Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1090 van 1490

...  1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103  ...
[6] Kijk nu eens naar ons ornament: een bol, volkomen doorzichtig, hangend aan een eveneens volkomen doorzichtig glad snoer. Deze bol raakt met zijn onderkant de top van onze ronde piramide. Wat wil dat zeggen?
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Maar een spitse piramide met een ronde vorm (kegel) duidt ongetwijfeld een opeenvolging van tijden aan. Waarom? Omdat, om te beginnen, de cirkel van de puntpiramide het uitgaan vanuit de eeuwigheid aangeeft doordat zij eigenlijk een uitgerekte bol beschrijft waarvan de cirkels naar de spits toe steeds kleiner worden. Snijden jullie zo'n, naar twee kanten uitgerekte bol in het midden door, dat wil zeggen door de gordel, dan zullen jullie twee piramiden (kegels) krijgen, hetgeen wil zeggen dat door deze manipulatie de eigenlijke eeuwigheid op zich is uitgerekt tot een opeenvolging van tijden. Omdat jullie de uitgerekte bol bij de gordel in tweeën delen, liggen alle gebeurtenissen daartussen, want daar is hun begin en hun einde.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Ik wil jullie hiermee alleen maar aantonen dat getallen, jaren, dagen, uren en minuten in de geest absoluut niet die betekenis hebben waar ze voor staan, maar dat de wijsheid van de geest anders is dan die van het aardse verstand. Jullie zullen nu dan hopelijk ook een beetje beginnen te begrijpen dat ik daarnet volkomen juist tot jullie heb gesproken toen ik jullie zei: jullie kunnen je over de betekenis van deze versiering dan ook een willekeurig overeenstemmend beeld vormen en dan hebben jullie toch volkomen de ware betekenis van dit ornament van het zuilenrondeel beschreven.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wanneer een profeet nu zegt: voor God zijn duizend jaren als één enkele dag en het getal van alle mensen is gelijk een nul voor de Heer, wat zeggen jullie dan van deze mathematische verhoudingen? Want eigenlijk moeten jullie toch zeggen: God heeft jaren en dagen ingesteld en het jaar samengesteld uit driehonderd en ruim zestig dagen. Hij moet dan toch zelf eerst een goed onderscheid tussen de dagen en de jaren hebben gemaakt, anders zou het voor Hem zeker onmogelijk zijn geweest om dagen en jaren zo goed geordend en goed te onderscheiden op elkaar te laten volgen.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu stelt Jeruzalem onder het werkend principe van liefde en wijsheid eveneens de Heer voor, hetgeen jullie uit de beweegreden voor het ontstaan van deze stad en uit haar doelmatige inrichting duidelijk kunnen opmaken. Zodoende zijn de Heer of Zijn liefde en wijsheid of de zojuist aangeduide stad Jeruzalem volkomen identiek; en het getal 8 dat de Heer als een vereend, volmaakt wezen voorstelt, moet dan eveneens datgene voorstellen wat vanuit welk standpunt dan ook bekeken, de Heer in Zijn vereende volmaaktheid voorstelt. Jeruzalem echter doet dat, en daarom kan het ook met hetzelfde recht door het getal 8 worden aangeduid.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben enerzijds wel gelijk wanneer jullie het geestelijke met aardse maatstaven meten, maar meten jullie het geestelijke geestelijk, dan zullen jullie gemakkelijk gewaarworden dat jullie eerdere gevolgtrekking op een zeer wankele basis berust. Jullie hebben zeker in de brieven van mijn lieve broeder Paulus gelezen dat hij niet zelden gezegd heeft dat de wijsheid van de wijzen in Christus voor de wereld de grootste dwaasheid zou zijn. Dat is ze ook werkelijk; maar hoe dan?
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Daarom is het ook noodzakelijk dat eenieder die het leven van zijn geest wil binnengaan, zich dagelijks enige tijd in de volkomen rust van zijn geest begeeft. Tijdens deze rust moet hij zich niet met allerlei gedachten bezighouden, maar slechts één gedachte vasthouden en deze als een bepaald object onafgebroken beschouwen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, twee keer vier is acht; maar waarom is dat Jeruzalem? Kijk, in het getal 8 ligt het getal 7 onmiskenbaar besloten. Het getal 7 betekent de volmacht van de zeven geesten van God die overeenstemming hebben met de zeven kleuren en dus ook met het leven van elke mens. Maar nu hebben we bij het getal 7 nog het getal 1; wat betekent dit dan? Het betekent dat deze zeven geesten niet zeven, maar in diepste wezen slechts volkomen één geest zijn; en dat is als het ware in het getal 8 uitgedrukt, waarin tegelijkertijd de geesten van God afgezonderd en dan daarnaast tot één verenigd op overeenstemmende wijze uitgebeeld worden, en deze verenigde één met de vroegere, gedeelde 7 het volledige getal 8 geeft.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Lieve vrienden en broeders, dat is vanaf een heel sterk natuurlijke kant gezien volkomen duidelijk en juist, maar van een ook maar enigszins meer geestelijke kant al volkomen onjuist. Als jullie een beroep doen op je uiterlijke, grove zintuigen, dan zal het aanschouwen van deze prachtige dingen inderdaad wel wat moeilijk worden. Ik spreek hier echter over het aanwennen om de geestelijke zintuigen te gebruiken; en het oog van de geest is jullie voorstellingsvermogen, jullie gevoel en de met beide levendig verbonden fantasie.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Jullie zeggen nu: lieve vriend en broeder, jouw oefening voor het aanpassen van onze ogen vinden wij niet erg reëel, want wij bevinden ons toch op onze aarde en kunnen met de beste wil van de wereld zo goed als niets zien van hetgeen je ons door de genade van de Heer meedeelt. We schrijven alles wel op, maar zien daarbij alleen maar wat om ons heen is; maar voor al deze heerlijkheden zijn niet onze ogen de waarnemers, maar dat zijn tot nu toe nog altijd slechts onze oren.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] De beste gedachte is hier vanzelfsprekend de Heer. Wanneer iemand dat vol ijver met alle mogelijke zelfverloochening en volharding zal doen, zal daardoor zowel het gezichtsvermogen als het gehoor van zijn geest steeds meer aan innerlijke scherpte winnen, en na een niet al te lange tijd zullen deze beide zintuigen van de geest zo sterk ontwikkeld worden dat hij met het grootste gemak daar geestelijke vormen van de wonderbaarlijkste soort zal waarnemen, waar hij eerder niets dan een vormloze leegte meende te zien. Zo zal hij eveneens met hetzelfde gemak klanken en woorden vernemen, waar hem eerder een eeuwige stilte leek te zijn. Ik denk dat jullie begrijpen wat ik jullie daarmee heb willen zeggen, en hoop dat jullie ook zullen inzien dat jullie argument wat het schouwen betreft beduidend minder te betekenen had dan mijn advies over de manier waarop jullie je gezichtsvermogen moeten sterken om deze heerlijkheden voortaan te kunnen aanschouwen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wanneer we dat nu uit ervaring weten, dan zullen we ook gemakkelijk begrijpen waarom het goed is wat langer naar de witte, vlakke muur van dit gebouw te kijken, namelijk, om dezelfde reden dat het goed was langer naar de zon te kijken. Jullie hebben toen, door langer te kijken de complete zonneschijf en zelfs haar vlekken gezien en wij zullen hier in deze zee van licht geleidelijk aan het ornament van dit zuilenrondeel beginnen te onderscheiden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, ogenschijnlijk lijkt het wel zo, maar deze veronderstelling gaat hier ter plekke niet op. Willen jullie echter de reden daarvan beter begrijpen, dan zal ik jullie die aan de hand van een duidelijk voorbeeld verklaren.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wat vinden jullie zo op het eerste gezicht van de ochtend- of de avondzon? Jullie zeggen: beste vriend en broeder, we vinden haar onverdraaglijk fel schijnen en we kunnen de ronde vorm van haar lichaam niet onderscheiden, want haar gestalte lijkt op een vormloze vuurbal. Goed, vrienden en broeders, maar wat gebeurt er wanneer jullie jezelf overwinnen en onafgebroken naar deze vuurbal gaan kijken? Jullie zeggen: de glans verdwijnt geleidelijk aan en voor onze ogen staat slechts een sneeuwwitte schijf die aan haar rand voortdurend lijkt te vibreren en wanneer we echt lang toekijken, kunnen we zelfs de grootste vlekken op haar oppervlak als heel kleine zwarte puntjes waarnemen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Zo gaat het ook hier, want het verschil in licht van galerij tot galerij en van verdieping tot verdieping is heel groot, hetgeen wordt veroorzaakt door het gebruik van steeds helderder, doorzichtig bouwmateriaal. Daarom moeten we hier in deze lichtsterkte een poosje blijven opdat onze ogen zich daarop kunnen instellen. En dan zullen er nog wel zaken tevoorschijn komen die we nu op dit moment nog niet kunnen onderscheiden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1078 - 1079 - 1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103  ...