergelden. Daarvoor zullen jullie geen loon in de hemel ontvangen, want dat heb je op aarde reeds gekregen. Maar nodig behoeftige, kreupele, gebrekkige, dus in ieder opzicht arme mensen uit, die het jullie niet kunnen vergelden, dan zullen jullie het loon in de hemel ontvangen. Zo leen eveneens jullie geld uit aan hen die het jullie niet kunnen teruggeven, dan zul je daarmee woekeren voor de hemel. Lenen jullie echter je geld aan hen die het jullie met rente kunnen terugbetalen, dan hebben jullie je loon al ontvangen. Wanneer jullie aalmoezen geven, doe dat in stilte en laat de rechterhand niet weten wat de linker doet. En jullie Vader in de hemel die het verborgene ziet, zal jullie daarvoor zegenen en belonen in de hemel!'
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Verder vinden we een tekst waarin de Heer zegt: 'Wat jullie ook maar voor één van deze armen aan goeds doen in Mijn naam, dat hebben jullie voor Mij gedaan'. Deze zin wordt door de Heer bij de beschrijving van het 'jongste' ofwel geestelijke gericht bevestigd, als Hij tot de uitverkorenen zegt: 'Ik kwam naakt, hongerig, dorstig, ziek, gevangen en zonder onderkomen tot jullie en jullie hebben Mij opgenomen, verzorgd, gekleed, gespijsd en gelaafd' en tegen de verworpenen zegt Hij dat zij dit allemaal niet hebben gedaan. De goeden verontschuldigen zich, alsof zij dit nooit zouden hebben gedaan en de slechten, dat zij dit wel gedaan zouden hebben als Hij maar tot hen was gekomen. En de Heer geeft dan duidelijk aan:
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Daaruit blijkt echter dat alleen onder bepaalde omstandigheden ongelukkige mensen 'naasten' aan hun weldoeners hebben en zij dus ook omgekeerd 'naasten' voor hun weldoeners zijn. Als er dus alleen onder deze omstandigheden 'naasten' bestaan, welke naasten hebben dan de gewone mensen, die noch zelf een ongeluk hoeven mee te maken noch ooit ergens in een situatie komen waarin zij een ongelukkige kunnen bijstaan? Is er dan geen meer algemene tekst die nader aangeeft wie de naasten zijn? Want in deze gelijkenis worden slechts de hoogste nood en aan de andere kant een grote welgesteldheid, gepaard aan een goed hart, als voorwaarde voor het begrip 'naasten' gegeven.
Hoofdstuk 104: Waaruit bestaat de eigenlijke, ware naastenliefde? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Daarom is de juiste maatstaf in de liefde altijd noodzakelijk. Maar toch bestaat de naastenliefde uit iets heel anders dan hetgeen wij tot nu toe hebben leren kennen. Waaruit de naastenliefde echter innerlijk, geestelijk beschouwd bestaat, zullen we in het vervolg van deze mededeling duidelijk leren inzien.
Hoofdstuk 103: Twaalfde zaal - twaalfde gebod. De naastenliefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Vraag: heeft deze grote overdaad aan naastenliefde dit arme gezin nu gebaat of geschaad? Ik denk dat men hier niet veel woorden nodig heeft, maar slechts alle luxe in ogenschouw hoeft te nemen om haarfijn te kunnen beoordelen welk voordeel dit gezin voor het eeuwige leven door de aan haar verleende overmaat aan naastenliefde, heeft ontvangen. Hieruit wordt echter duidelijk dat men zich met de naastenliefde evenals met de eigenliefde moet beperken door zich aan de juiste maatstaf van de rechtvaardige goddelijke ordening te houden.
Hoofdstuk 103: Twaalfde zaal - twaalfde gebod. De naastenliefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Maar laten we bij dit nu gelukkige gezin eens zo'n jaar later gaan kijken; we zullen dan bij hen evengoed alle luxe ontdekken die men altijd in de huizen van de rijken kan vinden. Deze familie wordt bovendien ook hardvochtiger en zij zal zich nu in het geheim proberen te wreken op al degenen die tijdens de vroegere armoede niet naar haar hebben omgekeken. Het 'God zij dank' zal verdwijnen en equipage, bedienden in livrei en dergelijke komen er voor in de plaats.
Hoofdstuk 103: Twaalfde zaal - twaalfde gebod. De naastenliefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1045 - 1046 - 1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070  ...