Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1094 van 1490

...  1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107  ...
[2] Het is opvallend dat hier de zuilen blauw zijn, maar de vloer rood en hier niet zo sterk golvend en vlammend als in de lagergelegen galerijen; daarentegen lijkt de deinende beweging die we bij deze vloer bemerken, meer op het deinen van een elastisch voorwerp, omdat de bewegingen gelijksoortig zijn. De wand van de binnenruimte is hier donkergroen en vanuit dat groen vibreert voortdurend een helderrood licht.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Daar we nu het nut en de doelmatigheid van dit belangrijke sierstuk van deze vijfde verdieping hebben leren kennen, kunnen we ons alweer een verdieping hoger begeven. Jullie zeggen weliswaar: hoe zullen we daar boven komen, want in deze rondelen zien we geen wenteltrap? Maar ik zeg jullie: kijk maar eens wat nauwkeuriger, dan kunnen jullie hem wel zien. Hij is hier slechts uit een buitengewoon doorzichtig, maar verder stevig materiaal vervaardigd om op die manier de zuiver geestelijke opgang, ofwel de volkomen smetteloze weg naar boven aan te geven, waarop elke voetstap volledig kan worden gadegeslagen. - Nu we dit ook nog weten, begeven we ons dus maar welgemoed naar de zesde verdieping of de zevende galerij.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Dat de bol zo'n volmaaktheid aangeeft, kunnen jullie, wanneer jullie de verschillende hemellichamen beschouwen, overduidelijk opmaken uit het feit dat de Heer deze hemellichamen zoals ze zijn, volmaakt heeft geschapen. Maar hoe zien deze hemellichamen eruit? Kijk, het zijn volkomen ronde bollen. Maar waarom wordt door de bol het volmaakte uitgebeeld? Trek maar eens cirkels op een bol; dan zullen jullie merken dat jullie er talloos vele, van groot tot klein, over de bol kunnen trekken. Het oppervlak of de uitwendige omtrek van de bol zal naar alle richtingen dezelfde cirkel geven. Verder kunnen jullie waar je maar wilt op de bol een kleine cirkel trekken, toch zal hij zich overal precies in het midden van het hele oppervlak van de bol bevinden. Dat is op ieder anders gevormd lichaam niet mogelijk, ook niet op een cirkel. Want als jullie bij een cirkel, of beter gezegd op de oppervlakte van de cirkel, ergens een kleinere cirkel trekken, dan zal hij beslist niet meer in het midden van het cirkelvlak liggen; maar op het oppervlak van een bol ligt hij overal precies in het midden. Kijk, zo drukt een bol als geen ander lichaam de hoogst mogelijke volmaaktheid uit, evenals de hoogst mogelijke vrijheid van het geestelijke leven.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Als men dit alles eens echt goed in ogenschouw neemt, dan lijkt het wel alsof het gebouw zich hier voortdurend in een vibrerende toestand bevindt. Alleen de zuilen laten hun wondermooie blauwe kleur heel rustig uitstralen; en wat ons bij deze zuilen ook nog opvalt en bij de vorige niet hebben gezien, zijn de kapitelen die, als van doorzichtig goud gemaakt, op een onbeschrijfelijk mooie, kunstzinnige manier bovenop elke zuil zijn aangebracht. Beste vriend en broeder, dat is alles wat ons hier als bijzonderheid kon opvallen. Wat dit alles echter mag betekenen, kunnen we nog niet bevatten en wel het allerminst wat de betekenis van deze steeds merkwaardiger wordende zuilenrondelen binnen het geheel is.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn boven; hoe bevalt het jullie hier? Jullie zeggen: uitstekend, maar het is hier, als men vanaf deze vijfde verdieping of zesde galerij naar beneden kijkt, al heel ontzettend hoog! Het is maar goed dat elke lagergelegen galerij ten opzichte van de hogere iets meer uitsteekt, anders zouden we die hoogte nauwelijks kunnen verdragen. Dat verder alles op dezelfde manier is ingericht, is in één oogopslag wel te zien, maar de versiering van het zuilenrondeel is werkelijk weer helemaal nieuw. Een majestueuze grote witte, glanzende bol rust op een in het midden wat verhoogde, ronde groene plaat. Op de bol staat hier echter een buitengewoon meesterlijk uitgevoerd, volmaakt beeld van een man in een fiere houding. De figuur kijkt naar boven; de linkerhand houdt hij op de borst en met de rechterhand wijst hij in de verte, op een manier zoals een heerser dat doet. De kleur van het beeld gaat eveneens in roodachtig-wit over, maar de haren zijn helemaal wit evenals de baard. De nagels aan de vingers schitteren als sterren, zijn mond is half geopend. Dat is echter ook alles wat we over de vorm van dit merkwaardige sierstuk kunnen zeggen.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Jullie zouden wel graag een blik op de aanwezige bewoners in deze vierde verdieping willen werpen, maar ik zeg jullie: laat dat verlangen maar varen, want jullie zouden hier nog minder dan in de vorige galerijen zo'n al te verheven, prachtige aanblik kunnen verdragen. Te zijner tijd zullen we echter toch wel nader in contact komen met de bewoners van dit gehele gebouw. Daarom zullen we niet talmen, maar ons, zoals gezegd, dadelijk naar de vijfde verdieping ofwel de zesde galerij begeven.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Dat is het beeld van de gewone, wereldse mens. Door deze piramide echter wordt de ongewone mens voorgesteld. Maar deze ongewone mens stelt nu juist de mens voor zoals hij in diepste wezen eigenlijk zou moeten zijn. Hoe dan wel?
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Wat gebeurt er echter na verloop van tijd met deze uitgegroeide mens? Hij wordt uit zijn wankele bodem gehaald en begraven op de begraafplaats achter de lanen der beproeving. Of begrijpelijker gezegd: alles wat tot de materie behoort, wordt weer door de materie verzwolgen en niemand bekommert zich om de vruchten welke de door de materie weer opgenomen materie nog een tijdlang voortbrengt. Alleen de vruchten welke de boom in de bakken droeg, worden bewaard als zijnde hoogwaardig.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Goed mijn beste vrienden en broeders, jullie waarneming en jullie wens is terecht, en volkomen billijk. Luister dus naar mij en dan zal ik jullie de betekenis van deze bijzondere versiering in jezelf laten vinden. Wat betekent eigenlijk de piramide? Ik heb jullie de betekenis daarvan al bij een andere gelegenheid uitgelegd. Willen jullie echter de betekenis, die hier heel goed weergegeven is, achterhalen, kijk dan eens hoe een piramide qua vorm gebouwd is en wat in wezen het doel ervan is, en dan zullen jullie daardoor in jezelf reeds een heel goede wenk over de betekenis van deze versiering krijgen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Daarom willen we ook niet naar hen kijken, omdat hun aanblik jullie eerder zou schaden dan goed doen, want zoals ik al heb gemerkt, moeten jullie eerst door het beschouwen van de grote pracht en wijsheid van dit centrale hoofdgebouw als het ware afgestompt raken. Pas dan zullen jullie in staat zijn om ook de mensen, die met vele duizenden in dit enorme gebouw wonen, in ogenschouw te nemen. En dus zullen we ons dadelijk weer omhoog naar de vierde verdieping ofwel de vijfde galerij begeven en daar weer nieuwe pracht, heerlijkheid en wijsheid van deze mensen aanschouwen. Laten we dan nu langs deze wel wat steilere trap naar boven gaan.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat het overige van deze vierde verdieping ofwel deze vijfde galerij betreft, is er in wezen niet veel verschil met de lagergelegen galerij, behalve dan dat de vloer van deze galerij vlammend blauw gekleurd is, de zuilen roodachtig-wit zijn, evenals het beeldje op de top van de piramide, terwijl de vaste wand van het hoofdgebouw bijna in donkerrood overgaat. Dat is dan ook het enige verschil met de vorige galerij, maar we moeten eerlijk bekennen dat we door haar grote luister en kleurenpracht al dermate zijn afgestompt dat we aan dergelijke verschillen bepaald niet al te veel aandacht schenken. Wat echter dit bijzondere sieraad van het zuilenrondeel betreft, zeggen we nogmaals dat we het buitengewoon merkwaardig vinden dat we op dit hemellichaam iets dergelijks nog niet eerder hebben gezien. Het zal er zeker niet slechts als versiering staan, maar het zal wel een goede betekenis hebben en deze willen we graag nader leren kennen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kijk, dat alles wordt door zo'n zich voor ons bevindend zuilenrondeel in deze vierde galerij uitgebeeld, en daarom kunnen jullie uit deze kennis heel gemakkelijk de conclusie trekken dat mensen die hun gebouwen zo in overeenstemming met het leven uitvoeren, zeker bijzonder wijs moeten zijn. Daarvan getuigt ook hun stralende schoonheid. Deze mensen die in deze vierde galerij wonen, zijn ook in overeenstemming met alles wat jullie hier zien. Zij zijn buitengewoon wijs en mooi en dat in nog hogere mate dan alle anderen die we tot nu toe gezien hebben.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Zo wordt ook de mens door allerlei kennis weliswaar heel goed ontwikkeld, maar blijft hij bij al zijn hoogontwikkelde geleerdheid een versnipperd, en niet een tot eenheid gevormd mens. Als zodanig lijkt hij op een boom die in een schip groeit, waarin hij nog geen vastigheid heeft en daar op deze manier nog niet kan blijven. Het beste voor hem is, dat hij aan de vele bonte twijgen van zijn uiterlijke kennis goede vruchten draagt; deze worden behouden, de boom echter niet. Maar de zuil die in haar midden een verenigd leven laat bruisen, blijft steeds voortbestaan als een vaste, schitterende steunpilaar voor het dragen van het rijk Gods.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Door de buisjes die vanaf het hekwerk van de scheepvormige bak naar binnen buigen, zien we druppels vallen om de aarde vochtig te houden, maar in het midden van de zuilen stijgt voortdurend een ononderbroken hoeveelheid sap op en neer. Wat heeft dat te betekenen? De druppels uit de buisjes zijn het inzicht van buitenaf; zij zijn in zekere zin nooit een geheel, maar altijd van elkaar gescheiden. Door deze wordt ook meestal de uiterlijke levensvorm ontwikkeld, maar niet het innerlijke, eenvoudige essentiële leven.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We hebben ook deze vierde galerij ofwel de derde verdieping bereikt. Dat hier alles nu nog vele malen heerlijker en verhevener is dan op de vorige verdiepingen, hoeft nauwelijks te worden vermeld.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1082 - 1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107  ...