Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1064 van 1490

...  1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077  ...
[17] Gelukkig is hij die deze woorden echt ter harte neemt, want ze zijn de eeuwige, onomstotelijke, goddelijke waarheid! En jullie kunnen het boven alles voor waar houden en geloven, want niet één syllabe daarvan is te veel; jullie kunnen eerder aannemen dat hier nog veel te weinig is gezegd. Laat eenieder echter goed onthouden: de Heer zal bij iedere andere gelegenheid eerder al het mogelijke aanwenden, voordat Hij iemand te gronde zal laten gaan, maar ten opzichte van dit kwaad zal Hij niets anders doen, dan de afgrond van de hel openhouden, zoals Hij in het evangelie heeft laten zien. Dit is allemaal wis en waarachtig en daarmee hebben we de ware betekenis van dit gebod leren kennen. En ik zeg nog eens: laat eenieder goed ter harte nemen wat hier gezegd is! En nu verder niets meer. Hier is al de tiende zaal; laten we dus naar binnen gaan!
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Weten jullie wel wat dat wil zeggen? Deze waarachtige, evangelische gebeurtenis wil niet meer en niet minder zeggen dan dat de Heer van hemel en alle werelden een gezworen vijand van dit kwaad is. Bij elk ander spreekt Zijn goddelijke liefde woorden van geduld, toegevendheid en barmhartigheid, maar over deze ondeugd spreekt Zijn toorn en gramschap!
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Of het nu gaat om doodslag, echtbreuk, hoererij of wat dies meer zij, niemand op aarde heeft meegemaakt dat de Heer hem daarvoor naar de hel heeft verdoemd; maar deze woekerzonde heeft Hij overal, zowel bij de priesterklasse alsook bij iedere andere privé-toestand zeer nadrukkelijk met woord en daad getuchtigd!
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wie van jullie ook maar een beetje kan nadenken, zal uit dit alles met het grootste gemak kunnen afleiden dat voor de Heer van de hemel en alle werelden geen menselijk kwaad zo afschuwelijk en verachtelijk is dan de door woeker verkregen rijkdom en de daaraan verbonden gevolgen. Voor geen ander kwaad zien we de Heer over leven en dood de afgrond van de hel zo helder en aanschouwelijk openen als juist voor deze ondeugd.
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Ik denk dat hieruit duidelijk blijkt hoezeer de rechten van de meeste tegenwoordige staten lijnrecht tegen de goddelijke indruisen. Verder denk ik ook dat, wanneer de Heer tot de rijke jongeling zegt: 'Verkoop alles wat je bezit en verdeel de opbrengst onder de armen, maar jij, volg Mij, dan zul je jezelf een schat in de hemel bereiden', deze uitspraak hopelijk toch voldoende moet zijn om daaruit te leren hoe een rijke op aarde zijn rijkdom zou moeten verdelen als hij het rijk Gods wil oogsten. Doet hij dat niet, dan heeft hij het aan zichzelf te wijten als hem hetzelfde oordeel zal treffen dat de Heer over de treurig geworden jongeling heeft uitgesproken, namelijk dat een kameel gemakkelijker door het oog van een naald zou gaan dan dat zo'n rijke in het rijk der hemelen zal komen! Daarbij moet men wel bedenken en er rekening mee houden dat de Heer hier een hoogst betreurenswaardig oordeel over een jongeling, dus zeker over een erfgenaam, heeft uitgesproken.
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Bestaat er een groter onrecht in deze wereld dan een onrechtmatig staatsgezag dat, van goddelijke zijde beschouwd, nimmer naar goddelijk raadsbesluit, maar alleen volgens wereldse staatkundige politiek en diplomatie, volkeren onderdrukt en uitbuit en hun kracht gebruikt voor eigen verkwistende, consumerende welvaart?
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Men zal zeggen: deze bepaling klinkt vreemd, want wat kan een erfgenaam er aan doen dat hij het vermogen van zijn ouders of van andere rijke verwanten volgens de staatswet rechtmatig heeft verkregen? Moet hij bij die overdracht voor zichzelf uitrekenen wat hem natuurrechtelijk toekomt, slechts dat gedeelte van de erfenis behouden en het andere deel aan wie dan ook schenken? Moet hij het hele vermogen weliswaar aannemen, maar daarvan slechts het hem toekomende, natuurrechtelijke erfdeel als eigendom beschouwen en het grote overschot ter ondersteuning van arm geworden luiaards zelf beheren of het overdragen aan het bestuur van liefdadige instellingen?
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wat betekent rijk worden door geluk bij speculatie? Dat is en betekent niets anders dan de rechtmatige verdiensten van velen op een woekerachtige manier naar zich toe te trekken, velen daardoor hun rechtmatige verdiensten te ontnemen en deze zichzelf toe te eigenen. In dit geval is een door een gunstige speculatie rijk geworden mens een echte dief. Bij het winnen van een loterij is hij dat evengoed, omdat de inzet van velen alleen hem ten goede komt. Maar bij een erfenis is hij een heler, die de wederrechtelijk verworven goederen van zijn voorouders, die zich dat alleen op de beide vorengenoemde manieren hebben kunnen toe-eigenen, evenzo voor zichzelf in bezit neemt.
Hoofdstuk 91: Wie zondigt er tegen de goddelijke oerordening van het negende gebod? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat is nu van de ander? Op het door de Heer voor het algemeen onderhoud van de mensen geschapen aardoppervlak, is van de ander precies zoveel als hem volgens zijn natuurrechtelijke, van zijn behoeften afgeleide maatstaf, toekomt. Wie derhalve meer dan deze hoeveelheid verzamelt en vervaardigt, zondigt feitelijk al in de eerste graad tegen dit gebod, omdat in dit gebod zelfs het verlangen ernaar reeds als strafbaar wordt aangemerkt.
Hoofdstuk 91: Wie zondigt er tegen de goddelijke oerordening van het negende gebod? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wie dus, in welk opzicht dan ook, meer dan deze aangegeven afmeting bezit, die bezit het in strijd met de goddelijke en de natuurlijke wet en hij zondigt als zodanig voortdurend tegen dit gebod. Deze zonde kan hij alleen goedmaken, wanneer hij de grootst mogelijke graad van vrijgevigheid bezit en zichzelf in zekere zin slechts als zaakwaarnemer beschouwt, die zijn te grote bezittingen voor het juiste aantal bezitlozen bewerkt. Hoe dat in dit gebod besloten ligt, zullen we bij het tweede punt van deze nabeschouwing zien.
Hoofdstuk 90: Over de zegen van de wijze beperking - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer men zich aan deze maatstaf houdt, zal er op het gehele aardoppervlak geen naakte mens meer rondlopen. Als er echter op aarde enorme fabrieken voor het vervaardigen van kledingstoffen worden gevestigd die de grondstoffen tegen afgedwongen spotprijzen inkopen en daarvan een grote hoeveelheid eerder luxueuze dan nuttige kledingsstukken fabriceren, deze dan meestal tegen ten hemel schreiende prijzen aan de behoeftige mensheid verkopen, en als zich dan ook nog veel welgestelde mensen, vooral vrouwen, in de loop van een jaar of tien van meer dan een honderdtal kledingsstukken voorzien, dan wordt dit natuurlijke evenwicht uitermate verstoord. Maar laten we verdergaan.
Hoofdstuk 90: Over de zegen van de wijze beperking - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Wat is daarvan de oorzaak? Omdat juist de voorwaarden van deze goddelijke wet, die in de natuur van ieder mens gegrondvest is, niet in de praktijk ten uitvoer worden gebracht.
Hoofdstuk 90: Over de zegen van de wijze beperking - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Heb achting voor elkaar uit wederzijdse, waarachtige broederliefde, en laat niemand de ander benijden wanneer deze, vanwege zijn grotere liefde, door Mij, jullie Schepper meer begenadigd werd. Als de meer begenadigde als broeder de daaruit volgende voordelen zoveel mogelijk aan al zijn broeders ten goede laat komen, dan zullen jullie onderling een eeuwige levensgemeenschap stichten, die door geen macht eeuwig ooit vernietigd zal kunnen worden!
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wie ziet uit deze verklarende uitleg van het gebod niet ogenblikkelijk in dat er, door het zo na te leven, geen jota van de letterlijke betekenis gekrenkt wordt. En hoe gemakkelijk is het dan om dit gebod naar de letter in acht te nemen, wanneer men het op deze manier geestelijk in acht neemt. Want wie in zijn hart achting heeft voor zijn broeder, zal ook achting hebben voor hetgeen hij heeft verzameld en opgebouwd. Door de geestelijke naleving van dit gebod voorkomt men elke vorm van woeker en overdreven gewinzucht, die echter alleen maar in de letterlijke betekenis hun gesanctioneerde vertegenwoordigers of voorstanders vinden. Een korte nabeschouwing zal ons alles nog in het helderste licht plaatsen.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Dat wil dan zoveel zeggen als, 'door Gods genade' of zoals bij de Romeinen, 'Favente jove'. Is deze stap gezet, dan is de alleenheerser en hoofdeigenaar kant en klaar en zit nu volkomen veilig in zijn machtscentrum, gesteund door machtige natuurlijke en nog machtigere geestelijke noodzaak.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1052 - 1053 - 1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077  ...