Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2682 resultaten - Pagina 138 van 179

...  126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151  ...
[12] Deze drie wijzen waren drie heel gewone priesters van de betere soort uit de streken van Assyrië. Jullie weten dat ten tijde van Salomo de jullie welbekende grote koningin van het Assyrische rijk naar Jeruzalem kwam om Salomo's wijsheid te horen. Zo werd dus al in die tijd ook aan dit heidense volk door het betere deel van zijn priesters de profetie gegeven dat zijn zonen eens een ster zouden ontdekken die voor alle volkeren der aarde op zou gaan. Sinds deze profetie bleef dan ook steeds een deel van het priesterschap van dit volk daaraan vasthouden en observeerde voortdurend de sterrenhemel. Met dat doel reisden deze priesters dan ook naar alle landen waar zich in die tijd ook maar grote wijzen ophielden om van hen zo menige diepere wijsheid, vooral betreffende de leer der overeenstemmingen te leren.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Stel je nu eens voor: God, die nooit door een geschapen oog werd aanschouwd, komt als de van oneindige liefde en wijsheid vervulde Jezus op onze aarde!
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Dat is dan het echte opbouwen. En kijk nu, hier hebben we immers een vorm van dit opbouwen voor ons. In jezelf hebben jullie je opgebouwd; dit opbouwen groeide uit tot een vorm en jullie zien in deze vorm de oneindige macht en kracht van de goddelijke liefde en wijsheid en dat is iets als een hoogste verwondering, die altijd aan de liefde voorafgaat. Waarom dan? Wie van jullie is ooit op een vrouw verliefd geworden vóór hij haar gezien en bewonderd had?
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Mijn lieve vrienden en broeders, hierover denken jullie onjuist. Jullie hebben dit werk weliswaar niet gebouwd, evenmin als deze hele wereld, maar jullie hebben dit prachtige woonhuis samen met deze wereld vanuit jezelf tevoorschijn geroepen en dat wil toch ook heel wat zeggen. Jullie zeggen toch ook vaak onder elkaar: dit of dat was voor mij opbouwend. Wat wilden jullie daarmee zeggen? Ik zeg jullie, niets anders dan: het een en ander heeft vanuit mijn diepste wezen een kracht opgewekt die mij op de een of andere manier deed opleven. Dit opleven ontwikkelde zich in mij tot een verheven geestelijke vorm en door deze vorm zag ik in dat de Heer overal de allergrootste liefde en wijsheid Zelf is! Door dit inzicht ontbrandde mijn hart en daarin aanbad ik God in geest en waarheid.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Hier aan Mijn zijde staat ook reeds de geest in wiens sfeer jullie dit alles werkelijk zullen zien om dan tenslotte te zeggen: voorwaar, in de sfeer van deze geest waren de dingen weer heel anders gevormd, maar in diepste wezen komen ze toch op hetzelfde neer en tonen dat de Heer alles in alles en dus overal de eeuwige, oneindige liefde en wijsheid Zelf is.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Zie, hier is de maaltijd: de tafel voorzien van een goed toebereid lam, brood en wijn. 'Het lam' een spijs gelijk Mijn hart, 'het brood' een spijs gelijk Mijn liefde en erbarming, 'de wijn' een drank uit de oneindige overvloed van Mijn wijsheid.
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Om die reden zijn de apostelen evenals de andere zalige geesten tijdens hun werksituatie dan ook van dergelijke insignes voorzien; niet dat ze zonder deze niet in de volle wijsheid uit de Heer zouden kunnen worden geplaatst, maar omdat deze insignes in zekere zin de wortel aangeven en ook de oorspronkelijke zaadkorrel waaruit heel hun wijsheid uit de Heer is voortgekomen. Daarom worden ze dan ook diepwijze en waarachtige 'hemelvorsten' genoemd, wat ze ook werkelijk zijn.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Kijk, alles straalt van de allerhoogste liefde en wijsheid. Maar kijk daarentegen eens naar de Heer; Hij loopt er nog steeds even eenvoudig bij als we Hem vanaf het begin hebben gezien. Een blauwe mantel is alles wat Hem uiterlijk siert. Ook Zijn broeders zien er net zo eenvoudig uit als Hij en zoals jullie kunnen zien, draagt ieder van hen op zijn mantel een klein insigne dat aangeeft wat hem op aarde wezenlijk van zijn broeders onderscheidde en waaruit men bovendien kan afleiden welk beroep hij op aarde uitoefende om in zijn onderhoud te voorzien.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Nu vraag Ik, jullie hoofdgids, jullie weer: hoe is het jullie hier in de sfeer van Mijn broeder bevallen? Ik zie in jullie het antwoord met heel veel letters geschreven staan en dit antwoord luidt: o Heer, allerliefdevolste, heiligste Vader, in de sfeer van deze geest hebben we toch dingen aanschouwd die zo buitengewoon en belangrijk waren, dat we niet in staat zijn dit onder woorden te brengen. Ook al hebben we niet helemaal gezien hoe het overal met Uw wegen gesteld is, toch hebben we zo'n belangrijk algemeen overzicht gekregen over de manier waarop Uw oneindige liefde en wijsheid de verdwaalde schapen zoekt en vindt, dat we daardoor gevoegelijk kunnen beweren: we zijn in de sfeer van deze geest naar een hoofdpunt van algemeen overzicht geleid van waaruit we de gehele geestenwereld vanaf de meest onvolmaakte tot aan de allervolmaaktste sfeer hebben leren kennen, waarvoor we U nooit genoeg kunnen danken. Ja, het komt ons nu voor, dat men het wezen van het geestelijke rijk onmogelijk in de korte tijd van de alomvattende aanblik en ervaring, doeltreffender zou kunnen doorlopen dan wij het in de sfeer van deze broedergeest vanuit U hebben aanschouwd.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Deze insignes zijn van zeer grote betekenis en dienen de bezitters ervan in allerhoogste en diepste geestelijke zin daartoe, waartoe eens, maar dan slechts als uiterlijk voorbeeld, de Thumim- en Urimplaatjes de hogepriester van de joodse kerk gediend hebben. Want ook hier zijn de allerzaligste geesten niet in een steeds even hoge graad van innerlijke wijsheid uit de Heer, maar er vindt ook hier een wisseling van toestand plaats, die te vergelijken is met een werksituatie en een daarop volgende rustsituatie. Tijdens de werksituatie is iedereen naar behoefte uitgerust met de diepste wijsheid van de Heer; tijdens de rustsituatie heeft echter niemand zo'n diepte nodig, maar wel een zekere sabbatsrust in stille hemelse liefde tot de Heer.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Het is moeilijk om geestelijke en natuurlijke omstandigheden met natuurlijke taal in zichtbaar begrijpelijk verband te brengen, maar toch is de grote liefde en wijsheid van de Heer in staat om overal wonderen te verrichten. Daarom zullen jullie ook hier het beste gedeelte pas uit de mond van de Heer ontvangen. - Maar nu komen we alweer dichter bij de heilige stad; daarom zullen we onze aandacht ook daarheen wenden.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Dergelijke hemelgebieden zijn om te beginnen de eerste of onderste hemel, waarin enkel de wijsheid en de uit haar voortkomende liefdevolle hoogachting voor de Heer woont; en vervolgens de middag- of tweede hemel die bestaat uit degenen die door het ware geloof in hun liefde voor de naasten tot de Heer zijn gekomen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, juist daarom ben Ik ook om hoogst wijze redenen op de hemellichamen wat zuinig, maar daarentegen ben Ik hier de oneindige vrijgevigheid zelf en moet alles eeuwig rijkelijk en overvloedig voorhanden zijn. Op de hemellichamen zie Ik niet graag dat iemand zegt: deze steen is van mij. Maar hier zal Ik jullie hele zonnengebieden, zoals jullie gewoonlijk zeggen, in de schoot werpen. Ik heb immers dergelijke schatten in overvloed. Het hele universum is vol van de grootste wonderwerken van Mijn liefde, wijsheid en almacht. Waarom zou Ik dan zuinig zijn? Als op aarde een plekje van duizend vierkante klafter (Een klafter is 1,90 meter) duizend daalder kost, dan geef Ik hier voor één daalder duizend zonnen met al hun planeten weg. Ik denk dat deze ruil toch wel enige betekenis heeft.
Hoofdstuk 3: Steeds groeiende zaligheid vereist werkzaamheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De prior zegt: o Heer, allerliefdevolste, heiligste Vader, dat zie ik nu heel duidelijk. Werkelijk, na het drinken van dit water begin ik in de onbegrijpelijke diepten van Uw almacht en wijsheid te schouwen zodat ik er werkelijk verheven zalig en aangenaam van begin te huiveren. Toch zou ik nog graag willen weten of ik nu voortaan nooit meer zulk water te drinken en zulk heerlijk brood te eten zal krijgen.
Hoofdstuk 3: Steeds groeiende zaligheid vereist werkzaamheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Van dit brood stamt elk brood af, omdat dit brood een waarachtig levend brood is, evenals Mijn liefde die zich hier als eeuwige, levende verzadiging aan al Mijn kinderen aanbiedt. En het water is evenals het brood het grondbeginsel van alle dingen, want het is het licht van de liefde en is bijgevolg voor al Mijn kinderen het eeuwig meegenieten van Mijn wijsheid; dat wil zeggen dat al Mijn kinderen, die hier bij Mij zijn, zich in de diepte van Mijn wijsheid en dus ook in al Mijn macht en kracht bevinden!
Hoofdstuk 3: Steeds groeiende zaligheid vereist werkzaamheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151  ...