Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1072 van 1490

...  1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085  ...
[16] Wanneer de leerlingen dan nog steeds tamelijk sterk aan hun geloof in God vasthouden, dan vragen de leraren hun hoe ze dan weten dat er een God bestaat. Dan antwoorden de leerlingen hun gewoonlijk: dat hebben de eerste wijze leraren ons geleerd. Nu vragen echter deze leraren verder en zeggen: wat zouden jullie dan zeggen als wij, de kennelijk wijzere leraren, zeggen en leren dat er geen God bestaat en dat alles wat jullie zien door ons is gemaakt en tot stand gebracht? En wat zouden jullie ervan zeggen als wij beweren dat wijzelf de eigenlijke goden zijn?
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Om dit echter bij deze kinderen te bewerkstelligen, laten de leraren niet zelden de merkwaardigste dingen als bij toeval voor de ogen van hun leerlingen ontstaan; ze laten deze door hen bekijken en vragen hun dan of God, die zij daarbij toch niet aan het werk hebben gezien, daarvoor nodig was. Zeggen de kinderen dan: God kan dat enkel met Zijn wil tot stand brengen, zonder daarbij noodzakelijk werkelijk aanwezig te zijn, dan laten de leraren hun leerlingen zelf verschillende dingen uitdenken en hetgeen door de kinderen wordt gedacht, staat dan al kant en klaar voor hen. Dan vragen de leraren weer aan de kinderen, wie dat gemaakt heeft.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Nu is het trouwens weer de vraag: hoe kan men iemand gebieden om in God te geloven, die toch al levendig in God gelooft en daarover geen twijfels heeft? Dat is werkelijk een goede opmerking; daarom worden hier de kinderen nu juist door hun leraren door allerlei leerstellingen en daden in een situatie geplaatst, waarin zij met allerlei twijfels over het bestaan van God belast worden. Deze manier van onderwijzen noemt men hier het leegmaken van de eigen geest.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Zou men dan soms ook moeten geloven dat zulke kinderen die over God onderricht zijn, na verloop van tijd geen verder onderwijs over God meer nodig hebben? Jullie moeten zelf toegeven en zeggen: ja, zulk onderricht heeft iedereen tot aan het eind van zijn leven nodig, want maar al te gemakkelijk worden de eerste indrukken uit de kinderjaren uitgewist en dan staan de mensen die hun kinderschoenen ontgroeid zijn, daar alsof ze nooit iets over God gehoord zouden hebben. Ik zeg jullie: dat uitwissen is hier weliswaar niet licht mogelijk, maar jullie moeten er wel van uitgaan dat deze kinderen ten gevolge van hun vroegtijdige overgang naar hier, op aarde geen gelegenheid hebben gehad om de vrijheidsproef voor hun geest, die de eigenlijke levensproef is, door te maken. Daarom moet deze uiterst belangrijke activiteit voor het leven van de geest hier volledig in werking worden gezet. Tot nu toe waren deze kindergeesten in zekere zin slechts geestelijke, levende machines. Hier is het echter zaak dat zij uit zichzelf tot leven komen en daarom moeten ze ook alle geboden leren kennen, deze dan daadwerkelijk zelf uitproberen, en ondervinden hoe hun zelfstandig levend geestelijke wezen zich onder een bepaalde wet gedraagt.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wel, nu zijn we al in de eerste zaal. Zien jullie wat er geschreven staat op een wit bord, dat in het midden van deze grote zaal op een zuil rechtopstaand is aangebracht? Jullie zeggen: bovenaan het ons welbekende cijfer 1, dat zeker het nummer van deze zaal zal zijn en daaronder: 'Weg naar de vrijheid van de geest!' Ik zeg jullie dat het cijfer 1 niet het nummer van de zaal is, maar dat het het eerste gebod van God door Mozes aangeeft.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Kijk, we zijn reeds bij de ingang. Wij hoeven echter niet de galerij op te gaan, omdat we voor deze kleine kindergeesten toch grotendeels onzichtbaar moeten blijven. We zullen alleen door de leraren worden opgemerkt; maar deze zijn reeds op de hoogte gebracht van de reden waarom wij hier zijn.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Jullie vragen of alle gestorven kinderen vanaf hun geboorte tot en met hun twaalfde jaar, deze scholen moeten doorlopen. Jazeker, maar niet in een en dezelfde tuin, want er is voor elke leeftijd een eigen begintuin; maar wat de tweede tuin betreft, daarin komen ze wel allemaal bij elkaar. - Hoe en wat de bijna talloos vele kindergeesten daar leren en in welke toestand ze overgaan, zal het vervolg jullie tonen.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Sommige leerlingen, die over de Heer al heel veel weten, koesteren de wens om Hem te zien. Zo'n wens wordt echter maar zelden vervuld, en wel omdat zij als geesten nog te zwak zijn om de nabijheid van de eeuwige, almachtige geest van God te kunnen verdragen. Het liefste wat zij echter in hun vrije tijd zouden willen doen is Maria, hun algemene geestelijke hoofdleidster en moeder, een bezoekje brengen. Maria bezoekt heel vaak deze grote leerscholen, echter niet altijd zichtbaar voor de kleine geesten, maar wel voor de leraren.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Hebben de leerlingen dit allemaal goed begrepen, dan worden ze vanuit deze zaal naar een andere grotere tuin geleid, waar zich al hogere onderwijsinstellingen bevinden. Dat de leerlingen in deze eerste tuin natuurlijk niet aan één stuk door leren, maar tussendoor heel goed geprogrammeerde speeltijden hebben, spreekt vanzelf. Want ook de geest heeft om sterk te blijven op gezette tijden een rustperiode nodig, hetgeen de Heer reeds bij de eerste scheppingsgeschiedenis heeft aangetoond, door na de bekende zes scheppingswerkdagen de zevende dag als rustdag in te stellen.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] En ten tijde van Christus heeft de Heer Zelf laten zien dat Hij na gedane arbeid net als ieder ander mens gerust heeft. Dus moeten ook de geesten hier hun rustperioden hebben, waarin ze weer krachten voor de nieuwe lessen kunnen opdoen. Daarom is er ook, vooral tijdens de overgang van de ene leertuin naar de andere, een beduidende rustperiode. Tijdens deze rustperioden mogen de leerlingen als ze dat graag willen, met hun leraren zelfs bezoekjes bij hun familie op de werkelijke aarde afleggen. Maar dat gebeurt meestal alleen als hun verwante aardbewoners in diepe slaap verzonken zijn, terwijl deze in waaktoestand daarvan maar hoogst zelden iets merken, en dat al helemaal niet als ze meer aards dan geestelijk zijn ingesteld.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Bij deze gelegenheid wordt de leerlingen ook uitgelegd wat een zonde is en hoe een vrij op aarde levend wezen kan zondigen.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Maar tegelijkertijd tonen de leraren de leerlingen de onderaardse, steeds duisterder wordende sferen, en hoe de zielen van slechte gestorven mensen afdalen in zulke duistere sferen. Waar zij ook maar iets dat voor hen aantrekkelijk is, in bezit nemen, verdringen zich daar ook al spoedig verscheidene andere geesten, die druk op elkaar beginnen uit te oefenen, waardoor ze boos worden en ook in woede ontbranden; en als dat is gebeurd, zien de leerlingen hoe zulke duistere zielen dan dienovereenkomstig in de meest verschillende, afschuwelijke gestalten overgaan en in deze vorm naar steeds diepere en nog duisterder sferen afzakken.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ze laten hun de sferen zien en hoe deze zich steeds zuiverder en lichter boven de eigenlijke materiële aarde vormen en hoe juist deze sferen een landschappelijke vorm aannemen zodra de geest van een gestorven mens in een of andere sfeer opstijgt en daaruit het voor hem aantrekkelijke in bezit neemt.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik maak jullie er echter op attent dat de leraren op dezelfde manier hun leerlingen de gehele verdere leiding van het menselijk geslacht op de meest doelmatige wijze uitbeelden, tenslotte het hele aardoppervlak laten bevolken en deze volkeren op het aardoppervlak zelfstandig laten handelen. Zij bouwen hutten en steden, temmen dieren voor eigen gebruik, voeren oorlogen en vervolgen elkaar precies zoals het op aarde in werkelijkheid het geval was. En kijk, dat gaat zo verder tot in de tegenwoordige tijd.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Het is niet nodig, jullie nog het verdere verloop van hetgeen hier uitgebeeld wordt, te laten zien, want alles speelt zich nu letterlijk af zoals jullie het uit het Oude en Nieuwe Woord kennen; alleen de momenten van de verwekking worden daarbij verhuld. Pas als het wezen van deze leerlingen een grotere rijpheid heeft bereikt, zal er een, in zekere zin geestelijke tijd aanbreken, waarin zij daarover op een hoogst opbouwende manier onderwezen zullen worden.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1060 - 1061 - 1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085  ...