2758 resultaten - Pagina 137 van 184
... 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 ...
[9] Kijk, hieruit kunnen jullie gemakkelijk opmaken dat geestelijke wijsheid zich nooit met aardse maatstaven laat meten. Opdat jullie daarvan een beetje begrip krijgen, zal ik jullie enkel het zijn en niet-zijn en het denken en niet-denken volgens de geestelijke wijsheid wat toelichten. Luister dus!Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben enerzijds wel gelijk wanneer jullie het geestelijke met aardse maatstaven meten, maar meten jullie het geestelijke geestelijk, dan zullen jullie gemakkelijk gewaarworden dat jullie eerdere gevolgtrekking op een zeer wankele basis berust. Jullie hebben zeker in de brieven van mijn lieve broeder Paulus gelezen dat hij niet zelden gezegd heeft dat de wijsheid van de wijzen in Christus voor de wereld de grootste dwaasheid zou zijn. Dat is ze ook werkelijk; maar hoe dan?
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Als dat zo is, dan heeft men het in het rijk der geesten bijzonder gemakkelijk. Men kan op die manier volkomen gedachteloos en zinloos allerhande onsamenhangende frasen achterelkaar babbelen, en dat nog wel om op een allerbelangrijkste levensvraag een verhelderend antwoord te geven; toch heeft men tenslotte met loos gebrabbel onwillekeurig de hoogste wijsheid geproduceerd.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn boven; kijk heel goed om je heen en let vooral op het ornament van het zuilenrondeel. Zoals jullie tot nu toe reeds hebben ervaren, leren we hieruit van verdieping tot verdieping de wijsheid kennen van de mensen die hier wonen en tevens de algemene mens- en wereldorde van een heel zonnengebied, vooral van dat van de centrale zon waarop we ons nu bevinden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo is het immers ook op jullie aarde. Wie kan de talloze vormen van de wolken begrijpen? De hoogste wijsheid zinkt bij de steeds vernieuwde aanblik in het stof terug en moet zeggen: Heer, hoe helemaal niets zijn alle mensen en geesten voor U. Hetzelfde willen ook wij hier doen en ons dan, in plaats van ons bezig te houden met een verder loze uiteenzetting, liever dadelijk naar de negende galerij of achtste verdieping begeven. Net als alles ziet de trap er hier al wel heel luchtig uit, maar ons zal hij nog wel goed dragen en dus zetten we onze tocht voort.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Mijn lieve vrienden en broeders, kijk, er hangt aan dit ornament alweer zo'n fatale, absolute brok wijsheid, waarvan met jullie inzicht bepaald niet al te veel af te knabbelen valt. De rotatie van deze bol is op zich wel gemakkelijk te verklaren en te begrijpen.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wanneer een geest zegt: ik ben en denk, dan geeft hij daarmee aan dat de Heer in hem alles in alles is; en zegt hij van zichzelf: ik ben niet en denk niet, dan zegt hij, dat zonder de Heer geen enkel wezen vanuit zichzelf iets is of iets vermag. Maar wat betekent het dan als de Heer, die toch eeuwig alles in alles is, in diepe wijsheid iets dergelijks over Zichzelf zegt? Kijk, dat betekent dan, dat de Heer zelf in Zichzelf eeuwig volmaakt is en volmaakt denkt. Wanneer Hij echter zegt: Ik ben niet en denk niet, dan wil dat zeggen: alle wezens zijn weliswaar schepselen van Mij en zijn Mijn, door Mijn wil vastgehouden, levende gedachten en in de gehele oneindigheid bestaat er geen ding dat Ik niet heb gedacht en met Mijn wil heb geschapen; opdat echter Mijn schepselen volkomen vrij zullen zijn, laat Ik Mijn gedachten zo volkomen vrij, alsof Ik hen niet gedacht en niet geschapen had. Zo kunnen zij dan helemaal als vanuit zichzelf vrij denken en handelen, alsof ze helemaal niet van Mij afhankelijk zijn en alsof Ik helemaal niet meer aanwezig zou zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Je hebt eerder gezegd dat we het ornament van dit zuilenrondeel bijzonder scherp in het oog moesten houden, omdat er iets groots achter zou steken. We kijken nu al van links naar rechts en van boven naar beneden en kunnen met moeite slechts de zuilen zien en daarbinnen een heel bijzonder schone, ijle en heel doorzichtige wenteltrap, die aan beide kanten van gelijksoortige leuningen is voorzien, maar, al kijken we nog zo goed, van een ornament is in dit zuilenrondeel niet het minste spoor te ontdekken. Wanneer we er echter iets nuttigs voor ons innerlijke verlangen naar kennis en wijsheid uit willen halen, moeten we toch wel iets zichtbaars voor ogen hebben, want uit dit niets zal toch zeker onmogelijk iets meer dan weer niets kunnen komen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik denk dat we nu, voorzover het voor jullie begripsvermogen mogelijk en uitvoerbaar was, ook dit verschijnsel enigszins ontcijferd hebben; maar wat betekent dit allemaal? Dat is een heel bijzondere vraag. Het is, zoals in het begin reeds werd opgemerkt, een brok wijsheid waaraan niet te tornen valt en wij zullen tevreden moeten zijn als we daar een heel vluchtige, algemene blik op mogen werpen. En zo laat zich het geheel als volgt samenvatten: door dit ornament wordt geheel alleen de absolute wijsheid op zich voorgesteld en het is vanuit dit gezichtspunt een voortdurend bewegen en veranderen van vormen, waarvan de betekenis en innerlijke samenhang alleen door de Ene maar verder door niemand anders, eeuwig ooit ontcijferd kan worden.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ik denk dat jullie hieraan wel genoeg zullen hebben om tot het inzicht te komen dat voor een nog gebonden geest met de absolute wijsheid niet veel te beginnen is. Daarom blijven we maar mooi bij de kost die de goede heilige Vader voor ons heeft bereid en gezegend; te zijner tijd echter als jullie geest ongebondener wordt, zullen jullie ook in staat zijn om van de absolute kost meer af te knabbelen dan nu. Omdat echter een wijze aan weinig genoeg heeft, zullen ook wij aan de weinige brokken die er op de wijsheidsgalerijen te zien zullen zijn, meer dan voldoende hebben. - We hebben hier echter nog het sierstuk van het zuilenrondeel voor ons. Bekijk het maar, en dan zullen we wel zien hoeveel er vanaf te krijgen is.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Is het met de absolute wijsheid niet eender gesteld? Ja, dat kunnen jullie al uit zo menige ervaring weten. Mocht het jullie nog niet helemaal duidelijk zijn hoe de absolute wijsheid zich tot het bouwmateriaal van dit grote woonhuis verhoudt, dan zal ik jullie als voorbeeld zo'n klein brokje wijsheid aanreiken; jullie kunnen daaraan knagen en schaven zoveel je wilt, maar het zal jullie niet baten. Luister dus:
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk, dat is zo'n brokje absolute wijsheid! Ik heb jullie daarmee met weinig woorden zo ontzaglijk veel gezegd, dat jullie dit met gewone, voor jullie verstand toegankelijke begrippen in alle eeuwigheid niet zouden kunnen verklaren. Als jullie de wijsheidszin lezen, zal het jullie in het begin voorkomen alsof jullie daaruit tot een of andere, misschien niet volledige maar dan toch gedeeltelijke oplossing zouden moeten komen. Probeer er maar eens aan te schaven en te vijlen en richt de microscoop van jullie verstand op deze materie. Hoe meer jullie je erin zullen verdiepen, des te luchtiger wordt de materie en des te minder is er in haar te zien en zijzelf zal geleidelijk aan uit jullie verstandelijk gezichtsveld verdwijnen.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, zo is het ook gesteld met de steeds zuiverder wordende wijsheid; één brok wijsheid is moeilijker te verteren en te ontleden dan een hele wereld van liefde. Men zou kunnen zeggen: zo'n wijsheidskluwen lijkt op een pak met vlooien die, als het pak wordt geopend, heel haastig wegspringen, en men moet wel heel behendig zijn om van die duizenden vlooien er ook maar enkele slome te kunnen vangen. Daarom valt er ook zoals gezegd over de harde en doorzichtige eigenschap van het materiaal van deze zevende verdieping of achtste galerij niet zoveel meer te vertellen.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Wanneer jullie echter in alle delen van je lichaam precies dezelfde kost vinden, die jullie via de maag opnemen, en overal hetzelfde bloed, dat van-uit het hart naar al jullie lichaamsdelen stroomt, dan is het toch ook geen wonder dat jullie in dit deel van de grote wereldmens dezelfde goddelijke liefde en wijsheid vinden, die jullie op jullie aarde hebben gevonden, nog steeds vinden en altijd kunnen vinden.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Dat deze beide cirkels elkaar raken, betekent dat de waarachtige goddelijke wijsheid binnendringt in de diepte van de menselijke geest, die wordt voorgesteld door dit middelpunt. Dientengevolge kan hij hemelse en goddelijke dingen begrijpen, ja echt aanschouwelijk met de Heer omgaan en met Hem van gedachten wisselen zoals een kind met zijn vader of zoals de ene broer met de andere. Kijk, dat alles is nu zo kort en begrijpelijk mogelijk verteld.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)