Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1287 van 1490

...  1275 - 1276 - 1277 - 1278 - 1279 - 1280 - 1281 - 1282 - 1283 - 1284 - 1285 - 1286 - 1287 - 1288 - 1289 - 1290 - 1291 - 1292 - 1293 - 1294 - 1295 - 1296 - 1297 - 1298 - 1299 - 1300  ...
[8] Wacht, nu schiet er plotseling een heldere gedachte door mij heen! Ja, ja, zo is het, ik heb 't al: De kelk betekent het vat van genade en medelijden van de Heer, waarin deze dames nu zijn opgenomen. En het water in dit vat is levend, waarin deze dames - die nu nog in de gedaante van een vis zijn - spoedig in de gedaante van een mens zullen veranderen. Het groter worden van de kelk duidt op de vermeerdering van de genade en erbarming. De gedaante van de vissen lijkt die van de deemoedige, vrije boetelingen te zijn, en trouwens van alle mensen die uit volledig vrije wil door het woord Gods voor het Godsrijk worden gevangen of eerder nog zich gewillig laten vangen. Daarom heeft de Heer Zelf de apostelen reeds 'vissers van mensen' genoemd.
Hoofdstuk 83: Martinus' verlangen naar de Heer - De vissen in de zak – Het sorteren van de vissen - De kelk, het vat van genade en andere analogieën - Het begin van de verlossing van Martinus' geest - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] Wat echter de rotte vissen betreft die in zee geworpen zijn, daarvan staat hetzelfde beeld, dat de Heer Zelf heeft beschreven, toch ook al in het evangelie, dat de echte en beste boodschap uit de hemel is en dit kan dus onmogelijk iets slechts bevatten. Dat echter de vissen in de kelk er tenminste voorlopig beter aan toe zijn dan die, welke in zee zijn geworpen, daaraan valt absoluut niet te twijfelen! Wat denk je nu, beste broeder, heb ik deze zaak goed opgevat?'
Hoofdstuk 83: Martinus' verlangen naar de Heer - De vissen in de zak – Het sorteren van de vissen - De kelk, het vat van genade en andere analogieën - Het begin van de verlossing van Martinus' geest - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[2] De twee staan bij de rand van deze nu alle menselijke begrippen te boven gaande grote kelk. Ook de oude man en zijn dochter kijken ernaar met grote oplettendheid. De andere oude mensen kijken gespannen vanaf een kleine afstand naar de kelk, zoals op de wereld koeien vol verbazing naar iets kijken wat nieuw en vreemd is.
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[3] De vissen in de kelk zijn nu al heel groot en zwemmen buitengewoon monter in het grote gouden bekken rond. Van een enkele ziet de kop er al heel menselijk uit; al het andere is echter nog wel erg visachtig. Ik denk dat deze vissen eerst een soort geestelijke zeemeerminnen worden en tenslotte heel echte, goedgevormde vrouwelijke wezens.
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[4] Maar wat ontdek ik nu? Broeder, de hele vroeger zo indrukwekkend uitziende zee is nu totaal verdwenen. In plaats van aan de oever van de zee staat deze nog steeds groeiende kelk midden in een reusachtige grote vlakte. Deze vlakte kan wel eens een omvang van 100 mijl hebben. De buitenste rand lijkt echter met een enorm grote, sterke en hoge muur te zijn omgeven; ik kan precies zien, waar de vlakte ophoudt en waar de ringmuur begint!
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[5] Wat mij daarbij echter heel vreemd voorkomt is, dat deze muur hier en daar nu eens hoger en dan weer lager wordt. Ook merk ik nu hier en daar, waar de muur erg hoog wordt, dat je er heel gemakkelijk onderdoor kunt zien. Werkelijk, een heel merkwaardig soort! Wat heeft dat dan wel te betekenen?
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[10] Ik zou graag precies willen weten, waardoor het water in deze reuzekelk zo erg verhit wordt? Het kookt immers nog steeds erger en erger en de vissen worden door de kokende golven zo door elkaar gedreven als los zand boven een hevig opborrelende bron. O wee, o wee; o jeminee - hoe de arme vissen nu toch - ach, ach; dat is toch alles wat je kunt zien en zeggen! Zie daar, hoe ze nu rondgedreven worden door de steeds heftiger wordende kokende golven, hoe ze zich kronkelen en in elkaar krimpen en wat voor jammerlijk geschreeuw uit de kelk opstijgt!
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[11] De twee afgezanten staan er echter zo onaangedaan bij en lijken eerder plezier in deze scène te hebben, dan dat er op hun gezichten ook maar iets van medelijden te bespeuren valt. Nee, ik zeg je, beste broeder, wat te hevig is, dat is ook te veel! Waarom moeten deze arme mensen dan zo verschrikkelijk gemarteld worden, om de zuivere mensengedaante weer terug te krijgen? Ik was toch ook een onovertroffen zondaar, maar tot een dergelijk kookproces is het bij mij toch niet gekomen; Godzijdank, ik ben ondanks dat toch een mens, alhoewel ik op het moment nog in mijn boerenkleding rondloop.'
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[12] BOREM zegt: 'Broeder, vergeet het woord 'verschijningsvorm' niet! Je ziet deze dames hier toch allemaal nog behouden en wel in het gelid staan; hoe kun je dan angstig worden om datgene, wat zich nu in hun innerlijk afspeelt! De innerlijke wereld van de mens is weliswaar de eigenlijke echte wereld, maar daarom blijft de mens toch mens en wordt als zodanig alleen maar steeds edeler en edeler, naarmate zijn innerlijk in beweging komt en tot grote activiteit wordt gebracht.
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[13] Jij denkt wel, dat je zonder een dergelijk kookproces toch de menselijke gestalte behield. Ik verzeker je echter, dat je honderd keer erger gekookt bent in de genadekelk van de Heer dan al deze dames! Wist je dat wel? Als je volmaakt zult zijn en de activiteit van de aardse mens in zijn lijfelijke levensomstandigheden te zien zult krijgen - wat zul je dan zeggen als je de innerlijke levenshaard te zien krijgt? Waar je talloze vuurstromen door de ook talloze kanalen op de meest verschrikkelijke wijze door elkaar zult zien woeden en razen? Dus maar weer flink het verstand erbij, lieve broeder!'
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[16] Nee, dat geschreeuw, dat weeklagen, dat wanhopige handenwringen, dit roepen om hulp en verlichting van de ondraaglijk grote pijn! Nee, broeder, verschijningsvorm of niet; als deze zo pijnlijk is, dan hale haar de koekoek! Deze dames moeten toch ook wel iets voelen. Want zie, ik merk nu zelfs dat ze uiterlijke bewegingen maken, terwijl ze er toch vroeger stevig en rustig bijstonden, alsof ze vast ingemetseld waren!'
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[19] BOREM zegt: 'Wat vagevuur, vagevuur! Ik zeg je, iets dergelijks bestaat nergens! Hier zie je niets anders dan het werken van de Gods liefde die inderdaad het vuur is van alle vuur. Dit doet echter geen pijn, doch lenigt alleen maar alle pijn en heelt alle wonden die de hel een ziel heeft aangedaan. Deze roepen nu weliswaar van pijn om hulp en leniging; maar deze pijn wordt hun niet aangedaan door de kokende kelk, maar door de hel die nu van hen zal moeten wijken!
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[20] Want kijk nu maar verder. Bekijk de reusachtige muur die deze grote vlakte insluit. Je zult het dadelijk gewaar worden, dat deze muur niets anders is dan de hel of de duivel zelf in de gedaante van een reusachtige slang, die zich om deze vlakte heeft gelegerd en deze begenadigden als haar vermeende buit niet wil laten ontkomen. Zie, dat is allemaal toch slechts een verschijningsvorm en de vlakte betekent het wereldse van deze thans begenadigden, waaruit ze niet weg kunnen, omdat daarin overal de hel is neergestreken.
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[21] Zie, deze muur is het dus, die op degenen die zich nu in de kelk bevinden zo smartelijk drukt. Nu zal het echter niet lang meer duren, dan zal deze muur worden vernietigd en in gindse afgrond worden gestort die zich, voor jou zichtbaar, op 10.000 stappen noordwaarts van deze genadekelk bevindt. Let nu maar op en je zult daartoe al grote toebereidselen zien nemen!'
Hoofdstuk 84: Begin van het derde tafereel van het hemelse drama - De genadekelk met het kokende water - De helse muur - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[1] BISSCHOP MARTINUS zegt: 'Juist, juist, ja, je hebt in alles gelijk. Achter deze muur zie ik nu twaalf grote geesten, elk heeft een reusachtig zwaard in de rechterhand. Ah, ah, dat is nog eens een zwaard! Met een dergelijk zwaard zou een geest wel de hele aarde als een appel in één klap in tweeën kunnen klieven. O drommels, de geesten zijn echter al zo verschrikkelijk groot, dat ze een hele wereld tussen twee vingers zonder omhaal zouden kunnen fijnmalen. O drommels, drommels, de muur begint nu steeds woedender tekeer te gaan. Broeder, dat ziet er volledig uit als een laatste oordeel. Sapristi, sapristi!
Hoofdstuk 85: Het naderen van de catastrofe - De oude slang, de twaalf engelen van het oordeel en de afgrond - Heerlijke overwinning en kostelijke beloning - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
...  1275 - 1276 - 1277 - 1278 - 1279 - 1280 - 1281 - 1282 - 1283 - 1284 - 1285 - 1286 - 1287 - 1288 - 1289 - 1290 - 1291 - 1292 - 1293 - 1294 - 1295 - 1296 - 1297 - 1298 - 1299 - 1300  ...