Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1061 van 1490

...  1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074  ...
[20] Wie kan het bij deze uitleg nu ontgaan dat met het beeld: 'Gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste' evenveel gezegd wordt als: ge zult niet tot eigen voordeel de liefde van uw naaste begeren, en hier wordt de gehele liefde bedoeld, omdat de vrouw op aarde eveneens de gehele liefde van de man omvat.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Kijk, het 'gij' is onzeker. Waarom? Omdat daarmee volgens de innerlijke betekenis iedereen wordt bedoeld, om het even of het om het mannelijk of vrouwelijk geslacht gaat. Eveneens is de vrouw onzeker, want er wordt niet gezegd of er sprake is van een oude of een jonge, één of meer, een meisje of een weduwe. Waarom is dat onzeker? Omdat de liefde van de mens iets geheel eigens is, en dus geen oude of jonge vrouw, geen weduwe en geen meisje genoemd kan worden, want in ieder mens is de liefde uniek. Hiernaar moet de naaste geen verlangen hebben, omdat zij het meest eigene in ieder mensenleven is. Eenieder die naar deze liefde een hebzuchtig, afgunstig of hunkerend verlangen heeft, belaagt in zekere zin zijn naaste als een moordlustige, omdat hij diens liefde of leven ten behoeve van eigen voordeel zou willen bemachtigen. Derhalve is ook de naaste onzeker. Waarom? Omdat daarmee in geestelijke zin ieder mens, zonder onderscheid van geslacht, wordt bedoeld.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Ik maak jullie bij deze gelegenheid slechts attent op een uitspraak van de Heer Zelf, waarin Hij Zich over de liefde van de man voor de vrouw als volgt uitlaat; Hij zegt: 'Zo zal een zoon zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen'.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Geheel anders zou het zijn geweest als de Heer dadelijk de naakte, innerlijke geestelijke waarheid zonder beschermende uiterlijke omhulling zou hebben gegeven. Men zou deze heilige, levende waarheid naar eigen goeddunken hebben stukgeknaagd en vernietigd en juist daardoor zou het dan met al het leven gedaan zijn geweest.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Deze hele omzetting en verbrokkeling evenals de beknopte uitdrukkingswijze van de slechts uiterlijke, letterlijke betekenis is echter toch niet nadelig voor de innerlijke betekenis, omdat de Heer door Zijn wijze voorzienigheid al van eeuwigheid her Zijn ordening zo heeft beschikt dat een en dezelfde geestelijke waarheid onder de meest verschillende uiterlijke beelden onbeschadigd kan worden behouden en doorgegeven.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie weten dat, wanneer men de inwendige kern van een boom ondoordacht of opzettelijk doorboort, het met de boom gedaan is. Wanneer een of andere schadelijke worm de hoofdwortel, die in nauwste verbinding met de kern van de boom staat, doorknaagt, dan sterft de boom af. Wie kent niet de kwaadaardige zogenaamde 'schorskever'? Wat doet die met de boom? Hij knaagt eerst aan het hout en vreet zich hier en daar tot in de hoofdorganen van de boom, en de boom sterft af. Als de boom op deze goedverzorgde manier reeds aan zoveel levensgevaren bloot staat, aan hoeveel gevaren zou hij dan wel blootgesteld zijn als zijn voornaamste levensorganen aan de buitenkant van de stam zouden liggen?
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Maar de Heer heeft willens en wetens de innerlijke betekenis heel wijs in een uiterlijk, natuurlijk beeld verhuld, opdat deze heilige, innerlijke, levendige betekenis niet, door welke boosaardige mensen dan ook, zou kunnen worden aangetast en vernietigd, waardoor dan aan alle hemelen en werelden de grootste schade zou kunnen worden toegebracht. Om die reden heeft de Heer ook gezegd: 'Voor de grote en machtige geleerden van de wereld zal het verborgen blijven en alleen aan de kleinen, zwakken en onmondigen geopenbaard worden'.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zo luidt deze wet dus in haar oorspronkelijke, geestelijke betekenis. Men zegt echter:
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Hier is ze kennelijk weergegeven naar de letterlijke betekenis die men in het begin evengoed als nu zou hebben kunnen uitspreken, waardoor heel wat dwalingen zouden zijn voorkomen. Daarop zeg ik: dat is inderdaad juist. Wanneer men een boom doormidden splijt, komt de kern ook naar buiten en dan kan men deze even gemakkelijk bekijken als voorheen de schors.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Ik denk dat de noodzakelijke, innerlijke betekenis van het woord niet duidelijker en helderder kan worden uitgelegd. Daaruit wordt dan ook duidelijk dat de Heer, wanneer Hij op aarde Zijn wil openbaart, Hij deze voor zintuiglijk waarnemende mensen volgens Zijn eeuwige goddelijke orde niet anders kan mededelen dan juist alleen maar door uiterlijke, visuele beelden waarin dan klaarblijkelijk een innerlijke en een allerinnerlijkste betekenis besloten ligt. Daarmee wordt dan de gehele mens zowel innerlijk als uiterlijk volgens de goddelijke liefde verzorgd.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wie kan hier ook maar enigszins betwisten dat deze tamelijk verstrekkende en zeer wezenlijke betekenis in het eenvoudige woord 'vader' besloten moet liggen, zonder welke dit woord helemaal geen woord zou zijn?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Goed, zeg ik, laten we het woord vader nemen. Wat betekent het? Is het woord reeds de vader zelf of wordt met het woord een echt wezenlijke vader bedoeld en is dit woord slechts een uiterlijke typerende aanduiding daarvan? Men zal zeggen: hier is het woord kennelijk niet de vader zelf maar slechts een uiterlijke aanduiding daarvan. Goed, zeg ik, maar ik vraag tevens: wat moet men dan allemaal onder dat woord verstaan, zodat men dit woord als een uiterlijk, juist typerend kenmerk kan herkennen? Antwoord: het woord moet een man voorstellen die de juiste leeftijd heeft, gehuwd is, samen met zijn vrouw kinderen heeft en deze dan werkelijk vaderlijk naar lichaam en geest verzorgt.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu is er nog iemand die zegt: het is bij natuurlijke, materiële dingen weliswaar absurd om te denken dat hun innerlijk ook tevens hun uiterlijk zou zijn, maar het woord op zich is immers geen boom, dier of mens, maar iets geestelijks, want het heeft niets materieels in zich. Waarom zou het dan net als een boom of een mens nog een of andere onbegrijpelijke, innerlijke betekenis hebben? Of hoe zou deze mogelijk zijn als men de toch al buitengewone eenvoud en vlakheid van het woord beschouwt?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ik denk dat door deze beschouwing de dwaasheid van bovenstaande tegenwerping nog duidelijker in het oog springt.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Na deze vragen trekt de dokter weliswaar een geleerd, maar toch zeer bedenkelijk, verlegen gezicht en zegt: beste mensen, dat kan ik nu nog niet beoordelen; ik moet de ziekte eerst met behulp van een medicijn testen en aan de hand van de reacties daarop, zal ik dan wel weten waar ik aan toe ben. Treden er echter geen reacties op dan zullen jullie zelf ook wel inzien dat mensen als wij niet binnenin het lichaam kunnen kijken om de plaats en de aard van de ziekte op te sporen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1049 - 1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074  ...