Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 1070 van 1112

...  1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083  ...
[18] Enkele aanwezigen -met name onze Simon en de Romeinse rechter -schoten hevig in de lach, maar alle tempelheren kregen een heel raar gevoel van binnen. Ze begonnen zich onder elkaar af te vragen, hoe zoiets op natuurlijke wijze kon zijn gebeurd, maar ze konden -hoe ze ook over en weer pogingen deden het te raden -niet tot een ook maar enigszins aannemelijke uitslag komen.
Hoofdstuk 16: Vraag van Barnabas. Berisping en tegenvraag van de Heer. Verlegenheid en excuus van Barnabas. Het wonder met de ezelsoren en de levende ezel. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[19] Barnabas zei tenslotte: 'Wat heeft al dat beraad over en weer voor zin? Dit is een duidelijk wonder zonder meer! Want als de jongen er zich tevoren van zou hebben voorzien, had hij ook tevoren moeten weten, dat ik een ongepaste grap met hem wilde uithalen! En dat zou dan een nog groter wonder betekend hebben !
Hoofdstuk 16: Vraag van Barnabas. Berisping en tegenvraag van de Heer. Verlegenheid en excuus van Barnabas. Het wonder met de ezelsoren en de levende ezel. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[16] Ik antwoordde: 'Het is je geluk, dat je zo bij Mij gekomen bent -anders zou Ik je getekend hebben op een manier, die je beslist niet prettig zoudt hebben gevonden. De tekenen waarmee je hoofd 'gesierd' zou zijn geworden, liggen nu voor je voeten! Raap ze op en leer ervan, dat Ik kwaadaardige spotzucht van wie dan ook zal afstraffen, en dat men zich op een plaats, waar gesproken wordt over de ernstigste levensvragen van alle mensen voor eeuwig, niet verstouten mag armzalige en waardeloze grappen te poneren! Bekijk nu eerst maar eens de verrassing die ik je zou hebben toegediend omwille van je flauwe grap, daarna pas zal Ik ook aan je tweede ver zoek voldoen!'
Hoofdstuk 16: Vraag van Barnabas. Berisping en tegenvraag van de Heer. Verlegenheid en excuus van Barnabas. Het wonder met de ezelsoren en de levende ezel. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[9] Immers, wat zouden al onze legioenen van zeer dappere krijgers ons kunnen baten, als we tegenover jou zouden komen te staan? Want jij hoeft het alleen maar te willen, en dan ondergaan ze reeds het lot van die steen! Op het moment waarop jij dat wilt bestaan ze niet meer, zijn ze opgelost in lucht en ether! Ik verklaar dus dat jij voor je volk ongetwijfeld een ware Messias bent en dat er geen macht bestaat, die zich ooit met jou zal willen meten; dat zou toch maar een vruchteloze strijd worden!'
Hoofdstuk 17: Wonderbaarlijke verdwijning van de ezel. Het wonder met de steen. Verbazing bij de Romeinse rechter over de wondermacht van het Jezuskind en over Diens verhelderende woorden met betrekking tot de komst van Zijn koninkrijk. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[6] Want kijk, terwijl jij ook de Schrift leest, vind je daarin voor jezelf niets goddelijks, omdat jij haar voor puur mensenwerk houdt dat bijeen geschreven werd door verschillende mensen, teneinde daarmee hun medemensen beter onder de duim te kunnen houden. Hetzelfde zouden de Egyptenaren (naar jouw mening) hebben bewerkstelligd door middel van hun mystieke en gigantische bouwwerken, en de Hebreeën door middel van hun mystieke geschriften; maar voor een eigentijdse vorming van de mensen van deze tijd zou noch dat eerste, noch dat tweede meer toereikend zijn, en ieder die zich op deze wereld thuis weet, zou dat dan ook allang hebben ingezien en voor bewezen gehouden!
Hoofdstuk 19: Jezus geeft uitleg over de woorden 'Jeruzalem' en 'Melchizedek'. De Heilige Schrift als woord Gods. Joram wijst op de onbegrijpelijkheid van de Messiasteksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[1] Ik, de rechter en de oude Simon gingen naar de herberg, waar wij reeds een nacht hadden doorgebracht, en waar Nazareeërs die in Jeruzalem waren zich plachten op te houden.
Hoofdstuk 20: De tweede nacht in de herberg. Joram en Barnabas op zoek naar passende teksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Dit gebruik heeft zich in de loop der tijden ook naar Europa verspreid. In vroegere tijden hadden de uithangborden van de logementen ook een dergelijke strekking, alhoewel daarvan in deze tijd geen spoor meer is terug te vinden.
Hoofdstuk 20: De tweede nacht in de herberg. Joram en Barnabas op zoek naar passende teksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[5] De meeste van de tempelheren hadden zich ditmaal na hun avondmaal ook ter ruste begeven. Alleen Joram en Barnabas namen de Jesajarol ter hand om daarin naar teksten te zoeken die niet op Mij af op een andere Messias konden worden toegepast. Op den duur werden echter ook die twee door slaap overmand, zodat zij zich ter ruste begaven.
Hoofdstuk 20: De tweede nacht in de herberg. Joram en Barnabas op zoek naar passende teksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[6] Voor wie echt moede is vervliegt de nacht als het ware in een ogenblik; en zo was dat ook hier het geval. De tempelheren hadden zich nog wel graag een keer willen omdraaien, maar de reeds licht geworden dag eiste van hen dat ze wakker bleven en zich weer gingen bezig houden met de op hen rustende taak, alhoewel zij daar die dag allesbehalve trek in hadden -zelfs Joram en Barnabas niet, omdat zij in heel de Jesaja-rol geen enkele echt geschikte tekst hadden kunnen vinden, die Mij tot zwijgen had kunnen nopen.
Hoofdstuk 20: De tweede nacht in de herberg. Joram en Barnabas op zoek naar passende teksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[14] Voor mij blijft deze aangelegenheid veeleer een volkssage, waarbij de wens de vader van de gedachte is, zodat het best eens zou kunnen zijn dat de Romeinen er met hun gezegde: 'Ubinam vanis invectis superlativum tradit gens, nihil quam aquam haurire !' niet al te ver naast zitten. ( 'Waar de mensen onzinnige geruchten steeds sterker overdreven aan hun nageslacht overleveren, valt dan niets dan water te putten!' ...ofwel in gewoon Nederlands: 'Volkssagen zijn niet steekhoudend'.) Dit gaat hier ten dele ook voor de Messias op. Het kán best zijn dat er iets van waar is, het kan ook zijn van niet zoals er uit de oude bron van Jacob ook nauwelijks nog één druppel zuiver water te putten zou zijn! Wat jij, beste jongen?'
Hoofdstuk 19: Jezus geeft uitleg over de woorden 'Jeruzalem' en 'Melchizedek'. De Heilige Schrift als woord Gods. Joram wijst op de onbegrijpelijkheid van de Messiasteksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[9] Nu stonden zij op en haastten zich naar de vergaderzaal.
Hoofdstuk 20: De tweede nacht in de herberg. Joram en Barnabas op zoek naar passende teksten bij Jesaja. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[9] Nu kreeg de opperpriester het boek aangereikt en met een ernstig gezicht begon hij daarin te speuren; maar lange tijd kon hij niets bruikbaars vinden. Eindelijk dacht hij dan toch iets gevonden te hebben, want op zijn gezicht werd een soort tevredenheid zichtbaar, waarachter echter tevens zijn waanzinnige opperpriesterlijke hoogmoed de kop opstak, heviger dan die bij een toornige kalkoen de kam doet zwellen! Met onmiskenbaar heersers pathos legde hij het boek opengeslagen voor zich op tafel, en triomfantelijk boorde hij letterlijk met zijn wijsvinger in de tekst en sprak:
Hoofdstuk 21: Begin van de bespreking op de derde dag. De poging van Joram om het aangesneden onderwerp af te breken mislukt. Een grove tegenwerping van de opperpriester door het Jezuskind weerlegd. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[16] Waar God, toen Hij het lichaam van Adam gereed had, door diens neusgaten hem een levende ziel inblies, moet die ziel dan toch tevoren in God zijn geweest, en hij kon ook nergens anders zijn, omdat Gods Wezen oneindig is, en omdat er zich strikt genomen dus niets buiten Hem bevinden kan!
Hoofdstuk 21: Begin van de bespreking op de derde dag. De poging van Joram om het aangesneden onderwerp af te breken mislukt. Een grove tegenwerping van de opperpriester door het Jezuskind weerlegd. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[17] God, Die zelf eeuwig is, kan niets tijdelijks en vergankelijks, noch iets in wordingstoestand verkerends in Zich hebben, want wat in Hem is moet -zoals Hijzelf -eeuwig zijn. Hij kan Zijn eeuwige grote gedachten en ideeën slechts schijnbaar buiten Zichzelf als het ware 'uitstallen', opdat die zich dan een persoonlijke zelfstandigheid kunnen verwerven; en als Hij dat doet, is dat vanuit Zijn standpunt een scheppingsmoment, en voor het wezen dat door Zijn Macht en Wijsheid is vrijgemaakt als een zelfstandige Godsgedachte buiten Hem begint dan pas de tijd of juister: de toestand, van toegestane zelfwerkzaamheid, waardoor een blijvend zelfstandig bestaan buiten God, maar eigenlijk toch in Hem, binnen Hem verworven kan worden.
Hoofdstuk 21: Begin van de bespreking op de derde dag. De poging van Joram om het aangesneden onderwerp af te breken mislukt. Een grove tegenwerping van de opperpriester door het Jezuskind weerlegd. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[19] En overigens vergist u zich ook nog lelijk als u denkt dat geest en ziel een en hetzelfde zijn! De menselijke ziel is namelijk een geestelijk produkt uit de materie en wel omdat in de materie alleen veroordeelde geesten aanwezig zijn die op hun verlossing wachten. De zuivere geest daarentegen is nooit veroordeeld. leder mens heeft zijn eigen, hem door God rechtstreeks toebedeelde geest, die in de mens in wording voor alles zorgt, alles doet en begeleidt, maar die verbindt zich pas dan met de ziel tot een geheel, wanneer die uit volkomen vrije wil volledig is overgegaan in de door haar erkende en aanvaarde goddelijke orde, waardoor de ziel dan ook weer zuiver geest geworden is.
Hoofdstuk 21: Begin van de bespreking op de derde dag. De poging van Joram om het aangesneden onderwerp af te breken mislukt. Een grove tegenwerping van de opperpriester door het Jezuskind weerlegd. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
...  1058 - 1059 - 1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083  ...