2758 resultaten - Pagina 138 van 184
... 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 ...
[9] Deze krans vertegenwoordigt de goddelijke wijsheid zoals deze voortdurend vanuit de hemelen binnenstroomt en die de met haar overeenstemmende wijsheid van ieder mens die volgens de goddelijke ordening leeft, voortdurend verlevendigt en ordent.Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Zoveel is wel duidelijk, dat de voorwerpen, bezien in het licht van de wijsheid, dat wil zeggen van de absolute wijsheid, steeds doorzichtiger, maar ook steeds ondoordringbaarder worden. Hoe hoger ze stijgen, des te doorzichtiger en harder ze worden, en wel zodanig dat men tenslotte op de harde materie staat en gaat, maar haar van louter doorzichtigheid niet meer ziet. Dat is ook het geval met de absolute wijsheid; men heeft wel een grond waarop men zich bevindt, maar dat is dan ook alles wat men erover kan zeggen. Willen jullie hem nader onderzoeken en wel met je ogen, dan zullen jullie zo'n voorwerp, hoe langer je het bekijkt, steeds meer uit het oog verliezen en zelfs daar, waar jullie op het eerste gezicht iets meenden te zien, niets meer waarnemen.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo'n centrale zon is in zekere zin een hoofdzenuw van de grote wereldmens, en de kleinere zonnen en planeten zijn gelijk aan de kleinere zenuwen, de vezels en de draden. De hoofdzenuw wordt toch zeker door hetzelfde sap gevoed, waarmee de kleinere zenuwen, vezels en draden worden gevoed en onderhouden. Waar één Heer, één Schepper en een en dezelfde God is, daar kan in Zijn onmetelijke schepping ook slechts één goddelijke liefde, één goddelijke wijsheid en één goddelijke ordening bestaan! Tenzij jullie nog aan een of andere tweede God en Schepper zouden geloven, aangenomen dat jullie gemoed en jullie verstand tot zo'n dwaasheid in staat zouden zijn; dan zou het wel gerechtvaardigd zijn om een andere kijk op de ordening van de dingen te hebben en zou men eventueel een vraag zoals die van jullie kunnen stellen. Maar in de gegeven omstandigheden, waarbij het slechts volkomen om één God gaat, blijft het bij één kost, één wijsheid en één ordening. - Daar we dit alles nu toch zeker duidelijk inzien, zullen we ons dan ook weer dadelijk een verdieping hoger begeven en wel naar de zevende verdieping of achtste galerij. Ook al ziet deze wenteltrap er nogal luchtig uit, trek je daar maar niets van aan, want hij zal ons nog best dragen. Laten we daarom gaan!
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Jullie vragen nu weer: geliefde vriend en broeder, waarvandaan halen de mensen van deze centrale zon dan zo'n wijsheid waarin werkelijk het hele geestelijke levenswezen van iedere op onze aarde levende mens letterlijk en overduidelijk wordt omschreven? Wanneer mensen op onze aarde op grond van geestelijke overeenstemming iets dergelijks tot stand zouden brengen, zou dat begrijpelijk zijn omdat, zoals je als ooggetuige weet, de Heer en Schepper van alle hemelen en werelden Zelf op deze aarde lichamelijk heeft geleefd, gewandeld en onderwezen. Dat men echter op dit hemellichaam, dat zeker onuitsprekelijk ver van onze aarde verwijderd is, een wijsheid aantreft die volkomen gelijk is aan de goddelijke aardse wijsheid, is werkelijk heel merkwaardig. Hoe is dat mogelijk?
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer iemand dus zulke liefde ten deel is gevallen, dan heeft hij met haar ook de wijsheid verkregen die gelijk is aan de goddelijke wijsheid, omdat de liefde waaruit een dergelijke wijsheid voortkomt, zelf goddelijk is. Dat de veelsoortige vormen van de tekens in de cirkel de diverse onderlinge verhoudingen van de op de goddelijke ordening en wijsheid gebaseerde verheven inzichten weergeven, hoeft nauwelijks nog te worden vermeld.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De sterretjes waaruit hij is samengesteld, samen met de eveneens uit sterretjes samengestelde figuren die de vrije ruimte opvullen, vertegenwoordigen de veelsoortige kennis en de inzichten welke natuurlijk allemaal tezamen deel uitmaken van de wijsheid. De sterrenkrans op de vloer rondom het altaar betekent echter dat de liefde, haar waarachtige deemoed en ook haar wijsheid van goddelijke oorsprong zijn en voortkomen uit de werkzaamheid van de mens volgens de goddelijke wil.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Bekijk hier eens het altaar; door zijn vorm, kleur en versiering stelt het de tot in de wijsheid reikende liefde voor. De kleine zuil waaraan de geheimzinnige krans is bevestigd, stelt in zekere zin de hals van de mens voor, maar als overeenstemming van de grootst mogelijke deemoed. Wat komt er echter uit de deemoed voort? Kijk naar de daaraan bevestigde krans. Door deze krans wordt het hoofd van de mens voorgesteld, maar als overeenstemmend beeld is het het licht van de wijsheid dat voortkomt uit de warmte van de liefde.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hier staan we dus op de eerste trap van de wijsheid ofwel op de trap waar de zuivere wijsheid en de liefde in elkaar grijpen. Wanneer jullie dit nu enigszins in acht nemen, dan zal het ornament van dit zuilenrondeel evenals de versieringen van alle rondelen van deze verdieping zich voor jullie gaan ontvouwen.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] We bevinden ons op de zesde verdieping of in de zevende galerij, dus in elk opzicht meer dan halverwege het gebouw. Zoals de onderste basis en verreweg grotere helft van het gebouw overeenstemt met de borst van de mens en dus met alles wat de liefde betreft, zo staat deze tweede bovenste helft voor het hoofd van de mens en stemt dus overeen met het verstand en de wijsheid daarvan.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk nu en let goed op. Wat ik gezegd heb, heb ik in mezelf gezegd en jullie hebben dat door mij gezegd en zo zal het gemakkelijk zijn om met de kracht van de Heer de vrije wijsheid in ons op te nemen en haar voor ons begrijpelijk te maken. Maar om het geheel echt goed op te nemen en te begrijpen moeten jullie eerst het aantal verdiepingen en galerijen in aanmerking nemen.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Jullie zeggen nu weliswaar: daarvan zien we de reden niet goed in, want in de liefde is immers ook de hoogste wijsheid aanwezig. Kunnen wij haar daar verenigd met de liefde begrijpen, dan zal ze ons in absolute toestand ook niet al te licht ontgaan. Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie oordelen anders tamelijk goed, maar ik moet jullie zeggen dat jullie ditmaal de plank behoorlijk mis hebben geslagen. Om mijn woorden kracht bij te zetten, zodat jullie dat zelf ook zonneklaar mogen inzien, zal ik jullie een paar voorbeeldjes geven die mijn uitspraak voldoende zullen bevestigen. Luister dus!
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ja mijn lieve vrienden en broeders, we bevinden ons hier op het eerste niveau boven de halve hoogte van dit gebouw en daarom hebben we nu al met voorwerpen van pure wijsheid te maken. Tot nu toe bevonden we ons in het fundament, dat wil zeggen in de liefde, maar nu gaan we uit de liefde naar de wijsheid en dat is voor God een gepaste weg. Omdat objecten van de wijsheid toch beduidend moeilijker te bevatten zijn dan objecten van de liefde, moeten we ons hier ook wat meer inspannen om niet, zoals jullie gewoonlijk zeggen, het overzicht kwijt te raken.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Uit dit voorbeeld kunnen jullie nog duidelijker dan uit het vorige opmaken dat het licht op zich, in vrije toestand ongenietbaar is en dat niemand zich dus daaraan kan verzadigen. Wanneer het echter in de goddelijke ordening door de goddelijke kracht zelf gevangen wordt, dan pas is het genietbaar en voedend. Om die reden moet de mens ook al zijn wereldlicht in zijn hart gevangennemen, waar het verbonden wordt met de levenswarmte, en dan zal hij uit dit licht de juiste voeding voor zijn geest verkrijgen. En op dezelfde manier moeten wij wat wij hier zien aan zuivere vormen van wijsheid, eerst in onze liefde voor de Heer gevangennemen; vervolgens zullen we de ontwikkeling daarvan in onszelf heel betekenisvol aanschouwen en zo voor ons een stevige maaltijd kunnen bereiden. De Heer zal dan ook dit altaar voor ons openen, zoals Hij het altaar in de laan voor ons heeft geopend.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Maar nu bevinden we ons reeds op de zevende galerij ofwel zesde verdieping en daarom zeg ik jullie: bekijk hier alles echt op je gemak en met aandacht, want wat jullie hier zullen vinden, zal van nog veel hoger belang zijn dan alles wat we tot nu toe hebben gezien en daarna naar de aard van de wijsheid van deze bewoners hebben besproken. Dus, zoals gezegd, geef je ogen op deze zesde verdieping of zevende galerij de kost, bekijk alles goed en vertel me dan wat jullie gezien hebben; dan zal de betekenis daarvan ons zeker niet ontgaan.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Dat verder nog de blauwe zuilen de onwankelbare duurzaamheid, de doorzichtige kapitelen de goddelijke wijsheid, en de kleine zwevingen van de vloer het rustige, geregelde, eenvoudige leven weergeven, hoeft nauwelijks nog te worden vermeld.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)