Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 1066 van 1112

...  1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079  ...
[35] Daarom zal de Heer ook eens het passende loon geven aan degene die onrecht doet. U kunt wel de mensen bedriegen maar de Heer laat Zich niet bedriegen; want voor Hem liggen uw harten steeds open.
Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 3 - Jakob Lorber - Brief van Paulus aan de gemeente in Laodicea
[45] Hoe het met mij gaat in Rome zal de trouwe broeder Tychicus u vertellen, die ik nu naar u en naar de Kolossenzen zal zenden, die zich in dezelfde mate als u door de satan hebben laten verleiden.
Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 3 - Jakob Lorber - Brief van Paulus aan de gemeente in Laodicea
[9] Aldus lezen wij in de Heilige Schrift bij Lucas wat Jezus gezegd heeft, dat vernemen wij daar niet, maar toch houden velen zich in gedachten bezig met de vraag, wat er in die drie dagen zou kunnen zijn gebeurd en besproken!
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[11] Lorber was de oudste zoon van een wijnbouwer in Kalischa, gemeente Jahring, bij Graz. Zijn vader was amateur-musicus, kapelmeester van een muziekvereniging. Zijn moeder was een vrome wijze huisvrouw, die haar eerstgeborene een warm hart toedroeg. Al vanaf zijn prilste jeugd bleek de jonge Jakob rijke geestelijke talenten te hebben meegekregen. Zijn ouders zagen hem al priester worden en lieten hem doorleren. Hij werd echter geen priester, maar leraar, en gaf na zijn opleiding daartoe te hebben voltooid ook dat beroep eraan. Hij wijdde zich tenslotte toch definitief en beroepsmatig aan zijn grootste liefhebberij: de muziek.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[12] Terwijl hij zich te Graz als muziekdocent een eenvoudig bestaan verschafte, kreeg hij op zijn veertigste jaar vanuit de wereldstad Triest een betere levenspositie aangeboden, namelijk die van concertmeester van het stedelijk orkest aldaar. Reeds trof Lorber opgewekt voorbereidingen voor zijn verhuizing, toen er, kort voor zijn vertrek, iets zeer onverwachts gebeurde, dat aan zijn leven een radicale en beslissende wending gaf.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[14] Als eerste woorden door de Stem gedicteerd schreef hij op: 'Dit zijn woorden van de Heer, die tot ieder mens gericht zijn. De enige echte Waarheid is dat ieder die met Mij wil communiceren, zich tot Mij richten kan, waarbij Ik hem Mijn Antwoord dan in zijn hart zal leggen. Maar uitsluitend de zuiveren van hart, de deemoedigen, zullen de klank van Mijn Stem kunnen verstaan.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[1] In heel het toenmalige joodse rijk was het niet alleen een goede gewoonte, maar bovendien voorschrift, dat kinderen als zij twaalf jaar waren geworden naar Jeruzalem moesten worden gebracht, om in de tempel door de oudsten, Farizeeën en schriftgeleerden te worden ondervraagd over hetgeen zij zich op die leeftijd hadden eigen gemaakt van de leer over God en de profeten.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[2] Voor zo'n test moest dan een kleine heffing worden betaald, waarna de geëxamineerden, als zij daarvoor belangstelling hadden, een diploma konden krijgen, mits zij daarvoor opnieuw een gering bedrag betaalden. Als een kind zich in heel de examenstof had onderscheiden, kon het worden opgenomen in de tempelschool, hetgeen dan weer uitzicht bood op de mogelijkheid om te zijner tijd tempeldienaar te worden.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[21] Tot het einde van zijn leven heeft Jakob Lorber op deze wijze een 25-tal dikke boeken volgeschreven. De voornaamste werken zijn: Het grote evangelie van Johannes, De Huishouding Gods, Aarde en Maan, De natuurlijk zon, De geestelijke zon, Jezus' jeugd. Op dit laatste werk vormt dit boekje, Drie dagen in de tempel een logisch compendium. In Duitsland is hiervan reeds de tiende druk verschenen. In het Nederlands zal het spoedig worden uitgegeven (door dezelfde uitgever). Het is wellicht nuttig hier nog te wijzen op een merkwaardigheid van de stijl, die door Het Woord wordt gebezigd. Vele lezers zouden anders misschien verwonderd kunnen zijn over bepaalde uitdrukkingen en zinswendingen. Over deze dingen mag men zich echter niet verwonderen; immers, in laatste instantie is datgene wat de begenadigde Gods waarneemt aan mystieke dingen van het Geestelijk Leven eigenlijk onuitsprekelijk. Daarom is de door God gebezigde taal door het Innerlijke Woord 'aangepast' aan die, welke aan degene die schouwt eigen is! Zoals de profeten uit het Oude Testament de taal spraken van hun tijd, zoals de mystiek van de middeleeuwen de hunne spraken…. zo spreekt en schrijft ook de mystieke ziener Jakob Lorber in de taal van de tijd. Men kan er, om de originaliteit van deze profetische teksten te ijken, dan ook niet mee volstaan slechts de uiterlijke vorm ervan te beoordelen, zoals dat vandaag de dag zo in de mode is.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Konden de ouders van een kind aantonen dat zij tot de stam Levi behoorden, dan was het voor hem gemakkelijker om in de tempelschool te worden opgenomen. Konden zij dat echter niet, dan moesten zij zich in de stam Levi om zo te zeggen 'inkopen' door een belangrijk offer aan de tempel te brengen.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[7] Meer dan tien vragen kreeg een kind nooit te beantwoorden, zodat het zich Iaat aanzien dat het onderzoek van een jongen nauwelijks langer duurde dan één minuut! Had hij de eerste vragen prompt en volledig beantwoord, dan werden hem de overige vragen meestal kwijtgescholden.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[8] Als dat korte onderzoek dan was afgelegd, kreeg de knaap een briefje, waarmee hij zich door zijn ouders begeleid -moest melden bij dezelfde kassa waar hij voordien zijn examengeld had betaald. Daar moest hij dan, met overlegging van dat onderzoeksbriefje, opnieuw een kleine schatting betalen als hij op dat briefje een waarmerk van de tempel wenste. Kinderen van arme ouders moesten een bewijs van onvermogen meebrengen, anders werden zij tot het onderzoek niet toegelaten.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[10] Hij die zich bij die gelegenheid tegen betaling van een kleine vergoeding wilde laten inschrijven, werd daartoe in de gelegenheid gesteld; hij kon dan eerder aan de beurt komen. Degenen die zich niet tegen betaling lieten registreren, moesten gewoonlijk tot het laatst wachten. Van hun onderzoek werd meestal weinig werk gemaakt, terwijl ook getuigschriften gewoonlijk niet werden verstrekt. Weliswaar werd beloofd dat die bij gelegenheid zouden worden nagezonden, maar daarvan kwam gewoonlijk niets terecht.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[13] Als zo'n jongen zich daardoor niet zo maar liet imponeren en het been stijf hield, werd hij meer om de schijn tegenover het volk op te houden, dan omwille van de diepere waarheid, in eerste instantie 'in de wachtkamer gemanoeuvreerd'. Daar moest hij tot een bepaald avondlijk uur wachten op het antwoord dat zijn kritische vragen moest ophelderen; dan werd hij pas echt overhoord.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[14] Was dat bepaalde uurtje aangebroken, dan placht men dergelijke jongens met tegenzin weer te voorschijn te laten komen. Zij moesten hun vragen dan herhalen, waarop een van de oudsten of schriftgeleerden de vraagsteller gewoonlijk een bijzonder mystiek en uiterst verwarrend antwoord gaf, zodat de jongen daar kennelijk niets wijzer van kon worden, maar waardoor het volk zich op de borst klopte en de 'onnaspeurlijke diepte' bewonderde van de 'Geest Gods', en dom, stom en blind als het was -daarna de jongen in kwestie ging verwijten dat hij zo onbezonnen en brutaal was geweest!
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
...  1054 - 1055 - 1056 - 1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079  ...