Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1371 van 1490

...  1359 - 1360 - 1361 - 1362 - 1363 - 1364 - 1365 - 1366 - 1367 - 1368 - 1369 - 1370 - 1371 - 1372 - 1373 - 1374 - 1375 - 1376 - 1377 - 1378 - 1379 - 1380 - 1381 - 1382 - 1383 - 1384  ...
[2] Op de planeet zijn de hoogste bergen in het uiterste geval vijf tot zes keer zo hoog, of ook nog iets meer, dan de hoogste bergen op jullie aarde. Maar wat is dat, vergeleken bij de hoogte van de bergen op de zon, die niet in klafters, maar in mijlen wordt gemeten?! - Stel je nu de aanleg van een hoofdweg voor, die alleen over de middelmatige hoogte van de grote landen van deze gordel loopt, en stel je daarbij de vele buitengewoon diepe dalen voor, vervolgens de vele rivieren, watervallen, meren en hier en daar zelfs de inhammen van de zee met hun zogeheten zeetongen. - Als jullie daar enigszins over nadenken, zou jullie van tevoren al wel duidelijk kunnen worden hoe het gesteld is met de aanleg van een volkomen rechte weg.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Verder kunnen jullie nog het web van een spin bekijken; zie hoe ver dit dier dikwijls zijn draden uittrekt en in het midden van deze draden zijn woning in de vrije lucht bouwt. Wil dit verhoudingsgewijs niet evenveel zeggen, als wanneer jullie tussen de hoogste bergtoppen geweldige touwen hadden gespannen en zodoende tussen de bergtoppen hangende bruggen over diepe kloven en dalen heen hadden gebouwd?!
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Ik zou voor jullie nog een groot aantal nog geweldiger voorbeelden van de bouwkracht van kleine dieren kunnen aanhalen, maar laat deze voorlopig voldoende voor jullie zijn. Als jullie die op de juiste wijze willen bekijken, kunnen jullie voldoende zien hoe onbeduidend jullie bouwkracht is vergeleken bij die van deze diertjes. Wanneer echter reeds de diertjes jullie in dit opzicht beschaamd doen staan, hoe zou het dan zo onverklaarbaar zijn, dat er mensen zouden kunnen bestaan, die jullie bouwkracht nog veel sterker in de schaduw kunnen stellen dan deze diertjes?
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] Als we dit nu weten, kunnen we ons ook verder inlaten met het meer specifieke gedeelte van het aanleggen van zo’n reuzenweg. - Waar deze weg over uitgestrekte bergvlakten heen loopt, is de aanleg ervan natuurlijk ook gemakkelijk en kost het maar weinig krachtsinspanning. Als de weg echter over diepe dalen of kloven loopt, nemen ook de moeilijkheden en krachtsinspanningen toe, naarmate de dalen en kloven dieper zijn. Want daar kan een weg alleen door middel van hoge bruggen aangelegd worden. Hoe zijn deze bruggen echter gebouwd?
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Deze bruggen zijn verdeeld in etages. De ene boog verheft zich boven de andere, en natuurlijk zo hoog boven de bodem van een dal of kloof, tot de bogen de hoogte van de weg hebben bereikt. Als dat het geval is, worden de ruimten, die bovenaan tussen de verschillende bogen zijn overgebleven, opgevuld en daar overheen worden massieve, goed gehakte en stevige stenen platen gelegd; vervolgens wordt de weg aan beide zijden van een verscheidene klafter brede en relatief hoge stenen balustrade voorzien. - Eén etage van het boogwerk meet niet zelden vijftig tot honderd klafter; en jullie kunnen op plaatsen komen, waar in een heel diep dal bijna tweeduizend bogen boven elkaar staan.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Neem bijvoorbeeld een mier, die met zijn kop nauwelijks een paar millimeter van de grond verwijderd is. Neem dan een hoogte van anderhalve klafter, de hoogte die een grote mierenhoop niet zelden heeft. Probeer dan hoe vaak anderhalve millimeter in de totale hoogte van negen voet41 gaat. Stapel dan jullie hoogte evenveel keer op elkaar, dan zullen jullie zodoende heel gemakkelijk de afmeting ontdekken, hoe hoog en van welke omvang jullie gebouwen zouden moeten zijn, wanneer die verhoudingsgewijs gelijk zouden moeten zijn aan zo’n mierenhoop. - Daarbij wil Ik de duizend gangen en ondergrondse kamers helemaal niet noemen, die vergeleken bij de bouwers reusachtig groot zijn; want de grootte van de mierenhoop is voldoende om de verhouding tussen de bouwkracht van deze kleine diertjes en die van jullie duidelijk te maken.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Ook hier worden gewoonlijk alleen de onderste bogen van grote, gehakte quaderstenen, die met een speciale, kleverige steenkit met elkaar verbonden worden. - De hogere etages worden daarna echter gebouwd van gebakken stenen, die van een taai leem worden gemaakt (die in de reusachtige bergen van deze gordel buitengewoon veel voorkomt) en vervolgens enkel in de stralen van het zonlicht net zolang gedroogd worden, tot ze er bruinachtig uit gaan zien en een heldere klank geven, wanneer ertegen geslagen wordt. Als ze die bepaalde gedegenheid hebben verkregen, zijn ze ook volkomen geschikt om mee te bouwen.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Even geduld maar, dan zullen we direct zien hoe ondernemend, handig en volhardend deze bouwmeesters de weg daar gaan bouwen en aanleggen. - Ze maken van stevig hout een soort schip, dat twintig klafter breed en duizend klafter lang is; dat kunnen ze gemakkelijk doen, aangezien ze overal overvloedig bossen van zulke bomen bezitten, die de piramidebomen op Saturnus niet zelden overtreffen.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Nu zouden jullie willen vragen: Stikken de arbeiders dan niet, wanneer ze zo lang onder water moeten werken? - Nee, dat komt daar niet gauw voor. Ten eerste omdat er tussen de zonnelucht van deze gordel en de wateren niet zoveel verschil is als bij jullie. De lucht is daar namelijk veel intensiever, maar daardoor is het water ook veel subtieler. En zo kan een geoefend mens ook onder water heel goed ademhalen, terwijl hij in plaats van lucht, water in zijn krachtige longen krijgt. Als dat niet zo is, komt de mens onder water natuurlijk ook door verstikking om. Daarom worden er ook altijd verscheidene net zo aan het water gewend als bij jullie sommige scheepsmatrozen, die ook niet zelden een half tot bijna een vol uur in goede toestand onder water kunnen leven.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[22] Aan dit werk wordt, op een afstand van twintig klafter van elkaar, met duizenden pijlers tegelijk begonnen, al naargelang de breedte van de rivier of het meer. Als de pijlers dan stevig op de bodem staan, worden ze boven water eerst over en weer door zware en buitengewoon sterke metalen stangen verbonden. Daarna worden er boven deze pijlers nieuwe boogvormige pijlers aangebracht. En zo groeit daar de ene boog op de andere, net zolang tot tenslotte het niveau van de weg bereikt is - waarna dan op dezelfde manier te werk gegaan wordt als boven de dalen.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[23] Wat doen deze wegenbouwers nu op plaatsen, waar ze op tamelijk brede inhammen van de zee stuiten en, wanneer ze die met hun boten onderzoeken, nergens op de bodem stoten, hoe lang ze hun meetroeden ook maken? Want het komt niet zelden voor, dat zo’n inham niet slechts enkele honderden of duizenden klafter, maar soms vijftig tot honderd mijl diep is.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[24] In dat geval neemt men zijn toevlucht tot scheepsbruggen. Maar de schepen, die daarvoor gebruikt worden, zijn even kolossaal als de weg zelf. Alleen wordt er over deze schepen geen brug van steen gelegd, maar een die uit massieve boomstammen is opgebouwd - die evenwel via de schepen eveneens het niveau van de weg moet bereiken.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Er wordt evenwel in deze tijd niet meer zo’n weg aangelegd; want deze weg is al ouder dan jullie aarde door mensen bewoond wordt, en heeft een leeftijd van ongeveer zestigduizend jaar. Desondanks worden er nog in deze tijd kleinere zijwegen met deze hoofdweg verbonden en wordt er hier en daar onderhoud gepleegd aan de hoofdweg zelf, waarvoor dikwijls niets meer of minder nodig is dan het aanleggen van een heel nieuw gedeelte.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[28] Welnu, daarmee is ook het meest reusachtige bouwwerk van de bewoners van deze gordel beschreven - Daar het niet nodig is er meer over te zeggen, zullen wij de volgende keer overgaan tot het bezichtigen van een tempel.
Hoofdstuk 47: De grote ringweg op het zesde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[1] Wat de tempel betreft, waarin de bewoners van deze gordel God vereren, die is niet zo uitgestrekt en reusachtig gebouwd als de weg, die we nu kennen. Desondanks is hij toch, wat de kunstige bouwstijl betreft, het meest uitzonderlijke meesterstuk van de hele bouwkunst van de bewoners van deze gordel. - In eerste instantie moeten er twee dingen bij het gebouw van de tempel in het oog gehouden worden, en dat zijn de grootte en de hoogte ervan.
Hoofdstuk 48: Een tempelcomplex op het zesde gordelpaar. De voorhoven van de tempel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  1359 - 1360 - 1361 - 1362 - 1363 - 1364 - 1365 - 1366 - 1367 - 1368 - 1369 - 1370 - 1371 - 1372 - 1373 - 1374 - 1375 - 1376 - 1377 - 1378 - 1379 - 1380 - 1381 - 1382 - 1383 - 1384  ...