Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1062 van 1490

...  1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075  ...
[8] Anderzijds kunnen jullie er volkomen van verzekerd zijn dat met betrekking tot de bomen, waarbij alles, zowel kern, hout en schors aan de buitenkant zou zitten, het even gemakkelijk zou zijn om een vierkante bol te maken dan zo'n boom. Ik meen dat door deze beschouwing de dwaasheid van bovengenoemde tegenwerping al zonneklaar voor ogen moet staan. Maar om een en ander, zoals gewoonlijk werkelijk overduidelijk te maken, zullen we er nog enkele beschouwingen aan toevoegen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Dan zegt iemand nogal laconiek: meneer de dokter, onze lieve Heer zou er toch beter aan gedaan hebben als Hij de mens zou hebben geschapen zoals de schrijnwerker een kast, die men kan openen en dan kan zien wat erin zit; of de Schepper zou bij de mens de inwendige delen, waar men nu zo moei-lijk bij kan komen, aan de buitenkant hebben moeten plaatsen, zoals de vingers, oren, ogen en neus, zodat men deze delen direct met een pleister, met zalf of met een omslag te hulp zou kunnen komen. Het beste zou nog geweest zijn als Hij de mens zo doorzichtig als water zou hebben geschapen, of Hij zou hem helemaal niet uit zulke levensgevaarlijke delen hebben moeten samenstellen maar hem eigenlijk meer als een steen moeten vormen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Of men een uit talloos vele organen samengestelde boom zo doorzichtig als lucht of tenminste als zuiver water kan vormen, dat moeten optici en mathematici maar uitmaken. Welke vruchten er overigens aan volkomen luchtige bomen groeien, dat zou iemand die zich in de omgeving van de noord- of zuidpool bevindt wel het beste te weten kunnen komen, want daar vinden soms fenomenen plaats waarbij tengevolge van de strenge kou, zoals bij jullie 's winters op de ramen, daar echter in de vrije lucht, kristalachtige ijsbomen omhoogschieten. Of er aan deze bomen ook vijgen en dadels tevoorschijn komen, is tot op heden nog niet vastgesteld.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Laten we eens aannemen dat de Heer Zich door zo'n uitdaging zou laten ompraten en de bomen en de planten binnenstebuiten zou keren; zullen er dan niet onmiddellijk weer andere natuurvorsers komen die zeggen: wat hebben we aan het observeren van de uitwendige kern als we niet tevens de wonderbaarlijke vorming van de inwendige schors kunnen ontdekken? Wat volgt nu hieruit? De Heer zou Zich ook nu weer moeten schikken en op een voor mij werkelijk onbegrijpelijke manier schors en kern aan de buitenkant van de boom moeten aanbrengen. Laten we nu eens aannemen dat de Heer zoiets werkelijk tot stand zou hebben gebracht en dat het inwendige van de boom nu slechts uit hout zou bestaan. Zal dan niet een volgende natuurvorser dadelijk een nieuw verlangen uiten en zeggen: door de schors en de kern elk aan één kant is nu de hele wonderbaarlijke vorming van het hout bedekt. Zou een boom dan niet zo gemaakt kunnen worden dat alles, kern, hout en schors aan de buitenkant zou zitten of dat deze tenminste zo doorzichtig als de lucht zouden zijn?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Laten we aannemen dat een zogenaamde natuurvorser en botanicus, om zijn onderzoek te vergemakkelijken, op het idee zou komen om te vragen: waarom heeft de scheppende kracht van het allerhoogste scheppende wezen de bomen en planten niet zo geschapen dat de kern aan de buitenkant en de bast binnenin zit, zodat men zonder veel moeite door een microscoop het opstijgen van het sap in de takken en twijgen en de reacties en andere uitwerkingen daarvan, nauwkeurig zou kunnen observeren. Het kan toch immers niet de bedoeling van de Schepper zijn geweest, om de denkende mens zodanig op aarde te plaatsen dat hij nooit in het geheim van de wonderbaarlijke werken in de natuur zou kunnen doordringen. - Wat zeggen jullie van deze vraag? Is zij niet uitermate dom?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Deze tegenwerping lijkt oppervlakkig bezien een tamelijk verstandige, maar op de keper beschouwd, is ze zo dom, dat men zich nauwelijks iets kan voostellen dat nog dommer is. Opdat echter de buitengewone dwaasheid van deze tegenwerping eenieder onmiddellijk in het oog springt alsof men slechts enkele mijlen van de zon af zou staan en deze plotseling met zijn ogen zou waarnemen, of voor het geval dat men door de bomen het bos niet meer zou zien, zal ik bij deze gelegenheid enkele natuurlijke, kort samengevatte beschouwingen geven.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Men zal nu weliswaar zeggen: ja, waarom heeft de Heer de wet dan niet meteen zo gegeven, dat de ware betekenis waarin zij is gegeven niet voor iedereen verborgen, maar volkomen open ligt, zodat men dan ook weet hoe zij volgens deze betekenis in acht genomen moet worden?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Wie dus op een of ander punt, op welke manier dan ook, buiten de goddelijke ordening treedt, blijft op geen enkel punt meer in de goddelijke ordening omdat deze gelijk is aan een rechte weg. Wanneer iemand waar dan ook van deze weg afwijkt, kan hij dan zeggen: ik ben slechts een vierde, een vijfde, een zevende of een tiende van de weg afgeweken? Zeker niet, want als hij ook maar enigszins de weg verlaat, is hij al van de gehele weg afgeweken. Wil hij niet op de weg terugkeren, dan zal men toch zeker kunnen beweren dat juist dat ene punt, waar de wandelaar van de weg afweek, de wandelaar van de hele weg heeft afgebracht.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] En evenzo is het ook met elk afzonderlijk onderdeel van de goddelijke wet. Er zal niet gemakkelijk iemand te vinden zijn die tegen de hele wet geweldig gezondigd zou hebben, want dat is bijna onmogelijk. Het is al genoeg als iemand op één punt gezondigd heeft en dan daarin blijft volharden. Op deze wijze verlaat hij toch de hele wet en als hijzelf niet wil en de Heer hem niet behulpzaam zou willen zijn, zou hij nooit op de weg van de wet of in de goddelijke ordening terug kunnen komen. En zo kunnen jullie er ook van verzekerd zijn dat het meeste kwaad in de wereld helaas, zeker aanvankelijk, door een eigenzinnig en kwaadwillig onbegrip, of eerder nog door de kwaadwillige verdraaiing van de betekenis van deze twee laatste goddelijke geboden veroorzaakt wordt.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Daarom heeft de Heer Zich over jullie ontfermd en laat Hij jullie in de zon, waar het toch zeker licht genoeg is, de ware ontwarring van deze knoop verkondigen, opdat jullie de algemene oorsprong van alle kwaad en duisternis mogen inzien.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Ik denk dat dit weer voldoende is om jullie te laten inzien welke gruwelen er kunnen voortkomen uit een totaal verkeerde interpretatie en uitleg van een goddelijke wet. Dat het bij jullie op aarde zo is, moet voor jullie nu wel voor de hand liggen. Maar waarom het zo is en wat de oorzaak is, dat wisten jullie niet en dat konden jullie ook niet weten, want de inhoud van deze wet was te zeer verward geraakt, zodat niemand deze knoop ooit ten volle zou hebben kunnen ontwarren.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Als men niet erkent dat het de Heer werkelijk ernst was met Zijn bede, maar zegt dat Hij dat slechts bij wijze van voorbeeld zou hebben gedaan, maakt men dan van de Heer niet een huichelaar doordat men Hem slechts voor de schijn aan het kruis om vergeving laat vragen, maar heimelijk in Hem toch de onuitroeibare wraak ziet waarmee Hij al deze boosdoeners in Zichzelf toch allang tot het allerpijnlijkste, helse vuur had verdoemd?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wat deed de Heer aan het kruis als de enige goddelijke Wijsheid, toen Zij in zekere zin, van buitenaf bezien, van de eeuwige Liefde gescheiden leek te zijn? Hij, als de Wijsheid en als zodanig de bron van alle gerechtigheid, wendde Zich Zelf tot de Vader ofwel tot de eeuwige Liefde en verzocht Hem niet om een in zekere zin rechtmatige wraak, maar Hij bad de Liefde om al deze misdadigers, dus ook alle hogepriesters en farizeeërs, hun daad te willen vergeven omdat zij niet wisten wat zij deden!
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Daarop berust echter ook het treurige geloof van jullie heidens-christelijke instelling, volgens welke de liefde van God slechts zolang zou duren als de mens op deze aarde leeft. Is hij eenmaal lichamelijk gestorven en staat hij er enkel bij als ziel en geest, dan treedt onmiddellijk de onwrikbare, verschrikkelijk strenge, straffende toorn der gerechtigheid Gods in werking, waarbij er van liefde of barmhartigheid eeuwig geen sprake meer is.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik geef al mijn kinderen vanaf hun geboorte tot aan hun zevende levensjaar volkomen de vrijheid. Gedurende deze periode zullen zij allemaal, zonder onderscheid, van mijn liefde genieten. Na hun zevende jaar trek ik bij al mijn kinderen mijn liefde terug en zal hen vanaf dat moment ofwel oordelen of gelukkig maken. Zij die als onmondige kinderen mijn zware wetten hebben onderhouden, zullen zich voortaan, na hun zevende jaar, over mijn hoogste welgevallen kunnen verheugen, maar zij die zich in de loop van die zeven jaren niet volledig, volgens mijn zware wetten tot op het kleinste deeltje hebben gebeterd, zullen voortaan voor alle tijden uit mijn vaderhuis geworpen en vervloekt worden. - Wel, wat zouden jullie van zo'n gruwelijke ezel van een vader zeggen? Zou dat niet nog verschrikkelijker zijn dan de schandaligste tirannie van alle tirannen?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1050 - 1051 - 1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075  ...