Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1076 van 1490

...  1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089  ...
[4] Kijk, er zijn hier op de voorgrond een heleboel tafels in een rechte lijn over de breedte van de zaal geplaatst. Daar bevinden zich zoals jullie zien louter beginnelingen in het lezen. Jullie zeggen nu weliswaar: dat is allemaal goed en wel als het slechts om het lezen van puur beeldschrift gaat, maar als het hier ook gebruikelijk is om door middel van stomme tekens of zogenaamde letters te lezen, dan zien wij nog niet zo goed in hoe het mogelijk is dat deze tekens die slechts een klank aangeven, uit deze schattige plaatjes tevoorschijn zullen komen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat doen de leerlingen met deze plaatjes? Eerst kijken ze ernaar en praten erover en vertellen daarna aan de leraar hun eigen verhaal over het door hen bekeken plaatje. Dat is de eerste aanzet tot het lezen; hier worden alleen maar uitgewerkte plaatjes gelezen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie hebben nu gezien hoe de onmondige kindertjes daar leren praten; maar wat volgt er op het praten? Kijk, daar voor ons ligt al een ander gebouw. Daar zullen we binnengaan en het zal daar onmiddellijk duidelijk worden wat er verder met deze kinderen gebeurt. We zijn al in het gebouw, dat werkelijk schitterend is, en ontdekken hier niet meer de vroegere afdelingen, maar het hele gebouw bestaat uit één heel grote zaal. Zoals jullie je er met het innerlijk gezichtsvermogen van kunnen overtuigen, heeft deze zaal genoeg ruimte om aan een miljoen van zulke leerlingen plaats te bieden, waarbij bovendien nog voor elke tien kinderen één leraar aanwezig is.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Na drie onnodig verspilde jaren krijgt onze leerling eindelijk een wat betere leraar. Maar deze heeft minstens drie jaar nodig om alles wat de leerling tot dan toe verkeerd is aangeleerd, weer af te leren. Inmiddels zijn er zes jaren verstreken en onze leerling kan nog niets. Men wil nu de eerste fout goedmaken door de leerling meteen een uitstekende meester te geven om zo de muzikale ontwikkeling van het kind weer in goede banen te leiden. Deze meester heeft echter geen geduld en de leerling heeft er niet veel plezier meer in. Zo gaan er weer drie jaren voorbij en onze begaafde leerling is hooguit een zeer middelmatige knoeier geworden, terwijl hij met een juiste basisopleiding na de eerste drie jaren al iets bijzonders had kunnen presteren.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] In de zesde afdeling wordt deze tak van onderwijs al op een wat uitgebreidere en meer zinvolle manier voortgezet. Daar worden al wat grotere wandplaten getoond en toneelstukjes opgevoerd die betrekking hebben op de Heer; alleen wordt hier de kinderen daarover nog niets anders meegedeeld dan slechts het uiterlijke beeld en zij moeten dan weer in de daartoe bepaalde leertijd navertellen, wat zij hebben gezien.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] In deze afdeling leren de kindertjes alleen maar eenvoudige voorwerpen benoemen. In de volgende afdeling worden ze al naar de benoeming van samengestelde begrippen geleid, waarbij namelijk het ene begrip als grondslag dient en in het andere de bestemming ligt. In de vierde afdeling leren ze al vanzelf de begrippen te verbinden en leren ze ook die woorden kennen waardoor handelingen en werkzaamheden, evenals toestanden, hoedanigheden en eigenschappen worden uitgedrukt.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Kijk, hier lopen de kindertjes niet meer zo bont door elkaar, maar zitten op lange rijen zachte lage bankjes. Voor elke tien kindertjes zien we één leraar, die een voorwerp in de hand houdt, het een naam geeft en deze door de kindjes zo goed mogelijk en vrijwillig laat nazeggen. De voorwerpen zijn altijd zo gekozen, dat zij de aandacht van de kindjes trekken.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, het staat daar in de richting van de middag en heeft een aanzienlijk uitgestrekte vorm. Laten we er dus naartoe gaan en meteen binnentreden! We zijn al in een afdeling, en wel de eerste. Merken jullie niet hoe het er wemelt van kleine leerlingen en tussen hen in vriendelijke en geduldige meesters en juffen? En zie hoe deze kindertjes voorzien zijn van de meest verschillende speeltjes in allerlei soorten en kleuren. Waarvoor hebben ze deze dan nodig? In de eerste plaats om in alle stilte begrippen te verzamelen in hun ziel, die hier eigenlijk hun wezen is. Hier horen we nog geen gepraat, maar laten we naar een tweede afdeling gaan.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Bovendien is er voor ons in dit gebouw niet meer veel te leren, want het spreekt toch vanzelf dat deze kindertjes, die heel voortijdig van de wereld naar hier werden overgebracht, uitsluitend door de liefde van de Heer rijpen en dat de oppassers in dit gebouw engelengeesten zijn die op aarde eveneens grote kindervrienden waren. En daar we dit nu weten, begeven we ons naar het derde gebouw.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Als de kindertjes op deze manier in alle tien afdelingen van dit gebouw tot volle ontwikkeling zijn gekomen, komen ze weer in een ander gebouw, waar ze niet meer in zulke bedjes hoeven te rusten, want daar zijn voor hen rijen speciale zachte looprekken opgesteld, waarin ze leren staan en lopen. Dit gebouw heeft eveneens tien afdelingen, waarin het lopen voortdurend wordt ontwikkeld. Zijn de kindertjes het lopen volkomen meester, dan is er weer een ander gebouw met weer tien afdelingen. In dit gebouw leren de kindertjes spreken en dat wordt zo verstandig aangepakt dat het beslist de moeite waard is om daar naartoe te gaan om deze onderwijsinstelling nader in ogenschouw te nemen.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Hoeveel van zulke bedjes zullen er in deze ruimte wel voorhanden zijn? Dat kunnen we gemakkelijk berekenen. In één rij bevinden zich 10.000 van zulke bedjes en we hebben op deze afdeling 10 rijen geteld; dat zouden er dus 100.000 zijn. Hoeveel van zulke afdelingen zijn er echter wel in dit gebouw? Het zijn er tien en dus moeten er in het hele gebouw 1.000.000 van zulke bedjes voorhanden zijn. Volgens jullie berekening neemt het aantal kinderen van dag tot dag toe en de kindertjes die vandaag op deze afdeling in deze wonderbare levensbedjes volgroeid worden, zullen spoedig naar de volgende afdeling worden gebracht.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk maar eens voor je. Daar in het midden van deze grote tuin zullen jullie een gebouw ontdekken dat nagenoeg de vorm heeft van een grote broeikas bij jullie. Wat zou dat wel zijn? Welnu, we zullen erheen gaan en dadelijk zien wat het is.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hier wonen nu juist de zielen van de jongste kindertjes die op aarde kort na hun geboorte lichamelijk gestorven zijn. Deze kindertjes kunnen toch onmogelijk al enigszins geordende begrippen en voorstellingen van de Heer en Zijn woorden hebben; daarom zien jullie hier ook alles jong, klein en bont door elkaar.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie vragen nu hoe het komt dat deze bloemen niet vakkundig gerangschikt zijn, maar eenvoudigweg bont door elkaar uit de aarde opgroeien. Dat komt omdat het hier al een volmaakte wereld is en dus al het gewas op elke plaats volkomen overeenstemt met het geestelijk begripsvermogen dat de bewoners van zo'n plaats eigen is.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Ik denk dat nu het probleem met betrekking tot de geestelijke zon, zoals jullie die in de sfeer van de Heer het eerst hebben gezien, opgehelderd zou moeten zijn. Dus zullen we weer wat verder rondkijken in het geboomte, op de velden en in de tuinen van deze, met jullie zon overeenstemmende eigenlijke geestelijke zon, en eveneens met haar zeer jeugdige bewoners nader kennismaken. De dichtstbijzijnde tuin die we voor ons zien, zal ons voor dit doel ook het eerst opnemen.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1064 - 1065 - 1066 - 1067 - 1068 - 1069 - 1070 - 1071 - 1072 - 1073 - 1074 - 1075 - 1076 - 1077 - 1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089  ...