Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1095 van 1490

...  1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107 - 1108  ...
[7] Waarom heeft deze dan de vorm van een schip? Omdat het schip ook hier op dit hemellichaam een dragend vaartuig voor het wateroppervlak is. Om aan te geven dat de boom hier nog niet kan blijven, wordt hem zo'n bak gegeven. De golvende vloer stelt schijnbaar een nog ongeschikte grond voor, waarop men zich nog niet kan vestigen. De grijze kleur van de zuilen duidt op de weemoed over het nog niet bestendige leven van de boom en het rode, bewegende sap in de gedraaide buizen geeft aan, dat het waarachtige leven moet bruisen te midden van alle uiterlijke vastheid, evengoed als het uiterlijke leven vast en bestendig moet zijn voor het constante, duurzame dragen en de vrije beweging van het innerlijke leven. Dat is dus de betekenis van de vorm en de geaardheid van de zuilen van zo'n zuilenrondeel.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] We zijn over de boom in deze scheepvormige bak al in de vorige galerij te weten gekomen dat hij uit de vaas vandaar naar hier is overgeplant nadat hij daar de juiste grootte had bereikt. Wat gebeurt er echter hier met hem als hij ook hier voor deze bak te groot wordt? Lanen als deze zijn we al eerder gepasseerd. Wanneer de boom hier vrucht heeft gedragen dan worden de vruchten verzameld en wordt hij zonder veel moeite naar buiten in de lanen en de andere boomgroepen geplaatst, waar hij dan voortdurend kan bloeien en overvloedig vruchten kan dragen. En heeft hij daar eenmaal zijn dienst gedaan, dan legt men zijn hout, takken en gebladerte op het altaar dat jullie als eerste in de laan hebben gezien. Op dit altaar wordt het aangestoken en dus aan God geofferd. Dat is dus het lot van de boom, - maar wij hebben nog de bak voor ons.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Ja, ik zeg jullie, deze mensen zijn zo beeldschoon dat jullie op aarde niet in staat zouden zijn om zulke schoonheid te aanschouwen zonder onmiddellijk het leven te verliezen. Ik zeg jullie bovendien: de glans van deze schoonheid zou letterlijk zelfs jullie gehele aarde in enkele ogenblikken volledig oplossen. Daarom verlaten we ook weer deze galerij en gaan naar de derde verdieping ofwel de vierde galerij.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Nu begeven we ons echter ook hier naar een deur en zullen door haar goed doorzichtig materiaal een blik naar binnen werpen. We zijn er; kijk maar naar binnen. Wat zie ik? Jullie zinken volkomen onmachtig neer. Wat heeft jullie dan zozeer aangegrepen? Ik weet het wel: de nog veel mooiere mensengestalten van deze verdieping.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] En kijk, hier is deze zaadkorrel van de eerste verdieping al in de aarde gelegd en er is al een klein boompje uit gegroeid. Het geeft de toestand weer van de mens, hoe hij een moreel wezen wordt zodra hij enige kennis omtrent God in zich heeft opgenomen, waardoor hij dan ook al voor een toekomstig vruchtdragen geschikt is, zoals het bieden van woonruimte aan de vogels van de hemel. Zo zullen jullie op deze tweede verdieping verhoudingsgewijs ook al het andere aantreffen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Heeft deze tuinmanshandeling dan ook een of andere geestelijke achtergrond? O gewis mijn lieve vrienden en broeders! Op de eerste verdieping hebben we slechts een altaar in het midden gezien. Dat stelde het eerste en in zekere zin slechts letterlijke kennen van God voor, dus een zaadkorrel die eerst in de aarde moet vallen om daarin uit te groeien tot een boom waarin dan de vogels van de hemel kunnen wonen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Een blik in deze galerij, die vlammend straalt in duizend schitterende kleuren, laat ons overduidelijk zien van welk een onuitsprekelijke schoonheid deze vierde galerij is; de eigenaardige bak in het zuilenrondeel verdient echter extra aandacht. Bekijk hem eens goed van alle kanten, en dan zullen jullie tenslotte moeten zeggen: waarlijk, dat lijkt eerder op een schip dan op een of andere bloembak. Toch is deze op een schip gelijkende bak gevuld met roodachtig-blauw glinsterende aarde, waaruit in het midden van de bak een flinke boom is gegroeid. Zijn stam is verblindend wit en glad als gepolijst zilver, terwijl de takken en bladeren veel op de takken en bladeren van een vijgenboom op aarde lijken; alleen zijn de takken glanzend rood als koraal op de bodem van de zee en de bladeren zijn blauwgroen, aan de randen met kleine goudglanzende strookjes afgezet en boven de bladeren vertonen zich warempel al knoppen, waarvan er enkele op het punt staan open te breken.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] De vloer van de galerij ziet eruit als witgloeiend erts, de zuilen zijn roodachtig-groen en de vloer van de zuilenrondelen waarop de vaas staat, is wit als een zon. De vaas zelf is uit één stuk robijn gevormd en rust op een drievoet die uit vlammend goud is vervaardigd en de aarde in de vaas ziet eruit als smaragdfluweel. De trap rond de zuilen is hier vervaardigd uit lichtblauw materiaal en versierd met heel sterk glinsterend groen loofwerk. De wand van het hoofdgebouw is rozerood, de poorten binnenin zijn van smaragd, de middenzuil, waaraan de beide poortvleugels hangen, is van doorzichtig goud en het plafond van deze galerij met zijn prachtige versieringen is lichtgroen en glanst sterker dan de zon, gezien door lichtgroen glas.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Jullie denken misschien dat de wortels van dit boompje de bloembak mettertijd zullen doen barsten. Wees daarover niet bezorgd. De wijsheid van deze mensen heeft daartegen al de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, want als het boompje mettertijd alsmaar sterker wordt, dan wordt het zorgvuldig uitgegraven en overgeplant in een zeer grote pot, die we pas op de volgende verdieping zullen aantreffen. Daarna wordt er in de vaas van deze verdieping weer een nieuw zaadje gelegd, waaruit eenzelfde nieuw, edel boompje groeit.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wat de bouwstijl betreft, deze lijkt volkomen op die van de eerste twee galerijen die we al gezien en betreden hebben. Alleen zijn de imposante zuilenrondelen die de volgende verdieping dragen iets meer naar binnen geplaatst dan die van de vorige galerijen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Precies zo is het met de mens; van trap tot trap moet hij opklimmen van verdieping naar verdieping. Zo komt hij steeds hoger in de sfeer van zijn leven en alle inzichten daarvan. En zo zijn wij nu ook, zonder ook maar in het minst vermoeid te geraken op onze tweede verdieping aangekomen en we kunnen hier in deze prachtige galerijen zogezegd alle tijd nemen om al deze grote heerlijkheden in ogenschouw te nemen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Heeft hij eenmaal de eerste graad van klaarheid bereikt, dan is het goed om hem in een ander, schoon vat over te hevelen, waar dan op de bodem geen onzuivere droesem meer ligt die de geestelijke kracht van de wijn afzwakt. Hij zal dan op een zuivere bodem op zichzelf, dus op eigen kracht aangewezen zijn en zich door deze krachtoefening steeds meer versterken.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wie een groot vat nieuwe most heeft en deze voortdurend van het ene vat in het andere overhevelt om hem daardoor wat te klaren en te versterken, die zal, na dit honderdmaal te hebben gedaan, buitengewoon teleurgesteld zijn. De most zal daardoor niet alleen niet helder en krachtig worden, maar hij zal, omdat er in elk vat wat achter blijft door het voortdurend overhevelen, tenslotte voor het grootste deel verloren gaan. Gunt hij de most in het vat echter de nodige rust, dan zal deze actief worden, alle onzuiverheid er vanzelf uitwerken, daardoor steeds helderder worden en zich juist daardoor ook steeds meer verzadigen met geestelijke kracht.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] De hongerige vaten voor de levenskracht zullen dan net als poliepen alles wat maar binnen hun bereik komt, beginnen op te zuigen; vuil en goud, licht en duisternis, dus alles door elkaar. Deze ongelijksoortige substanties zullen in de vaten beginnen te gisten; de geest van zo'n gistingsproces zal spoedig de zwakke vaten verscheuren en dan is de toestand waarvan jullie zeggen: 'Bij hem is er eentje op de loop' compleet!
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Zo is het ook gesteld met de geestelijke vooruitgang, alsook met de vooruitgang die voor de helft geestelijk en voor de helft materieel is. Neem bijvoorbeeld iemand die een virtuoos wil worden in het bespelen van een of ander muziekinstrument. Wat zal er van hem terechtkomen als hij zijn instrument de hele dag en misschien nog de halve nacht niet uit handen legt en tussendoor niet enkele uren uitrust? Ik zeg jullie: op deze manier houdt hij het geen acht dagen vol. Waarom niet? Omdat elke beweging, zowel van het lichaam als van de geest, een veel grotere inspanning van de levenskrachten vergt dan de toestand van rust.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1083 - 1084 - 1085 - 1086 - 1087 - 1088 - 1089 - 1090 - 1091 - 1092 - 1093 - 1094 - 1095 - 1096 - 1097 - 1098 - 1099 - 1100 - 1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107 - 1108  ...