Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1069 van 1490

...  1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082  ...
[15] Hoe gedragen zulke wezens zich echter in het hiernamaals ten opzichte van zalig levende geesten? Niet anders dan als echte sukkels, dus als geestelijke krankzinnigen, die op alle mogelijke manieren ook nog misvormd zijn, zodat er van een menselijke gestalte vaak geen spoor meer te ontdekken valt. Deze wezens zijn in de geestenwereld wat hun handelwijze betreft evenmin toerekeningsvatbaar als de krankzinnigen bij jullie op aarde. Daaruit volgt dus, dat niet de ziel op zich, maar slechts de ziel in het bezit van de geest, want alleen daarin woont de vrije wil, toerekeningsvatbaar is; dus in wezen alleen de geest.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, precies zo is het gesteld met de ziel zonder de geest. En deze aangehaalde krankzinnigen hebben nu juist ook alleen maar een zielenleven; dat wil zeggen dat er in hun ziel ofwel een te zwakke of vaak ook helemaal geen geest aanwezig is. Om echter te zien dat zoiets werkelijk het geval is, hoeven jullie niets anders te doen dan een blik te werpen in de wereld van de duistere geesten. Wat zijn zij? Zij zijn na de dood voortlevende zielen die tijdens hun aardse leven op de lichtzinnigste en vaak kwaadwilligste wijze hun geest in zichzelf zozeer verzwakt en onderdrukt hebben dat deze in zo'n toestand nauwelijks in staat is om hun de meest karig toegemeten levensimpuls te verschaffen, waarbij echter alle levensvoordelen niet zelden op de eeuwige achtergrond moeten blijven!
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Het noodzakelijke bestaan van de mensen vormt echter een sterk contrast met het verbod op deze daad, evenals de altijd onverbiddelijke drang van de natuur. Van welke stand iemand ook maar is, hij wordt als hij volgroeid is daarvan niet vrijgesproken. Ook al wordt hij door uiterlijke omstandigheden van deze activiteit afgehouden, dan nog zou zijn begeerte in geen geval verminderen, tenzij hij zich zou laten verminken en zo zijn natuur doden.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Daaruit zien we nu echter dat we met dit gebod over de onkuisheid, toegepast op de lichamelijke geslachtsdaad, absoluut niets kunnen beginnen. Of, er moet een zuivere geslachtsdaad bestaan die niets met vleselijke lust te maken heeft, of, als zo'n daad niet blijkt te bestaan, de vleselijke geslachtsdaad zou niet onder deze wet moeten vallen, maar gezien moeten worden als een vrije, eigenmachtige en straffeloze handeling van de mens. Want er is al gezegd dat deze wet meedogenloos en onvoorwaardelijk is voorgeschreven.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Als dus de geslachtsdaad in zekere zin als het toppunt van onkuisheid wordt beschouwd, dan zou ik zelf graag degene willen leren kennen die, bij de tegenwoordige stand van zaken, op aarde een verwekking zonder deze ver-boden daad zou kunnen bewerkstellingen. Of het nu binnen of buiten het huwelijk gebeurt, de daad is hetzelfde; en of hij al dan niet begaan wordt om een kind te verwekken, het blijft dezelfde. Bovendien bevat het gebod zelf geen voorwaarde waardoor een regulier huwelijk een uitzondering op de regel van het kuisheidsgebod zou vormen.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat wordt er eigenlijk door dit gebod verboden en waarop heeft dit gebod betrekking, op de geest, de ziel of het lichaam? Welke van deze drie levenspotenties mag geen onkuisheid begaan? Dat is de vraag. Wat is echter precies onkuisheid en wat is echtbreuk? Wordt met onkuisheid de onderlinge geslachtsdaad bedoeld? Als dat het geval is, dan wordt door dit gebod elke verwekking verworpen, want wij vinden in dit eenvoudige gebod absoluut geen voorwaardelijke uitzondering. Er staat nu eenmaal: 'Gij zult geen onkuisheid begaan'.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Aldus leren ook de kinderen hier langs geestelijk praktische weg waaruit het behoud van de geschapen dingen bestaat en hoe hiermee, verenigd met de wil van de Heer, steeds op de meest zorgvuldige wijze moet worden omgegaan. En als jullie dit nu ook maar enigszins hebben begrepen, dan zullen jullie ook wel inzien hoe waardevol deze wet is, en bovendien waarom hij ook hier in het rijk der hemelse kindergeesten voorkomt. Omdat we dit nu weten, kunnen we ons ook dadelijk naar de zesde zaal begeven.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ik zie echter dat jullie nu na deze grondige behandeling van dit thema zelf niet meer weten wat jullie eigenlijk met dit gebod aan moeten. Maak je geen zorgen; enkele woorden zullen voldoende zijn om alles wat tot nu toe voor jullie twijfelachtig was in het helderste licht te plaatsen, en dan zal deze wet even waardig als op aarde, ook in de hemel als een zon aan de hemel stralen!
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] 'Gij zult niet doden' - deze wet lag, evenals alle andere, in de Ark des Verbonds. Wat deed echter het gehele Israëlitische leger toen het het Beloofde Land binnentrok, met de vroegere bewoners van dit land? Wat deed zelfs David, de man naar Gods hart? Wat deed de grote profeet Elia? Kijk, zij allen doodden en wel zeer vaak en dikwijls zelfs op tamelijk wrede manier.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Daarentegen is het ook iedereen bekend dat de vooral tegenwoordig veelvuldig voorkomende verheerlijking van het vlees, niets anders is dan 'het doden van de geest'. Beschouwen jullie daarnaast de geschiedenis van het Israëlitische volk, waaraan in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, deze wetten vers gebakken gegeven werden, dan ontdekken jullie de merkwaardige tegenstrijdigheid, dat Mozes, de brenger van de wetten, zelf eerst een groot aantal Israëlieten heeft laten doden, terwijl zijn opvolgers hetzelfde moesten doen met hen die tegen deze wetten gezondigd hadden.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Precies zo zien we het ook in de natuur. Sterft bij een vrucht de buitenkant of de huls niet af, dan kan de vrucht geen levende kiem voortbrengen. Uit dit alles blijkt dus, dat het doden van het vlees niet tegelijkertijd het doden van de geest kan betekenen. Wordt echter onder deze wet enkel het doden van de geest verstaan, wie is er dan nog zeker van zijn lichamelijke leven?
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie zien in deze vijfde zaal weer een bord, waarop in goed leesbaar schrift geschreven staat: 'Gij zult niet doden'. Wanneer jullie dit gebod slechts enigermate tegen het licht houden en daarbij ook de geschiedenis van het Israëlitische volk beschouwen, dan moeten jullie wel meer dan drievoudige staar op jullie ogen hebben, als jullie op het eerste gezicht niet zouden zien dat er met dit gebod iets bijzonders aan de hand is. 'Gij zult niet doden'! Wie, waar, wanneer en wat dan?
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Deze korte verklaring is voldoende om in te zien dat juist deze wet van volkomen, zuiver geestelijke aard is. Wanneer jullie het bij gelegenheid nauwkeuriger willen onderzoeken dan zullen jullie op je eigen aarde ontdekken dat het zo is. Zo wordt het hier de kinderen ook praktisch bijgebracht en wel met het grootste nut. Daar we dat nu weten, begeven we ons dan ook dadelijk naar de vijfde zaal.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Ik zeg jullie echter dat juist dit gebod als bijna geen ander zuiver geestelijk is. Nu zetten jullie weliswaar grote ogen op, maar dat verandert niets aan de zaak. Opdat jullie dit echter in één keer mogen zien, zal ik niets anders doen dan deze wet met wat andere woorden uitspreken, namelijk zoals hij ook hier in deze leerzaal wordt voorgedragen, en dan zullen jullie de volle waarheid onmiddellijk inzien. Maar hoe luidt hij hier? Luister!
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Wat denken jullie dat hier gedaan moet worden om deze wet een volkomen gefundeerd, goddelijk aanzien te verschaffen? Jullie halen de schouders op en zeggen heel zachtjes bij jezelf: beste vriend en broeder, als het hier van onze redenering afhangt, dan zal de zuiver geestelijk, goddelijke sfeer van deze wet een groot probleem worden, want uit bovengenoemde beschouwing valt er, zoals wij denken, op een gemakkelijke manier niet bepaald veel geestelijk, te halen.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1057 - 1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082  ...