Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3216 resultaten - Pagina 152 van 215

...  140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165  ...
[13] Daaruit volgt heel duidelijk dat ieder mens door de aard van zijn liefde de schepper wordt van zijn eigen innerlijke wereld, en dat hij nooit in een of andere hemel of hel kan komen, maar slechts in het werk van zijn liefde. Daarom staat er ook: 'en jullie werken volgen je na'. En juist op de wijze zoals wij nu de verschijningsvorm van de hel hebben meegemaakt, beleven de ons bekende zonnekinderen dat ook. Wat er verder met hen gebeurt, zullen we in het volgende zien.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] We weten echter ook dat elk ding in de wereld overeen kan stemmen met goed of slecht, en dat wordt door de aard van de liefde bepaald. Is de liefde volgens Gods ordening, dan wordt door haar alles goed; is de liefde tegen Gods ordening, dan wordt door haar alles slecht. Op deze manier ontwikkelt ieder mens dan in zichzelf of de hemel of de hel.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Daaruit volgt echter dat in de geest, die het hele leven van zowel ziel als lichaam bepaalt, van te voren reeds alles wat de gehele oneindigheid bevat, aanwezig moet zijn, van het kleinste tot het grootste, dus hemel en hel en tussen deze beide extremen de gehele natuurlijke wereld. En dit eindeloos levendige vermogen van de geest is datgene wat jullie in het algemeen 'fantasie' noemen.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Overheerst de hel, dan is de hele mens zelf al helemaal hel; maar overheerst de hemel, dan is de hele mens zelf ook al helemaal hemel. Daarom hoeft ook niemand te vragen: hoe ziet het er in de hemel uit en hoe in de hel? Laat eenieder naar zijn eigen polariteit kijken, dan zal hij precies zien, hoe het er in de hel of in de hemel uitziet.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Want er is nergens een oord dat hemel of hel heet, maar dat alles is ieder mens zelf. Niemand zal ooit in een andere hemel of in een andere hel komen dan in die, welke hij in zich draagt.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Want niemand komt meteen in de hemel of in de hel, tenzij, in het eerste geval, iemand al op aarde vanuit de zuivere liefde tot de Heer volkomen wedergeboren zou zijn, of, in het tweede geval, een verstokte booswicht tegen de Heilige Geest zou zijn. In het eerste geval zou dus de hemel rechtstreeks in het middenrijk, te verwachten zijn, in het tweede geval echter onmiddellijk de onderste hel. In het eerste geval de hemel omdat zo iemand de hoogste volmaaktheid reeds in zich draagt en in het tweede geval de hel omdat zo iemand al het hemelse is kwijtgeraakt. Maar dat is slechts een zijdelingse opmerking die niet ter zake doet. Daarom zullen we daarbij ook niet langer stilstaan, maar dadelijk onze blikken richten op hetgeen onze leerlingen te doen krijgen en kijken waar dat gebeurt.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Komen zij misschien zogezegd vanuit de hel terug in de hemel? Dat is zeer aards uitgedrukt, want deze leerlingen komen eigenlijk nooit in de hel, maar slechts in een toestand, waarbij ze de hel in hun eigen sfeer beschouwen. Er is niets anders nodig dan een terechte afschuw van de negatieve of helse toestand en onze leerlingen zijn weer in hun eigenlijke, positieve hemelse sfeer. Aangezien de hemel niet alleen maar door kennis en inzicht verkregen kan worden, noch door een kloosterachtige passieve liefde middels gebed en verering, maar enkel door werken van liefde, die een vruchtbare weldaad voor de naaste als grondslag hebben, moeten onze leerlingen, om de ware hemel te bereiken, nu dan ook zonder meer tot een serieuze werkzame toestand overgaan.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wat ervaren jullie in een omgeving op aarde, waar gedenktekens staan die van vele gruweldaden getuigen? Zeker zal jullie bij die aanblik een stille huivering overvallen. Kijk, dat is reeds een vorm van het helse, want in de geest vormt zich hierna eveneens een wereld die vol staat met gedenktekens van gruweldaden. In deze wereld schouwt de geest terug in oneindige diepten en ziet daarin zijn onverbeterlijk slechte gedrag. Maar heel anders is het wanneer jullie in een omgeving komen waar van oudsher mensen hebben gewoond die veel goeds en edels hebben verricht. Jullie zullen je daar echt thuis voelen en er zal een gelukzalig gevoel over jullie komen alsof jullie je bij wijze van spreken in Abrahams schoot zouden bevinden. Dat is een voorgevoel van de hemel. In absoluut geestelijke toestand komt dan juist dit gevoel samen met de vorm heel levendig tot uiting. Deze vorm is het geestelijke landschap van de hemel en dat is, zoals jullie gemakkelijk zullen inzien, eveneens het werk van de geest.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Maar de fantasie van een mens kan zuiver of onzuiver zijn. Zuiver is zij wanneer de onsterfelijke geest van de mens reeds zo puur in zijn lichaam aanwezig is, wat zelden het geval is, dat zijn zuivere beelden niet door de beelden van de buitenwereld vertroebeld en verontreinigd worden. Zo kan de fantasie door het opnemen van slechts uiterlijke beelden zuiver zijn, wanneer zij door de kracht van de ziel de aanschouwde beelden vasthoudt en deze dan bij gelegenheid natuurgetrouw weergeeft. Onzuiver echter is de fantasie, wanneer de geest in het lichaam van de mens nog te passief is, zowel ten opzichte van zijn innerlijke beelden als van die van de buitenwereld. Daardoor loopt dan alles door elkaar, het geestelijke en het natuurlijke, en als hij een fantasiebeeld maakt, begrijpt niemand wat het nu eigenlijk voorstelt, iets geestelijks of iets natuurlijks. Tot deze categorie onzuivere fantasiebeelden behoren al die middeleeuwse raadselachtige obsceniteiten, volgens welke de hemel zijn wonderlijke aanzien heeft gekregen, de hel en het zogenaamde vagevuur een braadoven werden en dergelijke dwaasheden meer.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik denk, dat dit nu wel voldoende zal zijn om iedereen goed duidelijk te maken, wanneer de hel en wanneer de hemel bij hem de overheersende pool wordt. Daarom zal wel niemand het nog nodig vinden om voor de dag te komen met de belachelijke vraag: wie komt er in de hel, wie in de hemel en hoe en wanneer komt men daarin? Niemand komt in de hel noch in de hemel, want iedereen draagt beide in zich.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Kijk, in deze taal straalt reeds het licht van de hemelburger door, want zo spreekt men in de hemel. En wie zo vanuit de grond van zijn hart kan spreken, heeft al geen druppel meer van een potentiƫle hel in zich.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Maar wanneer het gemoed zegt: er is niets, noch het een noch het ander, dat ik als mijn eigendom mag beschouwen; alles is van Hem en ik ben het geringste niet waard, en als ik al iets heb of zou hebben, zal het niet van mij, maar van mijn broeders zijn. Als dat het innerlijke antwoord van het gemoed is, dan is de hemel de overheersende pool.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hoe gemakkelijk zijn zij van elkaar te onderscheiden, ja gemakkelijker dan de nacht van de dag. Wie bij zichzelf duidelijk wil ervaren of hij tot de hel of tot de hemel behoort, moet zijn gemoed zorgvuldig ondervragen. Zegt dit vanuit zijn wezenlijke neiging en liefde voortdurend: dit is van mij en dat is ook van mij, en dit wil ik hebben en dat wil ik ook nog, deze vis is van mij en die andere wil ik ook nog vangen, geef mij alles, want ik zou graag alles willen hebben, ja ik moet alles hebben, - dan is, waar het gemoed zich zo laat horen, de hel nog de overheersende pool.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Tevens verhouden hel en hemel zich in de mens als twee tegengestelde polen, zonder welke men zich geen bestaand voorwerp kan indenken.
Hoofdstuk 117: Hemel en hel - polariteiten in de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zoals ik vooraf voldoende heb uitgelegd wat in de mens de hemel is en hoe deze in hem tot stand komt en zich verbreidt, zo moet ik immers ook laten zien hoe in de mens de hel tot stand komt en zich verbreidt.
Hoofdstuk 117: Hemel en hel - polariteiten in de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165  ...