Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 135 van 179

...  123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148  ...
[10] Jullie zeggen nu weliswaar: daarvan zien we de reden niet goed in, want in de liefde is immers ook de hoogste wijsheid aanwezig. Kunnen wij haar daar verenigd met de liefde begrijpen, dan zal ze ons in absolute toestand ook niet al te licht ontgaan. Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie oordelen anders tamelijk goed, maar ik moet jullie zeggen dat jullie ditmaal de plank behoorlijk mis hebben geslagen. Om mijn woorden kracht bij te zetten, zodat jullie dat zelf ook zonneklaar mogen inzien, zal ik jullie een paar voorbeeldjes geven die mijn uitspraak voldoende zullen bevestigen. Luister dus!
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ja mijn lieve vrienden en broeders, we bevinden ons hier op het eerste niveau boven de halve hoogte van dit gebouw en daarom hebben we nu al met voorwerpen van pure wijsheid te maken. Tot nu toe bevonden we ons in het fundament, dat wil zeggen in de liefde, maar nu gaan we uit de liefde naar de wijsheid en dat is voor God een gepaste weg. Omdat objecten van de wijsheid toch beduidend moeilijker te bevatten zijn dan objecten van de liefde, moeten we ons hier ook wat meer inspannen om niet, zoals jullie gewoonlijk zeggen, het overzicht kwijt te raken.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Maar nu bevinden we ons reeds op de zevende galerij ofwel zesde verdieping en daarom zeg ik jullie: bekijk hier alles echt op je gemak en met aandacht, want wat jullie hier zullen vinden, zal van nog veel hoger belang zijn dan alles wat we tot nu toe hebben gezien en daarna naar de aard van de wijsheid van deze bewoners hebben besproken. Dus, zoals gezegd, geef je ogen op deze zesde verdieping of zevende galerij de kost, bekijk alles goed en vertel me dan wat jullie gezien hebben; dan zal de betekenis daarvan ons zeker niet ontgaan.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Dat verder nog de blauwe zuilen de onwankelbare duurzaamheid, de doorzichtige kapitelen de goddelijke wijsheid, en de kleine zwevingen van de vloer het rustige, geregelde, eenvoudige leven weergeven, hoeft nauwelijks nog te worden vermeld.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Uit dit voorbeeld kunnen jullie nog duidelijker dan uit het vorige opmaken dat het licht op zich, in vrije toestand ongenietbaar is en dat niemand zich dus daaraan kan verzadigen. Wanneer het echter in de goddelijke ordening door de goddelijke kracht zelf gevangen wordt, dan pas is het genietbaar en voedend. Om die reden moet de mens ook al zijn wereldlicht in zijn hart gevangennemen, waar het verbonden wordt met de levenswarmte, en dan zal hij uit dit licht de juiste voeding voor zijn geest verkrijgen. En op dezelfde manier moeten wij wat wij hier zien aan zuivere vormen van wijsheid, eerst in onze liefde voor de Heer gevangennemen; vervolgens zullen we de ontwikkeling daarvan in onszelf heel betekenisvol aanschouwen en zo voor ons een stevige maaltijd kunnen bereiden. De Heer zal dan ook dit altaar voor ons openen, zoals Hij het altaar in de laan voor ons heeft geopend.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] De halfgeopende mond betekent dat naast God geen ander wezen dan alleen de mens tot spreken in staat is. De als sterren stralende nagels aan de vingers geven echter de scheppende macht, kracht en wijsheid aan die in elke volmaakte geest woont.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Maar waar kwam die grote witte bol vandaan en wat heeft hij te betekenen? De bol, evenals de cirkel is het symbool van voltooiing. Tevens geeft hij aan dat de geest van de mens door zijn totale overwinning van het wereldse, voor zichzelf een nieuwe wereld schept die voortkomt uit zijn voltooide wijsheid. Zo zal ook iedere voltooide geest eens de schepper van zijn eigen wereld worden, ofwel hij zal de wereld bewonen die is ontstaan uit de werken van zijn liefde en uit het levende licht van zijn geloof. En bovendien betekent de bol de hoogst mogelijke volmaaktheid van zo'n wereld, volmaakt in de liefde, volmaakt in de wijsheid en volmaakt in iedere bekwaamheid.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, dat is de bijzonder zinvolle betekenis van dit sierstuk. Laten we ons nu echter, dit wetende, terstond naar de zesde galerij ofwel de vijfde verdieping begeven. Daar zullen we weer een hogere graad van wijsheid van de bewoners van dit centrale gebouw tegenkomen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Daarom willen we ook niet naar hen kijken, omdat hun aanblik jullie eerder zou schaden dan goed doen, want zoals ik al heb gemerkt, moeten jullie eerst door het beschouwen van de grote pracht en wijsheid van dit centrale hoofdgebouw als het ware afgestompt raken. Pas dan zullen jullie in staat zijn om ook de mensen, die met vele duizenden in dit enorme gebouw wonen, in ogenschouw te nemen. En dus zullen we ons dadelijk weer omhoog naar de vierde verdieping ofwel de vijfde galerij begeven en daar weer nieuwe pracht, heerlijkheid en wijsheid van deze mensen aanschouwen. Laten we dan nu langs deze wel wat steilere trap naar boven gaan.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Jullie denken misschien dat de wortels van dit boompje de bloembak mettertijd zullen doen barsten. Wees daarover niet bezorgd. De wijsheid van deze mensen heeft daartegen al de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, want als het boompje mettertijd alsmaar sterker wordt, dan wordt het zorgvuldig uitgegraven en overgeplant in een zeer grote pot, die we pas op de volgende verdieping zullen aantreffen. Daarna wordt er in de vaas van deze verdieping weer een nieuw zaadje gelegd, waaruit eenzelfde nieuw, edel boompje groeit.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Bijgevolg wordt een wandelaar door een doelmatig gebruik van de kracht in zijn voeten van dag tot dag sterker. Hij die doelgericht op een muziekinstrument oefent, wordt steeds bekwamer en hij die zich geestelijk ontwikkelt zal eveneens langs de weg van de geleidelijkheid steeds beter in staat zijn om zich zonder waanzinnige vermoeidheid van de geest in de grootste hoogten en diepten van de wijsheid te verheffen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Deze piramiden geven hier alleen maar aan dat de uiterlijke wijsheid zich hier ter ruste legt en dat men in deze sfeer geen hindernis meer heeft te verwachten, ofwel in overeenstemmende zin, dat men zich van de mogelijkheid om ooit nog voor God te kunnen zondigen, heeft bevrijd. Want elke geest aan wie niets uiterlijks meer kleeft, kan niet meer zondigen en is om die reden ook rein.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Van de drie lanen, dus van de drie graden van deemoed, die van lichaam, ziel en geest, zijn we opeens in de vrije ruimte, overeenstemmend met de innerlijke vrijheid van de geest, beland en wel door de middelen die de Heer Zelf ons heeft voorgeschreven. En deze middelen zijn de uiterlijke wijsheid van de leer van de Heer, die de mens eerst letterlijk in acht moet nemen totdat hij het innerlijke, geestelijk vrije bewustzijn heeft bereikt.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Jullie vragen nu evenwel waarom dan om dezelfde reden de buitenste rij niet van trappen is voorzien? Kijk, dat ligt weer in de wijsheid van deze mensen besloten; de buitenste zuilenrij stelt ook wel leraren voor, maar dan leraren voor natuurlijke, en dus uiterlijke zaken. Deze leraren kunnen echter met hun leervakken niemand verheffen, daarom hebben deze buitenste zuilen dan ook geen trappen.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Het ligt in de wijsheid van deze mensen besloten, dat zij overal naar boven kunnen gaan zonder dat de een de ander ook maar in het minst van de wijs zou kunnen brengen, want deze zuilen stellen de leraren of leiders voor. Omdat echter een leider of leraar niet zo geaard mag zijn dat men door zijn leiding niet omhoog zou kunnen komen, mag er ook bij geen enkele overeenstemmende zuil de omhooggaande wenteltrap ontbreken.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148  ...