Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 1382 van 1490

...  1370 - 1371 - 1372 - 1373 - 1374 - 1375 - 1376 - 1377 - 1378 - 1379 - 1380 - 1381 - 1382 - 1383 - 1384 - 1385 - 1386 - 1387 - 1388 - 1389 - 1390 - 1391 - 1392 - 1393 - 1394 - 1395  ...
[8] Om ons van deze in de toonkunst bedreven mensen een betere voorstelling te kunnen maken, zullen we eerst hun muziekinstrumenten enigszins bekijken en daarna gaan luisteren naar een kleine muziekvoorstelling.
Hoofdstuk 63: Huiselijke betrekkingen, goede sociale leefregels, muziek en muziekinstrumenten op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[11] Na dit instrument komt het schijfinstrument. Dit is van het reeds eenmaal genoemde glas gemaakt. De schijven zitten eveneens aan een spil, die evenals de voorgaande gedraaid wordt, en de toon wordt voortgebracht door er met een met hars bestreken vinger over te wrijven. Deze toon is buitengewoon doordringend, en het instrument is overal precies een octaaf hoger gestemd dan het voorgaande en wordt derhalve gebruikt ter versterking van de harmonie van het reeds bekende klokinstrument.
Hoofdstuk 63: Huiselijke betrekkingen, goede sociale leefregels, muziek en muziekinstrumenten op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[1] Het bolinstrument is samengesteld uit gedraaide buizen, die naar buiten toe meer afgevlakt zijn; alleen naar binnen toe zijn ze volkomen rond van vorm. - De bol is op zijn breedste punt drie klafter in doorsnee; beneden deze breedste uitbolling van de bollen zijn ook de dikste buizen gewonden. In de richting van de polen van de bol, die een trechtervormige opening hebben, zijn in aflopende volgorde ook steeds kleinere buizen aangebracht.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Het klokinstrument wordt op de volgende manier van een soort zeer welluidend metaal gemaakt: Er worden verscheidene klokken in de vorm van halve bollen gegoten; deze klokken worden vervolgens van groot naar klein op den soort spil bevestigd, nadat ze eerst goed gepolijst en zuiver gestemd zijn volgens jullie chromatische toonladder. Op één spil zitten bij een compleet instrument altijd klokken voor drie octaven, die wat de stemming betreft ongeveer vanaf jullie D in het contraoctaaf beginnen. De tonen worden op twee manieren aan een klok van dit instrument ontlokt, ofwel door er met een zachte hamer op te slaan ofwel door er over te wrijven met de vinger, die eerst in een beetje zout water is gehouden. Dit instrument wordt gewoonlijk door de mannen bespeeld en is geen solo-instrument, maar een harmonisch instrument ter begeleiding van de zang van de vrouwen.
Hoofdstuk 63: Huiselijke betrekkingen, goede sociale leefregels, muziek en muziekinstrumenten op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Nu weten we dus, hoe dit instrument in elkaar zit. Nu is enkel de vraag: Hoe wordt dit instrument eigenlijk bespeeld? - Dat gebeurt ongeveer op de manier zoals jullie orgels, door middel van een klavier; alleen heeft het klavier een andere vorm en zijn de halve tonen anders ingedeeld dan op jullie klavieren. Want de toonladder, die jullie de diatonische noemen, is hier niet de basale toonladder; hun basale toonladder bestaat uit hele tonen, waartussen overal een halve toon zit. - Het klavier is dus ook zo. Dit bestaat eigenlijk uit twee rijen langwerpige, ongeveer een voet brede halve bollen. Dit klavier wordt het onderste genoemd. Tussen ieder onderste toets is, iets hoger en iets korter, eveneens een langwerpige, maar slechts een halve voet brede halve bol aangebracht. - Nu zullen jullie zeggen: Zouden vlakke toetsen niet beter zijn dan zulke ronde? - Voor jullie vingers zullen vlakke toetsen waarschijnlijk wel bruikbaarder zijn dan ronde; maar voor de sterke vingers van onze Mironbewoners zijn deze toetsen weer beter. Want als zij vlakke toetsen zouden hebben, zouden deze minstens nog eens zo breed moeten zijn om apart ingedrukt te kunnen worden - aangezien een vingertop van een Mironbewoner niet zelden twee voet breed is. Door de bolling naar boven van de toetsen kan de speler ieder toets, die een heel kleine val heeft, heel gemakkelijk en zonder de naastgelegen toetsen aan te raken apart indrukken. Nu zien jullie wel het voordeel van deze vorm van het klavier voor onze bewoners.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[6] Jullie zouden ook wel willen weten wat voor muziekstukken deze musici spelen, en of soms ook zulke muzikale composities hebben als jullie? - Jullie kunnen geloven dat aan dergelijke producten hier echt geen gebrek is. Want in vrijwel ieder huis woont wel een componist, die met behulp van kleurige tekens tussen drie getrokken lijnen, waarmee de drie octaven aangegeven worden, zijn ideeën op metalen platen, op stenen platen of soms ook wel op dunne, glad geschaafde houten platen opschrijft.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Deze muziektekens zijn veel eenvoudiger dan die van jullie. Want met zes kleuren geeft hij de zes hele tonen aan, en wel met ronde punten zoals bij jullie. - De halve tonen worden echter aangegeven met grote nullen in de kleur, die bij de voorafgaande grondtoon hoort. Zodoende kan de componist op één regel de hele toonladder van een octaaf schrijven. - Als hij nu een akkoord wil plaatsen, dan zet hij deze punten met verschillende kleuren net als jullie boven elkaar; maar zo, dat ze niet de tweede lijn storen, om welke reden de drie lijnen ook altijd op passende afstand van elkaar getrokken zijn.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Een geheel, volledig orkest bestaat behalve zangers dus uit slechts drie personen en - bij het bolinstrument - een blaasspeler. Deze drie mensen brengen echter met hulp van de blaasspeler een zodanig muzikaal effect ten gehore, dat jullie zo’n concert op een afstand van drie uur gaans nog heel duidelijk zouden horen. Want ten eerste hebben deze instrumenten als gevolg van de heel intense en elastische lucht van dit hemellichaam een buitengewoon luide klank, en ten tweede zijn de zangers hier ook buitengewoon goed bij stem; want een echt krachtige toon van zo’n Mironzanger zou bij jullie op aarde een behoorlijk luide kanonnade waarschijnlijk overstemmen.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] In hun muziektheorie hebben ze drie toonsoorten: een heel harde, die de basis van de overige is; vervolgens een hele toonsoort, die op jullie majeur lijkt, en dan hebben ze nog een halve toonsoort, die met jullie mineur overeenkomt. Deze laatste noemen zij de enige eetbare vrucht van hun muziekboom; de hele toonsoort is bij hen de oneetbare stam van de boom, en de harde toonsoort is de wortel van deze boom, die net als de stam voor oneetbaar wordt verklaard. -En daarmee hebben we nu ook het wezen van de toonkunst van de bewoners van deze planeet leren kennen.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Rest ons dus slechts te vermelden, dat de mensen van deze planeet op het vlak van de optica hetzelfde presteren als op het terrein van de geluidsleer. - En uit deze omstandigheid kunnen jullie gemakkelijk afleiden, dat zij ook goed thuis zijn in de rekenkunde en de astronomie.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Nu zullen jullie zeggen: Dat is allemaal wel in orde; maar hoe brengt hij er ritme in? - Heel gemakkelijk! - Hij trekt de muzieknoten, die binnen hetzelfde tijdsbestek na elkaar gespeeld moeten worden, door middel van een lijn bij elkaar, en onder deze lijn schrijft hij dan een getal of geeft hij dit getal ook wel met punten aan. Als een noot langer aangehouden moet worden, dan staat deze op zichzelf; en met een bepaald, onder de noot aangebracht teken wordt aangegeven, hoe lang deze toon aangehouden moet worden. En aan het begin van ieder muziekstuk wordt evenals bij jullie een bepaalde tempo-aanduiding geplaatst, waar de verdere indeling van een muziekstuk zich qua ritme naar te richten heeft; en ook wordt het ritme net als bij jullie door kleine dwarsstreepjes aangegeven.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Dat is wel het meest wezenlijke over de manier, waarop onze componisten op Miron hun ideeën plegen op te schrijven. - Omdat hun instrumenten zich altijd alleen maar over drie octaven bewegen, hebben zij ook ruim voldoende aan deze drie lijnen en hebben ze dus ook maar één sleutel. Ook al gaat bijvoorbeeld het schijfinstrument een octaaf hoger, dan is dat geen probleem; want het geheel ligt enkel aan het instrument, dat dezelfde muzieknoten in zijn positie net zo speelt als het instrument, dat een octaaf lager ligt. - Wat hier echter voor de instrumenten geldt, geldt nog des te sterker voor de zangers, die met hun kelen maar heel zelden hetzelfde bereik als hun instrumenten halen.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Tevens bezitten de mensen van deze planeet ook schrifttekens, waarmee zij woorden kunnen opschrijven, en wel op hetzelfde materiaal als waarop ze hun muziektekens schrijven. - Hieruit kunnen jullie wel met zekerheid concluderen, dat de mensen van deze planeet in ieder opzicht heel ontwikkeld zijn.
Hoofdstuk 64: Bolinstrument, muziek en muziekschrift, optica, mechanica en schrijfkunst op Miron - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[1] Bij de bewoners van deze planeet bestaat doorgaans geen ceremoniële zogenaamde eredienst; en het wezen van hun hele religie omvat niets anders dan enkel het innerlijk kennen van God.
Hoofdstuk 65: Innerlijke, vreugdevol actieve religie op Miron. Voortplanting en begraven van de doden. Sterrenkunde als middel tot Godskennis - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[2] Ze hebben zelfs geen gebeden, maar in plaats daarvan de enige innerlijke vorming van de geest, waardoor zij in alle overige kennis en wijsheid binnengeleid worden. Zij zeggen: Een God met woorden aanbidden is onnozel, een onsterfelijk mens onwaardig en een allerhoogste God niet welgevallig. Wie echter in zijn geest zijn ware bestemming heeft ingezien en daarnaar leeft, die is God aangenaam. En het beste gebed en de grootste eer, die wij God kunnen bewijzen, is dat wij overeenkomstig leven onze bestemming, die Hij in ons heeft gelegd en altijd getrouw in onszelf laat vinden. - Kijk, dat is alles van hun religie, ofwel: volgens dit grondbeginsel leven en handelen de mensen van deze planeet; dit leven en handelen is de eigenlijke eredienst, die zij altijd houden.
Hoofdstuk 65: Innerlijke, vreugdevol actieve religie op Miron. Voortplanting en begraven van de doden. Sterrenkunde als middel tot Godskennis - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  1370 - 1371 - 1372 - 1373 - 1374 - 1375 - 1376 - 1377 - 1378 - 1379 - 1380 - 1381 - 1382 - 1383 - 1384 - 1385 - 1386 - 1387 - 1388 - 1389 - 1390 - 1391 - 1392 - 1393 - 1394 - 1395  ...