Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 1059 van 1088

...  1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072  ...
[1] In heel het toenmalige joodse rijk was het niet alleen een goede gewoonte, maar bovendien voorschrift, dat kinderen als zij twaalf jaar waren geworden naar Jeruzalem moesten worden gebracht, om in de tempel door de oudsten, Farizeeën en schriftgeleerden te worden ondervraagd over hetgeen zij zich op die leeftijd hadden eigen gemaakt van de leer over God en de profeten.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[9] De tijd van deze examens was ofwel met Pasen, of rond het Loofhuttenfeest; gewoonlijk duurde het geheel zo'n dag of vijf, zes. Voordat de examens in de tempel begonnen, werden -enkele dagen voordien -tempelbedienden naar de herbergen gezonden, om daar aan de weet te komen hoeveel kandidaten er ongeveer konden worden verwacht.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[1] Maar één zo'n bijzonder spirituele knaap liet toen zijn hoofd toch nog niet hangen. Hij zei: ‘Alles wat in Gods grote heelal gebeurt is overdag met helder zonlicht overgoten, en zelfs 's nachts is het nooit zó donker dat je helemaal niéts kunt zien; waarom zou juist die belangrijke leer die de weg naar het wérkelijke geluk eigenlijk op allerhelderste en duidelijke wijze zou moeten wijzen, zó verward aan de mensen moeten worden gepresenteerd dat geen enkele ziel er iets van kan begrijpen?'
Hoofdstuk 2: De van Gods Geest vervulde Jezus in de tempel. Het offer van de oude Simeon. De openingsvraag. Toespraak van een jongere schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Nu trad een steenrijke Israëliet uit Bethanië naar voren. (Het was de destijds nog levende vader van Lazarus, Martha en Maria.) Hij deponeerde namens Mij een offer van dertig pond zilver en ook nog wat goud, alléén met de bedoeling dat Ik inderdaad met de oudsten en schriftgeleerden verder zou mogen praten.
Hoofdstuk 2: De van Gods Geest vervulde Jezus in de tempel. Het offer van de oude Simeon. De openingsvraag. Toespraak van een jongere schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[9] Naar aanleiding van deze zeker niet onbelangrijke vraagstelling begon er een oudste, 'n heerszuchtige, vrekkige kerel, verward een eind weg te zwetsen, waarover Ik niet eens in detail wil gaan, omdat hij Mij ook nog een slecht opgevoed joch noemde omdat Ik namelijk al wist mee te praten over het 'uit een vrouw geboren worden'.
Hoofdstuk 2: De van Gods Geest vervulde Jezus in de tempel. Het offer van de oude Simeon. De openingsvraag. Toespraak van een jongere schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[2] Zij deden nu allemaal hoogst verwonderd, terwijl ze van Mij naar elkaar keken en omgekeerd, zonder te weten wat daartegen in te brengen.
Hoofdstuk 3: De vraag van de jeugdige Jezus aan de schriftgeleerden: 'Wie is de bedoelde maagd, en wie is dan wel haar zoon?' Het goede antwoord van een wijze schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[5] Ik ben dan ook de mening toegedaan dat die geboortegeschiedenis van Bethlehem méér te betekenen heeft dan wat u ervan vindt en dat dat ouderpaar, die bekende timmerman Jozef uit Nazareth en de hem later tot echtgenote gegeven maagd, die hem aanvankelijk slechts was toevertrouwd, met die te Bethlehem geboren Zoon ze ker nog wél zullen leven; want, door tussenkomst van de toenmalige wijze Romeinse hoofdman Cornelius zijn zij aan de latere wreedheid van de oude Herodes ontkomen; ja, zij leven thans veilig en wel te Nazareth in Galilea.
Hoofdstuk 3: De vraag van de jeugdige Jezus aan de schriftgeleerden: 'Wie is de bedoelde maagd, en wie is dan wel haar zoon?' Het goede antwoord van een wijze schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[20] Hij kwam nu naar Mij toe, liefkoosde Mij en drukte Mij aan zijn borst, zeggende: 'Luister jij eens, m'n fijne knul met je fraaie krullen, ik ben helemaal weg van jou! Ik zou voor jou graag willen zorgen met alles wat ik heb! Ik zou iets groots van je willen maken!'
Hoofdstuk 3: De vraag van de jeugdige Jezus aan de schriftgeleerden: 'Wie is de bedoelde maagd, en wie is dan wel haar zoon?' Het goede antwoord van een wijze schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[13] Ik antwoordde: 'ja ja, als je alles beoordeelt naar de maatstaven van deze wereld, zou u wel eens gelijk kunnen hebben. Maar hier geldt slechts een geestelijke maatstaf, en daarvan hebt u geen idee, naar het schijnt; dat betekent, dat u met heel uw redevoering, die kennelijk van erg grote ervaring moest getuigen, tenslotte met betrekking tot mijn voorvraag toch ook zo goed als niets heb gezegd!
Hoofdstuk 5: Rede van de overste van de synagoge te Bethlehem en het antwoord daarop van de jeugdige Jezus. Mislukte poging van een oude, trotse farizeeër om de zaak in de war te sturen. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[15] Je zult dus zeker wel inzien, beste jongen, dat het heus wel goed zit met die geboortegeschiedenis te Bethlehem, die inmiddels al nagenoeg helemaal vergeten is; met betrekking tot de te verwachten Messias althans zeker! Denk alleen maar eens aan de wijze, waarop David Hem heeft aangekondigd, en wat er zoal zal moeten gebeuren wanneer de Grote Koning der Ere vanuit de hemelen zal afdalen naar de joden; en bedenk ook maar eens, dat alle joden ongetwijfeld reeds jaren tevoren zullen worden opgeroepen om datgene in het werk te stellen, wat de grote koning David heeft aanbevolen te doen om ons voor te bereiden op die eigenlijk ongelooflijke komst van de Allerhoogste God!
Hoofdstuk 2: De van Gods Geest vervulde Jezus in de tempel. Het offer van de oude Simeon. De openingsvraag. Toespraak van een jongere schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[8] Niet dat zulks veel uitmaakt, maar Ik maak van wat Ik daarover weet slechts daarom gewag, om nader de plaats aan te duiden waar het ouderpaar waarover het hier gaat dit jaar verbleef. Vandaar moeten zij, op een geheime aanwijzing van Boven, naar Nazareth gerepatrieerd zijn, waar zij nu in de grootste teruggetrokkenheid een volledig aan God toegewijd leven leiden, alhoewel men daar over die jongen, die ook Ik de eer heb zeer goed te kennen, een heleboel wondere dingen vertelt! Aan Hem gehoorzamen namelijk zelfs de elementen, terwijl de wildste dieren van het woud voor zijn blikken nog harder wegrennen dan voor duizend jagers tegelijk! Hij is in dit opzicht een duizendvoudige Nimrod, inderdaad. En gij zoudt van dit alles serieus niets afweten? Vertelt u Mij nu eens heel eerlijk of u echt van dit alles niets hebt vernomen!'
Hoofdstuk 3: De vraag van de jeugdige Jezus aan de schriftgeleerden: 'Wie is de bedoelde maagd, en wie is dan wel haar zoon?' Het goede antwoord van een wijze schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[19] Als dit nu de feiten zijn en niet anders, zou het naar Mijn mening voor u toch zeker de moeite waard moeten zijn om daarover nadere informaties in te winnen, en om in de profeten na te gaan, of de voorspelling van Jesaja niet toch een bevestiging geeft over die ouders in kwestie, over dat Kind zelf, over Diens geboorte, over de plaats van de geboorte, over de tijd, over Zijn momentele verblijfplaats, en over de vele tekenen waarmee Hij Zich tot nu toe reeds heeft gemanifesteerd!
Hoofdstuk 5: Rede van de overste van de synagoge te Bethlehem en het antwoord daarop van de jeugdige Jezus. Mislukte poging van een oude, trotse farizeeër om de zaak in de war te sturen. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[1] Een jonge farizeeër, eigenlijk nog maar een leviet, deed nu een stapje naar voren met het verzoek ook iets te mogen zeggen. De rechter stond hem dat toe met de bemerking dat hij vooral rustig en verstandig spreken moest.
Hoofdstuk 6: Het advies van een jonge leviet. Verachtelijke tegenspraak van de hogepriester over de timmermanszoon van Nazareth. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[2] Nu nam die leviet het woord en begon als volgt; 'Ik ben uit Galilea geboortig en wel uit de omgeving van Nazareth, en ik kan mij nog herinneren dat ik over die wonderjongen allerlei gehoord heb, zoals hij hier heel zinnig naar voren heeft gebracht. Ik kan weliswaar niet beweren, dat ik ooit persoonlijk kennis met hem heb gemaakt, maar ik heb wel vee lover hem horen vertellen.
Hoofdstuk 6: Het advies van een jonge leviet. Verachtelijke tegenspraak van de hogepriester over de timmermanszoon van Nazareth. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Ik heb ook nog, zo goed en kwaad als dat ging, naar zijn ouders geïnformeerd, en ik begreep dat zijn vader een timmerman moet zijn geweest die Jozef heet, en dat diens tweede vrouw Maria heet, en dat die twee allebei in direkte lijn afstammen van David. Wat dat betreft zou het dus kunnen kloppen met de voorspellingen van de profeten!
Hoofdstuk 6: Het advies van een jonge leviet. Verachtelijke tegenspraak van de hogepriester over de timmermanszoon van Nazareth. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
...  1047 - 1048 - 1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072  ...