Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1074 van 1490

...  1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087  ...
[9] Door het samenvallen van de stralen ontstaat nu juist deze ogenschijnlijke wolk. Wat kunnen de leerlingen daaruit echter leren? Niets anders dan het systematisch ontstaan van een wereld. Hoe volgens de wil van de Heer uit zo'n stralenconflict een wereld moet ontstaan, is te zien in deze duizend rondom aangebrachte kapellen.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wat betekent dat? Kijk maar eens in alle richtingen naar de ronde ramen. Elk raam van elke kapel werpt zijn licht precies op deze tafel.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] We bevinden ons in de tweede aangrenzende zaal. Kijk, deze heeft de vorm van een buitengewoon ruime en hoge ronde hal, die rondom is ingedeeld in duizend aanzienlijk grote en tamelijk diepe, door zuilen gevormde nissen ofwel een soort kapellen. Jullie zien hier in het midden van deze hal niets anders dan vluchtige witte en lichtgrijze wolken boven een grote tafel.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie vragen nu: voor zoveel geestelijke leerlingen zal één zo'n globe toch niet voldoende zijn? O, kijk maar eens wat rond in deze zaal, dan zullen jullie nog een heel groot aantal van dergelijke apparaten zien, deels in even grote vorm en deels in kleinere vormen. En al deze globes zijn zo gemaakt, dat ze in alle mogelijke delen uiteengenomen kunnen worden. Nadat we ook dit hebben gezien, kunnen we ons weer naar een volgende zaal begeven.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Tevens wordt hier echter naast de materiële geologie ook nog uitgelegd hoe de gehele materie en de uit haar gevormde organen in wezen niets anders zijn dan geestelijk overeenstemmende vormen, waarin een gevangen geestelijk leven op zijn verlossing wordt voorbereid. Er wordt hun ook de trapsgewijze vooruitgang getoond, volgens welke het gevangen leven van het centrum van de aarde uitgaat en via talloze trappen opstijgt en zich dan op de oppervlakte van de aarde weer in talloze nieuwe vormen manifesteert en verder ontwikkelt. Kijk, dat alles leren de leerlingen in deze zaal.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Nadat we bij deze langzaam voortgaande ontwikkeling weer een paar honderd kapellen hebben doorlopen, wordt hier in de eerstvolgende al een geweldig bruisende klomp in het midden van een tamelijk grote waterbol zichtbaar. Flinke bellen stijgen er voortdurend uit omhoog en zijn hier al dragers van een soort nevelige substantie, die zich boven het oppervlak van de waterbol bij het uit elkaar spatten van de opstijgende bellen, als lichte nevel boven het wateroppervlak verspreidt. En kijk, deze activiteiten worden van kapel tot kapel heviger. Bij de honderdste kapel zien we hier en daar al door de sterk gekristalliseerde waterbol heen gloeiende plaatsen van waaruit voortdurend, net als bij kokend water, dampen opstijgen in de vorm van ontelbaar veel bellen en belletjes.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Het is nu niet het moment om jullie het hele wezen van de aarde uit te leggen, maar ik wil jullie alleen laten zien op welke manier onze meer gevorderde geestelijke leerlingen hier het innerlijke wezen van de aarde leren kennen. Ik ben van mening dat we dit verder kunnen laten rusten, omdat toch ieder van jullie op het eerste gezicht kan zien dat de geologie of de bouw van het gehele wezen van de aarde niet verstandiger en zinvoller onderwezen en door de leerlingen begrepen zou kunnen worden, dan juist op deze manier.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In deze kleinere aarde zien jullie meer naar de noordpool toe nog een, natuurlijk ook in tweeën gedeelde, meer ovale bol die binnenin vol zit met aders en kanalen. Precies onder de equator zien jullie een grote holle ruimte, die schijnbaar met een op vuur gelijkende massa is opgevuld. Vanuit deze vuurmassa zien jullie via talloze organen het vuur naar het oppervlak van de aarde opstijgen en van deze inwendige vuurholte zien jullie ook vooral naar de zuidpool toe verscheidene grote spiraalvormige buizen, waardoor jullie een grote hoeveelheid brandende dampen zien stromen. Deze dampen worden door het binnenstromende water vanaf het oppervlak van de aarde in deze vuurholte, voortdurend gevormd, terwijl door het krachtige naar buiten stromen daarvan in de richting van de zuidpool, de dagelijkse omwenteling van de aarde wordt bewerkstelligd.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Het nieuwe gebouw ligt voor ons en wij gaan naar binnen. Wat zien jullie hier in de grote zaal? Klaarblijkelijk niets anders dan alweer een opgestelde globe, die zich in niets onderscheidt van de vorige. Hoe zou men echter met behulp van deze globe geologie moeten studeren? Laten we maar dichterbij gaan, dan zal het ook meteen duidelijker worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Kijk, om te beginnen gaat deze globe precies in het midden, van pool tot pool in twee delen uit elkaar. Er is maar één duwtje voor nodig om de gehele inwendige bouw van de aarde van pool tot pool zichtbaar te maken. De structuur en de bouw zijn nauwkeurig weergegeven volgens de werkelijke aarde; ja, zelfs het mineraal, zoals het hier te zien is, is volkomen hetzelfde. Als jullie nu de in tweeën gedeelde bol bekijken, zullen jullie zien dat er zich in die aarde in zekere zin nog een aarde van kleinere afmeting bevindt, die echter toch door middel van stevige organische banden met de buitenste aarde een samenhangend geheel vormt.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo zijn er ook op jullie overeenstemmende aarde en in het bijzonder ook op de maan, onderwijs- en verbeteringsinstellingen voor geesten, waarin ze echt erbarmelijk slecht vooruitgaan. Maar deze horen hier niet thuis omdat de geesten zich hier in hun volmaaktheid en oorspronkelijke zuiverheid bevinden.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wat leren de kinderen echter na deze cursus? Kijk, voor ons verder naar de middag, staat alweer een enorm groot gebouw. Wat wordt daar wel onderwezen? Ik zeg jullie: niets anders dan de natuurlijke samenstelling van het uiterlijke wezen van de aarde, dus de natuurlijke geologie en het ontstaan van de aarde. Eerst als dit alles aanschouwelijk en terdege is opgenomen, gaat men over naar de geschiedkundige, en van daaruit naar de geestelijke aarde. Jullie zullen je er echter ter plaatse van kunnen overtuigen hoe dat allemaal wordt aangeboden, net als jullie dat tot nu toe hebben gedaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Aan het eind van de laatste zaal, waarin de aarde ten tijde van Adam wordt uitgebeeld, bevindt zich ook een opening waardoor onze leerlingen de werkelijke aarde als door een soort verrekijker kunnen bekijken, waardoor zij zich volkomen kunnen overtuigen van alles wat ze in deze zalen over de aarde hebben geleerd.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] In de eerste zaal kunnen jullie zien, dat er volgens jullie berekening elke dag aan deze laatste rij een nieuwe globe wordt toegevoegd, dat wil zeggen in de zaal die jullie huidige millennium voorstelt. Opdat de leerlingen niet te veel met die kleine globes te stellen hebben, wordt hun door de leraren van te voren op de grote globe reeds aangegeven welke veranderingen zich hier of daar op aarde hebben voorgedaan. Daardoor leren de leerlingen alles al kennen en kunnen zich later, ter eigen bevestiging, op de kleine globes van dat alles zelf overtuigen.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Op deze manier leren de leerlingen tijdens de geografie ook tegelijkertijd de wereldgeschiedenis, alleen gaan zij altijd de omgekeerde weg. Ze beginnen bij de tegenwoordige tijd en gaan zodoende van de verschijnselen terug naar de oorzaak, hetgeen zoveel wil zeggen als van buiten naar binnen gaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1062 - 1063 - 1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087  ...