Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 132 van 179

...  120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145  ...
[11] Nu wendt de oudste zich tot zijn kinderen en zegt tot hen: kijk hierheen, jullie allen, kinderen van mijn huis. De grote God heeft ons heel liefdevol bezocht om ons de nietigheid onze wijsheid en de zwakte van onze liefde te tonen. Kijk, zij, die onoverwinnelijk, hoogst bescheiden en eenvoudig voor ons staan, zonder pracht en praal, zijn waarachtige kinderen van de eeuwige almachtige grote God. Wat is al onze pracht en praal ten opzichte van de onbegrijpelijke verhevenheid van zo'n nederige eenvoud, die echter desondanks vervuld is van alle rijkdom aan goddelijke kracht!? Kniel neer en loof en aanbid onze grote God die ons door deze verschijning een oneindig grote genade en erbarming heeft betoond!
Hoofdstuk 59: Voorwaarden ter verkrijging van het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Het is ons in onze diepste wijsheid wel bekend dat God de Heer, de almachtige Schepper van alle dingen van onze grote wereld en van andere werelden en van alle hoge geesten, eens op een of andere wereld is nedergedaald en de kinderen van die wereld tot de Zijne heeft gemaakt. En deze kinderen, als kinderen van de oneindige God, zouden een onbegrensde volmacht en kracht hebben en dat in ieder opzicht, zowel wat de werkzame kracht betreft alsook de daartoe vereiste wijsheid.
Hoofdstuk 59: Voorwaarden ter verkrijging van het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zeg mij eens, komen jullie daar misschien vandaan? Als dat zo is dan wee ons, arme bewoners van deze wereld! Wij weten namelijk uit onze diepste wijsheid dat de geesten van zulke godskinderen niet slechts een wereld als de onze, maar hele legers van werelden met één zachte ademtocht kunnen vernietigen.
Hoofdstuk 59: Voorwaarden ter verkrijging van het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Kijk, na deze oproep komt onze oudste, die naar zijn uiterlijk te oordelen wel de jongste kon zijn, met de grootste eerbied, zoals hier gebruikelijk, naar ons toe, waarbij hij zijn beide handen tegen zijn voorhoofd houdt om daarmee aan te geven dat zijn wijsheid ten opzichte van ons van nul en gener waarde is. Vervolgens treedt hij ons met vrije borst tegemoet, waarmee hij wil zeggen dat hij bereid is, ons al zijn liefde en zijn leven ten offer te brengen.
Hoofdstuk 58: Ontmoeting met de bewoners van deze centrale zon - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Kijk, dat toont aan dat de mens enkel en alleen door de liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste tot de volmaaktheid van het leven in zijn oerfundament kan komen. Ik denk dat jullie daarmee nu toch aardig in het reine zijn gekomen. Wat de overige delen van de galerij betreft, zij betekenen niets anders dan de volmaakte ordening van de ware wijsheid, die de grondwaarheid in de geest is en een licht zonder enige versiering of opsmuk; zij is wat jullie de naakte waarheid noemen. Nu we dit weten, zullen we ons ook weer dadelijk via de trap rond de twee zuilen naar boven, op het grote open plein begeven.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] De betekenis van de tien zuilen van dit rondeel ligt voor de hand, want ze vertegenwoordigen toch kennelijk de tien geboden, die eigenlijk uit de goddelijke wijsheid voortkomen. Want de liefde stelt geen wetten; dat doet alleen de goddelijke wijsheid, die de basis van de goddelijke ordening is. De wetten zijn een voorgeschreven weg die men moet bewandelen om het doel van het leven te bereiken. Zij zijn tevens het fundament waarop het leven volgens de goddelijke ordening berust.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Opdat jullie dit nog beter inzien, kan ik jullie wel enkele van dergelijke filosofen uit de oude en nieuwe tijd noemen. Jullie zullen zeker van Socrates, Aristoteles en Plato gehoord en gelezen hebben. Deze drie wijzen, hoewel men hen tot de betere moet rekenen, hebben met al hun wijsheid nog niet het miljoenste deel verkondigd van hetgeen een heel eenvoudig kind dat nauwelijks kan lezen, zegt, wanneer het de Heer voor het eerst gelovig lieve goede hemelse Vader' noemt.
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn in het rondeel bij het altaar. Zoals jullie zien, zijn we ook hier nog, zoals jullie plegen te zeggen, moederziel alleen. Jullie zeggen nu weliswaar: het is toch werkelijk vreemd op deze wereld; waar we ook maar komen, ontdekken we wel de grootste pracht, waaruit ook de hoogst denkbare wijsheid spreekt, maar de mensen lijken hier alsmaar een eeuwigdurende rustdag te hebben en naast hun grote pracht in hun vertrekken te zitten. Het zou toch aangenaam en buitengewoon opbeurend zijn om ook maar één stel samen te zien wandelen; maar nu ziet men niets anders dan dode pracht waaraan het leven bijna geheel lijkt te ontbreken. Zo zijn we ook hier op dit open plateau door louter wonderen van menselijke vermetelheid en wijsheid omgeven, maar de bouwmeesters zijn, God mag weten waar, verborgen.
Hoofdstuk 56: Waarom is men te midden van alle pracht zo alleen? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Doen jullie filosofen niet precies hetzelfde? Uiterlijk gezien lijkt het alsof ze overlopen van het gedegendste goud der echte wijsheid en hun bezigheden noemen ze zuiver geestelijk. Vragen jullie hen echter serieus naar iets zuiver geestelijks, dan zullen jullie bij deze mensen meteen op het allergrofste materialisme stoten. Het gevolg is, dat ze jullie onmiddellijk zullen uiteenzetten dat er zonder materie doorgaans niets geestelijks kan worden gedacht en dat het geestelijke dus eerst aan het materiële onttrokken moet worden en nooit en nergens zelfstandig kan bestaan. Om zich te manifesteren heeft het overal een materieel organisme nodig. Valt dit weg, dan valt ook alle geestelijke werking en manifestatie weg. Het menselijke denkvermogen is dan niets anders dan de werking van het materiële organisme, waarin de krachten zich eerst als in een chemische destilleerkolf moeten ontwikkelen om dan zolang te werken, als de destilleerkolf in stand wordt gehouden. Is de destilleerkolf door een ongelukkige stoot aan haar einde gekomen, dan komt er ook een einde aan de in haar ontwikkelde en werkende chemische krachten.
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, dat alles bewerkstelligt de liefde en haar licht. Ik heb het jullie meteen in het begin immers al gezegd: in het absolute licht van de wijsheid is er voor een beperkte geest niets of weinig te zien, maar in het licht van de liefde wordt het licht van de wijsheid in vormen geperst en het kan uit de eenmaal opgelegde vorm niet meer ontkomen zolang het licht van de liefde, of beter gezegd, het vuur van de liefde het met duizend sterke armen gevangen lijkt te houden. In het absolute licht van de wijsheid lijkt de mens op een van de wijnstok afgesneden rank die verdort en mettertijd oplost en nimmer een of andere vrucht voortbrengt. In het licht van de liefde echter blijft hij aan de wijnstok en brengt duizendvoudig vruchten voort. Dat dit volledig letterlijk juist is, kunnen jullie met de minste moeite van de wereld bij jullie zogenaamde nuchtere filosofen duidelijk zien. Deze mensen verachten de liefde, verklaren haar zelfs voor dwaasheid en dwepen voortdurend met louter bovenzinnelijke speculaties, bouwen de ene grondstelling na de andere op, vormen de ene hypothese na de andere en verliezen zich vanuit deze grondstellingen en hypothesen in talloze conclusies die even onbeduidend zijn als hun grondstellingen en hypothesen zelf. Wanneer je hun dan aan het einde van hun betoog over al hun principes, hypothesen en conclusies het een en ander vraagt, dan zullen ze jullie daarop een antwoord geven, dat ze ten eerste zelf helemaal niet begrijpen en dat jullie derhalve nog minder begrijpen, en de meest wijze conclusie die de grote filosofen ten slotte laten horen is, dat zij, als de meest verstandigen, niets weten, niets hebben en niets zijn!
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Zoals echter hier de liefde werkelijk alles in alles is, zo is ze dan ook vooral boven alles verheven in de grote kunst van het leven! Met de liefde kunnen jullie doordringen in diepten, waarvoor zelfs menige geest huivert, maar zonder liefde of met iets te weinig liefde zal iemand nooit als een volmaakt kunstenaar het daglicht van de geest betreden. Daarom zei ik ook al in het begin: willen jullie dieper in deze dingen van hoge wijsheid schouwen, dan moeten jullie de liefde in alle ernst ter hand nemen; maar het mag geen halve of kwart liefde zijn; het moet een volkomen liefde zijn.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] O, ik zeg jullie: dit alles is van nul en gener waarde; maar slechts de eigen grote liefde voor deze kunst heeft een nieuwe grote meester gevormd, die het vormloze uit de eindeloos ver verstrooide lichtsfeer van de wijsheid samentrekt en het in nieuwe, mooie vormen uitbeeldt die nu door iedereen heel goed bekeken kunnen worden.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Het kruis dat op jullie aarde is opgericht, is als geheel een beeld van het geloof. Van de aparte delen stelt de rechtopstaande balk, die groter en langer is dan de dwarsbalk, de liefde tot God voor en de dwarsbalk de liefde tot de naaste. Dit horizontaal hangende kruis betekent hier echter de wijsheid, het licht van de geest in zijn voltooiing en de afzonderlijke delen daarvan de zuivere hemelse liefde die gelijk is in God voor God, evenals voor de naaste. Kijk, dat is al diepe wijsheid die besloten ligt in het grote mysterie van het kruis, evenals in de twaalf die de Heer had uitverkoren. Jullie kunnen dit nu allemaal begrijpen; maar hoe? Met de liefde!
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] De leeuw is geen muggenjager, maar wie muggen vangt en zich bezighoudt met het wegen van een pluk schapenwol, heeft zeker niet de aard van een leeuw. Zo heeft ook de satire, evenals andere aanverwante geestigheden met de eigenlijke diepzinnigheid van de geestelijke wijsheid bitter weinig van doen. Men zou deze heel goed en zeer typerend een echte parasiet op de boom van diepe innerlijke kennis van het leven kunnen noemen.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Goed, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben de merkwaardige voorwerpen op deze tiende galerij juist beschreven, op enkele flauwe geestigheden na, die hier eigenlijk niet zo te pas komen. Weliswaar is de geestigheid ook een product van de wijsheid, maar ze staat als zodanig op de allerlaagste trap daarvan. Alle zogenaamde satire is voortdurend op bepaalde menselijke zwakheden gericht en is daarom een slechte meester in de strijd, want een held die alleen maar te velde trekt tegen kinderen en zijn kracht wil tonen tegenover deze zwakken, maar bij de aanblik van een echte held zich het liefst achter een berg verschuilt, die verdient deze naam werkelijk niet.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145  ...