Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 130 van 179

...  118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143  ...
[2] Dit is een vraag waarop men gewoonlijk geen of hoogstens een eenlettergrepig antwoord op verschuldigd is. Zijn dan de goddelijk wet en de staatswet of de goddelijke wijsheid en voorzienigheid en de wereldse staatspolitiek en de zogenaamde diplomatie een en hetzelfde? Wat zegt dan de Heer? Hij zegt: Alles wat voor de wereld groot is, is voor God een gruwel!'
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Hoe wijzer zo'n primitieve monarch vanaf het begin zijn volk leidt en hoe meer het volk door de successen ervan overtuigd wordt dat de leider werkelijk wijs is, des te meer zal het zich gaan afvragen: waar haalt hij zijn wijsheid vandaan en wij onze domheid? Het volk weet nog bijzonder weinig of zelfs niets van God, maar de leider heeft over Hem al meer of minder goede denkbeelden.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Ik heb het land derhalve eerlijk onder jullie verdeeld en bescherm het nu met mijn wijsheid en met behulp van de onder mijn wijze leiding staande bewakers. Maar bij het verdelen heb ik, ten gevolge van mijn gebrek aan hebzucht, mijzelf helemaal vergeten. Aangezien jullie toch zeker aan mijn verdere wijze leiding veel gelegen moet zijn, zullen jullie toch ook wel begrijpen dat ik niet van de lucht kan leven. Daarom vraag ik jullie: wat mag ik dan voor mijn levensonderhoud verwachten? Tijd om te verzamelen heb ik niet, want ik moet mijn tijd gebruiken om er steeds over na te denken hoe jullie bezittingen voortdurend beschermd kunnen worden.
Hoofdstuk 88: Beschouwingen bij het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat moet hij nu doen als er vanuit het volk, dat in natuurlijk opzicht zo goed mogelijk in het gareel loopt, dergelijke vragen op hem af komen? Hij roept degenen die wat meer bevattingsvermogen hebben, bijeen, verkondigt hun het bestaan van een hoger wezen dat alles geschapen heeft en alles leidt, en geeft hun dan op hun veelzijdige vragen ten antwoord dat hij voor hun welzijn de leidinggevende wijsheid rechtstreeks van dit hoogste wezen krijgt. Daar zij een heel gelovig volk zijn, kan hij hun ook met het grootste gemak het onloochenbare bestaan van een allerhoogste, alles scheppende, instandhoudende en leidende Godheid aantonen en ook dat juist deze Godheid alleen diepe wijsheid verleent aan degene die Zij tot een gelukkig makende leidinggever voor de volkeren heeft voorbestemd.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wanneer nu door de wijsheid van de leidende chef elk bezit rechtmatig is en de chef ter bewaking van de bezittingen der kolonisten altijd inzetbare bewakers ter zijde staan, heeft de chef dan niet het tweevoudige recht om tegen de, dankzij zijn wijsheid, tevreden kolonisten te zeggen: ik ben in jullie midden, heb door mijn wijsheid voor jullie gezorgd, en jullie hebben mij tot leidinggevende chef gemaakt omdat jullie juist mij als de minst hebzuchtige man onder jullie hebben gezien.
Hoofdstuk 88: Beschouwingen bij het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Men zal hier echter het volgende tegenin brengen: de Heer heeft voorzien dat de mensen mettertijd onder elkaar het eigendomsrecht zouden invoeren en heeft met het oog daarop bij deze gelegenheid al vooraf een gebod uitgevaardigd, waardoor het toekomstige eigendom van de mensen moest worden gewaarborgd, opdat niemand over en weer het recht zou hebben om zich het eigendom van zijn naaste op welke manier dan ook toe te eigenen. Dat zou een fraaie conclusie zijn! Ik denk dat men de goddelijke liefde en wijsheid niet licht een grotere ontering zou kunnen aandoen dan door zo'n oordeel.
Hoofdstuk 87: Negende zaal - negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Maar in het allerdiepste innerlijk verhoudt de zaak zich als volgt: de liefde is gelijk aan het innerlijk aanschouwde waarheidslicht rechtstreeks uit God en de wijsheid is gelijk aan het uitstralende licht uit God door alle oneindige eeuwige ruimten.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Hoe moet echter dit gebod opgevat en beschouwd worden, zodat het volkomen geheiligd voor God en alle mensen zichtbaar wordt dat het de hoogste goddelijke liefde en wijsheid uitdrukt en het de meest wijze zorg van de Heer voor het verkrijgen van de tijdelijke en eeuwige gelukzaligheid in zich draagt? Dus, zoals het tot nu toe werd uitgelegd, zou het, vooral in de tegenwoordige tijd, toch slechts onheil moeten brengen. Daarom zullen we met de erbarming van de Heer de ware betekenis van dit gebod onthullen, opdat de mensen daarin voortaan hun heil en niet hun onheil zullen vinden. Om dat te bewerkstelligen zullen we eerst bekijken wat onder stelen moet worden verstaan.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wanneer men echter aan God toch zeker de allerhoogste goedheid, de allerhoogste wijsheid en dus de alwetendheid moet toeschrijven, zodat Hij toch zou moeten weten welke vruchten zo'n gebod ongetwijfeld zal dragen, dan kan men er toch niet omheen om te vragen: Heer, waarom hebt U ons zo'n gebod gegeven, waardoor U ons niet zelden onnoemelijk ongelukkig hebt gemaakt? Was het werkelijk Uw wil, of hebt U dit gebod niet gegeven, maar hebben de mensen het er pas naderhand uit eigenbelang tussengevoegd? Hadden zij zich misschien voorgenomen zich van de grote massa van hun broeders af te zonderen om zich dan in die situatie het recht toe te eigenen om voor zichzelf schatten te verzamelen, waarmee zij zich dan des te gemakkelijker als heersers over al hun arme broeders zouden kunnen verheffen? Kijk, dat alles laat zich horen en niemand kan daar iets tegen inbrengen. Men moet bovendien nog het menselijk verstand bewieroken, als het in deze tijd tenminste nog de moeite heeft genomen om de wetten van Mozes op deze manier kritisch te belichten. Maar wie heeft er met deze kritiek iets gewonnen? Niet de mensen en zeker ook niet de Heer, want in deze kritiek komt de goddelijke liefde en wijsheid kennelijk niet tot uitdrukking.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kinderen, wees gehoorzaam aan Gods orde, die uitgaat van Zijn liefde en wijsheid (aangeduid als vader en moeder), opdat jullie op aarde lang en in welzijn mogen leven. Wat betekent lang leven en wat betekent daarentegen eeuwig leven? Het 'lange leven' betekent het leven in de wijsheid; en 'lang' wordt hier niet als tijdsduur maar als een uitbreiding en een steeds krachtiger worden van het leven beschouwd, want in het woord of begrip 'leven' ligt op zich immers al de eeuwige duur besloten. Het woord 'lang' betekent dus absoluut niet de duur, maar uitsluitend de uitbreiding van de levenskracht waarmee het levende wezen steeds meer in de diepten van het goddelijke leven doordringt en juist daardoor zijn eigen leven steeds volmaakter, sterker en werkzamer maakt.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wanneer men echter iets wezenlijk en waarheidsgetrouw wil aanschouwen, is het dan wel voldoende om slechts bij het verlangen en het gevolg daarvan te blijven stilstaan? Jullie zeggen Mij: o nee, lieve man van heel grote wijsheid, dan moet men naar de oorsprong zelf teruggaan. Kondigt zich daar de grote waarheid niet aan, dan is alles bedrog; kondigt zij zich daar wel aan, dan is men tot de levendige overtuiging gekomen dat zij eeuwig nooit ergens anders dan slechts in haar oorsprong zelf te herkennen en te aanschouwen is.
Hoofdstuk 75: Het verlangen naar God - een getuigenis van Zijn bestaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] De leraar zegt: ja lieve kinderen, bij de innerlijke allerdiepste wijsheid komt het helemaal niet meer op uiterlijke glans aan maar daar geldt: hoe meer glans van buiten, des te minder licht van binnen, maar hoe meer licht van binnen, des te minder glans van buiten. Ga maar naar hem toe en vraag hem iets en jullie zullen je er meteen van kunnen overtuigen, hoe wijs hij is.
Hoofdstuk 75: Het verlangen naar God - een getuigenis van Zijn bestaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Die mensengeest die door zijn liefde, deemoed en wijsheid het dichtst bij de Heer staat, is al steeds meer een gemeenschappelijke geest, omdat zijn liefde, deemoed en wijsheid al vele andere geesten in zijn sfeer hebben getrokken en sommigen nog voortdurend blijven aantrekken, ook al leven zulke gemeenschaps-geestmensen allang niet meer lichamelijk op aarde. Zoiets manifesteert zich in de geestelijke wereld als een vereniging, die zo gevormd is, weliswaar in haar meest uitgedijde omvang, dat de specifieke gemeenschapsgeest op zich een zelfstandige persoonlijkheid is.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Laat dat maar even rusten; het vervolg zal jullie tonen wat men hier nog allemaal moet leren. Jullie moeten vooral niet denken dat men in het rijk der geesten als geest al in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, alle wijsheid van de hemel in pacht heeft, en dan nog een schepje erbovenop. Het zou werkelijk een buitengewoon eentonig leven zijn, als men zich in een situatie zou bevinden die niet vervolmaakt zou kunnen worden. Wanneer echter de Heer Zelf, wat jullie weliswaar niet helemaal zullen begrijpen, steeds in de ontwikkeling van Zijn oneindige kracht voortschrijdt, hetgeen jullie gemakkelijk kunnen opmaken uit het voortdurend scheppen en de voortplanting van alle dingen, hoe zou er dan voor Zijn kinderen ooit een of andere stilstand kunnen bestaan? - Hoe echter zulke verdere ontwikkelingen gebeuren, zal het vervolg tonen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Dat dit alles juist is, behoeft verder geen bewijs, want om te beginnen is de borg voor deze volledige waarheid nog onder ons en vervolgens staat mijn eigen wijsheid daar borg voor, en vanuit mijn wijsheid heb ik, zoals jullie allemaal heel goed hebben kunnen horen, deze hoge bode toch alle mogelijke tegenwerpingen gemaakt om te zien of zijn uitspraken ook de strengste proef der wijsheid zouden kunnen doorstaan.
Hoofdstuk 64: Zonnebewoners op weg naar het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143  ...