Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2758 resultaten - Pagina 136 van 184

...  124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149  ...
[1] We zijn in het rondeel bij het altaar. Zoals jullie zien, zijn we ook hier nog, zoals jullie plegen te zeggen, moederziel alleen. Jullie zeggen nu weliswaar: het is toch werkelijk vreemd op deze wereld; waar we ook maar komen, ontdekken we wel de grootste pracht, waaruit ook de hoogst denkbare wijsheid spreekt, maar de mensen lijken hier alsmaar een eeuwigdurende rustdag te hebben en naast hun grote pracht in hun vertrekken te zitten. Het zou toch aangenaam en buitengewoon opbeurend zijn om ook maar één stel samen te zien wandelen; maar nu ziet men niets anders dan dode pracht waaraan het leven bijna geheel lijkt te ontbreken. Zo zijn we ook hier op dit open plateau door louter wonderen van menselijke vermetelheid en wijsheid omgeven, maar de bouwmeesters zijn, God mag weten waar, verborgen.
Hoofdstuk 56: Waarom is men te midden van alle pracht zo alleen? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] De betekenis van de tien zuilen van dit rondeel ligt voor de hand, want ze vertegenwoordigen toch kennelijk de tien geboden, die eigenlijk uit de goddelijke wijsheid voortkomen. Want de liefde stelt geen wetten; dat doet alleen de goddelijke wijsheid, die de basis van de goddelijke ordening is. De wetten zijn een voorgeschreven weg die men moet bewandelen om het doel van het leven te bereiken. Zij zijn tevens het fundament waarop het leven volgens de goddelijke ordening berust.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Doen jullie filosofen niet precies hetzelfde? Uiterlijk gezien lijkt het alsof ze overlopen van het gedegendste goud der echte wijsheid en hun bezigheden noemen ze zuiver geestelijk. Vragen jullie hen echter serieus naar iets zuiver geestelijks, dan zullen jullie bij deze mensen meteen op het allergrofste materialisme stoten. Het gevolg is, dat ze jullie onmiddellijk zullen uiteenzetten dat er zonder materie doorgaans niets geestelijks kan worden gedacht en dat het geestelijke dus eerst aan het materiële onttrokken moet worden en nooit en nergens zelfstandig kan bestaan. Om zich te manifesteren heeft het overal een materieel organisme nodig. Valt dit weg, dan valt ook alle geestelijke werking en manifestatie weg. Het menselijke denkvermogen is dan niets anders dan de werking van het materiële organisme, waarin de krachten zich eerst als in een chemische destilleerkolf moeten ontwikkelen om dan zolang te werken, als de destilleerkolf in stand wordt gehouden. Is de destilleerkolf door een ongelukkige stoot aan haar einde gekomen, dan komt er ook een einde aan de in haar ontwikkelde en werkende chemische krachten.
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Opdat jullie dit nog beter inzien, kan ik jullie wel enkele van dergelijke filosofen uit de oude en nieuwe tijd noemen. Jullie zullen zeker van Socrates, Aristoteles en Plato gehoord en gelezen hebben. Deze drie wijzen, hoewel men hen tot de betere moet rekenen, hebben met al hun wijsheid nog niet het miljoenste deel verkondigd van hetgeen een heel eenvoudig kind dat nauwelijks kan lezen, zegt, wanneer het de Heer voor het eerst gelovig lieve goede hemelse Vader' noemt.
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, dat alles bewerkstelligt de liefde en haar licht. Ik heb het jullie meteen in het begin immers al gezegd: in het absolute licht van de wijsheid is er voor een beperkte geest niets of weinig te zien, maar in het licht van de liefde wordt het licht van de wijsheid in vormen geperst en het kan uit de eenmaal opgelegde vorm niet meer ontkomen zolang het licht van de liefde, of beter gezegd, het vuur van de liefde het met duizend sterke armen gevangen lijkt te houden. In het absolute licht van de wijsheid lijkt de mens op een van de wijnstok afgesneden rank die verdort en mettertijd oplost en nimmer een of andere vrucht voortbrengt. In het licht van de liefde echter blijft hij aan de wijnstok en brengt duizendvoudig vruchten voort. Dat dit volledig letterlijk juist is, kunnen jullie met de minste moeite van de wereld bij jullie zogenaamde nuchtere filosofen duidelijk zien. Deze mensen verachten de liefde, verklaren haar zelfs voor dwaasheid en dwepen voortdurend met louter bovenzinnelijke speculaties, bouwen de ene grondstelling na de andere op, vormen de ene hypothese na de andere en verliezen zich vanuit deze grondstellingen en hypothesen in talloze conclusies die even onbeduidend zijn als hun grondstellingen en hypothesen zelf. Wanneer je hun dan aan het einde van hun betoog over al hun principes, hypothesen en conclusies het een en ander vraagt, dan zullen ze jullie daarop een antwoord geven, dat ze ten eerste zelf helemaal niet begrijpen en dat jullie derhalve nog minder begrijpen, en de meest wijze conclusie die de grote filosofen ten slotte laten horen is, dat zij, als de meest verstandigen, niets weten, niets hebben en niets zijn!
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Zoals echter hier de liefde werkelijk alles in alles is, zo is ze dan ook vooral boven alles verheven in de grote kunst van het leven! Met de liefde kunnen jullie doordringen in diepten, waarvoor zelfs menige geest huivert, maar zonder liefde of met iets te weinig liefde zal iemand nooit als een volmaakt kunstenaar het daglicht van de geest betreden. Daarom zei ik ook al in het begin: willen jullie dieper in deze dingen van hoge wijsheid schouwen, dan moeten jullie de liefde in alle ernst ter hand nemen; maar het mag geen halve of kwart liefde zijn; het moet een volkomen liefde zijn.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] O, ik zeg jullie: dit alles is van nul en gener waarde; maar slechts de eigen grote liefde voor deze kunst heeft een nieuwe grote meester gevormd, die het vormloze uit de eindeloos ver verstrooide lichtsfeer van de wijsheid samentrekt en het in nieuwe, mooie vormen uitbeeldt die nu door iedereen heel goed bekeken kunnen worden.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Het kruis dat op jullie aarde is opgericht, is als geheel een beeld van het geloof. Van de aparte delen stelt de rechtopstaande balk, die groter en langer is dan de dwarsbalk, de liefde tot God voor en de dwarsbalk de liefde tot de naaste. Dit horizontaal hangende kruis betekent hier echter de wijsheid, het licht van de geest in zijn voltooiing en de afzonderlijke delen daarvan de zuivere hemelse liefde die gelijk is in God voor God, evenals voor de naaste. Kijk, dat is al diepe wijsheid die besloten ligt in het grote mysterie van het kruis, evenals in de twaalf die de Heer had uitverkoren. Jullie kunnen dit nu allemaal begrijpen; maar hoe? Met de liefde!
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] De leeuw is geen muggenjager, maar wie muggen vangt en zich bezighoudt met het wegen van een pluk schapenwol, heeft zeker niet de aard van een leeuw. Zo heeft ook de satire, evenals andere aanverwante geestigheden met de eigenlijke diepzinnigheid van de geestelijke wijsheid bitter weinig van doen. Men zou deze heel goed en zeer typerend een echte parasiet op de boom van diepe innerlijke kennis van het leven kunnen noemen.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Het aanschouwen van de voorwerpen van deze galerij, waar jullie niet in staat zijn om ook maar iets te zien, en het begrijpen van hun innerlijke, diepste wijsheid, gaat zoals gezegd, allemaal gelijk op. Ik zei echter: met liefde begrijpen jullie alles; in de liefde tot de Heer kunnen jullie alles begrijpen. De liefde geeft de dingen uit de wijsheid nieuwe vorm en nieuwe kleur, en wat in het licht der wijsheid eindeloos veraf ligt, dat trekt de liefde ter beschouwing in een nauwe kring samen. Maar er moet waarachtige, volmaakte liefde zijn, want bij een halve of een kwart liefde is men weinig gebaat. Dat is ook natuurmatig begrijpelijk, ja, er zou in wezen natuurmatig niets begrijpelijker kunnen zijn dan dat. We hebben een heleboel voorbeelden; vele zijn voor jullie zichtbaar en uit alle kunnen jullie hetzelfde leren.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Goed, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben de merkwaardige voorwerpen op deze tiende galerij juist beschreven, op enkele flauwe geestigheden na, die hier eigenlijk niet zo te pas komen. Weliswaar is de geestigheid ook een product van de wijsheid, maar ze staat als zodanig op de allerlaagste trap daarvan. Alle zogenaamde satire is voortdurend op bepaalde menselijke zwakheden gericht en is daarom een slechte meester in de strijd, want een held die alleen maar te velde trekt tegen kinderen en zijn kracht wil tonen tegenover deze zwakken, maar bij de aanblik van een echte held zich het liefst achter een berg verschuilt, die verdient deze naam werkelijk niet.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Wanneer iemand zich echter in zijn liefde begeeft, die een ander licht is dan het licht van de zuivere wijsheid, dan zal hij ook weldra de geestelijke vormen om zich heen beginnen te zien en deze zullen verdwijnen zodra hij ze in zijn denken zal opnemen. - Kijk, dat is al een kleine inleiding op hetgeen we hier zullen leren kennen. Begin dus maar flink om je heen te tasten, dan zullen we de volgende keer voldoende stof hebben voor een leerzame uiteenzetting.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, met jullie aardse wijsheid zou dat wel wat moeilijk gaan, maar toch was er bij de oude wijzen een schat aan spreekwoorden, waarmee men een echte wijze tamelijk goed kon uitleggen dat uit de katten via een zekere natuurlijke kringloop de muizen uiteindelijk weer uit de kat voortkomen. Jullie zeggen: iedereen berijdt graag zijn eigen stokpaardje; de ouden zeiden: similis simili gaudet, soort zoekt soort, en nog veel meer van soortgelijke spreekwoorden.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Ik wil jullie hiermee alleen maar aantonen dat getallen, jaren, dagen, uren en minuten in de geest absoluut niet die betekenis hebben waar ze voor staan, maar dat de wijsheid van de geest anders is dan die van het aardse verstand. Jullie zullen nu dan hopelijk ook een beetje beginnen te begrijpen dat ik daarnet volkomen juist tot jullie heb gesproken toen ik jullie zei: jullie kunnen je over de betekenis van deze versiering dan ook een willekeurig overeenstemmend beeld vormen en dan hebben jullie toch volkomen de ware betekenis van dit ornament van het zuilenrondeel beschreven.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu stelt Jeruzalem onder het werkend principe van liefde en wijsheid eveneens de Heer voor, hetgeen jullie uit de beweegreden voor het ontstaan van deze stad en uit haar doelmatige inrichting duidelijk kunnen opmaken. Zodoende zijn de Heer of Zijn liefde en wijsheid of de zojuist aangeduide stad Jeruzalem volkomen identiek; en het getal 8 dat de Heer als een vereend, volmaakt wezen voorstelt, moet dan eveneens datgene voorstellen wat vanuit welk standpunt dan ook bekeken, de Heer in Zijn vereende volmaaktheid voorstelt. Jeruzalem echter doet dat, en daarom kan het ook met hetzelfde recht door het getal 8 worden aangeduid.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149  ...