Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2758 resultaten - Pagina 141 van 184

...  129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154  ...
[3] Zijn woorden zijn ons bijgebleven en wij hebben ze in ons sterrenschrift bewaard. Jullie kunnen in mijn huis gaan en staan waar je maar wilt, en dit sterrenschrift zal jullie door zijn heldere glans tegemoet stralen en de innerlijke wijsheid van jullie geest altijd opnieuw doen opleven.
Hoofdstuk 22: Onthulling van de voorwaarden voor het bereiken van het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] In deze centraalzon manifesteert de wilskracht zich echter nog sterker en het verschil tussen die van de hoofdoudste en die van de gewone mens is net zo merkbaar als het verschil in grootte tussen centraalzonnen, planetaire zonnen, planeten en hun manen. Vandaar dat de wilskracht van zo'n hoofdpaleiswijze bij alle andere mensen die in zijn wijsheids- en wilsterritorium wonen, heel goed bekend is. Maar hoe de wijsheid van zo'n wijze bevalt, dat zullen jullie tot je grote verbazing dadelijk ondervinden.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wanneer iemand vanuit zijn wijsheid iets belangrijks heeft bedacht en uitgevoerd, het dan voorlegt aan de raad van oudsten van een hoofdpaleis, en zijn werk wordt daar bijzonder gewaardeerd, dan verleent men hem het meesterschap in zijn vak. Heeft hij met zijn talent bovendien ook nog iets bijgedragen aan de luister van het hoofdpaleis, dan mag hij ook met een gerust geweten bij het hoofdpaleis aankloppen en krijgt hij de vrouw die hem aanstaat.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, hier gaat het bijna op dezelfde manier. Langs de weg van eenvoudig verlangen valt er weliswaar niets te bereiken, maar langs de weg van de verdienste, verworven door een zekere graad van hoge wijsheid, kan ieder mens uit de lagere klasse in het bezit komen van zo'n etherische, vrouwelijke paleisschoonheid.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Wanneer de mensen van de ondergeschikte woningen een of ander belangrijk advies nodig hebben, komen ze naar hem toe, maar hij zendt bijvoorbeeld nooit boden uit om ondergeschikten in een of ander vak der wijsheid te onderrichten. Want hier geldt alleen het principe van volkomen vrijheid en dit mag nooit eigenmachtig, noch door woord noch door daad in gevaar worden gebracht. Daarom kunnen de bewoners hier van de andere, ten opzichte van dit hoofdpaleis ondergeschikte paleizen, onderling doen wat ze willen.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie zouden wel willen weten waarom hij een staf in zijn hand houdt. Is hij misschien een heerser of een andere verheven persoonlijkheid ten opzichte van zijn medemensen? Ik zeg jullie: hij is slechts de oudste en heeft het aanzien van een patriarch. Onder zijn gezag staan ongeveer duizend van dergelijke paleizen, zoals we er eerder al een hebben gezien en hij is dus ook een toonbeeld van wijsheid.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Maar bij deze pracht missen we toch alweer het voornaamste, namelijk de mensen. Zonder hen is de grootste pracht dood en kunnen we er geen innerlijk welgevallen aan hebben. We kunnen wel zeggen: oneindig groot is de wonderbaarlijke macht en wijsheid van de Heer die alleen zulke heerlijkheden maken kan. Moesten wij er echter zonder broeders of zusters in leven, dan zou het eenvoudigste hutje op aarde met broeders en zusters ons onuitsprekelijk veel liever zijn.
Hoofdstuk 20: Beschrijving van nooit vermoede pracht. Gelijkenis van winterpracht en lentewarmte - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Het is voor iemand als wij toch eigenlijk ondenkbaar om zich als een god in een kind van God te voelen; ja, het moet iets onbegrijpelijk verhevene zijn om met één blik tot de oneindige diepten van de goddelijke macht en wijsheid door te dringen. Ja, het moet echt onuitsprekelijk zalig zijn om met de eeuwige, almachtige Schepper van alle eeuwigheid en oneindigheid in een steeds zichtbare, allervriendelijkste relatie te staan en in God de Heer een medeheer van de gehele oneindigheid te zijn. Maar de voorwaarden om die grootheid te bereiken zijn huiveringwekkend zwaar en zo gesteld dat er zeker uit vele duizenden nauwelijks één het hoge doel van zijn onderneming zal kunnen bereiken.
Hoofdstuk 17: De kern van de voorwaarden - kun je God liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[29] De Heer heeft echter na Zijn verrijzenis nog heel veel met ons, Zijn uitverkorenen, besproken dat niet opgetekend is; en al zou het ook opgetekend zijn, dan had de wereld de boeken vanwege de hoeveelheid en vanwege de grootte en diepte van de inhoud, niet kunnen bevatten.? Maar nu wordt jullie heel veel daarvan meegedeeld. Daarom moeten jullie in de geest wel goed opletten om het grote geheim des levens en de innerlijke grote wijsheid van de Geest in jezelf te begrijpen.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ten tijde van de geboorte van Christus was het college van deze priesters tamelijk groot geworden, maar op drie na lieten ze zich allemaal door winstbejag meeslepen en dienden aldus de mammon. Slechts drie hielden zich aan de zuivere wijsheid, versmaadden de wereld met haar schatten en zochten het loon voor hun geestelijke arbeid alleen in de geest en in de waarheid.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Deze drie wijzen waren drie heel gewone priesters van de betere soort uit de streken van Assyrië. Jullie weten dat ten tijde van Salomo de jullie welbekende grote koningin van het Assyrische rijk naar Jeruzalem kwam om Salomo's wijsheid te horen. Zo werd dus al in die tijd ook aan dit heidense volk door het betere deel van zijn priesters de profetie gegeven dat zijn zonen eens een ster zouden ontdekken die voor alle volkeren der aarde op zou gaan. Sinds deze profetie bleef dan ook steeds een deel van het priesterschap van dit volk daaraan vasthouden en observeerde voortdurend de sterrenhemel. Met dat doel reisden deze priesters dan ook naar alle landen waar zich in die tijd ook maar grote wijzen ophielden om van hen zo menige diepere wijsheid, vooral betreffende de leer der overeenstemmingen te leren.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Stel je nu eens voor: God, die nooit door een geschapen oog werd aanschouwd, komt als de van oneindige liefde en wijsheid vervulde Jezus op onze aarde!
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Dat is dan het echte opbouwen. En kijk nu, hier hebben we immers een vorm van dit opbouwen voor ons. In jezelf hebben jullie je opgebouwd; dit opbouwen groeide uit tot een vorm en jullie zien in deze vorm de oneindige macht en kracht van de goddelijke liefde en wijsheid en dat is iets als een hoogste verwondering, die altijd aan de liefde voorafgaat. Waarom dan? Wie van jullie is ooit op een vrouw verliefd geworden vóór hij haar gezien en bewonderd had?
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Hier aan Mijn zijde staat ook reeds de geest in wiens sfeer jullie dit alles werkelijk zullen zien om dan tenslotte te zeggen: voorwaar, in de sfeer van deze geest waren de dingen weer heel anders gevormd, maar in diepste wezen komen ze toch op hetzelfde neer en tonen dat de Heer alles in alles en dus overal de eeuwige, oneindige liefde en wijsheid Zelf is.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Zie, hier is de maaltijd: de tafel voorzien van een goed toebereid lam, brood en wijn. 'Het lam' een spijs gelijk Mijn hart, 'het brood' een spijs gelijk Mijn liefde en erbarming, 'de wijn' een drank uit de oneindige overvloed van Mijn wijsheid.
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154  ...