Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 114 van 263

...  102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127  ...
[3] Maar als louter leraren en niet als mensen die zelf Mijn leer toepassen zullen ze niet in staat zijn tekenen te doen; want de kracht om tekenen te doen gaat niet uit van het verstand, maar van het levende geloof en de vaste wil tot handelen. Want het verstand van de hersenen is een dood werelds licht van de mens, dat nooit in de meest innerlijke regionen van de geest en zijn kracht kan doordringen; maar het levende geloof in het hart is het ware levenslicht van de ziel, dat in haar de geest wekt en ervoor zorgt dat die de hele mens doordringt. En als de mens van de geest doordrongen is, dan is hij ook doordrongen van de alvermogende kracht daarvan; en wat de levende geest wil, die dan met de ziel één wezen vormt, dat gebeurt, en de wil is dan al een volbracht werk.
Hoofdstuk 83: Over de boom des levens en de boom der kennis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[12] U voegde er nog iets aan toe, U zei dat God Zijn uitverkorenen, die zich reeds in de kracht van het geloof en het vertrouwen bevinden, als een liefdevolle Vader zeker nog eerder zal verhoren, wanneer ze op hun reeds bereikte innerlijke levensdag maar ook in hun nacht, die af en toe nog gemakkelijk kan terugkeren, tot Hem om hulp roepen. Daarin komt U niet meer naar voren als nagenoeg onverbiddelijke wereldse rechter, die, omdat hijzelf God is, God niet hoeft te vrezen en ook geen enkel mens, maar als een Vader van degenen die hun innerlijke levensdag reeds hebben bereikt. Zo heb ik het opgevat en ik geloof dat ik mij niet vergist heb.
Hoofdstuk 88: Waar onophoudelijk bidden toe leidt De gelijkenis van de verdrukte weduwe en de hardvochtige rechter (Luc.18:1-8) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[2] Ik zei: 'Vriend, de leer die Ik jullie nu geef is Gods woord en blijft eeuwig, en daarom zullen de mensen waar we het nu over hebben ook alleen deze leer van Mij krijgen, die jullie van Mij hebben ontvangen; maar in die tijd zal die hun niet in verhulde vorm, maar volledig onthuld naar zijn hemelse en geestelijke betekenis worden gegeven, en daaruit zal het nieuwe Jeruzalem bestaan dat uit de hemelen op deze aarde zal neerdalen. In het licht daarvan zal het de mensen pas duidelijk worden hoezeer hun voorgangers door de valse profeten om de tuin zijn geleid en bedrogen, evenals nu de Joden door de Farizeeën.
Hoofdstuk 90: Over de nieuwe tijd (19.12.1861) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Bij heel veel gelegenheden heb Ik jullie de verschillende dingen, verschijnselen en gebeurtenissen goed, aanschouwelijk en grondig verklaard, zoals Ik dat ook gedaan heb voor andere mensen die een goede wil en een ontvankelijk hart hadden, Ik heb voor jullie ogen en oren de hele sterrenhemel zodanig onthuld, dat jullie nu wel weten wat onze zon, de maan, de planeten en de talloze andere sterren zijn en wat voor hoedanigheid ze hebben, en verscheidene ervan heb Ik jullie laten bezichtigen door jullie innerlijke geestelijke ogen te openen; en zo bezitten jullie nu in heel veel dingen al de zuiverste kennis.
Hoofdstuk 91: Het trapsgewijze reinigen van de wetenschap en haar toepassingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[2] Ik zei: 'Omdat reeds vóór de Babylonische gevangenschap de oude innerlijke wetenschap der overeenstemmingen geheel en al van jullie geweken is; want die wetenschap is alleen toegankelijk voor en eigen aan die mensen, die nooit zijn gaan wankelen en zwak zijn geworden in het ware geloof en vertrouwen in de ene, ware God, Hem als de Vader altijd boven alles en hun naaste als zichzelf liefgehad hebben.
Hoofdstuk 93: Over de wetenschap der overeenstemmingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Want die wetenschap is immers het innerlijke schrift en de innerlijke taal van de ziel en van de geest in de ziel. Wie die taal is verloren, kan de Schrift onmogelijk begrijpen, en haar taal komt hem in zijn dode wereldse licht voor als dwaasheid; want de levensomstandigheden van de geest en van de ziel zijn van een heel andere aard dan die van het lichaam.
Hoofdstuk 93: Over de wetenschap der overeenstemmingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Ik ken Mozes en de profeten en ken nu ook de leer van de Heer, waarin alles wordt bevestigd wat alle profeten vanaf Adam, Sehel en Henoch hebben voorspeld over Degene die nu onder ons is -en ik weet dus ook wat ik moet doen en laten. Ik zou alleen willen weten waarom ik onder ons leerlingen van de Heer steeds als de minste met onvriendelijke ogen wordt bekeken, alsof ik in de volle betekenis van het woord een duivel onder hen zou zijn!'
Hoofdstuk 98: De waard en Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[9] Ik ken je dus heel goed en jouw levensprincipes zijn mij niet onbekend gebleven, en dat is nu precies wat mijn verbazing heeft gewekt over het feit dat jij je in dit allerhoogst geëerde gezelschap ophoudt; want wat je geloof betreft was jij geheel en al een Sadduceeër en je hebt je ook de hondswijsheid* (* Een verwijzing naar zijn cynische levensopvatting. Het Griekse woord voor cynicus is verwant met 'kunê', het Griekse woord voor hond. Een cynicus staat op het standpunt dat alleen de eigen normen en waarden tellen, en dat die van anderen i.c. de samenleving er absoluut met toe doen; de eerste dienen dan ook gevolgd te worden, de laatstgenoemde met voeten getreden.) van de Grieken eigen gemaakt, waarvan je dikwijls zei dat die het meest aan de natuur van de mens zou beantwoorden, als men reeds als kind daarin opgevoed zou worden.
Hoofdstuk 98: De waard en Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] Immers, waarom zoeken de mensen niet naar goud in dood gesteente, maar dringen ze daar, waar ze sporen van dat metaal ontdekt hebben, het inwendige van de bergen binnen en verzamelen ze daar grote schatten? Als de mensen dat zonder vrees en terughoudendheid doen om aardse schatten te winnen, die op zichzelf dood zijn en heel velen ook de dood brengen, waarom doen ze dat dan niet in en met zichzelf om het in hen verborgen levensgoud te winnen? Ze hebben op hun huid toch reeds de meest duidelijke sporen van het innerlijke en ware levensgoud.
Hoofdstuk 99: De Heer over Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[8] Wie eenmaal bestaat en leeft, maar zich er als onrijpe levensvrucht nog niet van bewust is waarom hij bestaat en leeft, moet in zijn werken in het licht uit God gaan staan, zich daar flink door laten verlichten en verwarmen in zijn hart, dan zal hij daardoor tot innerlijke bevrijding en ware levensrijpheid komen. Daarin zal hem dan duidelijk bewust worden hoe en waarom hij bestaat en leeft, en wat en wie het leven in hem is!'
Hoofdstuk 99: De Heer over Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[2] Als de korrel eenmaal helemaal rijp is geworden, sterven de halm en de aar. Waarom eigenlijk? Omdat al het vroegere uiterlijke leven ervan in het ware, innerlijke vruchtleven in de korrel is overgegaan. En daarin bevinden zich nu ook de wortels en de opgroeiende halm, in ieder stadium van zijn groei naar volmaaktheid tot aan de volledige rijpheid; en dat niet alleen enkelvoudig, maar oneindigvoudig, want anders zou een in de aarde gelegde korrel niet weer alles wat voor het groeien en rijp worden van het graan noodzakelijk is, in steeds groter wordende aantallen tevoorschijn kunnen brengen.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Hebben jullie soms al eens meegemaakt dat er in de verstarde, koude winter, in het zwakke licht van de zon, de maan en alle sterren, een korenhalm met zijn aar en korrels uit de aarde tot volledige rijpheid is opgegroeid? Evenmin als dat in de winter mogelijk is, is het mogelijk dat een mens onder de talloze verschillende lichtjes van de zo hooggeprezen wereldse wijsheid ooit tot de ware innerlijke levensrijpheid en bevrijding kan komen! De levenszomer moet over hem komen, met daaraan voorafgaand het voorjaar; dat laatste bestaat uit het door daden steeds levendiger wordende geloof, zoals de zomer, die alle vruchten volledig tot rijping brengt, bestaat uit de steeds krachtiger wordende liefde voor God en van daaruit voor de naaste.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] Ik zei: 'Goed, als jij dat overeenkomstig de volle waarheid weet, trek dan je oude, materiële, menselijke Adam uit en trek de nieuwe uit Mij aan, dan zal de innerlijke mens in jou vanzelf wel even actief worden als de geest in de kiem, wanneer de korrel die hem omgeeft in de aarde is vergaan en zodoende als voeding en versterking in de kiemgeest is overgegaan!'
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Wie alleen door waarnemingen en volgens de oordelen van zijn wereldse verstand tot de innerlijke, ware wijsheid van de geest uit God wil komen, vergist zich geweldig; hij raakt op zijwegen, die vol afgronden zijn, waarin hij in de nacht van zijn geest maar al te vlug en gemakkelijk kan vallen en zichzelf helemaal te gronde kan richten.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[12] Stralen er 's nachts niet talloze sterren aan de hemel? En toch kun je bij het licht daarvan geen letter lezen! Zo kan de mens bij het duizendvoudige schijnsel van zijn moeizaam verworven wereldse kennis en opgedane ervaringen ook het innerlijke schrift van het leven niet ontcijferen.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127  ...