Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1113 van 1490

...  1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107 - 1108 - 1109 - 1110 - 1111 - 1112 - 1113 - 1114 - 1115 - 1116 - 1117 - 1118 - 1119 - 1120 - 1121 - 1122 - 1123 - 1124 - 1125 - 1126  ...
[8] Ik zie al hoe verbaasd jullie zijn, want jullie zien jullie ster reeds zo uitgedijd en vergroot voor je, dat jullie zonder veel moeite grote, verheven details van haar onderscheiden. Nu bemerken jullie zelfs al beweging op het oppervlak van deze groot geworden ster. Jullie zouden wel graag nu al willen weten wat dit voor bewegingen zijn en wat zich daar beweegt, maar ik zeg jullie niets, want nu moeten jullie zelf alles ontdekken.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Weer goed, zeg ik jullie; maar verdiep je nu nog inniger, maak je blikveld groot en vast en laat, door het sterk te willen, de ster zich verder in je ontwikkelen. Zeg me dan, hoe de ster er na deze beschouwing uitziet.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat ieder mens ook een vrije wil heeft en bovendien het vermogen om vanuit zichzelf ook naar uiterlijke, dus vreemde vormen te kijken, kan hij met zijn wil en met zijn aan zijn wil onderdanige liefde deze vreemde vormen in zich opnemen en ze zich toe-eigenen. Kijk, deze vreemde vormen worden dan tot geroofde en ook te begeerlijke gedachten in de mens, en omdat deze nu voortkomen uit eigenliefde, welke een roofzuchtige en heerszuchtige liefde is omdat ze alle vreemde vormen voor zichzelf wil bemachtigen en beheersen, zijn dat dan de eigenlijke slechte gedachten. Jullie zeggen toch zelf: onrechtvaardig goed gedijt niet! Dit is bij de hoofdlevensvraag toch zeker de allervoornaamste voorwaarde, en iedereen die niet op zijn eigen grond bouwt, bouwt op zand. Hoe men echter op eigen grond bouwt, dat zal mijn sfeer jullie leren.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Jullie vragen: hoe is zoiets nu mogelijk? Maar ik zeg jullie: hebben jullie nog nooit je gedachten nader onderzocht en jullie wensen naast deze gedachten?
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Zo is het ook gesteld met de vormen in de geestenwereld wanneer ze zich als reeds bestaand in een zekere vastheid aan het oog van de toeschouwer voordoen. De toeschouwer ziet ze wel maar begrijpt ze niet. Zo hebben jullie in de sfeer van mijn geliefde broeder heel veel vormen gezien; zeg me echter of jullie er ook maar één begrepen hebben voordat de leidsman jullie deze had uitgelegd.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Zo is het met alle uiterlijke vormen die het oog te zien krijgt. Ze zijn voortdurend heer en meester over de toeschouwer. Deze kan doen wat hij wil, maar hij kan nergens tot de kern doordringen. Daarom moeten er overal uitgebreide verklaringen en ophelderingen worden toegevoegd als de toeschouwer ook maar een sprankje licht over de aanschouwde (vaste) dingen wil krijgen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie denken weliswaar dat dus de eerste toestand gunstiger zou zijn dan deze tweede, innerlijk diepste. Maar ik zeg jullie: dat is onjuist, want hoe vaster een geschapen wezen de uiterlijke vormen ziet, des te onvolmaakter is zijn wezen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Om deze reden hebben jullie in de sferen van mijn negen voorgaande broeders alle verschijningsvormen in het begin dan ook bekeken zoals een blinde de kleuren. Jullie zagen talrijke vormen en handelingen, maar hebben bij de eerste aanblik niets van dit alles begrepen omdat jullie gekeken hebben vanuit het licht van jullie geloof. Maar een tweede, veel dieper schouwen is hetgeen vanuit de liefde gebeurt. Daarbij ziet men niet dadelijk wat er al is, maar men ziet slechts wat men in zijn liefde opneemt, waarna men het opgenomene in zijn diepste wezen beschouwt.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In alle vorige sferen hebben jullie verschijningsvormen gezien en uit deze verschijningsvormen moesten jullie de waarheid dan afleiden. Kijk, dat is de eerste manier waarop de mens vanuit het licht van zijn geloof eerst vormen ziet, maar deze nergens doorgrond en ze pas begrijpt wanneer ze hem in het hoogste licht van de hoogste liefde onthuld worden.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat jullie dit nu allemaal van tevoren weten, kunnen jullie je nu ook in de sfeer van deze tiende geest begeven, en let daar wederom heel goed op. Amen.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] In zijn natuurlijke leven op aarde bevindt de mens zich allereerst in zo'n manier van schouwen. Hij heeft wel plezier aan het bekijken van onveranderlijke vormen, maar hoe verhoudt hij zich tot deze vormen in zijn geest? Ik zeg jullie, als de armzaligste bedelaar voor de hal van het huis van een hardvochtige rijkaard. Hij ziet wel de wonderbaarlijke, rijke pracht van het grote huis van de rijkaard, maar als hij er wil binnengaan, wordt hij door honderd gedienstige wezens van dit huis keihard afgewezen. Wat heeft de arme nu bij de aanblik van dit prachthuis gewonnen? Niets anders dan een beklemd, pijnlijk hart dat hem zegt: om dergelijke paleizen te betreden, deugen jouw voeten niet!
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Hier aan Mijn zijde staat ook reeds de geest in wiens sfeer jullie dit alles werkelijk zullen zien om dan tenslotte te zeggen: voorwaar, in de sfeer van deze geest waren de dingen weer heel anders gevormd, maar in diepste wezen komen ze toch op hetzelfde neer en tonen dat de Heer alles in alles en dus overal de eeuwige, oneindige liefde en wijsheid Zelf is.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Opdat jullie niet denken dat zoiets alleen bij deze twee gegeven voorbeelden te zien zou zijn, zal Ik er op grond van Mijn grote vindingrijkheid nog enkele geven. Laten we het volgende aannemen: tien bekwame schilders krijgen de opdracht om een ochtendlandschap te schilderen. De schilderijen zijn klaar en afgeleverd. Ga ze maar eens bekijken; het ene is nog mooier en echter dan het andere. Elk schilderij geeft duidelijk een ochtendlandschap weer, maar niet een komt ook maar op een enkel punt overeen met een van de andere.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Nu vraag Ik echter, omdat ieder in zeker opzicht anders heeft geschreven: wie heeft er nu goed geschreven? Het antwoord daarop kan onmogelijk anders luiden dan: eenieder van hen schrijft een en dezelfde waarheid; eenieder verkondigt Mij; eenieder dwingt liefde, deemoed, zachtmoedigheid en geduld af. Iedereen heeft over precies dezelfde gebeurtenissen verteld; wie deze in het juiste geestelijke licht ziet, zal daarin de wonderbaarlijkste overeenkomst ontdekken. Wanneer jullie de verschillende verzen uit alle profeten en evangelisten samenvoegen, dan zullen ze in het ware licht gezien, als vruchten van een en dezelfde boom zijn.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, dat komt omdat iedere geest zijn eigen, vanuit Mij wonderbaar opgebouwde sfeer bezit, waardoor hij zichzelf en al zijn broeders de grootste vreugde en zaligheid kan bereiden. Bovendien is de sfeer van iedere geest nog oneindig en in haar soort eeuwig onuitputtelijk in de meest uiteenlopende wonderbaarlijke vormgevingen. Maar hoe eindeloos wonderbaar uiteenlopend de vormgevingen in de sferen van een engelengeest ook zijn en jullie bij het beschouwen ervan kennelijk moeten zeggen: buiten deze oneindig wondervolle veelheid van vormen kan men zich verder niets meer voorstellen, zeg Ik jullie: ga maar vlug over naar de sfeer van iemand anders en dan zal jullie oordeel spoedig heel anders luiden en zullen jullie zeggen: ja, wat is dat nu weer? Ongelooflijk, daar zijn alweer andere vormen! En Ik zeg jullie daarover: zo is het gesteld met het geestelijke diorama. Het uiterlijke raampje is hetzelfde; maar kijk je naar binnen, dan vind je overal een andere wereld!
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  1101 - 1102 - 1103 - 1104 - 1105 - 1106 - 1107 - 1108 - 1109 - 1110 - 1111 - 1112 - 1113 - 1114 - 1115 - 1116 - 1117 - 1118 - 1119 - 1120 - 1121 - 1122 - 1123 - 1124 - 1125 - 1126  ...