Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 108 van 179

...  96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121  ...
[6] Maar op de wereld dacht ik: de dood van het lichaam is het einde van ieder bestaan. Dat was mijn heimelijke, vaste geloof, en alle wijsheid van de wereld had mij geen ander geloof kun­nen geven! Dit beschouwde ik als de enige waarheid, en zie, ook dat is een leugen; want ik leef verder, hoewel ik wat mijn lichaam betreft gestorven ben.
Hoofdstuk 8: Een paus verlaat deze aarde - Jakob Lorber - Over de drempel van de dood
[3] Maar opdat het tere knaapje het bij de zware studie van het Latijn toch maar niet te moeilijk zou hebben, werd hij ten eer­ste in een heel goed kosthuis ondergebracht, opdat hij behoor­lijk te eten zou hebben en in natuurlijk opzicht zou toenemen -natuurlijk niet in wijsheid en genade voor God en de men­sen, maar alleen wat zijn lichaam betreft. En om te voorko­men dat het ingespannen studeren hem al te veel uit zou put­ten, mocht hij ieder jaar doubleren, ingeval hij niet in staat zou zijn, natuurlijk met heel weinig inspanning, een leergang in één jaar te doorlopen. Voor dat doel werden ook telkens de professoren, met name op de lagere scholen, op passende wijze gepaaid en werd er voor ieder onderwerp een zachtmoedige huisleraar aangenomen.
Hoofdstuk 5: De vroege dood van een bon-vivant - Jakob Lorber - Over de drempel van de dood
[6] Zo mogen de zielen door de erbarmende liefde en wijsheid van de hemelse Vader innerlijke, geestelijke ervaringen opdoen, die deels een aangenaam en vreugdevol en deels een pijnlijk en schrikwekkend karakter hebben, terwijl zij als in een droom in de laagste of middelste regionen van de geeste­lijke wereld leven. Dit alles duurt voort totdat de ziel door dit geestelijke 'vagevuur' gelouterd is en uit haar droomleven ont­waakt om naar de lichte, zuivere sferen van de zaligen op te stijgen.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Over de drempel van de dood
[5] En zie, zo jong als hij is, is hij toch vol van de hoogste wijsheid die een vrij mens ooit kan bevatten en hij bezit nu een grote macht en kracht, die hij verkregen heeft door zijn even machtige liefde tot Mij!
Hoofdstuk 3: Lamech en Ghemela door de Heer tezamen gebracht - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[6] Als jij je echter wilt overtuigen van Ie ware wijsheid in hem, die voortkomt uit zijn liefde tot Mij, dan sta Ik je toe hem een willekeurige vraag te stellen, zodat hij je dan vanuit zijn eigen hart pan antwoorden.
Hoofdstuk 3: Lamech en Ghemela door de Heer tezamen gebracht - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[18] Ik zeg je, en ook aan jullie allen: draag alleen zorg voor de reinheid van jullie harten en voor de ware innerlijke liefde tot Mij! Wat echter het besturen van de hemellichamen betreft, maak je daarover absoluut geen zorgen, want die te besturen en behoorlijk te onderhouden versta slechts Ik alleen en Mijn macht, kracht en gezag en Mijn wijsheid is eeuwig voldoende voor de hele oneindigheid!
Hoofdstuk 7: De aanwijzing van de Heer voor het vervaardigen van ijzer en staal. Het enige wat nodig is: vertrouwen en liefde tot de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[16] De Heer, ons aller almachtige Schepper, onze heilige Vader, Jehova de Eeuwige, de Oneindige in Zijn liefde en wijsheid, Hij, het Licht van al het licht, de Kracht aller krachten, de eeuwige Macht aller machten, Hij Hijzelf heeft ons allen nu getoond dat voor Hem alleen de nederigheid van de ware deemoed telt, verbonden met de reine liefde tot Hem; en dat al het andere geen enkele waarde heeft.
Hoofdstuk 9: Sethlahem spreekt woorden van dank en prijst de deemoed - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[19] 'Waar zijn jullie toch, jullie mooie sterren, waar ik zoveel van hield? Schamen jullie je soms voor mij, dat jullie je lieflij­ke aangezicht voor mij verbergen? 0, schaam je niet voor mij! Jullie wacht immers hetzelfde lot dat mij nu getroffen heeft. ook jullie zullen sterven, zoals ik nu gestorven ben! Maar koester daarom geen wrok tegenover de zwakke Schepper, zoals ik gedaan heb. Want kijk, hij was beslist van goede wil, maar had te weinig wijsheid en kracht, en daarom zijn al zijn werken zo broos en vergankelijk. Hij zou er weliswaar beter aan gedaan hebben als hij nooit iets had geschapen waarvoor hij zich tegenover ons, zijn wijze schepselen, alleen maar moet schamen; want in een onvolmaakt werk zie je niet de hand van een volmaakte meester! Laten we dus geen wrok meer koeste­ren tegen die arme stakker van een Schepper, die er op de duur nog moeite mee zal hebben om bij de totale vergankelijkheid van al zijn werken zichzelf in stand te houden.
Hoofdstuk 3: Een geleerde neemt afscheid van deze wereld - Jakob Lorber - Over de drempel van de dood
[14] De overigen wisten alles bij elkaar genomen niets! Het is jou immers pas gisteren door de lieve Henoch duidelijk geworden, hoe ver wij het met onze wijsheid en voorzegging gebracht hebben!
Hoofdstuk 10: Kisehels woorden over Jehova als mens - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[8] Want zij hebben geen leidsman in de wijsheid nodig, daar zij allemaal in ruime mate van wijsheid voorzien zijn; zij hebben geen leidsman nodig in de liefde, - want zij allen kennen Mij en hebben een voldoende ruim hart om Mij boven alles te beminnen; zij hebben geen leidsman nodig in kracht, - want die hebben zij net als jij ontvangen; zij hebben geen leidsman nodig in macht, - want Ik heb niemand een kleiner deel gegeven.
Hoofdstuk 11: Het wezen van de ware deemoed - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[13] De eigenlijke allergrootste vrijheid van het leven bestaat in de ware deemoed en daardoor ontstaat ook de grootste volkomenheid van dat leven. Door de deemoed kunnen jullie zelfs in Mij de onaantastbare heiligheid van Mijn goddelijkheid naderen, - ja, de ware deemoed is de grootste wijsheid van de mens, de grootste liefde, de grootste kracht van alle leven, de macht en het hoogste gezag, waarvoor de hele oneindigheid vol eerbied beeft!
Hoofdstuk 11: Het wezen van de ware deemoed - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[13] En de hoge Abedam zei daarop tegen hem: 'Luister, Abedam, je instelling is goed, en waardig zich in Mijn grote welgevallen te verheugen; maar jouw besef van Mijn ordening der dingen staat nog erg ver achter bij jouw zuivere instelling. Want zie, er kan toch immers in de ordening der dingen geen ambt zijn dat niet met de vereiste mate van aanzien verbonden is; want zonder zo'n aanzien zou dat ambt geen ambt zijn, maar slechts een onbeduidende vrijplaats voor tegenspraak, waar iedereen liever voor zijn eigen dwaasheid vecht, dan de wijsheid van zijn broeder te volgen.
Hoofdstuk 13: Aanzien en leidersambt - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[21] Wie je in Mijn naam de handen oplegt, die zal zoals jij een leider van de broeders worden met al de liefde en wijsheid uit Mij.
Hoofdstuk 13: Aanzien en leidersambt - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[4] 'Vader Henoch, jij wijze leraar van de grote God, die de eeuwige liefde en wijsheid Zelf is, welk heilig oogmerk tiet ons de grote genade deelachtig worden, datje zelf naar ons toe bent gekomen?
Hoofdstuk 16: Henoch brengt Uranion, zijn zes broers en de kinderen uit het morgenland tot de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[9] Waar ben je dan bang voor? Soms voor je vaderen, je broeders of je kinderen? Kijk, dat is ijdel van je! Jij denkt heimelijk bij jezelf: Hoe kan ik het er goed afbrengen, als ik toch nog de bedongen sabbatsrede voor het volk zal moeten houden en dan bovendien nog in de naaste tegenwoordigheid van de Heer der eeuwigheid, de almachtige Schepper van de oneindigheid, - in de alom stralende tegenwoordigheid van de allerhoogste wijsheid van de heilige, liefdevolle en genadige Vader, vol van erbarmen?!
Hoofdstuk 24: Henochs vrees om te spreken is uit valse deemoed geboren. Men kan God slechts als Mens liefhebben - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
...  96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121  ...