Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 133 van 179

...  121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146  ...
[23] Wanneer iemand zich echter in zijn liefde begeeft, die een ander licht is dan het licht van de zuivere wijsheid, dan zal hij ook weldra de geestelijke vormen om zich heen beginnen te zien en deze zullen verdwijnen zodra hij ze in zijn denken zal opnemen. - Kijk, dat is al een kleine inleiding op hetgeen we hier zullen leren kennen. Begin dus maar flink om je heen te tasten, dan zullen we de volgende keer voldoende stof hebben voor een leerzame uiteenzetting.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Het aanschouwen van de voorwerpen van deze galerij, waar jullie niet in staat zijn om ook maar iets te zien, en het begrijpen van hun innerlijke, diepste wijsheid, gaat zoals gezegd, allemaal gelijk op. Ik zei echter: met liefde begrijpen jullie alles; in de liefde tot de Heer kunnen jullie alles begrijpen. De liefde geeft de dingen uit de wijsheid nieuwe vorm en nieuwe kleur, en wat in het licht der wijsheid eindeloos veraf ligt, dat trekt de liefde ter beschouwing in een nauwe kring samen. Maar er moet waarachtige, volmaakte liefde zijn, want bij een halve of een kwart liefde is men weinig gebaat. Dat is ook natuurmatig begrijpelijk, ja, er zou in wezen natuurmatig niets begrijpelijker kunnen zijn dan dat. We hebben een heleboel voorbeelden; vele zijn voor jullie zichtbaar en uit alle kunnen jullie hetzelfde leren.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, met jullie aardse wijsheid zou dat wel wat moeilijk gaan, maar toch was er bij de oude wijzen een schat aan spreekwoorden, waarmee men een echte wijze tamelijk goed kon uitleggen dat uit de katten via een zekere natuurlijke kringloop de muizen uiteindelijk weer uit de kat voortkomen. Jullie zeggen: iedereen berijdt graag zijn eigen stokpaardje; de ouden zeiden: similis simili gaudet, soort zoekt soort, en nog veel meer van soortgelijke spreekwoorden.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Ik wil jullie hiermee alleen maar aantonen dat getallen, jaren, dagen, uren en minuten in de geest absoluut niet die betekenis hebben waar ze voor staan, maar dat de wijsheid van de geest anders is dan die van het aardse verstand. Jullie zullen nu dan hopelijk ook een beetje beginnen te begrijpen dat ik daarnet volkomen juist tot jullie heb gesproken toen ik jullie zei: jullie kunnen je over de betekenis van deze versiering dan ook een willekeurig overeenstemmend beeld vormen en dan hebben jullie toch volkomen de ware betekenis van dit ornament van het zuilenrondeel beschreven.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu stelt Jeruzalem onder het werkend principe van liefde en wijsheid eveneens de Heer voor, hetgeen jullie uit de beweegreden voor het ontstaan van deze stad en uit haar doelmatige inrichting duidelijk kunnen opmaken. Zodoende zijn de Heer of Zijn liefde en wijsheid of de zojuist aangeduide stad Jeruzalem volkomen identiek; en het getal 8 dat de Heer als een vereend, volmaakt wezen voorstelt, moet dan eveneens datgene voorstellen wat vanuit welk standpunt dan ook bekeken, de Heer in Zijn vereende volmaaktheid voorstelt. Jeruzalem echter doet dat, en daarom kan het ook met hetzelfde recht door het getal 8 worden aangeduid.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, hieruit kunnen jullie gemakkelijk opmaken dat geestelijke wijsheid zich nooit met aardse maatstaven laat meten. Opdat jullie daarvan een beetje begrip krijgen, zal ik jullie enkel het zijn en niet-zijn en het denken en niet-denken volgens de geestelijke wijsheid wat toelichten. Luister dus!
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben enerzijds wel gelijk wanneer jullie het geestelijke met aardse maatstaven meten, maar meten jullie het geestelijke geestelijk, dan zullen jullie gemakkelijk gewaarworden dat jullie eerdere gevolgtrekking op een zeer wankele basis berust. Jullie hebben zeker in de brieven van mijn lieve broeder Paulus gelezen dat hij niet zelden gezegd heeft dat de wijsheid van de wijzen in Christus voor de wereld de grootste dwaasheid zou zijn. Dat is ze ook werkelijk; maar hoe dan?
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wanneer een geest zegt: ik ben en denk, dan geeft hij daarmee aan dat de Heer in hem alles in alles is; en zegt hij van zichzelf: ik ben niet en denk niet, dan zegt hij, dat zonder de Heer geen enkel wezen vanuit zichzelf iets is of iets vermag. Maar wat betekent het dan als de Heer, die toch eeuwig alles in alles is, in diepe wijsheid iets dergelijks over Zichzelf zegt? Kijk, dat betekent dan, dat de Heer zelf in Zichzelf eeuwig volmaakt is en volmaakt denkt. Wanneer Hij echter zegt: Ik ben niet en denk niet, dan wil dat zeggen: alle wezens zijn weliswaar schepselen van Mij en zijn Mijn, door Mijn wil vastgehouden, levende gedachten en in de gehele oneindigheid bestaat er geen ding dat Ik niet heb gedacht en met Mijn wil heb geschapen; opdat echter Mijn schepselen volkomen vrij zullen zijn, laat Ik Mijn gedachten zo volkomen vrij, alsof Ik hen niet gedacht en niet geschapen had. Zo kunnen zij dan helemaal als vanuit zichzelf vrij denken en handelen, alsof ze helemaal niet van Mij afhankelijk zijn en alsof Ik helemaal niet meer aanwezig zou zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Als dat zo is, dan heeft men het in het rijk der geesten bijzonder gemakkelijk. Men kan op die manier volkomen gedachteloos en zinloos allerhande onsamenhangende frasen achterelkaar babbelen, en dat nog wel om op een allerbelangrijkste levensvraag een verhelderend antwoord te geven; toch heeft men tenslotte met loos gebrabbel onwillekeurig de hoogste wijsheid geproduceerd.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn boven; kijk heel goed om je heen en let vooral op het ornament van het zuilenrondeel. Zoals jullie tot nu toe reeds hebben ervaren, leren we hieruit van verdieping tot verdieping de wijsheid kennen van de mensen die hier wonen en tevens de algemene mens- en wereldorde van een heel zonnengebied, vooral van dat van de centrale zon waarop we ons nu bevinden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo is het immers ook op jullie aarde. Wie kan de talloze vormen van de wolken begrijpen? De hoogste wijsheid zinkt bij de steeds vernieuwde aanblik in het stof terug en moet zeggen: Heer, hoe helemaal niets zijn alle mensen en geesten voor U. Hetzelfde willen ook wij hier doen en ons dan, in plaats van ons bezig te houden met een verder loze uiteenzetting, liever dadelijk naar de negende galerij of achtste verdieping begeven. Net als alles ziet de trap er hier al wel heel luchtig uit, maar ons zal hij nog wel goed dragen en dus zetten we onze tocht voort.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Mijn lieve vrienden en broeders, kijk, er hangt aan dit ornament alweer zo'n fatale, absolute brok wijsheid, waarvan met jullie inzicht bepaald niet al te veel af te knabbelen valt. De rotatie van deze bol is op zich wel gemakkelijk te verklaren en te begrijpen.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Je hebt eerder gezegd dat we het ornament van dit zuilenrondeel bijzonder scherp in het oog moesten houden, omdat er iets groots achter zou steken. We kijken nu al van links naar rechts en van boven naar beneden en kunnen met moeite slechts de zuilen zien en daarbinnen een heel bijzonder schone, ijle en heel doorzichtige wenteltrap, die aan beide kanten van gelijksoortige leuningen is voorzien, maar, al kijken we nog zo goed, van een ornament is in dit zuilenrondeel niet het minste spoor te ontdekken. Wanneer we er echter iets nuttigs voor ons innerlijke verlangen naar kennis en wijsheid uit willen halen, moeten we toch wel iets zichtbaars voor ogen hebben, want uit dit niets zal toch zeker onmogelijk iets meer dan weer niets kunnen komen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik denk dat we nu, voorzover het voor jullie begripsvermogen mogelijk en uitvoerbaar was, ook dit verschijnsel enigszins ontcijferd hebben; maar wat betekent dit allemaal? Dat is een heel bijzondere vraag. Het is, zoals in het begin reeds werd opgemerkt, een brok wijsheid waaraan niet te tornen valt en wij zullen tevreden moeten zijn als we daar een heel vluchtige, algemene blik op mogen werpen. En zo laat zich het geheel als volgt samenvatten: door dit ornament wordt geheel alleen de absolute wijsheid op zich voorgesteld en het is vanuit dit gezichtspunt een voortdurend bewegen en veranderen van vormen, waarvan de betekenis en innerlijke samenhang alleen door de Ene maar verder door niemand anders, eeuwig ooit ontcijferd kan worden.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ik denk dat jullie hieraan wel genoeg zullen hebben om tot het inzicht te komen dat voor een nog gebonden geest met de absolute wijsheid niet veel te beginnen is. Daarom blijven we maar mooi bij de kost die de goede heilige Vader voor ons heeft bereid en gezegend; te zijner tijd echter als jullie geest ongebondener wordt, zullen jullie ook in staat zijn om van de absolute kost meer af te knabbelen dan nu. Omdat echter een wijze aan weinig genoeg heeft, zullen ook wij aan de weinige brokken die er op de wijsheidsgalerijen te zien zullen zijn, meer dan voldoende hebben. - We hebben hier echter nog het sierstuk van het zuilenrondeel voor ons. Bekijk het maar, en dan zullen we wel zien hoeveel er vanaf te krijgen is.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146  ...