Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3216 resultaten - Pagina 161 van 215

...  149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174  ...
[19] Daarom hebben de zalige geesten van de aarde vanuit de liefde van de Heer in deze hemel dan ook dit onbegrensde werkterrein. Zij kunnen zich overal heen begeven. Overal ligt er voor hen een effen weg. Voor hen is er nergens een 'op' en 'neer', zoals jullie op overeenkomstige wijze ook niet kunnen zeggen dat een etherisch lichte mens, waarop geen hemellichaam nog enige aantrekkingskracht kan uitoefenen, zich in de lichte etherzee ergens lichter of zwaarder op en neer zou kunnen bewegen, omdat hij zich met hetzelfde gemak in alle richtingen kan bewegen zoals een gedachte, waarvoor het 'op' en 'neer' toch zeker ook om het even is.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Beschouw nu de derde, etherische afdeling waarin van nature talloze hemellichamen zwemmen. Deze is overal volkomen concreet. Daarom is dan ook in overeenstemmende vorm de hoogste liefdehemel zo gesitueerd, dat hij alle andere omgeeft, draagt en leidt. Het zal nu helemaal niet moeilijk te begrijpen zijn dat al het andere tenslotte met deze hoogste hemel als het ware concreet op hetzelfde niveau moet komen, waarbij alles door hem actief doordrongen wordt.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] De tweede hemel, die we kennen als de middaghemel, is reeds concreter maar heeft toch in zijn eindeloze uitgestrektheid zekere tussenruimten die op eindeloos ver uitgestrekte zeeën lijken, waar de geesten die in deze hemel thuishoren, slechts onder hogere begeleiding overheen kunnen komen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] De natuurlijke vlakte is echter geen ononderbroken doorlopende en kan dat ook niet zijn; hij heeft toch altijd een zekere begrenzing. Daarom zullen jullie de natuurlijke hemel dan ook altijd als talloos vele, afzonderlijke verenigingen aanschouwen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] De eerste of onderste hemel, die ook de natuurlijk-geestelijke hemel wordt genoemd, bevat zalige mensen van jullie planeet en elk van deze zalige mensen vormt eenzelfde vlakte waarin alle andere mensen van het gesternte zich tot hen verhouden als lijnen die van een middelpunt uitgaan of die vanuit een zo groot mogelijke cirkel weer in het middelpunt samenkomen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Neem bijvoorbeeld jullie aarde: de vaste grond met haar bevolkte oppervlakte stelt de eerste hemel voor; de regionen van de lucht waarin de wolken zich bevinden de tweede; de boven de wolken ver uitgestrekte etherregionen de derde en hoogste hemel. Deze drie hemelen zijn weliswaar met elkaar verbonden maar zijn toch zo van elkaar gescheiden, dat er niemand van de onderste hemel in de tweede en nog minder in de derde kan komen en ook niemand van de tweede in de derde; maar omgekeerd is dit wel het geval.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Dergelijke hemelgebieden zijn om te beginnen de eerste of onderste hemel, waarin enkel de wijsheid en de uit haar voortkomende liefdevolle hoogachting voor de Heer woont; en vervolgens de middag- of tweede hemel die bestaat uit degenen die door het ware geloof in hun liefde voor de naasten tot de Heer zijn gekomen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Elk van deze twee genoemde hemelen is op zich oneindig en bevat alle ontelbaar myriaden geesten die naar aardse begrippen voorheen op hun hemellichaam rechtschapen hebben geleefd. Bovendien zijn deze beide hemelen zo ingedeeld, dat de geesten van de planeten hun vrije zalige woning juist op die plaats in de hemel hebben, waar hun hemellichaam zich natuurmatig bevindt. Jullie moeten je de hemel dus voorstellen, als een oneindig ver uitgestrekte, geestelijke oppervlakte, waarin alle zonnen en planeten afzonderlijk hun plaats innemen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wanneer je echter ooit op aarde bij een heldere nacht naar de sterrenhemel hebt gekeken, zul je je van de aanwezigheid van de talloze hoeveelheden sterren hebben kunnen overtuigen. Denk je soms dat deze sterren slechts schitterende punten aan de onmetelijke hemel zouden zijn? Zie, het zijn eveneens talloze werelden, waarop overal gelijksoortige mensen wonen die Mij overal als de Heer van de hemel en hun wereld erkennen.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Op grond daarvan echter zien we dan nu ook het hele, eindeloos ver uitgestrekte morgengebied als in één leven voor onze ogen samengesmolten, want uit alle oneindige ruimten van deze hemel stromen de engelengeesten samen om de aankomende Vader met de allergrootste warmhartigheid te ontvangen.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Laten we nu echter eens een blik werpen op ons buitengewoon verbaasde gezelschap. De prior wendt zich tot de Heer en zegt: o, eindeloos heilige en liefdevolle Vader, bij uw heilige wil, wat betekent dit nu? Zijn dit louter allerzaligste engelengeesten of is het allemaal maar een verschijningsvorm? Want het is toch bijna niet te geloven dat, terwijl de mensen op aarde zo buitengewoon slecht zijn, Uw allerhoogste hemelen al zo bevolkt kunnen zijn. Want op aarde waren we bij monde van vrome mensen, die reeds een zuivere geest bezaten, te weten gekomen dat slechts zeer weinigen in deze allerhoogste hemel komen; wat meer in de twee onderste hemelen, maar zeer velen in het zogenaamde zuiveringsoord, en zelfs buitengewoon velen - o Heer, behoed ons daarvoor - in de hel!
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Jullie zeggen nu: het lijkt erop, alsof de Heer uit liefde voor deze drie voor korte tijd de gehele bovenste hemel verlaten heeft; en dat nu Hij weer naar huis terugkeert, al deze zalige hemelse engelenscharen zich er bovenmate jubelend op verheugen dat de Heer en heilige, liefdevolste Vader van zo'n oogst-reis weer thuiskomt.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] De prior kijkt een beetje rond en ziet aan de linkeroever van de rivier een grote stad liggen. Hij zegt: o liefdevolste Vader, daar aan de rivier, die zeker vol levend water is, zal wel Uw hemelse Jeruzalem liggen waarover geschreven staat dat zij de stad van de levende God is. Daarom zit ik er wellicht niet te ver naast als ik zeg dat U in deze heilige stad woont, want zoiets onzegbaar verhevens als deze heilige stad hier, kan een geschapen engelengeest zich toch in alle eeuwigheid niet voorstellen.
Hoofdstuk 1: De Heer op de wonderbare wegen van Zijn liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wel heeft de Heer aan ieder fundamenteel oerleven ten gevolge van Zijn oneindige liefde en ontferming een volkomen overeenstemmend doel gesteld, en dit doel is nu juist geen oordeel, maar slechts een verzamelplaats waar iedere geest zijn verstrooide leven en de uitwerking daarvan volledig moet terugvinden. Dat doel kan zowel de hel als de hemel zijn, en het is dus de voornaamste taak van onze bekende engelgeesten in het middenrijk, de geesten in hun volle vrijheid naar het ene of andere doel te leiden.
Hoofdstuk 121: Ieder leven heeft vanuit de liefde van de Heer bepaalde wegen te gaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Van daaruit gaan deze leraren met hun leerlingen nog niet rechtstreeks naar de hemel, maar zij begeven zich in de geestelijke sfeer van de planeet Mercurius, waar reeds hogere leraren aanwezig zijn. Van Mercurius gaan ze dan naar Venus en dan voor een grotere verdeemoediging van Venus naar Mars. Voor degenen die zich op Mars nog niet de juiste graad van verdeemoediging hebben eigen gemaakt, wordt er dan nog een kort uitstapje langs de vier door jullie zo genoemde kleine planeten gemaakt. (Planetoïden, de voornaamste (Ceres, Pallas, Juno en Vesta) in de zgn. planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter) Zij die zich op Mars al een hoge graad van deemoed hebben eigen gemaakt, worden dadelijk in de hogere sfeer van Jupiter geplaatst. Eerst vanuit Jupiter gaat men over naar de buitengewoon heerlijke Saturnus, van daaruit naar Uranus en tenslotte naar de jullie reeds bekende laatste planeet met de naam Miron (Neptunus), maar vanzelfsprekend, overal alleen maar in de geestelijke sfeer van deze planeten.
Hoofdstuk 122: Verdere leiding van de leerlingen door de planeten en de zeven sferen van de zon naar hun hemelse bestemming Terugblik - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174  ...