Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1092 van 1490

...  1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105  ...
[2] Jullie zeggen: lieve vriend, het ziet er hier wel heel luchtig uit. De zuilen van de rondelen zien eruit alsof ze van het fijnste doorzichtige glas zijn gemaakt, de vloer waarop we staan is eveneens van een blauw-witlichte materie, die buitengewoon sterk glanzend en glad is. De balustrades die deze galerij van zuilenrondeel tot zuilenrondeel omgeven, zijn eveneens van een zeer doorzichtige materie vervaardigd, zodat men wanneer men er doorheen kijkt, alles bijna even helder blijft zien. Wanneer we omhoog kijken naar het plafond, dan zien we dat ook dit van eenzelfde licht-blauwachtig materiaal is vervaardigd, dat eveneens tamelijk doorzichtig lijkt te zijn, want men kan op sommige plaatsen heel gemakkelijk in de negende galerij kijken.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo'n centrale zon is in zekere zin een hoofdzenuw van de grote wereldmens, en de kleinere zonnen en planeten zijn gelijk aan de kleinere zenuwen, de vezels en de draden. De hoofdzenuw wordt toch zeker door hetzelfde sap gevoed, waarmee de kleinere zenuwen, vezels en draden worden gevoed en onderhouden. Waar één Heer, één Schepper en een en dezelfde God is, daar kan in Zijn onmetelijke schepping ook slechts één goddelijke liefde, één goddelijke wijsheid en één goddelijke ordening bestaan! Tenzij jullie nog aan een of andere tweede God en Schepper zouden geloven, aangenomen dat jullie gemoed en jullie verstand tot zo'n dwaasheid in staat zouden zijn; dan zou het wel gerechtvaardigd zijn om een andere kijk op de ordening van de dingen te hebben en zou men eventueel een vraag zoals die van jullie kunnen stellen. Maar in de gegeven omstandigheden, waarbij het slechts volkomen om één God gaat, blijft het bij één kost, één wijsheid en één ordening. - Daar we dit alles nu toch zeker duidelijk inzien, zullen we ons dan ook weer dadelijk een verdieping hoger begeven en wel naar de zevende verdieping of achtste galerij. Ook al ziet deze wenteltrap er nogal luchtig uit, trek je daar maar niets van aan, want hij zal ons nog best dragen. Laten we daarom gaan!
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Jullie vragen nu weer: geliefde vriend en broeder, waarvandaan halen de mensen van deze centrale zon dan zo'n wijsheid waarin werkelijk het hele geestelijke levenswezen van iedere op onze aarde levende mens letterlijk en overduidelijk wordt omschreven? Wanneer mensen op onze aarde op grond van geestelijke overeenstemming iets dergelijks tot stand zouden brengen, zou dat begrijpelijk zijn omdat, zoals je als ooggetuige weet, de Heer en Schepper van alle hemelen en werelden Zelf op deze aarde lichamelijk heeft geleefd, gewandeld en onderwezen. Dat men echter op dit hemellichaam, dat zeker onuitsprekelijk ver van onze aarde verwijderd is, een wijsheid aantreft die volkomen gelijk is aan de goddelijke aardse wijsheid, is werkelijk heel merkwaardig. Hoe is dat mogelijk?
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Dat deze beide cirkels elkaar raken, betekent dat de waarachtige goddelijke wijsheid binnendringt in de diepte van de menselijke geest, die wordt voorgesteld door dit middelpunt. Dientengevolge kan hij hemelse en goddelijke dingen begrijpen, ja echt aanschouwelijk met de Heer omgaan en met Hem van gedachten wisselen zoals een kind met zijn vader of zoals de ene broer met de andere. Kijk, dat alles is nu zo kort en begrijpelijk mogelijk verteld.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Deze krans vertegenwoordigt de goddelijke wijsheid zoals deze voortdurend vanuit de hemelen binnenstroomt en die de met haar overeenstemmende wijsheid van ieder mens die volgens de goddelijke ordening leeft, voortdurend verlevendigt en ordent.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] In zoverre hebben we ons ornament dan ook ontraadseld. Maar we zien nog een geheel vrij van het plafond hangende krans, precies gelijk aan die, welke op de kleine zuil is bevestigd. Deze horizontaal hangende krans raakt precies met zijn centrum de bovenste sfeer van onze op de kleine zuil bevestigde ring. Wat zal deze krans wel betekenen?
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Bekijk hier eens het altaar; door zijn vorm, kleur en versiering stelt het de tot in de wijsheid reikende liefde voor. De kleine zuil waaraan de geheimzinnige krans is bevestigd, stelt in zekere zin de hals van de mens voor, maar als overeenstemming van de grootst mogelijke deemoed. Wat komt er echter uit de deemoed voort? Kijk naar de daaraan bevestigde krans. Door deze krans wordt het hoofd van de mens voorgesteld, maar als overeenstemmend beeld is het het licht van de wijsheid dat voortkomt uit de warmte van de liefde.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hier staan we dus op de eerste trap van de wijsheid ofwel op de trap waar de zuivere wijsheid en de liefde in elkaar grijpen. Wanneer jullie dit nu enigszins in acht nemen, dan zal het ornament van dit zuilenrondeel evenals de versieringen van alle rondelen van deze verdieping zich voor jullie gaan ontvouwen.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] We bevinden ons op de zesde verdieping of in de zevende galerij, dus in elk opzicht meer dan halverwege het gebouw. Zoals de onderste basis en verreweg grotere helft van het gebouw overeenstemt met de borst van de mens en dus met alles wat de liefde betreft, zo staat deze tweede bovenste helft voor het hoofd van de mens en stemt dus overeen met het verstand en de wijsheid daarvan.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Het licht laat zich echter hier door de warmte gevangennemen en hoe meer warmte, des te meer licht zich ook door haar laat gevangennemen. Uit beide samen komt dan een geheel rijpe vrucht voort, die jullie kunnen nuttigen. Op deze wijze nemen jullie zonder enige moeite samen met de genuttigde vrucht onvermijdelijk ook het gevangengenomen licht op en dit gevangen licht is dan ook de etherische stof die aan jullie organisme de levengevende voeding geeft.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie zeggen: lieve vriend en broeder in de Heer, dat is allemaal buitengewoon verheven, mooi en goed, maar dit sierstuk zal evenals het vorige zeker ook een diepwijze betekenis hebben, want daarover heb je eerder ook al gesproken. Maar welke betekenis, hoe luidt deze? Dat is een andere vraag. Als het aan ons had gelegen, zouden we al genoeg hebben gedaan als we in het beschrijven waren geslaagd en zouden dan de overeenstemmende betekenis toch zeker aan betere tijden hebben overgelaten. Omdat je ons echter al zo vaak uit de verlegenheid hebt geholpen, zijn we er nu dan ook vast van overtuigd dat het je ook in dit geval niet te moeilijk zal vallen om ons hierin een beetje licht te verschaffen.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Vanuit het midden van dit omrande altaarblad verheft zich een volkomen lichtgroene zuil en boven deze zuil bevindt zich een grote krans van samengevoegde sterren. Binnen deze krans zijn ook nog een grote hoeveelheid helrode en witte sterretjes als geometrische figuren samengevoegd, die samen met de hun omgevende krans een buitengewoon geheimzinnig en indrukwekkend schouwspel bieden.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] We zijn er nu zo dicht mogelijk bij; en kijk nu eens naar de vloer van het rondeel. Wat zien we daar? Een sterrenkrans met een omtrek van zeven klafter, die uit zeven rijen sterren is samengesteld en wel in de volgorde van de kleuren van een regenboog, terwijl deze krans drie span breed is. Binnenin deze krans verheft zich een violetkleurig altaar tot een hoogte van zes span en het heeft een omvang van ongeveer drie klafter, dat wil zeggen gemeten met uitgestrekte armen. De ronde rand aan de bovenkant is met een band zacht vlammend goud omvat, en op deze band is nog een half span hoog, uit louter ronde staafjes bestaand, glanzend wit leuninkje aangebracht. Over deze zuiltjes ligt weer een brede band, gemaakt van dieprood, doorzichtig goud. Daarboven zijn, precies op de plaatsen waaronder de zuiltjes staan, meer naar het donkerblauw overgaande, volkomen ronde kleine bollen aangebracht, terwijl elke bol om zijn midden nog een kleine helder schitterende sterrenkrans heeft.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In de eerste plaats lijkt het of de galerijen uit louter sterren bestaan, waaruit heel stevige versierselen zijn gevormd die dan daarna lijken te zijn samengevoegd tot een bruikbaar geheel. De sterren hebben een buitengewoon heldere glans en stralen in duizenden kleuren door elkaar. De wenteltrap binnen de zuilenrondelen lijkt enkel uit lijnen van sterren te zijn samengesteld en tussen deze sterrenlijnen is geen ander vast materiaal te zien. Dat is echter ook alles, voorzover onze taal tenminste toereikend is om alles wat we hier zien onder woorden te brengen. Maar wat de versiering in het midden van het rondeel betreft, die we ook wel zien, dat is een voorwerp dat te hoog boven de horizon van ons spraakvermogen ligt en daarom kunnen we het ook absoluut niet beschrijven.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Zoals ik merk, hebben jullie alles goed bekeken en kunnen nu ook al vertellen wat je hebt gezien. Zeg dus maar, wat jullie op deze zevende galerij of zesde verdieping in het bijzonder is opgevallen. Ik zie aan jullie dat jullie voorstellingsvermogen hier nog wat te kort schiet en jullie alles wat jullie gezien hebben ook niet goed onder woorden kunnen brengen; daarom moet ik jullie wel een beetje te hulp komen.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1080 - 1081 - 1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105  ...