Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 117 van 263

...  105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130  ...
[7] Kijk, vriend, zo zit het met de dingen van het leven van de ziel en haar innerlijk helder onderscheidingsvermogen, en je hoeft dus niet bang te zijn dat een zalige ziel als gevolg van haar godgelijke wijsheid ooit traag en passief wordt, omdat de wijsheid van een ziel hier, en nog meer aan gene zijde, steeds het gevolg van haar werkzaamheid is; als die ooit zou ophouden of zou kunnen ophouden, zouden bij de zielook haar wijsheid en haar innerlijke levenshelderheid ophouden. - Heb je dat nu begrepen?'
Hoofdstuk 142: De werkzaamheid van de ziel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[1] Daarop zei een andere visser: 'O Heer en Meester, U zei dat het voor geen enkele ziel nuttig is als ze direct bij haar komst op deze wereld volledige innerlijke helderheid zou bezitten, omdat ze - wat wij nu goed begrijpen tot algehele traagheid en passiviteit zou vervallen; want als iemand iets kostbaars heeft verloren, zal hij het beslist net zo lang zoeken tot hij het wellicht weer vindt - en zo zoekt de ziel het door haar troebele uiterlijke zintuigen verloren gegane heldere innerlijke licht. Maar als ze die grootste levensschat weer gevonden heeft, hoe zal het dan met haar verdere activiteit gesteld zijn? Want als een mens datgene wat hij kwijt was gelukkig weer gevonden heeft, houdt zijn zoeken en derhalve zijn activiteit immers weer op! Als een ziel door haar actieve zoeken volkomen heeft gevonden wat ze zocht, vervalt ze hoogstwaarschijnlijk weer tot volledige traagheid en passiviteit; maar in dat geval zou ze als volledig passiefwezen weer opnieuw als het ware dood zijn, en dat zou haar zaligheid op geen enkele manier ten goede komen. In dit opzicht, o Heer en Meester, is het mij nog niet helemaal duidelijk.'
Hoofdstuk 142: De werkzaamheid van de ziel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Als dit levenselement in de ziel echter volledig ontwaakt is, zodanig dat de ziel op die manier zelf dit levenselement wordt -wat wil zeggen dat de hele mens in de geest opnieuw en derhalve wedergeboren is -dan blijft de ziel ondanks haar innerlijke helderheid, die een gevolg is van de tot het hoogst mogelijke niveau gestegen werkzaamheid van de liefde, ook steeds in de hoogst mogelijke graad werkzaam, en haar zaligheid en helderheid nemen toe al naargelang de graad van haar liefdesactiviteit -en niet naargelang de graad van haar helderheid, die ze zonder liefdesactiviteit trouwens nooit ofte nimmer kan bereiken; want God heeft al sinds eeuwigheid bepaald dat geen enkele geest en geen enkele mensenziel zonder de overeenkomstige werkzaamheid ooit het licht kan bereiken.
Hoofdstuk 142: De werkzaamheid van de ziel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[15] Dat Ik het jullie van tevoren zeg, heeft als reden dat jullie je tijdig genoeg kunnen voorbereiden en je ertegen kunnen wapenen. Want als je weet wanneer de dief komt en wat hij van plan is, is het gemakkelijk om je tegen hem teweer te stellen; maar als je niet weet dat hij komt, en wanneer en hoe, over dag of 's nachts als iedereen in diepe slaap verzonken is, dan is het voor de dief gemakkelijk om het huis binnen te dringen en zijn slag te slaan. Wandel daarom steeds in het licht van de innerlijke dag en blijf wakker in Mijn aan jullie geopenbaarde waarheid; dan zullen jullie de strijd met de vijand wel kunnen doorstaan!
Hoofdstuk 144: De betekenis van de toekomstvoorspellingen van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[1] Nu zei Petrus: 'O Heer en Meester, wij waren zojuist immers ook niet geërgerd, en wij zullen des te minder geërgerd zijn omdat wij nu inzien dat wij nooit tegen kunnen houden wat U met al Uw almacht niet wilt en wenst tegen te houden. Wat er met Uw voortdurende hulp echter nog gedaan kan worden, zal ook gebeuren; want wij willen voor de waarheid altijd met ons leven instaan tegen de vijanden van de waarheid, en voordat ik val, zullen er als het erop aan komt duizend vijanden van de waarheid en het leven vallen want wij willen niet alleen leraren in Uw naam zijn, maar ook helden, en met het woord en het zwaard tegen de tegenstanders en vijanden van de waarheid strijden. Met Uw naam in ons hart en ons schild overwinnen wij de hele wereld! Als U ons maar nooit verlaat met Uw genade!'
Hoofdstuk 145: De deemoed van de arbeiders in de wijngaard van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] Nadat de leider aan Kisjonah, Philopold en de waard in het kort beschreven had hoe deze streek er voor Mijn eerste komst had uitgezien en hoe die door Mijn woord in één keer tot bloei was gekomen, stond met name de waard verbaasd, aan wie dat nog meer ongewoon voorkwam dan de twee eerstgenoemden, die al grotere tekenen van Mij hadden gezien.
Hoofdstuk 147: De vissers begroeten de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[13] De leider zei: 'O Heer en Meester vol van Gods allerhoogste macht en kracht, kijk, dat was heel eigenaardig! Reeds verscheidene keren sinds U hier geweest bent, hebben grotere en kleinere schepen geprobeerd om deze steeds visrijke inham met riet en biezen binnen te varen; maar het is niemand gelukt om ook maar een handbreed over de rietgrens binnen te dringen, want met de macht van Uw levende woord en wil dreven wij hen allemaal direct ver het meer op. Maar deze keer hielpen Uw woord en wil in ons hart ons niet, om een reden die ik nu heel goed begrijp.
Hoofdstuk 147: De vissers begroeten de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[15] Toch hebben we een wacht uitgezet, die ons moest meedelen wie er aan land zouden stappen uit de drie schepen, die niet wilden gehoorzamen aan de macht van Uw woord en wil in ons, en wat zij zouden doen. De wacht berichtte ons echter onmiddellijk dat degenen die aan land gegaan waren geen Romeinen noch onderdanen van Herodes waren, maar een groep vriendelijk ogende mensen, bestaande uit Joden en Grieken, en die geen aanstalten maakten om onze woonhuizen binnen te dringen.
Hoofdstuk 147: De vissers begroeten de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Toen de leider van de kleine gemeente aan de baai zich werkelijk heel zinvol over deze streek had uitgesproken, informeerde hij wie die twintig eenvoudige mannen waren die ook samen met ons de baai hadden bezocht, maar die tot nu toe noch onder elkaar noch met iemand anders een woord hadden gewisseld. Ik vertelde wie ze waren, waarover hij zeer verheugd was.
Hoofdstuk 148: Liefde, zachtmoedigheid en geduld zijn beter dan gerechtvaardigde ijver. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[17] Nu werd ons natuurlijk duidelijk waarom de drie schepen ons niet gehoorzaamden; want hoewel Uw woord en wil in ons werkelijk wonderbaarlijk machtig zijn, zullen ze toch eeuwig niet de oermacht van Uw hoogst eigen wil evenaren en die kunnen tegenwerken. En dat is ook waar wij deze keer beslist te weinig over nagedacht hebben; wij hebben tevoren niet voldoende Uw geest in ons geraadpleegd, of wij de schepen in Uw naam hadden moeten gebieden of niet. Als wij deze keer net als bij andere gelegenheden om raad hadden gevraagd, zou het ons ook duidelijk geworden zijn wie er op de schepen meekwamen; maar omdat we dat niet hebben gedaan, moesten wij daarvoor boeten met onze angst en vlucht. - Is het niet zo, Heer en Meester?'
Hoofdstuk 147: De vissers begroeten de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[12] Belijden moeten jullie Mij tegenover alle mensen, omdat Ik jullie ook tegenover Mijn Vader belijd; maar jullie moeten Mij niet opdringen aan de duistere, wereldse mensen en hun, die wereldse zwijnen zijn, ook Mijn parels niet toewerpen! Want Ik zeg jullie: Mijn woord is alleen ware levensmest voor de tarwe en Mijn leer is ware mest voor de edele druiven van de wijngaard; maar voor het onkruid van de aarde heb Ik geen levensmest -want dat is er enkel om vertrapt en verbrand te worden en met de as daarvan de gewone aardbodem te bemesten.
Hoofdstuk 148: Liefde, zachtmoedigheid en geduld zijn beter dan gerechtvaardigde ijver. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[13] Wie op aarde is om te leven, zal door Mijn woord tot leven gewekt worden; maar wie hier is voor de dood door zijn eigen wil en starre eigenzinnigheid, zal ook in de dood overgaan. Wie uit het graf van zijn materie wil opstaan ten leven, moge opstaan; maar wie vallen wil, laat hij vallen!
Hoofdstuk 148: Liefde, zachtmoedigheid en geduld zijn beter dan gerechtvaardigde ijver. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[22] De vrede zij met jullie -echter niet een vrede zoals de wereld die heeft en geeft, maar de innerlijke vrede van het hart, van de ziel in Mijn liefde, die het eeuwige leven is! Amen.'
Hoofdstuk 149: De Heer voorspelt Zijn einde in de omgeving van Caesarea Philippi - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[20] Ik zei: 'Maak je niet zo druk, beste vriend; want je weet dat Ik ook de innerlijke taal van het hart goed hoor en uitstekend versta! Maar vóór alles zeg ik jou en je vrouw: wees nu volkomen gezond van lichaam!
Hoofdstuk 150: De reis van Kis naar Marcus bij Caesarea Philippi - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[10] Ik zei:'Ik ben ook naar je toegekomen omdat Ik een paar dagen in jouw huis wil blijven. Maar maak Mij vandaag en morgen niet bekend bij de hier aanwezige gasten; als iemand Mij buiten jullie toedoen herkent, zal Ik hem wel te woord staan!
Hoofdstuk 151: Marcus doet verslag van de succesvolle genezingen in zijn bad - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130  ...