Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

5587 resultaten - Pagina 125 van 373

...  113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138  ...
[1] Heel vriendelijk zei Ik tegen de waard: 'Hoe zou je nu iets onterechts en derhalve onrechtvaardigs hebben kunnen zeggen, aangezien Ik jou de woorden in je mond en je hart heb gelegd? Je hebt deze leerling nu geheel in Mijn geest en in Mijn naam onverbloemd en recht in zijn gezicht de volle waarheid gezegd; heil hem, als hij die voor zijn leven ter harte wil nemen!
Hoofdstuk 99: De Heer over Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[8] Wie eenmaal bestaat en leeft, maar zich er als onrijpe levensvrucht nog niet van bewust is waarom hij bestaat en leeft, moet in zijn werken in het licht uit God gaan staan, zich daar flink door laten verlichten en verwarmen in zijn hart, dan zal hij daardoor tot innerlijke bevrijding en ware levensrijpheid komen. Daarin zal hem dan duidelijk bewust worden hoe en waarom hij bestaat en leeft, en wat en wie het leven in hem is!'
Hoofdstuk 99: De Heer over Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Nu zijn wij ondanks alle ongemakken en ontberingen aangekomen in het oude vaderland van de Joden, dat hun na ongeveer veertig jaar teruggegeven werd, maar nu opnieuw onder heerschappij van heidenen staat - die Romeinen worden genoemd - en nu hopen wij dan ook vol vertrouwen, dat wij onze verre reis niet tevergeefs ondernomen hebben. Goud, zilver en edelstenen, waar men koningen mee pleegt te eren, hebben wij natuurlijk niet, maar wel een oprecht hart dat de grote Hemelkoning van alle Joden meer dan alles liefheeft, en dat zal Hij ook niet van de hand wijzen; en daarmee willen wij Hem ons leven lang eren en prijzen!
Hoofdstuk 105: De Indo-joden doen verslag van het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[13] Ik zei: 'Vriend, je hebt je reis werkelijk niet voor niets gemaakt, - maar noch in Jeruzalem, noch in Bethlehem of in een andere trotse stad zul je de verblijfplaats vinden van Hem, jouw nieuwe Koning der Joden, omdat Hij steeds arm en zonder enige uiterlijke wereldse pracht van de ene plaats naar de andere trekt en de mensen het rijk Gods en de gerechtigheid daarvan leert kennen; maar waar jullie het niet verwachten, zal Hij zijn en jullie met open armen en hart opnemen!
Hoofdstuk 105: De Indo-joden doen verslag van het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Door enkel het verstand van de mensen te verlichten zou de goede zaak echter nog minder gediend zijn dan wanneer ze van buitenaf onderricht worden door een medemens, die aan de hand van Mijn leer wijs en sterk is geworden. Maar als nu zoveel mensen niet in Mij geloven, terwijl Ik in hun bijzijn niet alleen onderricht geef maar ook tekenen doe die vóór Mij nog nooit iemand heeft gedaan, zullen ze hun eigen verstand, waarmee alleen ze geen tekenen zouden kunnen doen, nog minder vertrouwen; want hun hart en wil zouden niet zo gemakkelijk en snel als jij denkt in volledige harmonie komen met datgene waarvan ze inzien dat het waar en goed is. Want ook al ziet een mens met zijn verstand al het goede en ware heel duidelijk in, terwijl zijn hart nog vol allerlei wereldse dingen is, dan kost het hem nog heel veel harde strijd met zijn eigen wereld, voordat die uit het hart en de wil daarvan verwijderd wordt en de mens dan ook alleen maar liefheeft en wil, wat hij als waar en goed onderscheidt.
Hoofdstuk 103: De weg van de mensen naar het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] Maar iemand, die dikwijls teveel vervuld is van de wereld, kan niet zo snel en gemakkelijk tot die toestand komen, en de reden daarvan heb Ik je al getoond; maar zonder het bereiken van die toestand blijft elke puur verstandelijke kennis voor de mens alleen maar wat alle andere kennis voor hem is; voor de vervolmaking van de innerlijke mens heeft die maar heel weinig waarde en is dikwijls eerder schadelijk dan nuttig. In het algemeen is het voor de mens beter als hij, geplaagd door allerlei bedenkingen en twijfels, de waarheid van het leven moet zoeken, dan wanneer hij die al in zijn verstand zou hebben als een zon die plotseling is opgegaan, terwijl hij in zijn liefde en in zijn wil nog lang niet de kracht bezit om ernaar te kunnen handelen. Daarom moeten bij de mens zijn hart en verstand steeds tegelijk geleidelijk ontwikkeld en sterker gemaakt worden, anders kan geen mens echt vooruitgaan in inzicht en het handelen daarnaar.
Hoofdstuk 103: De weg van de mensen naar het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Wijzelf willen en zullen de ons welbekende geboden van God onder elkaar altijd strikt in acht nemen zonder ooit nalatig te zijn, en ons iedere dag van ons leven zeer dankbaar herinneren, dat God ons dit dal heeft laten vinden.Wij zullen ook de dagen tellen en de zevende dag als de sabbat vaststellen en op die dag God alle eer geven. De Ark des Verbonds, waarvan wij niet weten waar die zich bevindt, zullen wij in dit dal wel nooit onder ogen krijgen; maar in plaats daarvan willen wij in ons hart een nieuwe ark voor God bouwen door Zijn heilige geboden op te volgen, en door onze liefde voor Hem zullen wij Hem in ons hart een offer brengen, dat Hem meer welgevallig zal zijn dan de brandoffers van de priesters, die de profeten stenigden en zich vetmestten van de tienden en rijke offers!'
Hoofdstuk 104: De reizigers voor de herberg (5.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[14] Het offer van eer dat jullie Hem willen brengen en in feite al gebracht hebben, zal Hem waarlijk liever zijn dan alles wat de mensen op de wereld als uiterst waardevolle schatten beschouwen en vol begeerte naar zich toe proberen te trekken! Want bij Hem geldt alleen een rein, liefdevol, deemoedig en van de grootste zachtmoedigheid vervuld hart; maar de schatten van de wereld zijn in Zijn ogen een gruwel en krijgen pas waarde, wanneer ze aangewend worden voor de ware naastenliefde. Maar waar ze dienen als voeding voor de menselijke inhaligheid, voor de menselijke hoogmoed en heerszucht en de mensen verleiden tot traagheid, vraatzucht, brasserij, hoererij, roof, moord en nog vele andere zonden, zijn ze in de ogen van Hem, die Heer is over alles in de hemel alsook op aarde, een gruwel die totale verdoemenis verdient.
Hoofdstuk 105: De Indo-joden doen verslag van het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[16] Kijk, zo is de nieuwe koning van de Joden en ook van de heidenen en Hij laat Zich altijd graag en zeker vinden door de mensen die Hem met de ware liefde in hun hart zoeken! En aangezien jullie Hem op die manier Zoeken, zullen jullie Hem ook zeker vinden; want Hij zal jullie Zelf onverwacht tegemoetkomen! ,
Hoofdstuk 105: De Indo-joden doen verslag van het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[9] Hierop zonk het meisje op haar knieën en loofde en prees Mij stil in haar hart, terwijl ze van louter liefde huilde.
Hoofdstuk 107: Het meisje herkent de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[10] Wie God met zijn verstand tracht te zoeken en te doorgronden, heeft een moeizaam werk en komt ook maar nauwelijks één stap verder; maar wie God zoekt met de liefde in zijn hart, zal Hem weldra vinden en bereikt gemakkelijk zijn ware levensdoel. -Begrijp je dat?'
Hoofdstuk 108: Over de kracht van de geest (13.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[16] Toen zij ook deze keer de wijn opgedronken hadden, begonnen ze steeds lichter en opener van hart te worden, en de getrouwde man begon heel wijs te spreken, zodat ook Mijn leerlingen zich daar erg over verbaasden en enkelen van hen onder elkaar de opmerking maakten (de leerlingen): 'Kijk, die mensen uit India maakt Hij met een paar slokken wonderlijk wijs en ingewijd in de hele leer; waarom doet Hij dat niet ook bij de andere mensen?'
Hoofdstuk 108: Over de kracht van de geest (13.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Wie laat dan de zon opgaan, wie laat het gras groeien, wie de winden waaien en wie laat de wolken voorbij trekken? Wie stuwt het water in de bronnen, beken, rivieren en stromen, wie brengt de zee in beweging van het ene einde der aarde tot het andere? Wie stuwt jouw bloed in je aderen en jouw hart in je borst - let wel - ook op de sabbat?
Hoofdstuk 109: De ware sabbatsheiliging - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[10] Voor wie, zoals jij, tegenover vreemdelingen altijd goed, rechtvaardig, billijk en vol erbarmen handelt, de armen opneemt en zijn hart en deur voor nimand sluit, sluit ook Ik Mijn hart niet; en Mijn hart is de ware toegangspoort naar het hemelrijk, dat het eeuwige, zalige leven van de ziel is. En Ik weet dat jij altijd zo hebt gehandeld. Weet daarom ook dat Ik tegenover jou ook steeds zo zal handelen als jij in Mijn naam tegenover je medebroeders zult handelen! En wat voor jou geldt als een echte belofte uit Mijn mond en hart, geldt te allen tijde van de aarde ook voor iedereen die in alles hetzelfde zal zijn als jij.
Hoofdstuk 110: De karavaan uit Perzië in de herberg - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[12] Kijk, omdat jij lang vóórdat je Mij in Mijn persoon herkende, in je hart al zo dacht en naar vermogen ook zo handelde, ben Ik nu dan ook al voor de tweede keer naar je toe gekomen en doe voor jou, wat jij aan je vele medemensen voor Mij hebt gedaan; want wat iemand in Mijn naam voor de armen doet, terwijl hij ook tegenover vreemdelingen rechtvaardig en billijk is, heeft hij voor Mij gedaan, en Ik zal het hem reeds hier en een veelvoud daarvan in het andere leven vergelden. En nu zul je dus ook gemakkelijk begrijpen, Wie jouw voorraden nu zo rijkelijk heeft gezegend, en waarom!'
Hoofdstuk 110: De karavaan uit Perzië in de herberg - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138  ...