Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 169 van 263

...  157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182  ...
[8] want één woord uit de mond van deze jongen tegen zo 'n leraar is voldoende om hem op de meest ontzettende wijze te straffen!
Hoofdstuk 296: De tweede nieuwe leraar bij Jozef. Zachtaardige tegemoetko­ming van de leraar. Jezus gaf hem een staaltje van Zijn kennis van het boek Daniël. Positief getuigenis van deze leraar. Jezus geneest nu de andere leraar uit erkentelijkheid - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[23] Nu wist de weduwe niet meer hoe ze het had. Zij sprak: 'Wie kan deze Zoon van Jozef toch zijn, dat Hij met een woord doden kan opwekken? Zou Hij een God zijn, of is Hij een Engel?'
Hoofdstuk 297: De elfjarige Jezus gaat met Jacob hout sprokkelen. Jacob, door een adder gebeten, sterft. Jezus wekt Jacob weer op. Een evangelie over de arbeid. Opwekking van de dode Kefas en van de dode timmermansknecht Mallas. Afgunst kan de dood veroorzaken! - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[6] Maria werd dus niet met Jozef verloofd, maar eenvoudig aan hem toever­trouwd. Alhoewel Lucas zijn evangelie in het Grieks heeft geschreven, heeft hij, omdat ook hij niet bedoelde te schrijven 'verloofde', niet het woord egguêtê -hetwelk zeer specifiek verloofd betekent -gebruikt. Lucas gebruik­te daarentegen het woord emnêsteumenê. hetwelk meer specifiek betekent: verworvene! Het laatste wordt -maar dan dus overdrachtelijk -ook wel eens vertaald met verloofde. maar dat is dus niet de primaire betekenis. In de zin van verwerven, resp. verworven, is dit woord hier zelfs dubbel toepasselijk: Jozef verwierf namelijk met Maria de opdracht haar te behoeden en te be­schermen! Uit Maria's verdere gesprek met St. Jozef terzake blijkt trouwens dat ook Maria zelf geenszins aan een verloving heeft willen denken: die gedachte was zelfs niet in haar opgekomen! (Zie hierover voorts noot 19. )
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[35] Het woord 'eeuwig' heeft in de bijbel twee betekenissen: Ie. de absolute die oneindigheid uitdrukt, onbegrensd door tijd en menselijke geschiedenis; 2e. de relatieve in de zin van zeer langdurig, van schier eindeloos. In deze laatste, relatieve betekenis is het telkens dan bedoeld, waar relatie bestaat met de onderwerpen, toestanden of omstandigheden, die van de materiële schepping deel uitmaken of daarin voorkomen. In de eerste betekenis uiteraard slechts in verband met God en met puur geestelijke onderwerpen.
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[18] Ach, laat mij nu ook maar eens - in godsnaam - spotten! Hoe lang duurt het bespotten van de N .O. , van Gods Woord, nu al niet?
Hoofdstuk 302: Informatie over Nieuwe Openbaring van kerkelijke lexicons ach­terhaald - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[19] Ja, geachte lezer, er ligt nu dan toch maar een gedeelte van de N.O. voor u! Maar vraagt u niet hoeveel moeite dat heeft gekost, nog afgezien van de problematiek met de kerken! Goddank zijn er nog mensen die risico willen lopen voor Gods Woord! Ook financieel! Een eresaluut past hier zeker onze uitgever, alsook de subsidiëren­ de Lorber­ Verein te Bietigheim! Wat mijn risico betreft: dat slaat alleen en uitsluitend op dat roemruchte 'mer a boire'! Ik wil mij daaraan best bedrinken; ja, in dat mertl boire d'Amour-Divin wil ik zelfs graag vérdrinken!
Hoofdstuk 302: Informatie over Nieuwe Openbaring van kerkelijke lexicons ach­terhaald - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[15] De meest ontmoedigende ervaring echter was die welke ik opdeed bij een andere nationaal bekende priester theoloog, tevens leider van een klooster . Nadat ik hem na enig vasthoudend aandringen uiteindelijk bereid had gevon­den om dan tenminste enige delen van de N.O. door te nemen, kreeg ik enige maanden later te horen, dat hij er erg van onder de indruk was, maar dat het toch voor hem 'niet hoefde allemaal'. Hij vond de N.O. prachtig, groots, ja magnifiek en geweldig, maar tevens een 'mer a boire'. Hij had in zijn klooster wel wat anders te doen! Zo effectief en definitief had de doofpot gewerkt. Alsof een goddelijke openbaring een vrijblijvende 'take it or leave it'-aange­legenheid is. En alsof het niet een eerste taak van de theologen van de Kerk zou zijn om Gods Woord en alles wat dat pretendeert te zijn, te ijken, te verifiëren en zo mogelijk door te geven aan allen voor wie het bestemd blijkt. Heel deze afhoud mentaliteit binnen het toch zo vreselijk busy Nederlandse theologendom lijkt voor mij op struisvogelpolitiek, of­ en dat is wellicht een betere kwalificatie -op 'revelatie-allergie'. Immers, een minimum aan organi­satie-inspanning plus een minimum aan goede wil zouden die 25 delen van de N.O. in no time -gelet op de 150 jaren, die al verloren zijn -allang geveri­fieerd kunnen hebben. Trouwens, in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, en in Duitstalig België zi jn reeds uitgebreide onderzoekingen verricht -ook door R. K. wetenschappers en theologen, maar officieus! Een hele bibliotheek van studies over de N. 0. staat reeds ter beschikking, die in de laatste 25 jaren is bijeengeschreven. Zolang Rome echter niet officieel achter een onderzoek staat, is er van acceptatie en dus van integratie in de leer van de Kerk geen sprake. Intussen blijft elke individuele gelovige voor de aanvaarding van, resp. voor de bevordering en de verspreiding van de Nieuwe Openbaring aangewe­zen op zijn/haar persoonlijke geweten. En het is dan niet slechts zijn recht, maar zeker ook zijn plicht, om­ als hij van de juistheid van de N .0. overtuigd is­ zijn persoonlijke leven daarnaar in te richten; alsook bi j de verantwoorde­lijke autoriteiten, resp. bij zijn directe kerkelijke overheden op onderzoek van de N.O"aan te dringen!
Hoofdstuk 302: Informatie over Nieuwe Openbaring van kerkelijke lexicons ach­terhaald - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[25] Doe boete. Keer in woord en daad tot jullie Heer en God terug. Hou op met jullie woeker en gedenk jullie arme broeders, die jullie tevergeefs om barmhartigheid smeken. Gedenk de weduwen en wezen. En spreek recht tegenover hen, die onmondig zijn!
Hoofdstuk 6: Uitleg van de kruiswoorden - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[24] Mensenkinderen, als Mijn eerste en laatste woord zeg Ik jullie nog eens in de volle ernst van Mijn liefde:
Hoofdstuk 6: Uitleg van de kruiswoorden - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[1] De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis door het innerlijk woord ontvangen door Antonie Grossheim.
Hoofdstuk 0: Ten geleide - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[3] Het boekje "De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis" werd in het jaar 1863 door middel van de innerlijke stem van de geest geschreven door Antonie Grossheim in Graz, een vrouw die tot de vriendenkring behoorde van de grote mysticus en schrijfknecht van God Jakob Lorber.
Hoofdstuk 0: Ten geleide - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[1] Mijn kind, luister! Jij zult een boek schrijven, ten teken dat het Mij om het even is welk werktuig Ik kies of wie Ik uitzoek als drager van Mijn woord. Want niet de groten en geleerden zullen ondervinden wat het betekent "een werktuig van de Heer" te zijn. Ook zeg ik je, dat je nog heel wat zult hebben te lijden en te verdragen. Maar wees niet bezorgd, Ik zal je terzijde staan.
Hoofdstuk 1: Inleiding - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[1] Toen de brutale menigte Mij van Mijn kleren had beroofd en Mij, aldus ontkleed, met handen en voeten aan het hout vastbond en deze ten overvloede ook nog met stompe spijkers doorstak, toen geschiedde het dat Ik in Mijn gemartelde vlees een zucht slaakte en sprak: "Heer, vergeef het hun, zij weten niet wat zij doen!" - Dat was het eerste betekenisvolle woord, dat Ik met het oog op de toenmalige en de toekomstige mensheid en haar zonden in Mijn smart gesproken heb.
Hoofdstuk 3: De zeven kruiswoorden - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
[16] 'O mocht ook gij, Rome, op dezen Uwen dag nog inzien wat U tot heil strekt. .., ' horen wij Christus al zeggen. En ook dit Christuswoord, die drei­gende waarschuwing: ' Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt. ..' enz. enz. Zie ik dan ten onrechte analogie tussen de tijd van Christus te Palestina en die van Gods Woord in de Kerk van het decadente Westen van onze dagen? Gaat die vergelijking dan niet meervoudig op? Gaat het ook nu weer niet om dezelfde pompa, dezelfde verwereldlijking, hetzelfde institutionalisme, de­zelfde wettische houding, bij zovele kerkelijke bedienaren -de goeden niet te na gesproken? Is de Kerk nog herkenbaar in velen van zijn bedienaren? Ook buiten het Vaticaan? En in haar kerkgebouwen? Hoeveel kerkgebouwen moesten er in de laatste twee decennia niet gesloten worden? Ze zijn gesloopt, verbouwd tot bioscopen, supermarkets, garages! 70.000 religieuzen zijn uitge­treden en hebben hun eeuwige geloften aan hun Heer en Schepper verbroken ! Is er niet een enorme identiteitscrisis in de Kerk? En zou die Kerk dan géén problemen hebben waar het de identificatie van Gods Woord betreft?
Hoofdstuk 302: Informatie over Nieuwe Openbaring van kerkelijke lexicons ach­terhaald - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[3] Alle anderen echter, die alles nader aan het hart ligt dan te vorsen naar jullie eeuwige bestemming en zich de middelen tot het bereiken daarvan eigen te maken, jullie bind Ik als jullie Vader en toekomstige Rechter op het hart: Laat af van de wereld en haar vergankelijke genoegens en keer je tot Mij in woord en daad, omdat er nog tijd is! Want het duurt niet lang meer voordat Mijn geduld is uitgeput, en jullie vervallen dan aan het gericht van Mijn toorn. Jullie weten toch immers uit de Schrift, dat het verschrikkelijk is om in de handen van de levende God te vallen. Ook zeg Ik jullie: "Voorwaar, voorwaar, hemel en aarde zullen vergaan, maar Mijn woorden zullen niet vergaan!"
Hoofdstuk 2: Mededeling van de Heer aan Zijn kinderen - Antonie Grossheim - Antonie Grossheim: De zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis
...  157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182  ...